Vlaamse ILVO zoekt sportvissers.....

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Vlaamse ILVO zoekt sportvissers.....

Bericht door Dre Frijters »

Vlaamse ILVO zoekt sportvissers
visserijnieuws 16-02-2015

Om een inschatting te kunnen maken van de grootte van de recreatieve visserijsector op zee heeft het Vlaamse ILVO een enquête ontwikkeld.
Met deze vragenlijst wordt de recreatieve visserij in België in kaart gebracht, zodat het beleid beter afgestemd kan worden op de noden van de recreatieve vissers.
De gegevens worden verzameld in het kader van de “Data Collection Framework” (DCF) van de Europese Unie, dat als doel heeft om een wetenschappelijk onderbouwd beleid te kunnen voeren in het kader van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid.

Om kort te gaan: ILVO zoekt sportvissers die de enquête willen invullen en zo broodnodige wetenschappelijke informatie helpen verzamelen.
De enquête is digitaal terug te vinden via de link: http://survey.ilvo.vlaanderen.be/index. ... 86/lang-nl
Wie liever niet digitaal werkt, kan de enquête telefonisch overlopen samen met één van de onderzoekers. Een afspraak kan gemaakt worden via sportvisserij@ilvo.vlaanderen.be
of u kan contact opnemen met ILVO via het nummer 059 56 98 23. Sportvissers die de enquête invullen kunnen aanspraak maken op de nieuwe en stijlvolle vissticker (zolang de voorraad strekt). Deze geeft de minimum aanvoerlengtes weer van courant gevangen vissoorten en is zon- en zeebestendig. Ideaal voor op de viskist! [Nieuwsbericht ILVO- 13.02.2015]
Onder druk van de EU komen ze er in Belgie nu ook achter dat ze mogelijk een aantal sportvissers in hun kustgemeenschap hebben en, als dat zo zou blijken, ze daar toch een keer iets voor moeten gaan doen.......... :wink:

Laat ik m'n commentaar maar verder voor me houden en het initiatief bij onze Belgische vrienden laten.

joeri wilmssen
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Vlaamse ILVO zoekt sportvissers.....

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo,

Ik heb de ILVO-enquête verleden weekend ingevuld en vond sommige vragen nogal raar en/of tendentieus opgesteld...

Ook kwam eenzelfde vraag (zelfs enkele malen) terug of ik mogelijks geïnteresseerd was als "beroepsvisser" en of ze mij hiervoor de nodige documentatie mochten toesturen...

Er wordt ook de vraag gesteld of ik als sportvisser mogelijks legaal gevangen vis zou willen verkopen en of ik als sportvisser (met de boot) graag in de toekomst in de windmolenparken zou willen vissen.

Je moest bvb ook aanduiden hoeveel gewicht (in kg) je per keer dat je ging vissen gemiddeld vangt per vissoort (dit voor zowel het boot- als kantvissen). Het minste gewicht dat je kan kiezen voor elke vissoort is tussen de 0 en 5kg. Volgende stap ging tussen de 5 en 10 kg. enzovoort.
Wie vangt er "gemiddeld" op een avondje strandvissen in de zomer 20kg tong... :D

Hopelijk krijg ik ongelijk maar dit lijkt me niet zo een onschuldige enquête...

Met groeten, Joeri
Somnium
Delta 1609

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Vlaamse ILVO zoekt sportvissers.....

Bericht door Frans Salvo »

Kan Joeri alleen maar gelijk geven en bewijst nogmaals dat een dergelijke enquête (die ik wel heb ingevuld) wordt opgemaakt door niet-vissers. Het minste dat je zou mogen verwachten is dat deze vragen, voor publicatie, eens afgetoetst worden bij de doelgroep...
Ik vermoed dat er iets moet bewezen worden en dan "stuurt" men een beetje door de juiste vraagstelling.
En de vraag over vissen aan het windmolenpark is een eerste aanzet om daar de toelating voor te geven mits extra betalen uiteraard. Toen de beroeps protesteerden tegen die windmolenparken, heb ik hen verteld dat ze er nog geld zouden voor geven om daar te mogen vissen....
En het is vrij duidelijk dat er liever met beroeps wordt gewerkt dan met sport; vond die nadrukkelijke vragen over "beroepsvisser worden" ook iets te opvallend.

ben eveneens benieuwd naar het vervolg/resultaat.
Frans

Jan De Jonghe
Berichten: 58
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 11:42 am

Re: Vlaamse ILVO zoekt sportvissers.....

Bericht door Jan De Jonghe »

Is dit wel onschuldig ??????????
Of is dit weer een manier om te kunnen bewijzen dat de sportvissers de zee leeg vissen.
En dat ze zodoende verdere beperkingen kunnen opleggen aan de sportvisserij.
Waar zijn ze begot mee bezig in België, Nederland, Europa.
Werkgelegenheid willen creëren en op een andere manier alles blokkeren.
Hoe ist mogelijk ???

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Vlaamse ILVO zoekt sportvissers.....

Bericht door Dre Frijters »

Weet u het nog? Nog niet zo heel lang geleden werden eerst in Nederland, later ook in België de nog vrije mogelijkheden van RECREATIEVE visserij aan banden gelegd, beter gezegd definitief verboden. Daarmee moesten die boot- en strandrecreanten die wel eens anders dan met een hengel visten, zoals met een bordennet, boomkorretje of staand want maar eens opzouten. Ze zouden wel eens vis "zwart" kunnen verkopen en visten ongecontroleerd op gequoteerde vissoorten. Stropers dus volgens het beroeps....

Maar zo leven en leefden veel kustgemeenschappen al vele generaties lang. Het recht om in evenwicht met de natuur van deze hulpbron gebruik te maken. In het onderwerp "ZEEBAARS BEPERKINGEN ?" sprak ik al over het project LIFE van de EU in het belang van de kustgemeenschappen......

Hier een inmiddels weer wat oudere koe uit de sloot:
EU parlement stemt vóór sportvisserij
vrijdag, 08 februari 2013


Woensdag 6 februari nam het EU parlement een voor de sportvisserij historisch besluit. Bij de stemming over het wetsvoorstel voor een nieuw EU visserijbeleid zat een amendement waarin het voorzien in sportvisserij mogelijkheden doelstelling is geworden van het EU visserijbeleid.
Dat amendement werd aangenomen waardoor – als ook de EU visserijministers komende zomer voor stemmen – het visserijbeleid zich niet alleen richt op de voedselvoorziening (zoals het altijd gedaan heeft), maar ook op goede sportvisserijmogelijkheden. Het pakket wijzigingsvoorstellen met daarin onder meer een verplichting tot aanlanden van alle commerciële vangsten en het streven naar herstel van alle bestanden en tegen overbevissing, werd met 502 stemmen voor en 137 tegen aangenomen.
Recreatief doel
Het feit dat sportvisserij is vernoemd in de EU wetstekst zal uitstralen naar alle onderdelen van het zeevisserijbeleid. Dat betekent dat alle EU landen daar rekening mee moeten houden en dat de Europese zeevisbestanden ook voor een recreatief doel beheerd gaan worden. Dat kan tot op heden nog niet of alleen via de beroepsvisserij.
Het komend half jaar wordt beslissend. Volgens de EU regels moet het EU parlement nog tot overeenstemming komen met de Europese visserijministers en er kan zelfs nog een tweede lezing in het parlement nodig zijn. Als alles goed loopt zal het hele wetsvoorstel in september 2013 rond kunnen zijn.

De EAA (European Anglers Alliance) bedankte in zijn persbericht over het besluit alle EU parlementariërs die voor stemden. Sportvisserij Nederland sluit zich daar graag bij aan en bedankt met name EU parlementariër Esther de Lange en haar team voor hun inzet.
Het komend half jaar zullen de EAA en zijn leden, waaronder Sportvisserij Nederland, alle zeilen bij zetten om ervoor te zorgen dat de EU commissie en visserijministers het goede voorbeeld van het EU parlement volgen.

De door het parlement aangenomen tekst van artikel 2 van de concept basisverordening visserij luidt:
“1. Het gemeenschappelijk visserijbeleid staat er borg voor dat de activiteiten in het kader van de visserij en de aquacultuur uit ecologisch oogpunt duurzaam op lange termijn zijn en worden beheerd op een manier die consistent is met de doelstellingen voordelen te realiseren op economisch en sociaal gebied en op het gebied van werkgelegenheid en bij te dragen tot de beschikbaarheid van voedselvoorraden en vangstmogelijkheden voor de recreatievisserij, alsmede verwerkende industrieën en activiteiten aan land mogelijk te maken die rechtstreeks met visserijactiviteiten verband houden, rekening houdend met de belangen zowel van consumenten als van producenten.
Welnu, we weten nu inmiddels hoe de belangen van de ECHTE met de HENGEL vissende SPORTvisser worden behartigd. :cry: Die wordt alleen maar verder rechteloze, beperkende maatregelen opgelegd.

Maar wil je kleinschalige, "groene" BEROEPSvisser worden, dan hangt er een enorme LIFE- subsidiepot voor je klaar. Moet je wel een visserijnrnummer etc etc. aanschaffen. Of je je hoofd ermee boven water kan houden is nog maar de vraag, maar ergens in de duistere, hogere visserijorganisaties kunnen ze weer aardig wat euri's (in hun richting) laten rollen.

De kleinschalige beroepsvissers (IJsselmeer, grote wateren, nettenvisserij kustwateren) binnen- in Nederland zijn zich in ras tempo aan het organiseren met het oog op deze geldzak. In België zal dit niet anders gaan.
Dus vrij baan voor dat beroeps en de sportvisser kan wegwezen / opzouten en het liefst niks meenemen.....

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Vlaamse ILVO zoekt sportvissers.....

Bericht door Koen De Bièvre »

Ha, het Europees sportvisserijamendement... Wat een giller!
Dat zou het zijn als het niet zo indroevig was allemaal...
Onze politici haasten zich om bij onpopulaire maatregelen de Europese paraplu open te stompen. "Het mag niet/het moet van Europa." Alibi-gedrag, niks anders. Wij, de sportvisserij, worden geslachtofferd op de altaren van de windowdressing als het op daadkracht aankomt. Ik word letterlijk kotsmisselijk als ik op tv een of andere opgetalloorde soos of pipo zichzelf kontendraaiend in wollige bewoordingen hoor verdedigen tegenover een journalist met deze dooddoener: "Het moet van Europa..." Zak toch door de str... met die zever! En wie of wat is "Europa? Juist, o.a. de partijgenoten van de jankerd die op dat moment aan het woord is... Heel dat amendement is met een door Dijksma hardop gezegd: "Het moet niet gekker worden...", naar de prullenbak verwezen op de eerste de beste visserijraad waar onze dames en heren ministers weer eens drie dagen belangrijk hebben zitten wezen bij de copieuze maaltijd... Exit sportvisseramendement, wel goedgekeurd met 3/4 van de stemmen in het EU parlement, maar toch van tafel! Het moet van Europa... :evil: :evil: :evil:

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Vlaamse ILVO zoekt sportvissers.....

Bericht door Mario Wauters »

Ik zou zeggen lik mijn gat en gewoon verder doen zoals het beroeps in het kanaal,die godverdomse klootzakken doen gewoon verder beperkingen of niet ,hetzelfde in de middelandsezee voor de tonijnvisserij qouta op gewoon verder doen maar owee als een sportvisser een tonijntje binnenbrengt man man man ,is er nu echt niets tegen deze politieke onzin te doen.Viva Europa alles kan hier.
elpescador

delta 1518

Plaats reactie