controle

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Sjaak van Boxtel
Berichten: 87
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 6:43 pm

controle

Bericht door Sjaak van Boxtel »

beste delta vissers ik ben vandaag wezen vissen bij neeltje jan s en bij terugkomst stond de politie te wachten om alles te controleren alles was in orde maar hij vroeg ook naar mijn vaarbewijs en dat heb ik laten zien en toen bleek volgens hem dat je een vaarbewijs moet hebben voor in de haven hij deed er niet moeilijk over maar is dit inderdaad aan de orde? gr sjaak

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: controle

Bericht door Koen De Bièvre »

In de buitenhaven van Neeltje Jans is GEEN vaarbewijs nodig. De grens tussen wel en geen vaarbewijs loopt over de zeezijde van de kering, NIET over de havenhoofden. Dat maakt dat de buitenhaven van Neeltje Jans de énige haven langs de Nederlandse kust is waar géén vaarbewijs nodig is. Dit heb ik jaren geleden bij de KLPD en het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat uit laten zoeken en beiden waren dezelfde mening toegedaan. Onderstaand het stukje wat we destijds publiceerden met de visie van de politie en het ministerie.
Visie van de KLPD

"De buitengaatslijn (scheiding BSW-SW) staat in KB 02-06-1982 Stb.1992, 363
(Numij band 1a, A10.1 pag.1/2),
Daar lees ik :
"....naar Schouwen en voorts ...... naar de afsluiting in de Oosterschelde,
vandaar langs de zeezijde van deze afsluiting naar Noord-Beveland en voorts...."
De Roompotsluis maakt deel uit van de Oosterschelde-afsluiting en daar ligt
dus de grens.
Even scherpslijpen : van binnen naar buiten varend valt de
sluiskolk onder de BSW. Zodra de buitendeuren open gaan is in de sluiskolk
de SW van kracht ......want dan ligt de afsluiting bij de binnendeuren.
In de buitenhaven Roompotsluis is dus niet de BSW van kracht; ergo geen
vaarbewijsplicht voor snelle visbootjes....."

voor de duidelijkheid
BSW= binnenschepenwet
SW = schepenwet (zeevaart)

Visie van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat

Na ampel intern overleg, zijn wij van mening dat hier duidelijk alleen de afsluitdam van de Oosterschelde is bedoeld en niet de buitenhaven van de sluis, anders had dit net als bij de andere havens expliciet zou zijn vermeld. Iets anders kunnen wij er niet van maken.

Plaats reactie