opkuisen

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

opkuisen

Bericht door Frans Salvo »

Gisteren toch nog eens het water op geweest; tegen beter weten in en vooraf al vrij zeker dat het behoorlijk lastig zou zijn om een gul te vangen; maar we wilden toch eens het water op.
Vangst was dus zoals verwacht; paar papgulletjes en net genoeg vis voor ons 2 om wat kibbeling te maken (ook lekker trouwens).
's morgens viel het ons al op dat er nogal wat bokkers erg actief waren en dat kort onder de kant.
In de namiddag was die activiteit nog toegenomen en waren er maar liefst 7 van hen bezig in de strook van pakweg de Franse grens tot Middelkerke en dat op 8 à 12 km uit de kust.

Vandaag de AIS gegevens eens bekeken en de treklijntjes van die bokkers doen me toch denken aan hoe iemand met een stofzuiger de mat opkuist...

De VLI 1 Eben Haezer slaagt er zelfs in om maar liefst 32 x op en neer te varen op een strook van 3 op 3 km. Hij heeft wel een paar keer op dezelfde plek geweest maar dan toch niet langer dan 100 meter volgens mij.
Ik geloof ook niet dat je op die plek nog een schol gaat vangen... en die beestjes zijn momenteel zo mager dat er amper vlees aan zit.
Trouwens de VLI1 is niet alleen een beroeps-stofzuiger, er zijn er daar nog bezig en bezig geweest.

Toch opvallend dat ze geen meter over de Franse grens trekken ! Is België zo toegevend of hebben ze in Frankrijk strengere wetten voor het zo kort onder de kant trekken ?

Wat moeten we nu nog doen ? Er zit wel een beetje gul maar weinig, en van een formaat waar je echt niet blij van wordt. De schol wordt vakkundig weggetrokken en o.a. Europa wil ons opzadelen met een quota van 3 baarzen. Makreel van enig formaat was er vorig jaar ook al niet en daar moeten we toch zeker nog een maand of 3 op wachten.
Pollak proberen ? ja, maar dan moeten we wel telkens rekening houden dat we minstens een trip voor de boeg hebben van 50 km en meer, enkel. En van leng of koolvis kunnen we volgens mij alleen maar dromen hier; of je moet trips van +100 km overwegen, enkel !

Wordt behoorlijk lastig om je zelf nog op te laden om te gaan vissen; gelukkig zijn we nog graag op de boot en op zee...

Sjaak van Boxtel
Berichten: 87
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 6:43 pm

Re: opkuisen

Bericht door Sjaak van Boxtel »

ik denk dat als je hier 4 keer niet naar de wrakken gaat omdat je toch niets vangt een week naar denemarken kunt voor het zelfde geld en een visje kunt vangen en een leuke week kunt hebben met je vismaats ik heb het al een paar keer gedaan en we gaan in mei weer het bevalt nog steeds zeer goed
gr sjaak

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: opkuisen

Bericht door Dre Frijters »

Geen nood of paniek jongens !

Dit gemillimeterde stofzuigen, of te wel het 100 % wegvangen van de vis VALT GEHEEL BINNEN DE ZIENSWIJZE EN TOEPASSING VAN DE "GROENE" KEURMERKEN voor het beroeps.

Met het milieu en de visstand wordt dus op verantwoorde wijze rekening gehouden !!! 8)

Plaats reactie