Collecte in het slijkgat.

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Collecte in het slijkgat.

Bericht door Bert Douwma »

Allen,
Ik ben gisteren ochtend tegen een procesverbaal aangevaren bij de Hinderplaat.
Alle boeien (de gele) zijn daar weg. Er liggen er nog een paar. Gisteren waren daar twee waterscooters aan het controleren.

Het natuur gebied wordt niet duidelijk meer met boeien aangegeven dus ik zat op hun GPS verkeerd, dus proces verbaal.

Met mijn opmerkingen over de boeien, werd mij verteld dat tegenwoordig een waterkaart leidend is en niet meer de boeien. Op het slijkgat worden de boeien nog al eens verplaats, en de gele boeien slaan geregeld weg. Dus als je daar op de kaart gaat varen loop je bij het Gat gewoon vast want de zandbank vanaf de Maasvlakte/Slurfer heeft zich gewoon verplaats.

Dit als verdediging aandragend, krijg ik een opmerking terug, 'Ik ben niet zo goed op de hoogte van de regels'.

Conclusie: ik krijg een procesverbaal van een agent, die niet op de hoogte is van de regels.

Dat bleek al eerder:
- De twee kwamen met minstens 20 Km/uur de sluis in varen, kregen ook eenreprimander van de sluiswachter.
- Jagen met de waterscooters de zeehonden van de plaat af, omdat ze haast hadden met het procesverbaal (geschatte snelheid 40 km/uur).
= Met minimaal 40 KM door een natuur gebied.
- Ik was de enige op het water daae en ik werd compleet gestalked door de water politie, op de terug weg gingen ze op de denkbeeldige boeienlijn liggen en ik had waarschijnlijk weer een proces verbaal gekregen als ik een metertje verkeerd zou zitten.
- Vragen mij om een vaarbewijs, Heb ik daar niet nodig.

Ik zal zeker bezwaar maken. Hebben andere gisteren ook problemen gehad. Ik heb namelijk foto's gemaakt van de situatie.
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Collecte in het slijkgat.

Bericht door Koen De Bièvre »

Als de reële situatie zodanig van de kaart afwijkt dat je niet anders kan dan afwijken van het "rechte" pad, zou ik zeker bezwaar maken. Het is de taak van de overheid om dat op te volgen en de veilige vaart te garanderen.

Voor wat betreft het vaarbewijs is er een maar...
Zodra je de buitenhaven van Stellendam binnen vaart, heb je Klein Vaarbewijs 1 nodig. De buitenhaven van Neeltje Jans is de ENIGE Nederlandse haven waar je géén vaarbewijs nodig hebt. In ALLE andere havens dus wel.

Het slechte voorbeeld van de bewuste politieagenten kan je, helaas, niet gebruiken voor je eigen verdediging...

Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Collecte in het slijkgat.

Bericht door Bert Douwma »

In het weekend mooi weer. Dus waarschijnlijk weer collecte.
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Collecte in het slijkgat.

Bericht door Bert Douwma »

De strafbeschikking is binnen.

Totaal € 207,= ( € 200,= boete, € 7,= administratie Kosten).

Ik ga hier tegen in verzet, daar er geen enkele betonning aanwezig is.

Je wordt als misdadiger behandeld, want het is geen boete maar een Strafbescikking!
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Collecte in het slijkgat.

Bericht door Bert Douwma »

Allen,
even een vraagje, is mijn onderstaande verzet toereikend.


Ik stel hierbij verzet in om de volgende redenen.

- De op de kaart aangegeven betonning Hp 25 t/m Hp 35 ontbreekt volledig.
Hierdoor ontstaat onduidelijkheid, de tonnenlijn loopt nu van Hp 23, of zelfs de Hp 21, naar de Hp 8.
- Volgens het scheepvaartreglement is de betonning leidend, en niet zoals de opsporingsinstantie opgeeft de zeekaart.
- De Hp 8 en de Hp 23 liggen ongeveer 2,5 km uit elkaar, is dan ook onmogelijk om op de betonning te varen. Ik voer dan ook op mijn diepte meter, daar deze doorvaart naar ‘het gat van Hawk’ gevaarlijk water is i.v.m. de ondieptes.
- Door het ontbreken van de boeien is nu het vak Hp 8 en Hp 23.
- De betonning, wordt in de scheepvaart gebruikt om de positie te verifieren. Door het ontbreken van de betonning, was het voor mij niet mogelijk om na te gaan of ik wel of niet in het natuurgebied was.

Ik ben even stil gaan liggen om wat foto’s van de zeehonden te maken, maar ben niet over de boeienlijn geweest.
Ik ben niet moedwillig het natuurgebied binnen gevaren, en op het water was niets zichtbaar, zodat ik het had kunnen weten.

Op de terugweg constateer ik dat de westzijde van het natuurgebied helemaal niet meer door betonning is aangegeven.
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Collecte in het slijkgat.

Bericht door Frans Salvo »

Bert, ik zou het toch enig sinds anders formuleren; staat je natuurlijk vrij om hier op in te gaan maar zou het als volgt doorsturen :

Geachte heren,

betreft : Strafbeschikking nummer... de dato ...

Naar aanleiding van deze strafbeschikking wens ik hierbij formeel verzet aan te tekenen en dit op basis van volgende opmerkingen :
- volgens het Scheepvaartreglement (nummer /paragraaf/alinea absoluut bijvoegen) is de betonning leidend;
- ik stel vast dat de, op de kaart aangeduide betonning Hp25 tot en met Hp35, volledig ontbreekt;
- op het ogenblik van de feiten was enkel betonning Hp23 tot Hp8 zichtbaar en deze liggen ongeveer 2500 meter uit mekaar;
- het is voor een kleine motorboot derhalve quasi niet zichtbaar en niet veilig om enkel op deze betonning te varen;
- om op een veilige manier "het Gat van Hawk" te doorkruisen was ik verplicht om op mijn dieptemeter te vertrouwen;
- op geen enkel moment was er aangegeven dat ik in een natuurgebied aanwezig was;

Op basis van deze feiten vind ik een strafbeschikking dan ook onterecht.

Met achting,

Bert Douwma


en dat van "stilliggen en die foto's en niet over de boeienlijn" zou ik er absoluut NIET inzetten...

succes

Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Collecte in het slijkgat.

Bericht door Bert Douwma »

Frans,
hartelijk dank voor jouw reactie :D
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

Plaats reactie