Belgische recreatieve visserij

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Belgische recreatieve visserij

Bericht door Dre Frijters »

Studie naar Belgische recreatieve vissersvloot
visserijnieuws 26-08-2015

Om inzicht te verkrijgen naar de grootte en inspanningen van de Belgische recreatieve vissersvloot werden door het ILVO en VLIZ gedurende een jaar lang haven- en zee observaties uitgevoerd.
Deze studie vormt een eerste aanzet voor een systematische monitoring van de Belgische recreatieve visserij met als doel een beter inzicht te verkrijgen in de visserij-inspanningen en de hiermee gepaard gaande impact op het mariene ecosysteem.
De eerste resultaten zijn te lezen in de beleid informerende nota: 'De recreatieve zeevisserij in België: Monitoring van de capaciteit, intensiteit en densiteit op zee (eerste resultaten)'.
Om het visserijbeleid goed te kunnen onderbouwen legt de Europese Commissie de lidstaten op om gegevens in te zamelen over hun recreatieve visserij. Daarbovenop vraagt de Kaderrichtlijn Mariene Strategie elke lidstaat een strategie uit te werken, met als doel een goede milieutoestand te bereiken tegen 2020 waarbij het duurzaam gebruik van de mariene wateren centraal staat.
In het kader van deze verplichtingen werd door het Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek (ILVO) enkele jaren terug al een enquête uitgevoerd om inzicht te verwerven in de ecologische en socio-economische impact van de recreatieve visserij op zee. Complementair aan dit initiatief werden tussen april 2014 en april 2015 on-site observaties gestart in het kader van het GIFS-project (Geography of Inshore Fisheries and Sustainablility; Interreg IVa 2 zeeën) en het LIVIS-project (Lage Impact Visserij; Europees Visserijfonds-As4).
Het doel van deze observaties was om een eerste inzicht te verkrijgen in (1) de omvang van de recreatieve vissersvloot, (2) het aantal scheepsbewegingen van recreatieve vissersvaartuigen in en uit de kustjachthavens en (3) de voornaamste vislocaties op het Belgisch deel van de Noordzee in kaart te brengen. Hiertoe werden verschillende observatietechnieken aangewend, zowel vanop land als vanop zee met het onderzoeksschip RV Simon Stevin.

Op basis van de on-site observaties werden 631 recreatieve vissersvaartuigen geïnventariseerd waarvan het gros van de vaartuigen (84%) exclusief uitgerust zijn voor de hengelvisserij, terwijl 3% voorzien zijn om meerdere vistechnieken toe te passen (hengelen en slepen). Nagenoeg uniek in Europa is het voorkomen van boomkor- (5%) en bordennetvaartuigen (8%) binnen de recreatieve vissersvloot.
Uit de resultaten bleek dat de meeste vaartuigen een ligplaats hebben in Blankenberge (223) en Nieuwpoort (197), gevolgd door Zeebrugge (94) en Oostende (83). Een aantal van de geïnventariseerde vaartuigen hebben geen vaste ligplaats, maar worden via de trailerhelling in het water gelaten. De recreatieve visserij op het Belgisch deel van de Noordzee vindt hoofdzakelijk plaats binnen de driemijlszone.
Als verder wordt gevaren heeft dit veelal te maken met de aanwezigheid van scheepswrakken op de zeebodem die fungeren als biodiversiteitshotspots en een grote visfauna aantrekken. Het aantal vistrips op bootniveau wordt geschat op 10 735 vaardagen per jaar, op individueel vissersniveau bedraagt dit 25 765 dagen per jaar (gemiddeld 2, 4 vissers aan boord van een vaartuig).
Omdat de recreatieve visserij wordt gekenmerkt door sterke jaarlijkse variaties, zowel in de inspanning als in de vangsten, is een systematische monitoring over een tijdspanne van meerdere jaren cruciaal, waarbij een uitbreiding naar de strandvisserij dient voorzien te worden. [Nieuwsbericht VLIZ]

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden, dat aan bepaalde vormen van "recreatieve" visserij een einde of ernstige beperkingen gaan komen, met name op de vismethoden / middelen die gewoonlijk door de beroepsvissers worden gebruikt.

Maar ik signaleerde al vaker, dat vanuit de EU opgelegde onderzoeken maar al te makkelijk de koppeling wordt gelegd tussen de hengelende sportvisser en "recreatieve" visserij, met beperkende maatregelen tot gevolg, juist voor die hengelende sportvisser.

In Nederland is de "recreatieve visserij" al grotendeels uitgebannen, in ieder geval aan banden gelegd of verboden. Wat dus niet wil zeggen dat hier dan geen onderzoek meer zou plaatsvinden richting hengelende sportvissers.... :roll:

Te gemakkelijk gooit de EU de hengelaar op een hoop met "recreatieve" visserij.
Ik zou van Sportvisserij Nederland op dit punt toch wel eens openheid en helderheid willen, wat voor onderzoeken er eigenlijk lopen, wat de bedoeling er van is.

En vooral wat voor beperkingen we nog meer mogen gaan verwachten "vanwege impact voor het milieu". Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ........ :?

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Belgische recreatieve visserij

Bericht door Mario Wauters »

Als je bv in Portugal gaat vissen aan zee of op zee moet je een vergunning hebben te koop aan een bankautomaat voor 1dag of meer ,laatst is in Portugal in alle territoriale wateren verboden met boomkor of anderen bodemslepende tuigen te vissen,in spanje moet je ook een visvergunning hebben vanaf de kust op zee moet de boot de vergunning hebben zo zie je maar leve Europa alles gelijk ha ha.
elpescador

delta 1518

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Belgische recreatieve visserij

Bericht door Dre Frijters »

...........inderdaad ook de op zee hengelende sportvisser flink moet gaan betalen voor een aan hem bij de gratie gods gegunde vergunning. En voorlopig mag hij nog een enkel visje meenemen om de verleiding er in te houden.....

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Belgische recreatieve visserij

Bericht door Koen De Bièvre »

En weet je wat nu pas écht achterlijk is en uitsluitend in het bananenkoninkrijk België bestaat?
Volgens de wet mogen al die onderzochte boten niet eens gebruikt worden om te hengelen!. Wel om netjes te slepen (!!!), maar het vissen met een hengel is volgens het KB van 4 juni 1999, NIET toegestaan. Hengelen vanaf een boot is enkel toegestaan als de boot over een zeebrief beschikt. Een zeebrief gaat over o.a. jaarlijkse keuringen en uitrustingen en eisen waaraan waaraan de bemanning moet voldoen e.d. De zeebrief is bedoeld voor de grote zeegaande schepen en het hoogste keuringscertificaat in BelgIë... Met onze boten kan je nooit aan die voorwaarden voldoen. Ja, u leest het goed: zeehengelen vanuit je eigen bootje is in België al 16 jaar VERBODEN!!! Er mag zelfs geen vlaggenbrief afgeleverd worden voor plezierbootjes waarmee gevist wordt! Die vlaggenbrief wordt in de praktijk toch afgeleverd, ook al blijkt uit de type-benaming van je boot dat het om een boot gaat die speciaal voor de sportvisserij gebouwd is zoals in mijn geval: Beekman 521 Alfa FISH... Nadat ze deze wet ingevoerd hebben, hebben ze ook nog de baglimit bedacht. Een baglimit op, iets wat niet mag....

Bij de controlerende overheid heeft het "geen prioriteit" zoals dat heet, dus in de regel doen ze er niets mee, maar als er eentje een donkere bui heeft, kan je theoretisch zomaar tegen een prent aanlopen! Kafka, pure Kafka!

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Belgische recreatieve visserij

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Hey Koen,

Zoals jezelf weet heb ik je ongeveer een maand geleden over dit topic op de hoogte gebracht. We hadden toen afgesproken dat ik dit niet op het forum zou gooien, om onnodig paniek te veroorzaken, maar nu je er zelf over begint....

Een kennis van mij kocht een aantal jaren geleden een occasie "mitchel sae angler" zoals bij velen onder ons is deze boot bekend om zijn ruime achterdek en visruimte achteraan. Toen hij deze boot kocht stonden er "12 rvs hengelsteunen" achteraan op de reling. Geen probleem dacht hij, omdat hij deze boot toch maar ging gebruiken voor zichzelf en zijn vrouw en ze dus maar met drie (zes in totaal) hengels per persoon gingen vissen. Ze dachten dat ze niks verkeerd deden, totdat ze weliswaar controle kregen aan de steiger van de scheepvaartpolitie en ze "beticht" werden om met een charterboot rond te varen zonder over de juiste papieren te beschikken? Zonder discussie werd de boot "aan de ketting" gelegd, ja u leest het goed, de boot werd verzegeld en mocht niet meer varen totdat één en ander uitgeklaard was, en ze konden bewijzen dat ze deze boot zo gekocht hadden van de vorige eigenaar.....

Dat dit "toevallig" gebeurde bij de "voorzitter" van een bepaalde visvereniging zorgde natuurlijk direct voor de nodige commotie! In alle paniek werden van vele vaartuigen één of meerdere hengelsteunen verwijderd, en ging het de ronde dat dit het "einde van sport/bootjesvisserij" ging betekenen. De bordjes met "te koop" werden veelvuldig aangekocht en nog net niet op de boot gekleefd....

Omdat ook in Zeebrugge de politiek geld van "ons kent ons" werd er door "bepaalde bevoorrechte" mensen geïnformeerd bij de betreffende instanties. Zoals Koen al heeft vermeld is deze wet dus "werkelijk" van kracht, maar word er "momenteel" door iedereen een oogje dichtgeknepen, waarschijnlijk totdat er weer ééntje een kramp krijgt, of totdat er morgen "zeer" toevallig een sportvisser een bruinvis aan de lijn krijgt en er getuigen zijn dat deze bruinvis het loodje heeft gelegd door een sportvisser...... Kortom er moet maar dit of dat gebeuren en wij zijn de klos, en het is gedaan met onze mooie sportvisserij, of hetgeen er nog van overschiet wel te verstaan...

de toekomst ziet er somber uit (zoals ik hier al jaren roep), maar één "groene jongen" met de juiste connecties kan en "zal" ons vroeg of laat de das om doen... Pak me maar op mijn woord, vroeg of laat hangen we eraan.

GR Jerry

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Belgische recreatieve visserij

Bericht door Koen De Bièvre »

Klopt Jerry, ik wist het al langer, maar toen lag dat "onderzoek naar de recreatieve visserij" nog niet op straat. Bovendien is het verhaal stilaan algemeen verspreid geraakt bij de bootvissers langs de kust. Dat krijg je als je pv's van waarschuwing begint uit te schrijven... Dit is toch pure Kafka? Wat zou je nu onderzoeken naar iets wat niet mag? Ik heb ook een brief uit 1999 gelezen van de (toenmalige) directeur generaal van de scheepvaartinspectie aan de voorzitter van het toenmalige vvhv waarin hij stelt dat deze regeling niet geldt voor de boten die in opdracht van de federaties en aangesloten clubs varen omdat deze hengelaars geen (betalende) passagiers zijn omdat de boot door een derde (club of federatie) betaald wordt en zij hun activiteiten probleemloos kunnen verder zetten. Ik begrijp totaal niet waar hij die wijsheid vandaan haalt. Het KB is duidelijk: zeehengelen kan enkel als de boot over een zeebrief beschikt... Gelijke monniken, gelijke kappen hé. Het mag of het mag niet.

Maar dat is allemaal gevolg van iets veel kwalijkers. Deze zaak stinkt naar vriendjespolitiek! Waarom wordt er op een dag een federale wet gemaakt die een aanzienlijk deel van de toeristische sector aan de Vlaamse kust een poot uitdraait? (Leve de staatshervormingen!!) Omdat er ergens iemand zit die de sportvisserij met eigen bootjes gestopt wil zien en toevallig meer dan een vinger in de pap heeft in Brussel?... Wie heeft of had hier in 1999 baat bij? Beroepsvissers? Reders van de grote opstapschepen (die zitten toch al onder zeebrief)? Zeg het maar, ik weet het niet waar het vandaan komt... Die wet is er niet zo maar gekomen hé, daar is destijds door iemand die iemand kent flink actie voor ondernomen... Dit is echt op maat gemaakt van een of andere belangengroep aan de kust, dat gaapt als een oven.

Het verbod op nachtvissen in Belgisch water, nog zo iets. Je mag 's nachts wel voor anker gaan en buiten overnachten, maar zodra je een hengeltje uitgooit, ben je in overtreding. Waarom zou je een bijkomende wet maken of blijvend laten gelden als je zo of zo niet mag vissen met een hengel? Overduidelijk een regeling die ergens een ander doel moet dienen... Dat zijn toch regelingen die je zelfs in een of andere griezelige dictatuur niet tegen komt?... Volgens mij zit achter deze machinaties voldoende stof voor een afstudeerthesis...

Daarom heb ik het nu toch maar op tafel gegooid.

Plaats reactie