wind (en golven)

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
joeri wilmssen
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

wind (en golven)

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo vissers aan de kant,

Een vraag voor de 'ouderen' onder ons:
Verbeeld ik dit mij of komt er jaar na jaar meer wind en de daarbij horende golfslag?

Sinds het laatste weekend van augustus is er nog maar 1 weekend geweest waarop (volgens Windfinder en Windguru althans) met een kleine boot naar de wrakken kon gevaren worden en er wat verder uit de kant minder dan 0,6 meter golfslag stond.


Mvg, Joeri
Somnium
Delta 1609

Landerloos Frans
Berichten: 66
Lid geworden op: vr apr 01, 2011 4:07 pm

Re: wind (en golven)

Bericht door Landerloos Frans »

Zeker waar Joeri. Er zijn niet al te veel windvrije week -ends geweest dit jaar , ik weet wel dat er daarom wel uitgevaren word , maar prettig is wel wat anders. Persoonlijk ben ik ieder weekend in zeeland vooral in de zomer op de camping en vele vis vrienden delen uw en mijn mening dat er met die oost of noordoosten wind die er toch veel was dit jaar maar weinig kon gevist worden met onze kleine boot. Eerlijk gezegd ben ik maar 3 maal buiten gegaan met mijn visboot dat het doenlijk was , mijn beekman boot ligt in de oude Roompot bij Neeltje Jans .Nu kan ik U ook zeggen dat de laatste twee jaar het mij ook opvalt dat het zelfs in Spanje waar ik al vele jaren overwinter voor de eerste 3 maanden bijna iedere dag serieus waaide . Beste Joeri er is dus zeker en vast wat aan het veranderen met het weer hopelijk spreekt de toekomst mij tegen maar het is zeker voor de voorzichtige bootjes visser niet prettig iedere keer weer twijfelachtig naar een visstek te moeten varen.Er komen zeker en vast nog vele goede visdagen maar toch een goede raad ,bij twijfel neem het zekere voor het onzekere. Groetjes en nog veel visplezier
D 650 Frans.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: wind (en golven)

Bericht door Koen De Bièvre »

Die indruk heb ik ook, voor wat de weekends betreft... En dat is niet het zelfde als het globale windbeeld. Dat is gewoon pech als je net zoals ik van de weekends afhankelijk bent. Nog nooit zo weinig gevist als afgelopen jaar van november tot nu. Toegegeven, afgelopen zomer heb ik een dag of drie laten schieten omdat ik het te druk had met wat anders en dat persé eerst uit de weg wilde hebben. Nu hoorde ik een poos geleden Frank De Boosere bezig over het globale windvolume en die beweerde dat het zelfs iets minder was dan vroeger! Waar ik wel absoluut zeker van ben is dat er haast geen stabiele weersituaties meer zijn. Vroeger, dik 20 jaar geleden, kon je op woensdag vaak al beslissen dat je in het weekend zou vissen, dat lukt nu bijna nooit meer. De dagen dat we in de late namiddag nog hebben beslist om 's anderendaags toch te vissen zijn talrijk. Vaak heb je ook maar een "venster" met rustig weer van enkele uren die dan precies in je visdag vallen. Er zijn zo van die dagen dat de vooruitzichten met elke update van de voorspellingen veranderen. Die periodes worden zonder enige twijfel steeds talrijker. En wat die NO-wind betreft. Dat is een noodzaak als je stabiel zomerweer wil hé... Droge landlucht. Maar ook die periodes zijn veel korter dan ik me uit mijn kindertijd herinner. Dat zal dus wel niet helemaal juist zijn, je onthoudt enkel de goede zomers... 8)
We hebben nu naar NL/B-normen best een goede zomer achter de rug. Mooie periodes afgewisseld met korte natte periodes. Maar... stabiel kon je het niet noemen! Een dagelijkse blik op de thermometer volstaat om vast te stellen dat de onstabiliteit troef was. Hele periodes dat er soms 10 tot wel 15 graden verschil op zat tussen 2, 3 op elkaar volgende dagen.
Er is wel degelijk wat veranderd, zonder enige twijfel!

Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: wind (en golven)

Bericht door Bert Douwma »

Joeri,
mijn ervaring met mijn eigen boot gaat maar drie jaar terug, daarvoor was ik alleen op de charters aanwezig. Ik hou nog wel de charters in de gaten en je ziet dat er nogal eens vaarten worden afgelast. Dat kwam eigenlijk in het verleden praktisch nooit voor.

2011 (aanschaf Petrus D.)
Was eigenlijk een goed jaar elk weekend tussen augustus en december bijna elk weekend de mogelijkheid om uit te varen.
2012
Nooit een afspraak afgezegd, dus de weekenden zullen ook wel goed geweest zijn.
tussen februari en december met regelmaat gevist,.
2013
Door de week goed, weekenden slecht. Weinig gevaren.
2014
Rampjaar tussen half augustus en november niet kunnen varen.
2015
Eigenlijk best goed, slecht door de week en redelijk in het weekend.
Dus redelijk veel gevaren.

Voor mij is de visbare/vaarbare golfhoogte ongeveer 70 cm (bootlengte X 12 %).
Maar om het gezellig te houden, hou ik meestal 50 cm aan. De golfjes zijn meestal toch wat hoger als er wordt aangegeven, vooral als het tij tegen de wind komt te staan. En let ook op de golffrequentie dat is bijna net zo belangrijk als de golf hoogte, 70 cm en 6 seconden (lekkere deining), is heel wat anders bij een frequentie van 3 of 4 seconden (klotsbak met kl**** golven).
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

joeri wilmssen
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: wind (en golven)

Bericht door joeri wilmssen »

@ Koen:

Dat het 'alleen' maar tijdens de weekends meer of harder zou waaien betwijfel ik. Via de Windfinder en Windguru App kijk ik minstens één keer per dag naar de voorspellingen voor het Europlatform, NJ (aan de buitenkant) en de schouwenbank en de dagen dat het de laatste twee maanden doenbaar was om met een 'normale' visboot er een beetje op uit te trekken zijn op de vingers van een hele kleine hand te tellen.
Voor de 'offshore'-boten en de grote opstappers is een kabbel in de buurt van 80cm of 90cm nog doenbaar maar voor een Beekmannetje is 50cm tot 60cm (indien afzwakkend) golfslag tot wel echt het maximum om te vertrekken.

Via mijn andere hobby (waar er ook niet al te veel wind mag zijn) hoor ik van mensen die al véél langer met deze hobby bezig zijn dat er 'vroeger' veel minder wind was. Hier in de Kempen was het vroeger quasi een zekerheid dat na 16.00 uur de wind er bijna helemaal uitging.

Dit 'gevoel' (ivm de toegenomen hoeveelheid wind) moet toch in cijfers en weergegevens terug te vinden zijn?


Mvg, Joeri
Somnium
Delta 1609

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: wind (en golven)

Bericht door Koen De Bièvre »

Afgelopen jaar is het gewoon een objectief gegeven dat het toevallig in de weekends harder waait.
Ook ik kijk dagelijks, soms meerdere keren, naar de diverse voorspellingen en dan vooral op windfinder is dat goed zichtbaar met die grafiekjes. Dan zie je in het midden van de week alles blauw staan om dan vanaf donderdag in de loop van de dag op te lopen naar groen om het dan maandag avond weer naar blauw te zien zakken. Dat is echt zeer regelmatig gebeurd het afgelopen jaar. Andersom komt ook voor natuurlijk, maar de collega's op het werk weten meteen welke kleur er in het weekend staat... :-)
Onstabiliteit, daar is mijn verhaal vooral op gebouwd. De "rustig weer"-vensters zijn zonder enige twijfel veel kleiner geworden dan pak weg 20 jaar geleden. 100% zeker weten!

Plaats reactie