Geen ruil-en verkoopbeurs in 2016???

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Geen ruil-en verkoopbeurs in 2016???

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Gisterenavond de nieuwe "deltavissers" in de bus gehad, dus vanmorgen eerste werk het boekje maar eens uitgepakt en doorgelezen. Wat schetst mijn verbazing: geen ruil -en verkoopbeurs in 2016???

Het bestuur heeft deze beslissing genomen door de conclusie te trekken dat er de afgelopen editie te weinig animo was? Terecht of niet, daar ga ik me niet over uitspreken! Het feit is wel dat ik nu onderhand 20 jaar lid ben van de vereniging, en ik op die 20 jaar 1 of 2 beurzen heb gemist, en dan nog door extreme weersomstandigheden. Voor mij "persoonlijk" was de beurs het hoogtepunt van het jaar op visgebied, goed weer of niet, we gaan naar de beurs. De laatste jaren was de beurs voor mij nog het "enigste" raakpunt met de vereniging, daar ik al een jaar of 8 niet meer in het "delta gebied" van onze vereniging lig (eerst Breskens, nu zeebrugge)! Erg jammer dat ook dit nu weg valt. Of de beurs in zijn huidige vorm nog aantrekkelijk was of niet, dat moet ieder voor zichzelf maar beslissen, maar voor mij was het jaarlijks een hoogtepunt en blij weerzien met die toch jaarlijks terugkerende "die hards" die er altijd waren. Uren en uren stond je dan met mensen te praten waar je uren en dagen mee aan de helling stond vroeger, en waar je dagen mee op het wrak had gelegen... De herinneringen van de "goeie ouwe tijd" kwamen terug boven, en s'avonds reed je dan ook steeds met een "gelukzalig gevoel" naar huis, met al die mooie herinneringen in je kop! Het gaf je toch weer een boost om er het volgend weekend weer tegenaan te gaan.

Helaas is dit nu ook voorbij! Dat de beurs de laatste jaren minder volk trok, dat zag zelfs een blinde van mijlen afstand! En ja, toch heb ik nog onnoemelijk veel respect voor de bestuursleden en vrijwilligers die er gigantisch veel voor deden en vrije tijd instaken om het beste van hun zelf te geven op die dag. En "zeer" begrijpelijk dat je er dan weinig voor terug krijgt, en van sommige zelfs (buitenstaanders al dan niet) nog commentaar krijgt dat ze twee keer dezelfde prijs wonnen met de tombola. Tja ,het is allemaal gebeurt en ook daar zakte mijn broek vanaf!

Maar is dat nu niet de "norm" van de maatschappij de dag van vandaag? Ieder voor zich, en de rest.... Je ziet het toch aan alles: De vangsten vallen zeer sterk terug (gul, baars, tong) het forum leeft nog nauwelijks, het clubblad is terug gebracht in uitgaves omdat er (ondanks talloze oproepen) geen kopij op de plank kwam, minder volk op de beurs die dan nog weinig tot niets kochten, enz...

Het is niet alleen binnen onze vereniging zo, maar is het overal in de maatschappij zo! Jammer maar helaas een feit.

Nu ben ik voor mezelf al een jaartje aan het twijfelen om aan alles de brui te geven, boot weg en hengels aan de haak, om één keer per jaar een luxueuze visvakantie te maken naar een exotisch oord met het gezin? Ik persoonlijk haal geen voldoening meer in de huidige visserij die ik beoefen. De visserij valt zwaar tegen om dan nog maar te zwijgen over die belachelijke regels...

Dus daarom. Kan "iemand" mij nog een logische reden geven om ook voor volgend jaar nog die 47,50€ lidgeld voor onze vereniging te betalen waar ik zo graag bij was, en om met trots het deltanummer 664 op mijn boot te zien prijken?

MVG Jerry

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Re: Geen ruil-en verkoopbeurs in 2016???

Bericht door Rinus Visser »

In de categorie glas half vol, glas half leeg het volgende.

Bootvisvereniging Zuid-West Nederland (hierna: BVV ZWN) is al jaren gesprekspartner als het gaat om vangstbeperkingen. Half leeg: Dat overleg heeft BVV ZWN niet goed gevoerd, wat is nu 3 zeebaarzen per persoon per dag?
Half vol: Zonder inbreng van de BVV ZWN zou er 10 jaar geleden al zo’n regeling in het leven geroepen zijn.

BVV ZWN neemt deel aan het overleg om een goede en veilige helling te verkrijgen in Vlissingen. Glas half leeg: Ik maak geen gebruik van een helling of ik vis niet vanaf Vlissingen. Glas half vol: Dat zou fantastisch zijn als daar een goede helling kwam, een goed visgebied binnen redelijke afstand van de helling.

BVV ZWN is nauw betrokken bij het overleg om de Kustwachtpost Ouddorp bemand te houden. Glas half leeg: Als deze wordt gesloten heeft het bestuur van BVV ZWN niet goed genoeg haar best gedaan in dat overleg. Glas half vol: Bij een eventuele sluiting dient rekening gehouden te worden met het feit dat het bestuur van BVV ZWN al vanaf 2005 met dit onderwerp aan het overleg deelneemt. Dus dat overleg heeft er mede voor gezorgd dat de vuurtoren al 10 jaar ‘langer’ open is dan toentertijd het plan was.

BVV ZWN is nauw betrokken geweest bij de verbetering van de trailerhelling te Stellendam. Glas half leeg: BVV ZWN is er niet in geslaagd een helling op MV2 te verkrijgen, ondanks de beloftes daartoe.
Glas half vol: Een prima alternatief voor het gemis van een MVII helling. We varen wel 40 of meer mijl naar een wrak, dus Stellendam – Maasvlakte is heel goed te doen.

Uiteraard dient vermeld te worden dat wij in deze (en andere) overleggen worden bijgestaan door Federatie Zuidwest Nederland en Sportvisserij Nederland.

Andere activiteiten van BVV ZWN.
De helling aan de Brouwersdam en Neeltje Jans zijn dit jaar gezamenlijk 3 x schoon geveegd door een tractor met stalen rolbezem. De kosten daarvan betaalt BVV ZWN.
Er zijn personen die denken dat Rijkswaterstaat dit betaalt. Fout, beheer (klein onderhoud, pacht, enz) berust bij de BVV ZWN.
Volgend jaar laten we het zand voor de helling aan de Brouwersdam weer verwijderen. Kosten? BVV ZWN.

Afsluitend.
Een contributie van € 47,50 betekent nog geen € 1,-- per week.
Leden die opzeggen en vrolijk verder gebruik maken van de inspanningen die bestuur van de BVV ZWN zich getroost zullen ook begrijpen dat hoe minder actieve leden financieel een bijdrage leveren in de kosten er steeds minder kan worden uitgevoerd. Dan natuurlijk niet klagen dat een helling glad is of dat er helemaal geen helling is. Gezamenlijk kunnen we nog iets presteren, individueel ziet de overheid je helemaal niet staan.

M. Visser, Delta 5.

Martin Droog
Berichten: 35
Lid geworden op: zo dec 01, 2013 7:49 am

Re: Geen ruil-en verkoopbeurs in 2016???

Bericht door Martin Droog »

Ik ben het volledig met Rinus' eens,
Als vereniging kun je GEZAMELIJK nog wat bereiken.

Als iedereen zo z'n hoofd zou laten hangen komt t niet goed

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Geen ruil-en verkoopbeurs in 2016???

Bericht door Koen De Bièvre »

De motivering voor het schrappen van de beurs mag duidelijk zijn. Je kan er mijn oude berichtjes op nalezen. Die ga ik hier niet herhalen.

Jerry haalt ook het clubblad aan als een teken dat het niet goed gaat.
Dat blad is al meer dan 35 jaar een "oud zeer" om aan kopij te geraken.
De verschijningsfrequentie is dan wel van 11 naar 6 keer per jaar teruggebracht (ook om budgettaire redenen), de inhoud is er het afgelopen jaar toch op vooruit gegaan, al zeg ik het zelf.
In het verleden zat ik maandelijks blaadjes van 12 pagina's te maken, waar je dan nog een pagina reclame en een bestuurspagina vanaf moest trekken, zo ook een pagina wedstrijdaankondiging en wat weet ik nog allemaal. Dat kwam dan alle maanden in de bus, kostte een berg geld en eerlijk gezegd, had je dat, inclusief het verwijderen van de seal, op 5, als het niet in 3 minuten was, uit. Wat is daar de meerwaarde van? Afgelopen jaar kon je je tenminste een keer met het blad terugtrekken in "het kleine huis" en de gehele rit uitrijden met dat blad.

Dit jaar heb ik de ambitie waar kunnen maken om telkens met een blad te komen waar echt iets in stond om te lezen. Op één keer na, steeds minimaal 24 pagina's, telkens met minstens één hoofdartikel wat ergens over ging. Ook de zeebaarsproblematiek heeft heel wat pagina's opgeslorpt. Zo uit de losse pols zijn het 144 of 148 pagina's geweest. Van die stapel papier heb ik er wel om en bij de 100 zélf vol mogen pennen. Hoeveel stukjes zijn er het afgelopen jaar verschenen die niet door Rob (wedstrijden) of mezelf geschreven zijn? een stuk of 4, 5 misschien?
Ik herinner mij een eerdere discussie over het clubblad in dit forum waarbij iemand meende te weten waarom het niet goed ging met het blad. Dit en dat en dees en geen... Vaste rubrieken moesten er komen. Verdere bijdrage tot de zelf aangebrachte "oplossing"? NUL.

En nu komt het... Ik heb nog één stukje van een winnaar van de visreis naar het Skarnsundet Fjordsenter en één bijdrage voor "Mijn boot" op de plank liggen, da's alles. Mijn duim begint ook behoorlijk leeg te raken, ik kan niet blijven dingen verzinnen om hele pagina's mee te vullen. Als de actualiteit me in 2016 minder dient dan het afgelopen jaar, ben ik de klos en krijg ik die bladen niet meer vol... Graag uw kopij in mijn richting a.u.b.!!

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Geen ruil-en verkoopbeurs in 2016???

Bericht door Dre Frijters »

Het zat er gewoon helaas aan te komen. Niks aan te doen.
Misschien is het dan weer wel een succes (en opluchting en nog meer 2e hands spulletjes) als we over 3 of 5 jaar toch weer eens een beurs krijgen.

Maar ehhh niet te lang in dat bekende gat van dat beest blijven kijken. Er is gevraagd om meer kopij en iplv de beursdag: te organiseren alternatieven met draagvlak. We moeten er zelf iets van maken.
Daar moeten we met 1000 man toch een schouder onder kunnen zetten !
Dat zouden toch ongelooflijk veel hersencellen moeten (kunnen) zijn. Laat ze eens werken en hou die trillende vingers eens in bedwang met een penneke of geef ze eens een sportbeurtje op het toetsenbord....... :)

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Geen ruil-en verkoopbeurs in 2016???

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Beste Heer Visser,

Ik heb er eens een paar dagen over nagedacht, maar ik kom er zelf niet uit. Wellicht dat u het antwoord voor mij heeft op het einde van dit bericht.

Zoals ik eender al aangaf vis ik ruim 8 jaar niet meer in het delta gebied, omdat mijn boot nu een vaste ligplaats heeft in Zeebrugge. Gaat het mij dan om die 47,50€ (of destijds 45€) die ik jaarlijks betaal? Neen daar gaat het mij zeker niet om, want ik betaal ook al gewoon 20 jaar 45€/jaar voor een abonnement van de "Zee hengelsport" en daar krijg ik dan geen vispas bij! Of het glas al dan niet vol is voor mij mag u bepalen aan de hand van volgende stellingen:

- Ik heb of zal nooit gebruik maken van de vernieuwde helling in Stellendam: "Maar ik betaal al 8 jaar 47,50€ om de vereniging te steunen"!

-Ik heb of zal nooit traileren van een eventueel "vernieuwde" trailerhelling in Vlissingen: "Maar ik betaal al 8 jaar 47,50€ om de vereniging te steunen"!

-Ik gebruik al meer dan 10 jaar de helling van Neeltje Jans niet meer, dus poetsen of niet?: "Maar ik betaal al 8 jaar 47,50€ om de vereniging te steunen"!

-Ik vis al meer dan 10 jaar niet meer in het delta gebied, dus Oudorp sluiten of niet?:"Maar ik betaal al 8 jaar 47,50€ om de vereniging te steunen"!

-In Nederland mag je nog maar 3 baarzen per dag vangen! Tja ik mag in België nog 15kg vangen!: "Maar ik betaal al 8 jaar 47,50€ om de vereniging te steunen"!

Snap je nu wat ik bedoel? Natuurlijk staan we samen sterker, en dat is dan ook de reden dat ik nog al die jaren de vereniging ben blijven steunen. En voor mij "persoonlijk" was de beurs nog het enige raakpunt met de vereniging. En dat dit nu verdwijnt of nog maar om de 3 of 5 jaar word gehouden vind ik "persoonlijk" heel erg jammer!

Blijkbaar vind ik dit alleen maar jammer, gezien het volgende:

-Op dit onderwerp word "weeral" niet of nauwelijks gereageerd. "En dit met meer dan 1000 leden?"

-Het forum word maar door een paar leden opgevolgd en in stand gehouden. "En dit met meer dan 1000 leden?"

-Er komt weinig of geen nieuwe kopij voor het clubblad, Koen moet bijna alles alleen doen."En dit met meer dan 1000 leden?"

- De beurs werd door weinig leden bezocht."En dit met meer dan 1000 leden?"

-In tegenstelling tot vroeger toen er 70-80 boten mee deden aan een wedstrijd, mag je nu blij zij als het er 30 zijn."En dit met meer dan 1000 leden?"

- Voeger werd de helling van NJ zeer druk gebruikt en moest je soms parkeren op de parking bij Bouman, en nu."En dit met meer dan 1000 leden?"

Beste Heer Visser. Is het glas nu vol of halfvol voor mij? Wat ik wel weet is dat ik een realist ben en geen optimist!

Ondanks dit beklag heb ik nog "steeds" onnoemelijk veel respect voor de bestuursleden die er nog altijd vol voor gaan en in blijven geloven...

MVG Jerry

Ronny Blommers
Berichten: 26
Lid geworden op: di apr 21, 2015 2:54 pm
Locatie: Etten-Leur

Re: Geen ruil-en verkoopbeurs in 2016???

Bericht door Ronny Blommers »

Ik denk dat niet iedereen het echte vereniging gevoel heeft of zoekt.

Maar ik denk wel dat juist iedereen lid is en blijft voor de punten die Rinus aanhaald. Want dat zijn belangrijke punten die niet verloren mogen gaan en/of waar we graag met zijn allen gebruik van willen maken. En dat lukt niet zonder de club. En met name dus hulde voor het complete bestuur die hier al zijn tijd in steekt, en ieder ander die hiervoor zijn steentje bij draagt!

Ik ben nog niet lang lid. En ken nog bijna niemand persoonlijk. Maar dit zijn voor mij mede de redenen geweest waarvoor ik lid ben geworden. (ik had het ook niet kunnen doen namelijk)

En die gezelligheid en persoonlijke contacten komen vanzelf wel bij de helling, en wie weet in de toekomst een ander leuk initiatief ter vervanging van de ruilbeurs.


bestuur, zet hem op! jullie inspanningen worden zeker wel gewaardeerd.
Delta 1528

Shetland 536 SeaSport
Evinrude 70 PK

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Geen ruil-en verkoopbeurs in 2016???

Bericht door Koen De Bièvre »

@Jerry
Ook in België mag je maar 3 baarzen meenemen!
In België is gul beperkt tot 15 kilo, in Nederland zijn er dat 20...

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Re: Geen ruil-en verkoopbeurs in 2016???

Bericht door Rinus Visser »

Jerry,

Tja, daar zit ik dan met de gebakken peren. Gelet op het feit dat je BVV ZWN al 8 jaar sponsort, overigens geen 8 x € 47,50 maar 8 x € 45,-- kan ik niet de schouders ophalen en niet reageren.
Na diverse tikken op mijn neus concludeert je gelukkig wel dat we natuurlijk samen sterker staan. En daar gaat het mij om. Onze bestuurlijke inbreng en die bij de diverse overleggen beperken zich niet tot de leden die genoemde punten gebruiken.
Onze inzet betreft het belang van alle leden.
Het waarom de beurs voorlopig niet wordt georganiseerd staat uitvoerig in ons laatste blad beschreven. Dat dit besluit niet licht door het bestuur is genomen mag blijken uit het feit dat, hoewel dit een unaniem besluit was, er toch langdurig overleg heeft moeten plaats vinden al eer het zover was. Anders gezegd, het woord jammer kwam regelmatig om de hoek kijken. En dat vind ik uiteraard ook. Maar als bestuur heb je helaas ook de taak om minder populaire beslissingen te nemen.
Ik ben van mening dat u het niet alleen jammer vindt, ondanks het feit dat het onderwerp niet of nauwelijks wordt becommentarieerd in het Forum.
Hier en daar wordt er mijn inziens ook te veel gedacht dat alle leden over internet beschikken. Dat kan nog wel eens bar tegenvallen. Daarnaast is reageren op een Forum ook bij veel leden geen prioriteit.
Al vrij snel na de oprichting van BVV ZWN (1979) moesten we al constateren dat er van gezelligheid en saamhorigheid weinig te merken was. De kreet dat we “belangenbehartigers’ waren en niet meer dan dat is ook meerdere malen gebruikt.
Persoonlijk denk ik dat gezelligheid en saamhorigheid door de snel veranderende tijd
sterk zijn teruggelopen en niet alleen bij ons. Er zijn naast het vissen nog zo veel leuke dingen te doen.
Vergrijzing van het ledenbestand en economische omstandigheden veroorzaken mede een terugloop in wedstrijdvissers. Ook de mindere vangsten maken dat het aantal vrije afvaarten vanaf Neeltje Jans zienderogen terugloopt.
Vroeger was het allemaal beter? Niet allemaal, wel werd er meer vis gevangen.

Vriendelijk groeten,

M. Visser, Delta 5

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Geen ruil-en verkoopbeurs in 2016???

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Koen,

1, 3, 15kg of 20kg.... "What ever"! Je krijgt die beesten toch niet meer gevangen, want ze zijn gewoon op. Heb er dit jaar welgeteld 1 kunnen vangen, waar dat vorig jaar op sommige plekjes vlak voor de kust nog 3-5 "per sessie" was. Om over het wrak maar te zwijgen!

En Rinus,

Even voor de duidelijkheid word jij in persoon zeker niet aangevallen, integendeel het vele werk dat je verricht voor de vereniging word door mij (en hopelijk ook door anderen) weldegelijk gewaardeerd.

Ik wou gewoon een en ander duidelijk maken!

MVG Jerry

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Re: Geen ruil-en verkoopbeurs in 2016???

Bericht door walter de landsheer »

Hoy Jerry,
Je moet vanaf de kant gaan vissen, op goede dagen vangen wij tot 10 maatse baarzen !!
Dus ze zitten er nog steeds !! Dit jaar was echt super op sommige plekken werden soms tot wel 50 ondermaatse baarsjes gevangen op kunstaas !! Dus zier er goed uit voor de komende jaren !!
Mvg Walter

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Geen ruil-en verkoopbeurs in 2016???

Bericht door Dre Frijters »

Dus zier er goed uit voor de komende jaren !!
Het is nooit verkeerd om positief naar de toekomst te kijken.
Maar weet u nog, met tussenpozen van enkele jaren kwamen er opeens weer het hele jaar door vele papgulletjes in ons vis gebied voor ! Tot aan de steenstorten van de kering en in de Oosterschelde toe ! Hiep hiep hoera, de kabeljauw gaat zich in de zuidelijke Noordzee herstellen....
Echter, de o zo efficiënt vissende beroepsvisserij is iedere keer weer in staat om alles wat boven het maaiveld uit komt het volgende jaar weer kompleet weg te vangen.

Nat van Adrichem
Berichten: 125
Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am

Re: Geen ruil-en verkoopbeurs in 2016???

Bericht door Nat van Adrichem »

OK, even terug naar de oorspronkelijk vraag.
Ik zie dat er dit jaar 2016 wél een ruilbeurs is.
Mijn vraag is, is dit een versoberde versie van de voorgaande edities?
Dus zonder bekende standhoudes en de bekende lotenverkoop.

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Re: Geen ruil-en verkoopbeurs in 2016???

Bericht door Rinus Visser »

Geachte,

Er worden alleen maar 2e hands spullen aangeboden en verkocht.
Er is geen verloting en er zijn ook geen bekende standhouders.

Staat mij bij dat u vroeger met uw partner ook op zee viste met een eigen visboot.
Behoort die tijd tot het verleden?

Groeten,
M. Visser
Delta 5

Nat van Adrichem
Berichten: 125
Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am

Re: Geen ruil-en verkoopbeurs in 2016???

Bericht door Nat van Adrichem »

Ja, ik ben idd een oud Deltavisser.

Sindsdien is t elk jaar wat minder geworden met t vissen. De afgelopen 2 jaar zelfs helemaal niet met de boot gevist.
Dit jaar pak ik het weer op. Ga me toeleggen op schar en steenbolken :wink:

Maar jammer dat de beurs 'oude stijl' er niet meer is. Keek er wel een beetje naar uit. Helemaal nu ik ook nog de laatste 2 edities gemist heb.

.

Plaats reactie