Update van de sportvisserij op zee

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Update van de sportvisserij op zee

Bericht door John Ezendam »

De sportvisserij op zee heeft zijn beste tijd gehad.
Veel boten worden te koop aangeboden en worden niet vervangen. Oorzaak: Benzineprijzen, vangsten, zonder werk zitten etc.etc.
De boten die verkocht worden gaan er uit tegen zeer lage prijzen,om er maar vanaf te zijn en verdwijnen meestal naar het oude Oostblok. Vervanging is er in de meeste gevallen niet bij. Ik kom ze regelmatig tegen onderweg, met twee of drie ter gelijk op een vrachtwagen.
Dus de vloot van sportvissers reduceert.
Wij als producenten, die links er rechts sponsoren, zien dit met lede ogen aan en proberen er alles aan te doen om de wedstrijden aantrekkelijk te maken. Echter als men kijkt dat men amper 15 boten op het water krijgt, dan wordt het vechten tegen de bierkaai. Het NK kleinbootvissen van vorig jaar was een succes, maar dan heb je het ook gehad.
Ben benieuwd wat het wordt, dit jaar.
Misschien zijn er vissers die goede aparte ideeen hebben, dan horen wij die graag en kunnen we er op inspelen.

Cees Laban
Berichten: 57
Lid geworden op: do jan 23, 2014 10:07 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Cees Laban »

Hoi John,

Wellicht zijn de goeie jaren van het sprotvissen op zee verleden tijd. ik heb die goeie jaren, misschien maar goed ook, niet mee mogen maken omdat ik pas sinds 2013 in het bezit ben van een visboot. Sinds april 2013 dus pas actief, eerst op de Oosterschelde en nu in de Voordelta vanaf de Neeltje Jans. Misschien omdat ik juist de zogenaamde topjaren niet heb meegemaakt geniet ik er toch elke keer weer van als ik een dagje met mijn hobby bezig ben.......sportvissen.
Okay.....de vangsten zullen niet altijd helemaal geweldig zijn, maar ik benader het dan ook puur vanuit een hobbymatige bezigheid. En dat er aan alle kanten wordt gesneden aan de vangstquota voor de sportvisser is ook ronduit schandalig. Zeker als men kijkt naar het economisch belang wat de sportvisserij bijdraagt. Maar evengoed geniet ik toch elke keer weer van mijn dagje vissen. Met m'n vismaat lekker een dagje helemaal het bolletje leegmaken, een lekker potje ouwehoeren en zeker serieus bezig zijn met de hobby.....sportvissen !! En natuurlijk is het zonde dat er mensen afscheid (moeten) nemen van hun geliefde boot, om de diverse redenen die je ook al noemde. Maar dat is, en wellicht niet in alle gevallen, een eigen keuze van de booteigenaar. Misschien dat het vangen van veel kilo's vis in de loop der jaren de voorkeur heeft gekregen boven het genieten en plezier hebben ? Misschien willen we teveel, verwachten we teveel en vergeten we in onze drive om kilo's te knallen nog te genieten van onze hobby ? Het antwoord is voor iedereen persoonlijk invulbaar. En we hebben nu eenmaal te respecteren wat iedereen vindt en om welke reden hij of zij afstand doet van zijn geliefde vaartuig. En dat is in dit geval heel vervelend voor jullie producenten, dat begrijp ik als ondernemer zeer zeker.

Maar, ik ben het niet eens met je stelling dat er tijdens een wedstrijd amper 15 boten op het water te krijgen zijn. Dan heb ik afgelopen zaterdag tijdens de wedstrijd van de Deltavissers toch een grove telfout gemaakt, maar volgens mij waren er toch echt 25 boten op het water. De wedstrijd was voor mij een ontmaagding op het gebied van bootvissen, en zoals ik al schreef, ik heb de topjaren niet meegemaakt, maar het was een geweldig verzorgde wedstrijd. leuke collegavissers ontmoet, ontzettend vriendelijk ontvangen, goeie uitleg gekregen, een mooie prijzentafel, een loterij, enfin.....gewoon een topdag verzorgd door de Deltavissers. Misschien is het een idee voor de producenten (zoals jij het omschrijft) om tijdens zo een dag aanwezig te zijn en te kijken/vragen/ervaren wat jullie als producenten zouden kunnen betekenen. je zit direct bij het vuur.....bovenop je markt......een win-win lijkt mij. Een beetje peptalk erbij en we gaan daardoor misschien allemaal weer een beetje meer echt genieten van onze hobby.......sportvissen !!!!

Groetjes Cees
Delta 1576

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door John Ezendam »

Cees gegroet

Wat de sport betreft heb je gelijk. 25 boten is een mooi aantal. Blijft de vraag staan hoeveel procent dat is van het totaal aantal leden, die een boot hebben.
bv Afgelopen week-end: Scheveningen 11 boten en 's Gravenzande 7 boten op het water. Dus dat is niet veel. En dit zijn geen kleine verenigingen.
Wat zou jij doen om deze aantallen te vergroten?
Bij de jeugd pushen? Werkt een heel klein beetje, maar tegenwoordig hangen die liever in de disco etc. dan dat ze een boot kopen en zich melden bij een visclub.
We hebben indertijd bij de Delta's, toen wij nog sponsorden met de eerste Lowrance Cup, bijna 100 boten op het water gehad. Maar dat is ook grijs verleden.
Ik krijg ook wel eens de indruk, dat het van de prijzen afhangt.

groet
John

joeri wilmssen
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo,


Ik kan Cees alleen maar bijtreden. IK heb ook 15 jaar lopen twijfelen over de aanschaf van een visboot en nu ik er sinds 2012 er één heb, blijkt de Noordzee bijna leeggevist te zijn.

Voor een kleine minderheid echter was/is vissen toch wel echt iets meer dan 'hun hobby uitoefenen'...
Hier in het dorp waren er een decennium geleden ook enkele 'sportvissers' waarbij de boot elk jaar een halve tot een hele meter groeide. Dit waren toen de 'sportvissers' die er 200 liter benzine doorjasten en slecht gezind terug thuiskwamen wanneer zij 'maar' 150 kg zeebaars hadden gevangen.
Ik kan met de beste wil vd wereld niet bedenken wat je met zo'n berg vis kan doen.
Mocht dit zich éénmaal per jaar hebben voorgedaan dan kan dit nog wel voor privégebruik zijn (maar dan je moet je wel heel veel vis eten) maar deze 'sportvissers' deden dit 2 a 3 keer per maand en ze visten op bestelling. Werken deden ze niet of amper maar ze hadden wel de grootste boot van het dorp...

We moeten de hand ook in eigen boezem durven te steken dat door deze lieden er ook heel veel "naar de kloten is gedaan of gegaan" om het plat uit te drukken.
Het zijn deze lieden die nu hun boot verkopen want er valt 'niks meer mee te verdienen'
De keerzijde (of de juiste zijde) van de medaille is echter dat de echte sportvisser nog steeds zijn boot zal bijhouden omdat het voor deze mensen het nog steeds over vissen gaat ipv vangen en het hun eigenlijk niet zo veel uitmaakt of ze nu veel of weinig vangen. Het gaat over het totale plaatje: de boot en hengels klaarmaken de dag ervoor, het vissen zelf en de dag later alle spulletjes proper maken en de boot terug in orde maken voor de volgende trip.
De kwaliteit is voor deze mensen belangrijker dan de kwantiteit.

Waarschijnlijk stamp ik hiermee enkelen wel tegen de schenen maar dit moest me toch ook eens van het hart.

Tot op het water één der dagen, Joeri
Somnium
Delta 1609

Cees Laban
Berichten: 57
Lid geworden op: do jan 23, 2014 10:07 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Cees Laban »

Inderdaad het totale plaatje Joeri :D Onderlijnen maken, hengels op orde, boot op orde, alles 10 keer checken, ff praatje bij de aasleverancier, vangstberichtjes lezen, windfinder in de gaten houden, nog eens andere lijntjes knopen, soepie maken om mee te nemen :wink: , smorgens vroeg een eerste bakkie met je vismaatje en onderweg bespreken hoe we het gaan doen die dag.........en na afloop alles weer poetsen, wassen, schrobben, laten blinken, bijtanken..........wat is het sportvissen met je eigen boot een voorrecht :wink: :wink: :wink: :wink:

Hopelijk vrijdag weer een dagje GENIETEN :D :D

Cees Laban
Berichten: 57
Lid geworden op: do jan 23, 2014 10:07 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Cees Laban »

John,

Om nog even terug te komen op je reactie, je spreekt over een grijs verleden. Daar zit wel iets in denk ik. En dan met name grijs. Ik denk dat veel met vergrijzing te maken heeft en de ouwe garde heeft het langzamerhand allemaal wel een keer meegemaakt en gezien.De jeugd en oudere jongeren stellen inderdaad andere prioriteiten. Maar ik denk dat het er ook mee te maken heeft hoe de zeevissport zich etaleerd. Zijn de producenten niet teveel stil blijven staan in hun marketing en achterover gaan leunen wegens de geweldige goeie vangsten van een aantal jaren terug?? De sportvisserij verkocht zichzelf door goeie vangsten en de producenten sponnen er garen bij. Nu is de vis zogezegd op en weten ze het ff niet meer. Het komt weer op sterke marketing aan denk ik John. De sportvisserij moet iets "sexier" worden gemaakt, vernieuwing, fris. Niet gericht op kilo's maar op de SPORT ! Bekijk de filmpjes maar eens op de amerikaanse you tube kanalen van jeugdige zeesportvissers......ziet er toch net ff iets anders uit :wink:
En je geeft zelf al een goed antwoord op je vraag, de prijzentafel is denk ik van wezenlijk belang en van invloed op de inschrijvingen voor een wedstrijd. Investeren heet dat......dus producenten....gas op de hendel :wink: :wink: :wink:

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Koen De Bièvre »

De bootvisserij zit in de hoek waar de klappen vallen de laatste jaren, dat klopt. Nieuwe regels, beperkingen en bepaalde visserijen liggen compleet op hun gat, dat ontken ik zeker niet. Maar er is nog best veel mooie vis te vangen! Als je persé gul of baars wil vangen en verder niks, dan ga je gefrustreerd raken en alles verkopen, dat klopt. Maar... als je bereid bent om wat kms te rijden, nog altijd een stuk voordeliger dan varen, maak je het jaar rond visrijke dagen. De tijd dat je het jaar rond naar de Brouwersdam of Neeltje Jans reed en vandaar uit ging vissen is voorbij, dat is waar. Je moet je vandaag aanpassen aan het aanbod en dan je kansen optimaliseren. Ik vis vanuit Neeltje Jans, Vlissingen, Blankenberge en Nieuwpoort. Rijtijd vanuit Brasschaat met de boot achter de auto: van 1 tot 2 uur, vanuit Zeeland 30 min tot 3 uur. Vanuit deze havens kan je het jaar rond vissen én best veel mooie vis vangen, de kunst is om op het juiste moment uit de juiste haven te vertrekken. Getuige daarvan onze eigen minimummaten: schar 27 cm, schol 30 cm, tong 28 cm, wijting 30 cm, gul 45 cm, .... Ook met deze maten harken wij bijna altijd een echt mooie klus vis bij elkaar. Aan het einde van de dag heb je dan ook een zwik vis waar eten aan zit, geen graat met een kop en een staart en een velletje er omheen. Wat er weer overboord gaat is soms best veel, maar dat mag je niets kunnen schelen. Momenteel kan je kiezen voor Vlissingen, Blankenberge of Nieuwpoort. Vlissingen levert schar, bot en een enkele gul op. Blankenberge uitsluitend gul momenteel, maar uiteraard geen grote aantallen. Nieuwpoort is super voor de grote schollen op dit moment. Straks krijg je in Vlissingen en Blankenberge weer die mooie overgangsvisserij met schar, gul en de eerste aantalletjes tongen. Vanaf juni kan je vanaf Neeltje Jans vol en puur voor de sport op gladde haaitjes vissen en de doorzetters gaan ook voor die enkele buitengewoon forse ruwe haai. Ook de pijlstaartrog is weer heel langzaam uit een diep dal aan het kruipen en rond de stromvloedkering zijn ze bij momenten echt wel te vangen. Vanuit Vlissingen en Blankenberge is de tong goed bereikbaar. Vanaf het einde van de zomer zijn Vlissingen en zeker Blankenberge weer zeer interessant. Er is bijna altijd wel een plekje te vinden tussen de Maasvlakte en Franse Grens waar op een bepaald moment in het jaar iets fatsoenlijks te halen valt.

De benzine is in 10 jaar niet zo "goedkoop" geweest. De zeevisbootjes worden naar je kop gegooid. Voor 3-4000 euro koop je tegenwoordig al een uitstekend instapmodel, helemaal compleet. Met andere woorden, als je het graag doet en je bent bereid om je aan de omstandigheden aan te passen, dan is het nu het moment om een bootje te kopen en lekker te vissen! Ik heb in geen jaren nog meer dan 25 km enkele reis gevaren. Van Neeltje Jans naar het Steendiep is zo'n beetje de grootste afstand die ik nog maak, dezelfde afstand als van Vlissingen naar de Paardenmarkt. Vaak amper de helft, vaak met zéér goede resultaten... Ja, de gul is een simpele zaak, de baars gaat het zelfde gat uit, maar ik vertik het om dat mijn plezier te laten verpesten, in geen 100.000 jaar! Richt je op de vissoort die op het moment dat je vist aanwezig is op de plek waar je vist. Gebruik een lichtere maar strakke en langere hengel (270-300 cm), het zal door de lengte meer sport opleveren, de hefboom wordt groter... Niks is zo plezant om dan een onbedoelde "verrassing" te vangen. Zo wordt één gul op een dag toch weer plezant... Als je niet bereid bent om er op deze manier in te gaan staan, dan heb je je beste tijd gehad en ben je zinkende als kleine bootsportvisser... Deze jongen drijft nog als een kurken stop!

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door John Ezendam »

Goede Morgen

De discussies zijn in volle gang en daar gaat het om.
We praten wel over de hele Noordzeekust en niet alleen Zeeland-Nieuwpoort.
Als ik zie wat er verdwenen is in die tijd is ongelooflijk.
Overigens zijn de topmerken zoals Lowrance en Humminbird en in de goedkope range Condor, konstant bezig met nieuwe toestellen te ontwikkelen, dus daar ligt het niet aan.
Ben benieuwd hoe hoog de benzineprijs nu zal gaan stijgen gezien de olielanden, althans Rusland en Saudi Arabia de rem hebben aangetrokken.

joeri wilmssen
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo,

Een punt dat inderdaad waar is, is de vergrijzing van de zeevissers. Dit zal dan wel enkele redenen hebben zoals:
1/ als je jong bent en je bent een huis aan het bouwen of je hebt net een huis gekocht dan kan je je centen wel wat beter gebruiken dan voor een boot.
2/ De huizen ook alsmaar groter worden met de bijhorende enorme hypothecaire leningen die geen 15 jaar maar 25 of 30 jaar moet betaald worden waardoor er bijna geen ademruimte is voor een 'uitspatting' zoals een boot.
3/ De jeugd andere interesses heeft en (de meesten) niet geïnteresseerd zijn in vissen
4/ Een visser of zeevisser nog steeds bekeken wordt als een hele of semi-idioot.
Een voorbeeld: Wanneer iemand verteld dit hij voor zijn hobby, zeg maar golfen, 2000 km heeft gereden om in Denemarken naar een beroemd golfterrein te rijden om daar te kunnen golfen dan vindt iedereen dit mooi (respect) dat je dit voor je hobby doet. Wanneer je echter vertelt dat je voor je hobby 2000km heen en terug naar Denemarken bent gereden om daar te gaan (zee-)vissen dan bekijken ze je alsof je enkele vijzen kwijt bent en houden ze hun wijsvinger tegen het voorhoofd. Nochtans zijn dit twee dezelfde zaken nl. iets voor je hobby overhebben...

Overigens ben ik het niet helemaal eens dat de marketingmensen van het hengelsportgebeuren te veel op hun luie krent hebben gelegen. Met Engelse veelbetekenende en duur klinkende benamingen als "street fishing" en "urban fishing" (enz. enz) hebben ze geprobeerd om de jeugd aan het vissen te krijgen.
Het probleem is echter dat dit grotendeels mislukt is waardoor de oude grijze vissers (dus ik nog net niet :) ) hedendaags een Engelse woordenboek mee naar de hengelsportwinkel moeten nemen om alle dure Engelse 'ondingwoorden" te kunnen verstaan.

Het is een vaststaand feit dat mensen (en dus zeker ook vissers) steeds meer en meer geld spenderen om hun hobby uit te oefenen. Waarschijnlijk hebben de reguliere hengelsportzaken wel veel te lijden van de e-commerce (online shoppen) en moeten ze misschien hun focus verleggen naar iets wat een online-winkel niet kan bieden zoals: persoonlijk advies, een gemoedelijke sfeer, een kort gesprek, een tas koffie in de winkel enz. enz en niet te hard proberen te concurreren met de prijs. Dit verliezen de reguliere winkels toch altijd van de e-commerce winkels.

Hopelijk blijven er in deze post nog meningen en opinies komen?

Mvg, Joeri
Somnium
Delta 1609

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door John Ezendam »

Joeri gegroet

Je slaat de spijker op zijn kop.
Wat echter gebeurd met de winkels is het volgende.
De sportvissers komen in de winkel en laten zich informeren over de produkten die ze willen kopen.
De verkoper slooft zich uit om zijn best te doen en het produkt uitgebreid uit te leggen.
De klant kijkt naar de prijs, slaat dit op en gaat thuis rondshoppen op het Internet. Ziet een betere prijs en koopt het via Internet.
De winkel moet een hogere marge rekenen ivm de kosten van opslag en administratie etc. Heel wat Internet-shops hebben geen voorraad, dus hanteren ze een lagere marge of diegene die de Internet-shop heeft heeft er een dagbaan bij en regelt alles in de avond.
Wat er ook nog komt kijken is dat de grotere winkels kopen met grote aantallen,dus grotere korting.

joeri wilmssen
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door joeri wilmssen »

John,

Dat de e-commerce op termijn heel veel kleinere hengelsportzaken de das gaat omdoen is een zekerheid.
Bij vele kleinere zaken staat het water hun tot aan de lippen...
Echter, een oplossing hiervoor weet ik ook niet 1-2-3 te bedenken.

We leven nu eenmaal in een tijd waarin je voor 22.00 uur besteld, je je 'ding' de dag later reeds aan de deur afgeleverd krijgt door een onderbetaalde en oververmoeide koerier.
Er moeten, na wat logisch en commercieel nadenken, toch manieren te vinden zijn om een fysieke winkel terug wat aantrekkingskracht te geven.

De hipsters, kids en young adults die gaan urban- of street-fishing zullen hun gear en andere dope shit wel op de moderne e-commerce way hun stuff en skills bij elkaar te chillaxen. 8)
De oudere vissers blijven daarentegen gewoon naar hun goeie oude winkel gaan om daar, na een praatje met de winkelier, waarbij alle dure Engelse benamingen worden vertaald, hun spulletjes te kopen.

Voor ieder wat wils

Mvg, Joeri
Somnium
Delta 1609

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Mark Stuyck »

Na alle idiote beperkingsmaatregelen blijft de sportvisser met lege handen gedesillusioneerd achter.
Maar waar zaten al die leveranciers en producenten van Gps'en en dieptemeters, en al die hengelsportgroothandels en winkeliers, en die botenverkopers toen ze mee konden reageren tegen deze zinloze beperkingen voor de sportvissers?
Niemand heb ik gehoord of gezien tijdens de beslissingsmaanden. Niemand van hen heeft echt gereageerd, laat staan zijn nek uitgestoken.
Ik ben zwaar ontgoocheld in deze mensen.
En ik vrees dat de harde tijden voor hen nog moeten komen.

Cees Laban
Berichten: 57
Lid geworden op: do jan 23, 2014 10:07 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Cees Laban »

We dwalen weer af........het gaat volgens mij om sportvissen. Of vervalt men na enige tijd dit beoefend te hebben in commerciele visserij?? Dan zal mijn toekomst er niet best uitzien :oops:
Ben het sowieso met Joeri over bepaalde zaken wel eens, het kost nogal wat om je hobby te kunnen beoefenen. Maar liefhebbers van een hobby geven gelukkig nog steeds geld uit aan hun liefhebberij. Dus is het zaak voor de producenten en winkeliers om mee te gaan met de tegenwoordige tijd. Naast een fysieke winkel een webshop....actief zijn bij verenigingen !!! Waarom was er geen beurs afgelopen jaar van de Deltavissers??? Juist....... Volgens mij omdat de winkeliers/ producenten het niet meer op wilden brengen? Of konden brengen? Als je je gezicht niet wil laten zien aan je markt, dan laat de markt ook zijn gezicht niet meer zien aan de winkelier, dus gaat hij internet shoppen. Niet dat ik zelf zo in elkaar steek want ik hou van een persoonlijk contact en het praatje tijdens het " boodschappen" doen is waardevol voor mij. Heb je ooit iets met je gekochte spullen, dan kun je zonder rode kaken gewoon weer binnenstappen. Ik denk dat de producenten en/of winkeliers hun sporen in de goede tijd hebben verdiend door de komst van de trouwe sportvisser. Er kon/mocht nog lekker gevangen worden, dus de spullen gingen toch wel over de toonbank. Nu is het de beurt aan dezelfde producent/ winkelier om te zorgen dat de waardering voor diezelfde sportvisser wordt getoond. Maar als er een beurs is........no show ! Steek hand in eigen boezem heren en zorg dat je in beeld komt, dan is een trouwe sportvisser nog steeds dezelfde als toen :wink:

Groetjes Cees
Delta 1576

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door John Ezendam »

Dat er geen beurs was lag niet aan de winkeliers en producenten.
Het bezoekersaantal minderde. Dus beste Cees de sportvissers kwamen niet opdagen.
Ik zou zeggen kom eens kijken boven Hoek van Holland, waar we met enthousiaste mensen zijn de nodige dingen te doen.
We hebben de Delta's altijd zwaar gesponsord, maar de boten minderde in aantal zienderogen.
Ligt dat aan de sponsors? Neen.

Cees Laban
Berichten: 57
Lid geworden op: do jan 23, 2014 10:07 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Cees Laban »

Het was geen kritiek hoor John! Wat betreft de beurs zat ik er wellicht naast, excuseer. Maar ik ben wel van mening dat wanneer er een goeie show-off van winkeliers en producenten is, de bezoekers wat meer geprikkeld worden om op te komen dagen. Het moet vernieuwend zijn, fris, actueel. Ik kijk graag een leuke film, maar na 2 keer dezelfde film gezien te hebbben kies ik ervoor iets anders te gaan doen. Ik probeer mee te denken, daar vroeg je tenslotte om. Wie weet lukt het om de " the good old days" weer te laten herleven middels knetters van prijzen op de tafel. Niet geschoten is altijd mis :P :P :P

Groetjes Cees

joeri wilmssen
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo Cees,


Ik geloof met de beste wil van de wereld niet dat 'knetters van prijzen' het aantal deelnemers aan (boot)-hengelwedstrijden plots enorm zou doen toenemen.

Er zullen (en moeten) wel statistieken van bestaan maar een hedendaags sportvissers geeft volgens mij minstens dubbel zo veel uit aan zijn hobby dan 20 jaar geleden (met de stijging van de prijzen dan nog inbegrepen (inflatie)).
Daar zullen de reguliere winkels in het begin, zeg maar halfweg de jaren 90, nog wel gouden zaken mee gedaan hebben maar de koek wordt hedendaags wel iets anders verdeeld sinds de opkomst van de e-commerce.
Met die e-commerce lopen we hier in Belgie dan zelfs nog verscheidene jaren achter ten opzichte van andere landen.
Als commercieel denkend persoon of winkelier wordt er verwacht dat je anticipeert op de markt en op wat je denkt wat komen gaat en niet gaat afwachten tot het spreekwoordelijke schip gezonken is.
Sommige dingen kan je via het net kopen en andere dan waarschijnlijk weer niet.
Ik zou gerust een bepaald soort hengel online kunnen kopen maar ik zie mezelf bvb nog geen boot online kopen.
Dit geldt volgens mij ook voor vele andere zaken. Ik zie mezelf wel via een online winkel een broodbakmachine kopen maar ik zie mezelf niet online een brood kopen of 200gr jonge kaas (krijg je ook een mailtje met de vraag: of het een beetje meer mag zijn?)

Sponsoring dient voor naamsbekendheid en om de 'mensen' nieuwe producten te laten ontdekken maar je mag er niet te vanzelfsprekend van uitgaan dat sponsoring je instant een merkbaar grotere omzet gaat bezorgen...

laten we in ieder geval constructief met dit topic verdergaan...

Mvg, Joeri
Somnium
Delta 1609

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Mark Stuyck »

Cees,
Ik vermoed dat uw onervarenheid en onwetendheid hier geleid hebben tot ondoordachte uitspraken.
Mijn opmerkingen hebben totaal niets te maken met commerciele visserij. Alles met sportvisserij.
Maar als je vandaag de dag zelfs niet één zeebaars mee mag nemen, dan nodigt dit niet uit om te gaan vissen. Als je amper 15 kg gul mee mag nemen, dan laten veel mensen hun boot thuis of verkopen ze hun boot. Kijk dit jaar maar naar Duinkerken. Ze smijten met de boten naar je hoofd.
In moeilijke tijden kan de sportvisser alle steun gebruiken. En dan zou je op zijn minst verwachten dat al die toeleveranciers van boot- en sportvisgerelateerd materiaal de idiote regeltjes die enkel en alleen maar de sportvisser in zijn hobby beknotten en echt niet genomen zijn om de visbestanden te redden, mee zouden aanvechten om alzo hun broodwinning veilig te stellen. Om aldus samen met de sportvisser één sterk front te vormen. Neen dus. Geen van allen heeft ook maar zijn mond opengetrokken. Spijtig maar helaas. De gevolgen laten zich nu al voelen. Boten worden verkocht, vissers stoppen met zeevissen. De groep zeevissers verkleint elk jaar met het toenemend aantal regeltjes. Gevolg: de verkoop daalt.
En wat die prijzen van de sponsors betreft. Na elke wedstrijd staan die gewoon op internet te koop. Dat kan toch ook de bedoeling niet zijn?
Ik vis al heel mijn leven en zal dit ook blijven doen.Zonder enige commerciele bedoeling.
Zeevissen is gewoon leuk. Ik hoop dat je ooit dit ook mag ontdekken.

Cees Laban
Berichten: 57
Lid geworden op: do jan 23, 2014 10:07 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Cees Laban »

Beste Mark,

Ik nodig je uit mijn reacties nog eens goed door te lezen (begrijpend lezen). Heb ik ergens gezegd dat ik je opmerkingen iets te maken hebben met commerciele visserij? Nee dus...... Maar volgens mij zitten we wat betreft het standpunt sportvisserij aardig op 1 lijn. Van onervarenheid of onwetendheid is geen sprake t.a.v. mijn reactie op betreffend onderwerp. En vooral blijven vissen zoals je altijd hebt gedaan, omdat zeevissen zo leuk is. je laatste zin kan ik absoluut niet plaatsen, zeker niet als je mijn reacties goed hebt gelezen! Ik geniet elke keer weer als ik met mijn hobby bezig ben Mark......sportvissen. Goh.......heb ik het dan ontdekt Mark? Mijn ouweheer leerde mij om eerst na te denken voordat je je mond een duw geeft. Goed luisteren/lezen......dan gericht reageren, dat is de volgorde :wink:

En volgens mij vroeg John om aparte ideeen van de sportvisser, zodat ze er misschien iets mee kunnen doen, toch?

Groetjes Cees

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Mark Stuyck »

Ik citeer uw woorden: "We dwalen weer af........het gaat volgens mij om sportvissen. Of vervalt men na enige tijd dit beoefend te hebben in commerciele visserij?? Dan zal mijn toekomst er niet best uitzien :oops: ".

Cees Laban
Berichten: 57
Lid geworden op: do jan 23, 2014 10:07 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Cees Laban »

Beste Mark,

Dat bedoel ik nou met begrijpend lezen...........Als je de overige reacties goed hebt gelezen zou je kunnen opmaken dat deze zinsnedes met een zeer cynische ondertoon zijn geuit. Om het nog iets te verduidelijken:

"We dwalen weer af"....dit omdat er van het onderwerp, zoals door John gestart, werd afgeweken.
"het gaat volgens mij om sportvissen"........hiermee geef ik aan dat het onderwerp over sportvissen gaat en niet om commerciele visserij.
"Of ververvalt men na enige tijd dit beoefend te hebben in commerciele visserij?? "............dit is een vraag met een cynische ondertoon. Het cynisme zit hem juist in de tegenstelling........als je enige tijd aan je hobby sportvissen hebt gedaan, wordt men dan ongewild "besmet met het commerciele virus", worden de kilo's, aantallen etc. dan belangrijker dan de sport die je eraan beleeft? dus meer commercieel ?
"dan zal mijn toekomst er niet best uitzien" .............dit is het evenzo cynische antwoord op de vraag die ik stelde. Stel dat ook ik als SPORTVISSER na enige tijd de kilo's, aantallen etc belangrijker zou gaan vinden dan de sport die ik aan het vissen beleef, dan ziet mijn toekomst er toch vanwege alle wet- en regelgeving op het gebied van baglimits, minimum afmeting van de vis etc er niet best uit.

Eigenlijk best vervelend om hier op een forum aan een collega sportvisser zo uit te moeten leggen wat je als sportvsser nou eigenlijk bedoeld. We dragen toch immers allemaal dezelfde pet? Die van sportvisser?

Om dan enige twijfel weg te nemen Mark......ik ben een liefhebber van de sport !!! ik geniet van het totale plaatje zoals ik hier ook heb uitgelegd. Een dag op het water met mijn hobby bezig zijn vind ik heerlijk, ongeacht of ik nou veel of weining vang (binnen de geldende regels). Dus kan ik met een gerust hart zeggen dat ik een sportvisser ben !!!

groetjes,

Cees

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Mark Stuyck »

Beste Cees,

Een deel van het plezier van het sportvissen is dat men na een visdag enkele vissen kan en mag meenemen naar huis. Maar dat wordt ons nu verboden. Ik vis bijna uitsluitend op zeebaars. Tot 2 jaar terug hadden we geen vangstbeperking (in Frankrijk). zelfs toen bracht ik niet meer naar huis dan nodig. Vorig jaar werd dit ongelimiteerd vissen teruggebracht tot 3 baarzen per dag per man.Ook daar kon ik nog mee leven. Nu is het tot eind juni Catch&Release. De grootste onzin ooit. Dus na een visdag kunnen we snel langs de visboer om daar een stuk zeebaars te gaan kopen. Te gek voor woorden.
Dit neemt voor veel mensen het vangstplezier weg. Stel dat jullie geen schar, wijting, makreel of wat dan ook nog mogen meenemen. Ik vrees dat er zeer veel zullen stoppen met vissen. Dit is ook gebeurd bij de baars- en andere wrakvissers. Boten worden verkocht, gedaan met vissen. Met dank aan de beroeps(net)visserij. Wat heeft dit nu met dit onderwerp te maken? Absoluut zeer veel. De sportvisserij vertegenwoordigt op financieel gebied een enorm bedrag. Maar door het wegvallen van al die zeevissers, wordt dat bedrag kleiner en kleiner. Dus alle mensen die hun broodwinning halen uit de sportvisserij zoals winkeliers, hengelsportwinkels, botenverkopers, ... hadden op het moment dat eea beslist werd, massaal moeten protesteren tegen deze idiote regelgeving omdat hun broodwinning in gevaar zou komen. Niemand van deze heren en dames heeft toen ook maar enige steun aan de sportvissers betuigd. De tewerkstelling en de economische belangen die de sportvisser en aanverwante leveranciers nochtans vertegenwoordigen, is tientallen malen groter dan die van de beroepsvisserij. En toch draait de sportvisserij voor alles op.Gevolg: de zeevissers stoppen massaal met hun hobby. De verkoop valt drastisch terug. Op de wedstrijden zie je haast geen kat meer. En hoe kan je dit nu oplossen? NIET. Tenzij er terug meer vis komt, de idiote regeltjes afgeschaft worden, het beroep aan banden gelegd wordt en de mensen terug massaal met hun bootje de zee opgaan. Maar dat zal NOOIT gebeuren. Die tijd dat je aan NJ moest zoeken voor een plaatsje voor je trailer, komt nooit meer terug.

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door John Ezendam »

Mark

Komt er allemaal bij kijken. Als je ziet hoeveel visboten voor weinig geld
naar het voormalig Oostblok vertrekken, wil je niet weten.
Gelukkig hebben we nog Di-Hards. Mar daar zijn er weinig van.
ben benieuwd hoeveel boten we op het NK in Noordwijk gaan zien.

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Mark Stuyck »

Beste John,

Hopelijk heel veel.
Want als er één iemand is, die als sponsor ervoor gezorgd heeft dat de Deltavissers jarenlang steeds een mooie prijzentafel hadden, dan ben jij het. Dank hiervoor.

Mvg,

Mark

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door John Ezendam »

Mark, gegroet

We hebben weer een mooie prijzentafel met o.a. een reddingsvlot, 4 persoons in container(speciaal voor de sportvisserij) en een plottercombo door ons gesponsored, als ook een een professioneel automatisch reddingvest, plus de nodige andere materialen van Raven Fishing en Ahoy Hengelsport.

Fijne Pasen

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Rinus Visser »

In het verleden ben ik als bestuurder van Bootvisvereniging Zuid-West Nederland diverse malen aanwezig geweest bij viswedstrijden ten noorden van de Waterweg.
Dus vanaf Hoek van Holland tot Bergen aan Zee.
Het lanceren van de visboten gebeurt daar veelal van het strand, zo ook te Noordwijk waar het volgende kampioenschap wordt gehouden.
De meeste Deltavissers traileren via een helling en hebben zodoende weinig of geen ervaring om hun boot vanaf het strand te lanceren. Ook terugkeren van zee aan het eind van de wedstrijd gebeurt op het strand. Terugkeren is een stukje eenvoudiger dan lanceren maar je moet niet vlak voor het strand de motor afzetten, gas erop tot je op het strand ligt.
In het verleden meerdere ‘drama’s’ gezien vanaf en op zo’n strand. Visboten vol water, vismaten onder de boot door een flinke brandingsgolf. Je kostbare bezit hieraan blootstellen raad ik ten zeerste af!
Wellicht wordt er een alternatief geboden door van de helling te Scheveningen te traileren. Een prachtige beschutte helling, dat zeker. Maar dan is er weer de vaart vanaf Scheveningen naar de start te Noordwijk. In een zeegebied dat de meeste Deltavissers niet kennen.
Dus ……………. bezint eer ge begint.


M. Visser
Delta 5

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door walter de landsheer »

Ben het helemaal niet eens, tot drie jaar terug ging ik met eigen boot naar de wrakken en wij vingen toch nog zeker ons visje !! Wat wel hard veranderd is dat het voor sommige mensen nooit genoeg kan zijn ( money money) !! Maar voor de echte sportvissers die met een paar kameraden een wraktochtje doet is er zeker nog een visje te vangen, en als je 100eu de man uitgeeft kan je al een eind varen en plezier beleven !

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Koen De Bièvre »

Waarom zou onze hobby na verloop van tijd automatisch met 'commercie' besmet worden? Waarom zouden aantallen belangrijker zijn dan de pret? Die aantallen zijn net een belangrijk onderdeel van de pret! Als het enkel om de spanning te doen is en zo nu en dan een leuke vis, dan zouden we allemaal op de karper zitten... Bovendien, bij karper is de pret na de landing over. Bij zeevis komt er eten aan boord. Lekker eten... Dus na de landing van een mooie gul of baars ben je amper half weg de pret! En heb eens een dag dat je leuke aantallen draait, dan wordt de pret nog eens verlengd, want dan ga je er weggeven aan vrienden, familie, buren... Die mensen zijn daar reuze blij mee. Je wordt een biertje aangeboden, krijgt een uitnodiging voor een barbecue... Dat is allemaal onlosmakelijk verbonden met het sportvissen op zee! Waar is hier de besmetting met de commercie? Ik heb nog nooit één schub verkocht! Ik vind het echt degoutant dat een leuke klus vis per definitie in een of ander zwart circuit zou moeten verdwijnen, want dat is niet zo.

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door John Ezendam »

Het verhaaltje van het zgn lanceren van de boten vanaf het strand is uit de tijd van Karel de Grote. Dus met een baard.
Bij het te water laten van de boten vanaf het strand, staan er drie mensen in het water, die de boot aanpakken zodra deze van de trailer glijdt. De bemanning is aan boord en deze drie mensen zorgen er voor dat de boot in de goede richting komt en dus veilig door de branding gaat, richting open zee. Dit is vaste regel geworden sinds een zeeeeer lange tijd.
Er is inderdaad eens een ongeluk gebeurd in het zeeeeeeeer grijze verleden, maar daar is lering uit getrokken, zoals bij de Neeltje Jans ook wel eens wat gebeurd is, en waar ook lering uit getrokken is.
Dus het moet een gigantische tijd geleden zijn geweest, dat een uwer bestuursleden daar is wezen rondkijken.

Cees Laban
Berichten: 57
Lid geworden op: do jan 23, 2014 10:07 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Cees Laban »

Koen De Bièvre schreef:Waarom zou onze hobby na verloop van tijd automatisch met 'commercie' besmet worden? Waarom zouden aantallen belangrijker zijn dan de pret? Die aantallen zijn net een belangrijk onderdeel van de pret! Als het enkel om de spanning te doen is en zo nu en dan een leuke vis, dan zouden we allemaal op de karper zitten... Bovendien, bij karper is de pret na de landing over. Bij zeevis komt er eten aan boord. Lekker eten... Dus na de landing van een mooie gul of baars ben je amper half weg de pret! En heb eens een dag dat je leuke aantallen draait, dan wordt de pret nog eens verlengd, want dan ga je er weggeven aan vrienden, familie, buren... Die mensen zijn daar reuze blij mee. Je wordt een biertje aangeboden, krijgt een uitnodiging voor een barbecue... Dat is allemaal onlosmakelijk verbonden met het sportvissen op zee! Waar is hier de besmetting met de commercie? Ik heb nog nooit één schub verkocht! Ik vind het echt degoutant dat een leuke klus vis per definitie in een of ander zwart circuit zou moeten verdwijnen, want dat is niet zo.
Het was een vraag hè Koen, geen stelling :D
Ben het met je eens dat het delen van je vangst een leuk onderdeel is van een dagje je hobby te hebben mogen beleven. Het zou pas degoutant zijn als de opbrengst van de hobby in de vuilnisbak verdwijnt :wink:

Groetjes Cees

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Rinus Visser »

Baard of geen baard, in "mijn" tijd werd er op papier ook assistentie van leden uit de organiserende vereniging beloofd. Praktijk was dan als er een Deltalid en een lid van de eigen vereniging geholpen moest worden eerst het eigen lid assistentie kreeg. Werd de Deltavissers dan ongeduldig, ging hij het zonder hulp proberen. Foutje van die Deltavisser natuurlijk, hij had moeten wachten. En er is niet eens een ongeluk gebeurt, dat is meerdere keren het geval geweest. Uiteraard is er bij terugkeer geen assistentie om u door de branding heen te begeleiden. Wil je je kostbare bezit niet voor je ogen vol met water zien slaan of nog erger?
Trailer dan op Neeltje Jans, de algen zijn vorige week weer verwijderd en .......... er staat een bak met (strooi)zand.

Rinus Visser
Delta 5

Cees Laban
Berichten: 57
Lid geworden op: do jan 23, 2014 10:07 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Cees Laban »

Dan hebben we de 10de april weer een lekker schone helling Rinus :D 8) 8), dus daar kan het niet aan liggen.
Nu de wind weer verzoeken weg te blijven en hopen op een goede opkomst voor de 2de wedstrijd van het jaar :wink: :wink:

groetjes Cees
Delta 1576

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door John Ezendam »

Het lijkt wel of de delta's niet boven Rotterdam aan wedstrijden mogen meedoen.
Maar goed, diegenen die wel komen op het NK zijn van harte welkom en kunnen veilig het ruime sop op. Boten slaan niet vol water als de door de branding geduwd worden op de manier zoals het bij het NK gebeurd.
Dan zouden er overigens ook geen zeevisclubs bestaan ten noorden van Rotterdam. En daar zijn er nog al wat.
En zijn er vissers,die door die verhalen toch bang zijn, dan kunnen ze in Scheveningen te water via de helling die daar een aantal jaren gemaakt is en door de gemeente Den haag onderhouden wordt. ( 4 boten naast elkaar).

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Rinus Visser »

Goed lezen is ook een vak! Veel Deltavissers ontberen de kunst om hun boot veilig door de branding te lanceren. Bootvissers ten noorden van de Waterweg beheersen die kunst als de beste, uitgezonderd Scheveningen zullen ze dat wel goed moeten leren. Blijkbaar heb ik dan wat aan mijn ogen gemankeerd, ik heb wel degelijk boten vol water zien slaan tijdens meerdere NK's.
Deltaleden worden niet "beknot" als het gaat om "elders" deel te nemen aan een wedstrijd.
Wel is het mijn taak om Deltaleden te waarschuwen voor de gevaren die zij elders kunnen verwachten. Stel een pas beginnende wedstrijdvisser van de Deltavissers neemt deel aan het NK en vindt letterlijk en figuurlijk daar zijn Waterloo doordat hij niet op deze zaken is gewezen.
Doe je het dan als bestuurder goed?
Nog even over de hulp: toentertijd was het hemd (eigen leden) nader dan de rok (leden van buiten). Door ervaring wijs geworden kan dat veranderd, lees verbeterd zijn.

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door John Ezendam »

Ik zou zeggen,kom eens kijken. Je bent van harte welkom.
Kan het geschiedenis boekje ook dicht.

Arie Krijgsman
Berichten: 9
Lid geworden op: di feb 03, 2015 11:06 am

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Arie Krijgsman »

Mijn zoon en ik doen al jaren mee met viswedstrijden, zowel in clubverband als ook tussen verenigingen onderling. En ook hebben wij met het NK de nodige keren meegedaan, overigens niet geheel zonder succes.
Wat de laatste jaren steeds meer opvalt dat er bij de leden steeds minder animo is om met wedstrijden mee te doen. Echter vorig jaar wist Jachtclub Scheveningen deze tendens te doorbreken en deden er 54 deelnemers mee met het NK. Zij bereikten dit door veel publiciteit aan het evenement te geven, maar misschien nog belangrijker de wedstrijd laagdrempelig te maken en zowel snelle als langzame boten gelijke kansen te bieden. Zij deden dit door de wedstrijd midden in het visgebied te laten beginnen en op de vis plek te laten eindigen. Dus dan maakt het niet zoveel meer uit of je een snelle of langzame boot hebt, waardoor meer booteigenaren wellicht zullen meedoen.

Wat schetst mijn verbazing dat hsv De Sportvisser, die dit jaar het NK organiseert, deze positieve tendens waarschijnlijk in een keer teniet doet door een 5 soorten wedstrijd te gaan organiseren in plaats van een vlakke grond wedstrijd!
Zeker voor deelnemers van buitenaf en voor booteigenaren met langzame boten is dit een groot nadeel. Immers wil men met succes 5 soorten kunnen vangen, moet men de wrakjes weten te liggen en bekend zijn met het wrakvissen. Dit is naar mijn mening dan ook een vorm van competitievervalsing. Leden van de organiserende vereniging worden op deze manier bevoordeeld omdat zij sinds jaar en dag op de in hun visgebied liggende wrakjes vissen.

Zij geven aan dat zij door de 5 soorten wedstrijd onnodige visvernietiging willen voorkomen.
Dit is echter een drogreden. Vorig jaar is in Scheveningen alle vis meegenomen voor consumptie! Overigens is de eerstvolgende clubwedstrijd bij De Sportvisser een scharwedstrijd!?? Dus dan geldt het niet. Wil men aanlanden van te kleine vis voorkomen, dan kan men altijd een minimum maat in stellen, zoals in Scheveningen het geval was.

Hoewel mijn zoon en ik dit jaar niet meedoen, omdat mijn boot tegenwoordig in Denemarken ligt, wilde ik toch mijn mening geven, omdat ik het NK een warm hart toedraag en het zonde zou vinden als het NK door in mijn ogen een verkeerd besluit weer met weinig deelnemers moet doen.

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door John Ezendam »

Arie,

Welbekend winnaar van diverse tournooien.
Dit heeft helaas niets te maken met een Update van de sportvissersvloot. Als je iets er over wilt zeggen moet je bij de Federatie zijn helaas. Er is door anderen van alles geprobeerd dat te veranderen, maar helaas met een negatief resultaat.

Arie Krijgsman
Berichten: 9
Lid geworden op: di feb 03, 2015 11:06 am

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Arie Krijgsman »

John,

dit heeft wel degelijk met het onderwerp te maken. Immers door de beperking, voor wat de wrakvisserij betreft, is naar mijn mening de wedstrijdvisserij een manier om toch met plezier van je boot gebruik blijven te maken. Je ontmoet in wedstrijdverband vissers van andere verenigingen, waardoor, naast het wedstrijdvissen, ook nog eens sociale contacten worden opgebouwd.
Mijn zoon en ik hebben altijd genoten van de gesprekken met gelijkgestemde bootjesvissers na de wedstrijd!
Het is dan ook van belang dat viscommissies zich realiseren dat niet het winnen voorop moet staan, maar een groot aantal deelnemers. En zoals eerder gezegd, krijg je dat alleen voor elkaar door laagdrempelig te zijn en gelijkwaardige voorwaarden te scheppen.

Dat is de enige manier waardoor het bootjesvissen weer in de lift kan komen. Uiteraard zullen er ook vissers zijn die niks met wedstrijdvissen van doen hebben en liever op zichzelf gaan vissen. Uiteraard is hier helemaal niks verkeerd aan. Ieder moet op zijn of haar manier van het bootjesvissen genieten!

Ik vind het jammer dat de NFB het principe van meedoen is belangrijker dan winnen blijkbaar onvoldoende aan de viscommissie van hsv De Sportvisser heeft kunnen duidelijk maken.
Ik durf te stellen dat dit deelnemers gaat kosten. En dat heeft dan ook waarschijnlijk zijn weerslag op het NK de jaren daarna.

John Ezendam
Berichten: 279
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:20 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door John Ezendam »

Arie gegroet

Wij als sponsors kunnen er helaas niets aan doen. het is het bestuur van de NFG die er mee akkoord is gegaan.We zullen moeten afwachten.

Ab Toet
Berichten: 2
Lid geworden op: di mar 10, 2015 6:11 pm

Re: Update van de sportvisserij op zee

Bericht door Ab Toet »

Ik kan me helemaal vinden in het verhaal van Arie Krijsman.

Plaats reactie