Bag limit zeebaars

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Bag limit zeebaars

Bericht door Mark Stuyck »

Hallo,

Ik heb nooit veel zeebaars mee naar huis genomen. Maar af en toe enkele vissen zou toch moeten kunnen. Het feit dat we geen enkele vis mee naar huis mogen nemen, ontneemt me de zin om nog veel te gaan vissen.
Waarom doen EAA en de heer Fred Bloot of andere zogenaamd invloedrijke verdedigers van de sportvisserij eens geen concreet voorstel ipv altijd maar achter de feiten aan te hollen.
Als er nu eens een verplichting komt dat elke sportvisboot die zeebaars of andere gekwoteerde vis wil meenemen zich eerst registeert op een speciale website. Met een eigen login en paswoord. Geef elke geregistreerde sportvisboot een eigen nummer. Een soort Immatriculatie die in het groot op de boot aangebracht moet worden. Dat er vervolgens aan elke geregistreerde sportvisboot een kwotum toegekend wordt van een beperkt gewicht aan zeebaars, gul, ...
Stel 100 kg zeebaars/jaar en per boot. 150 kg gul/jaar en per boot.
Vraag desnoods zelfs een minimale vergoeding hiervoor zodat de kosten van de website enz. gedekt zijn.
Dat elke sportvisboot na een dagje vissen verplicht via zijn smartphone inlogt op deze site en registreert dat hij vis gaat aanlanden met vermelding van welke vis en hoeveel. Twee minuten werk en simpel.
En dit minimum een half uur voordat hij binnenvaart.
Dan is controle makkelijk en éénvoudig. En het systeem van vangstregistratie is waterdicht.
Dan mogen van mij de boetes op overtredingen huizenhoog worden.
Iedereen heeft vandaag wel een smartphone met internet en anders kan dit makkelijk verplicht worden. Als je een boot hebt dan kan je dit ook nog wel betalen.
Dit systeem is makkelijk, goedkoop, eenvoudig en overzichtelijk.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Bag limit zeebaars

Bericht door Dre Frijters »

Als je dan als Hollander ook af en toe in België en Denemarken vis, dan krijg je zeker 3 extra grote nrs. op de boot, 3 websites te onderhouden en/of evenzoveel weer afwijkende regeltjes op regeltjes, quota enz enz. Komaan zeg !

En hoe zat het dan ook al weer met het uiteindelijke doel en de oorzaak van de ellende ???? Al wat wij zouden kunnen besparen wordt weggevaagd door het beroeps. We stelden al jaren geleden vast, dat de SPORTVISSERIJ NIET de OORZAAK van de ELLENDE is, maar toch echt wel de beroepsvisserij.

Dus weg met al deze onzin van regeltjes op regeltjes en uitzonderigen daarop. Laat je niet gek maken. Zoals ook de vervuiler verantwoordelijk moet worden gehouden voor de rotzooi die hij zelf veroorzaakt.

Gewoon gesloten tijden, gesloten plaatsen, de juiste minimummaten voor iedereen. Duidelijke regels aan de bron waar het fout gaat. En voor de beroepsvisserij de noodzakelijke aanvullende regels en beperkingen die ZIJ nodig hebben om hun moord- en uitroeizucht binnen de perken te houden.

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Bag limit zeebaars

Bericht door Mark Stuyck »

Tja. Je kan negatief denken of je kan meedenken. Het eerste is natuurlijk het makkelijkste. Maar het levert niets op. Nooit.Alleen een verzuurde sfeer.
En dan blijft het meeneemverbod voor eeuwig. In het andere geval zet je mensen aan het denken.En dan beweegt er mss wat.

Eén nummer en één website zal ook wel lukken zeker. Waarom zou je er 3 nodig hebben? De handlijnvissers hebben er ook maar 1 en toch vissen ze in Nederland, Belgie, Frankrijk, en Engeland. Vreemde redenering. Een website stopt niet aan de grenzen. Kan echt wel internationaal.

Al die zaken die je vertelt kloppen wel. Maar je zegt er wel niet bij wat de sportvisser vervolgens mag? Of wil je terug Carte blanche?
Dat geloof je zelf toch niet.
En anders zit je met regels waar de sportvisser zich aan zal moeten houden. Willen of niet.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Bag limit zeebaars

Bericht door Frans Salvo »

Ik kan zowel Mark als Dre begrijpen maar zou het nu niet veel eenvoudiger zijn dat er 1 Europese richtlijn is ?

iets in de zin van : je mag per vistocht x aantal kg vis hebben; en of die vis nu gul, baars, makreel, schol, schar, wijting, ... is, maakt niets uit.

Die verschillen in regeltjes per land, en soms nog eens verschillend op basis van breedtegraad binnen 1 land, hangt iedereen zijn voeten uit :
20 kg gul in Nederland, 15 kg in België, 6 gullen in Frankrijk; zoveel schollen per boot of per persoon; 0 zeebaars boven de 48e breedtegraad en x er onder; o paling in Nederland; en dan vergeet ik er zeker nog.

Als Europa zich de macht toe-eigent om ons 0 zeebaars op te leggen, dan moet dit voorstel ook kunnen. Ook op basis van een internationale wet :
nobody owns the fish in the ocean...

ben vrij zeker dat een pak sportvissers EN scharterboten (die nu op sterven na dood zijn) hier mee kunnen leven.

Ik probeer mee te denken...

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Bag limit zeebaars

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Mark,

Het voorstel dat jij nu doet, bestaat eigenlijk al toch. Het is gewoon het systeem van de handlijnvissers! Je koopt een nummer en mag 5 ton baars/jaar vangen. Wil je kabeljauw vangen koop je er een quotum bij.

Ik weet dat dit een beetje "kort" door de bocht is, maar in grote lijnen komt het voorstel van jou wel op hetzelfde neer.


Ik zeg: gewoon gaan vissen punt aan de lijn! Vang je baars heb je twee mogelijkheden, of je zet ze terug als je nogal bang bent aangelegd, of je neemt ze mee. Er zijn genoeg manieren om baars aan land te krijgen zonder gepakt te worden.


Veel plezier!

Plaats reactie