Vaarbewijs buitenhaven Roompotsluis ???????

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Vaarbewijs buitenhaven Roompotsluis ???????

Bericht door Rinus Visser »

Zaterdag 16 november 2019 organiseerde de Bootvisvereniging Zuid-West Nederland een viswedstrijd voor haar leden.
Een twintigtal boten nam daar aan deel.
Wedstrijdgebied loopt vanaf de gele tonnen lijn voor sluitgat Roompot tot een denkbeeldige lijn vanaf de kop van Walcheren via de Steenbanken naar de kop van Schouwen.
Omstreeks 10.30 uur wilde een deelnemer gaan verkassen vanaf de omgeving van de R 1 boei. Tijdens het veranderen van visstek zag hij een politieboot aankomen die een Rib uitzette met daarin 4 agenten. De Rib kwam zijn kant uit en de agenten wilde papieren en dergelijke controleren. Dat kon, deze deelnemer was inmiddels toe aan zijn zoveelste controle in korte tijd. (wordt er niet bijgehouden wie al aan de ‘beurt’ is geweest?)
Enfin, 2 agenten aan boord en papieren controleren.
“Waar bent u vertrokken”?
“Vanaf Neeltje Jans”.
“Mag ik dan uw vaarbewijs zien”?
“Dat heb je hier niet nodig” antwoordde onze Deltavisser.
“Jawel, de buitenhaven van de Roompotsluis (Noordland) is vaarbewijs plichtig”.
“Dan bent u niet goed geïnformeerd, de grens loopt over de kering en niet over de koppen van de buitenhaven”, aldus onze Deltavisser.
“Wel een beetje knullig dat u dat als agent niet weet”.
“Ik ga het nakijken” was de respons van de agent.
Onze Deltavisser beschikte over een vaarbewijs en toonde dat zonder problemen.

Deze knulligheid staat niet op zich.
Op 5 september 2018 heb ik daar in het forum ook al melding van gemaakt.
In het (grijze?) verleden kwam dit ook meerdere keren voor.
Hele discussies met RP te Water en uiteindelijk ja hoor, ook daar viel het kwartje geen vaarbewijs nodig vanaf de helling te Neeltje Jans.
Wel als je door de sluis komt van binnen naar buiten en omgekeerd!
Oosterschelde binnen is dus wel een vaarbewijs nodig.

September 2018 schreef ik al over een mogelijke nieuwe lichting agenten.
Betreft het meerdere agenten of is er een tussen die het beter weet dan de rest?
Feit is wel dat RP te Water op dit punt wel de nodige voorlichting moet geven.
Er bestaat dus ook een mogelijkheid dat er proces verbalen zijn gegeven.
En de kosten lopen aardig in de papieren, € 500 doet gewoon mee.
Is het u overkomen of kent u zo’n geval, laat het mij weten a.u.b.


M. Visser
Delta 5

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Vaarbewijs buitenhaven Roompotsluis ???????

Bericht door Dre Frijters »

Nog een kleine aanvulling van de andere Deltavisser, die ook in de controle werd meegenomen.

Het betrof een gecombineerde controle door ambtenaren van Nationale Politie, Kon. Marechaussee en Kustwacht. Een typische grenscontrole. Dit vanaf een boot van Kustwacht ( blauwe romp met brede schuine rode bies ), dat moet dus de “Zeearend” of de “Visarend” zijn geweest.
De controle werd door de twee eerstgenoemden uitgevoerd. Het waren geen jonge nieuwkomers.

Sinds de oprichting van de Nationale Politie is er geen Rijks- en Gemeentepolitie meer, ook niet op het water. Zo is in de aanduiding op politieboten de ”R” verdwenen en staat er alleen nog de “P” met een volgnummer.
En inderdaad, elke controle kan met alle gegevens worden vastgelegd en een aantal jaren in een politieregister bewaard worden. Ze kunnen dus meteen nagaan of je al eerder door de molen ging, met welke boot / registratienr. etc.

Na de controle werd ook nog gevraagd of de boot gefotografeerd mocht worden. Mijn vismaat gaf er toestemming voor. Ze zullen er de beste bedoelingen mee hebben hoor. Er werd in ons geval geen overtreding of misdrijf vastgesteld. Er was geen opsporingsbelang om de foto als bewijs te hebben of zo. Aangezien ze het netjes vragen, mag je het maken van een foto van je boot dus kennelijk ook weigeren…….

Als zij dergelijke foto’s ( voor welk doel dan ook ) verzamelen, opslaan en bewaren in een politieregister, dan vraag ik me wel af of dit in overeenstemming is met de regels van de privacywetgeving en wat er wel/niet in een (politie-)bestand opgenomen mag worden.

Voor visserijcontrole hadden de heren geen enkele belangstelling. Ongevraagd maakte ik zelf onze grote coleman-koelbox open om de inhoud te tonen. Dat leverde vervolgens een toch wat ontspannende hilariteit en gelach op (ons lachje was aan de zure kant…..) want er lag nog slechts 1 wijtinkje in van net 28 cm……… :o :lol:

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Vaarbewijs buitenhaven Roompotsluis ???????

Bericht door Mario Wauters »

In zover was ik ook al mee ik heb wel mijn vaarbewijs dus geen probleem en heb intussen ook een internationaal vaarbewijs maar in hoever is dir internationaal aanvaard als geldig document want in spanje bv heb je verschillende vaarbewijzen tot 12ml tot 21ml en verder als ik controle krijg in spanje altijd hetzelfde moeilijk doen enz.Er zijn intussen nogal wat spanjaarden waar ik dan altijd verblijf die een belgische vlag voeren om al de problemen van vaarbewijs en technische controle van boten groter dan 6,5m te omzeilen .
elpescador

delta 1518

Plaats reactie