aansluitng en welke accu,s ?

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Tom bakker
Berichten: 51
Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm

aansluitng en welke accu,s ?

Bericht door Tom bakker »

Heb even een vraag over welke accu,s de meesten hebben staan in de boot?
Ik heb 1 startaccu waar enkel op word gestart en een 2e accu dit is een semi/tractieaccu waar de apparatuur en verlichting en electrische ankerlier op is aangesloten
Tussen de beide accu,s zit een scheidingsrelais
Wat betreft de startaccu heb ik geen problemen, maar de andere semiaccu word eigenlijk niet voldoende bijgeladen waardoor er iedere keer een melding komt op de apparatuur dat de spanning maar 11 volt of minder is, nu heb ik het vermoeden dat de ankerlier veel stroom trekt dus ben nu aan het experimenteren door de ankerlier te plaatsen op de startaccu want deze word toch pas gebruikt als de motor draait
Het relais zorgt er altijd voor dat eerst de startaccu word bijgeladen en daarna de andere, maar denk dat hij nu ook alleen maar bezig is om de startaccu te laden en als ook de ankerlier er op is aangesloten zal dit er niet minder op worden dus zeker met korte afstanden varen (haf uurtje of minder) zal hij waarschijnlijk niet toekomen om de semi ook op te laden
De boot ligt in najaar in haven waar geen stroom aanwezig is dus wordt tussendoor niet bijgeladen
Wat zijn jullie ervaringen of advies?
Wacht jullie reacties af

Gr Tom

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: aansluitng en welke accu,s ?

Bericht door Dre Frijters »

Hoi Tom,
ik weet niet wat je aan boord heb staan aan systeem, (zware ) Ah-accu's en wat je minimaal nodig hebt voor jouw motor. Maar het is dan misschien te overwegen ( als je niet ver gaat varen) om steeds een wat minder zware (gewicht) maar wel VOLLE start- en tractieaccu van huis mee te nemen. En de halfvolle in de auto te zetten om weer mee naar huis te nemen om op te laden.
Verder is het niet verstandig om voor de ankerlier (en bootlier e.d.) een startaccu te gebruiken. Die kan een hoge stroom leveren maar dan wel kort, anders gaat ie binnen de kortste keren naar de klo... Daar heb je een dan toch een goede tractie- of semitractie-accu voor nodig.

Tom bakker
Berichten: 51
Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm

Re: aansluitng en welke accu,s ?

Bericht door Tom bakker »

He Dre, bedankt voor je reactie, maar nog even over de ankerlier je geeft aan dat je de ankerlier niet moet aansluiten op de startaccu maar de tijd is maar even dat je de lier gebruikt he sowieso draait de motor al voordat je de lier gebruikt en het moment is hooguit 3a 4 minuten dan is het anker binnen zou de accu dus kapotgaan als dit max 3 keer p visdag gebeurt ??

Plaats reactie