Bereik marifoon.

Voor alles wat niet in een van onderstaande rubrieken past
Plaats reactie
Piet Hoogenboom
Berichten: 26
Lid geworden op: do jan 31, 2008 8:45 am

Bereik marifoon.

Bericht door Piet Hoogenboom »

Weet iemand hoever het bereik op zee is met een handmarifoon.
Wat zou een goed merk en/of type hiervoor zijn.
Ga nooit verder dan een mijl of 10.
Alvast bedankt.

Piet

Peter Beeckman
Berichten: 121
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am

Bericht door Peter Beeckman »

Piet, tenzij de wetgeving veranderd is is het gebruik van een handmarifoon niet toegelaten als hoofdtoestel, je mag deze enkel gebruiken als je ook een ander toestel in je boot hebt. Wat betreft het bereik hangt veel af van de hoogte van je antenne, hoe hoger je antenne, hoe hoger in principe je bereik. Ik vrees dat met een handmarifoon 10 NM reeds een probleem kan geven, een vast toestel met een vaste antenne heeft daar geen probleem mee.

Nat van Adrichem
Berichten: 125
Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am

Bericht door Nat van Adrichem »

Een maritieme VHF-portofoon (Very High Frequency) mag voor de veiligheid in de pleziervaart worden gebruikt in plaats van een marifoon. Het gebruik van de portofoon geldt alleen voor de Nederlandse wateren. In andere landen kunnen andere regels gelden. De gebruiker moet zich wel realiseren dat het bereik en de kwaliteit van de verbinding met een portofoon minder is dan die van een marifoon.

De voorwaarden die gelden voor een maritieme VHF-portofoon zijn:

Het gebruiken of het gebruiksklaar aanwezig hebben van een VHF-portofoon moet net als de marifoon in het frequentiegebruikersregister worden opgenomen.
De gebruiker moet minimaal over het Basiscertificaat Marifonie (BC) beschikken.
De portofoon moet uitgerust zijn met ATIS (Automatic Transmitter Identification System).
Een VHF-portofoon mag uitzenden met een vermogen tussen 0,1 en 1 watt erp. Bij een portofoon met een zendvermogen van meer dan 1 watt dan moet dit vermogen schakelbaar zijn van 1 tot maximaal 6 watt.
Voor de portofoon zijn dezelfde kanalen toegestaan als voor een maritieme VHF-marifoon. Ook gelden dezelfde algemene gebruiksregels. Kanalen en gebruiksregels staan op de website van Agentschap Telecom.

bron:http://www.agentschap-telecom.nl/vraag_ ... onook.aspx

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Het bereik van een marifoon en in dit geval een portofoon hangt ten
eerste af van de hoogte en dus plaatsing van de antenne,
en ten tweede, het zendvermogen.
Daar VHF radiosignalen zich rechtlijnig, dus horizontaal, verplaatsen door de lucht, heb je dus door de kromming van de aarde een beperkt bereik zie deze tekening ter verduidelijking:

http://i306.photobucket.com/albums/nn24 ... rifoon.jpg

Dus hoe lager op het water hoe minder bereik, met een portofoon is het dan al snel gedaan met het zendbereik, uit testen is gebleken dat 2 bootjes met ieder een portofoon staande in de kuip een bereik hadden van 5 km...
Komt ten tweede het zendvermogen er nog erbij, bij een portofoon max. 6 watt, bij een marifoon 25 watt, meer zendvermogen ...groter bereik.
ook kan een ander schip,en laat dit nou net dat containerschip met zijn antenne op 30 meter boven water zijn.
en hierdoor wel binnen je bereik zit, zie het plaatje, jouw ( noodsignaal) dan weer doorsturen naar het kuststation.
Als voordeel heeft een portofoon verder dat je hem mee kan nemen, in je reddingsvlot( worst case scenario), of de wal op in bijv. een haven.
Het watersportverbond, www.watersportverbond.nl, heeft al het e.e.a bereikt ter versoepeling van het gebruik van deze maritieme communicatiemogelijkheden.
Zo zijn de kosten voor een vergunnig afgeschaft, en geldt alleen nog een melding.
Dus mede gelet op andere discussies in het forum, zie je toch dat er andere instanties zijn die het de watersporter in ons regel-Nederlandje
wat eenvoudiger maken.

Grtz,

Ronald

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Marifoon

Bericht door Mark Stuyck »

Hallo,

Als je niet verder gaat dan 10 mijl, zorg dan voor een goede opgeladen GSM.
Wij hebben zelfs bereik tot op de Mexen en bij goed weer zelfs verder.

Mvg,

Mark

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Das mooi, maar houd er rekening mee dat een telefoon alleen punt naar punt contact kan aanleggen. Via de marifoon bereik je ook diegene die op een paar kilometer afstand van je zit als jij zinkende bent.
hendrik

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Bericht door harrie cas »

hij zal met z,n gsm wel de anwb bellen ofzo wat mot je in godsnaam met een gsm op zee als je 25 mijl op zee ligt naar huis bellen om te zeggen het wordt wat later.een goede zendbak en een marifoon dan kom je al een heel eind en wat er ook veel wordt gedaan een zware bak in de boot.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

harry,

09000111,
en je hebt rechtstreeks de kustwacht eraan,
toch altijd een optie...


grts, marcel D.1013

Albert Lensink
Berichten: 7
Lid geworden op: do nov 01, 2007 9:56 pm

Bericht door Albert Lensink »

Zowel GSM als marifoon zenden volgens mij uit op hoge frequenties en dat betekent voor beide dat ontvangst alleen mogelijk is als de antennes "elkaar kunnen zien", dus niet achter de horizon zitten. Hoe hoger de antennes zijn, hoe verder het bereik.
Zoals uit de link in de reaktie van Ronald Anderiesse al blijkt is het bereik van een zendstation van de kustwacht al gauw een mijl of 15.
Voor jouw situatie is dan van belang niet wat de afstand tot de kust is, maar wat de afstand tot het dichtstbijzijnde kustwachtstation is.
Voor wat betreft het vermogen: de meeste handheld marifoons kunnen zenden op een vermogen van ongeveer 5 watt en dat moet volgens mij voldoende zijn om de door jou genoemde 10 mijl te overbruggen. Ter vergelijk: een mobiele telefoon zendt doorgaans uit op een vermogen van maximaal 1 of 2 watt. En zoals Mark Stuyck al aangeeft is dat voldoende om 10 mijl te overbruggen
Een handheld marifoon heeft in ieder geval het voordeel dat we daarmee grote zeeschepen in de buurt (zeg een mijl of 5 in de omtrek) makkelijk kunnen bereiken. En die grote jongens kunnen altijd de wal wel bereiken.

Natuurlijk is een vaste marifoon beter, maar als je geen vaste marifoon hebt en wel een handheld, dan zou ik hem in ieder geval meenemen; beter mee verlegen dan om verlegen.

Ik heb er zelf ??n als reserve naast mijn vaste marifoon. Een tip is nog om op te letten dat de batterij van zo'n ding opgeladen is: sommige modellen (onder andere die van mij) hebben een automatische ontlaad functie om te zorgen dat de batterijen langer meegaan. Maar dat betekent wel dat als hij een tijdje in de kast gelegen heeft de batterij inmiddels leeg is.

Groet, Albert

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Bericht door harrie cas »

ik ken je zo al vertellen dat er geen 1 gewone gsm is die op 25 mijl want daar leggen de mexicanen waar hij het over hebt of heeft ie het over het cassion dat schilt 24 mijl dus er geen 1 gsm die bereik heeft op 25 mijl ook geen 1.wel als je zo,n speciaal toestel neemt met zo,n kaart erin en externe antenne maar dan praat je over wel iets anders.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Bericht door Marcel Oomen »

die van mij( nokia) wil toch ook wel eens werken bij de mexen, maar i.d.d. niet altijd.
maar daar ging het toch ook niet om, piet wil maar tot 10 mijl uit de kust en daar werkt iedere gsm.

grts, marcel

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

GSM

Bericht door Mark Stuyck »

Beste Harrie,

Precies een slechte dag gehad?
Als je nu eens zou lezen wat de mensen vragen, dan kom je al een heel eind.
Het gaat hier om "max 10 mijl" en ik heb gewoon opgemerkt dat een GSM dan hulp kan bieden. Delta bakjes werken niet altijd. Ook die dingen gaan soms stuk.
Verder vermoed ik dat je zelf nooit verder gaat dan 10 mijl want anders had je zelf al vastgesteld dat GSM ontvangst op de Mexen redelijk veel voorkomt. Marcel heeft dit ook al vastgesteld, net als vele andere trouwens.
En dit met een gewone GSM.
Dat je op 25 mijl niet enkel op je GSM mag vertrouwen weet iedereen.
Soit.
Veel visplezier.

Mvg,

Mark

Piet Hoogenboom
Berichten: 26
Lid geworden op: do jan 31, 2008 8:45 am

Bereik marifoon

Bericht door Piet Hoogenboom »

Wat een medewerking. Voordat we helemaal verzanden,
Ik weet nog niet of iemand ervaring heeft met een hand marifoon op zee en op welke afstand v/e kustwacht. Gr. Piet.

Ron Hermse
Berichten: 154
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am

Bericht door Ron Hermse »

Satelliet telefoon met prepaid kaart misschien een optie?

Plaats reactie