Dagje makrelen

Plaats reactie
joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Dagje makrelen

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo,

Woensdag 16 augustus, tegen beter weten in door een hoop negatieve vangstberichten van de laatste dagen, een dagje gaan makrelen met de eigen boot.
Bij aankomst aan de helling van NJ rond 6 uur stond er toch wat meer wind en kabbel dan voorspelt. Toen we de boot klaar hadden om te water te laten kwam er ook nog mist opzetten. Gelukkig bleek de mist geen spelbreker te zijn of worden voor de rest van de dag.
Eerste stop op de zandbanken richting de Magne. Dit werd niets. Hierna verder gestoomd tot bij de Magne. Over het wrak een 10 tal driftjes gedaan zonder enig resultaat. Hierna richting de Schouwenbank waar de gekende opstapboten ook aan het makrelen waren tussen enkele gekende wrakjes. Hier had vismaat Wim na enkele driften geluk. Hij ving zowaar 2 kleine makreeltjes. Na iets meer dan een uur beslist om naar de Vecht te varen. Dit was ongeveer 11km varen tegen de stroom en golven in. Op de Vecht aangekomen vingen we tijdens de eerste driften wel enkele makrelen. Door de stroming en de weinige vis beslist om te ankeren. Na de eerste poging kwamen we net niet goed genoeg uit en na een kwartiertje vissen werd een tweede ankerpoging ondernomen. Toen kwamen we mooi voor het wrak uit. Echter na enkele minuten vissen bleek mijn anker te krabben en waren we reeds voorbij het wrak. Mijn angst voor mijn mooie RVS anker bleek terecht want dit bleek muurvast te zitten. Na wat pogingen werd het ankertouw dan maar doorgesneden. Weg mooi RVS klapanker...
De vangst hierna tijdens het noodgedwongen driften bestond uit makreel, kleine gul en een verdwaalde Pollack. Alles met uitzondering van de makreel werd teruggezet. Rond 13.30 terug naar de haven gevaren met 20 makrelen. Aan de helling bleken alle boten weinig tot niets gevangen te hebben. De zee lijkt wel leeg op het moment.

Tot binnenkort op het water, Joeri
Somnium
Delta 1609

Plaats reactie