Eerste keer vissen op zee en meteen prijs

Plaats reactie
Tim Van Damme
Berichten: 27
Lid geworden op: za jul 29, 2017 5:22 pm

Eerste keer vissen op zee en meteen prijs

Bericht door Tim Van Damme »

Halle allen, vandaag het zilte nat gekozen in Neeltje Jans. De eerste keer op zee met onze Titan, een Ocqueteau 420 met 25pk buitenboord. Van 10 tot 16 gevist. Uitgevaren met vlakke zee... een echte spiegel, licht briesje, echt zalig weer... Gevist aan de R11 boei, vrouwlief was mee, en ze wou niet te ver voor mocht er iets mis gaan. Wel... het ging mis, in die zin dat we na een dik uur vissen plots een klepper op de Mitchell zagen. De hengel plooide als het ware helemaal om en ophalen was geen simpele klus.

Dan maar even laten slippen en terug inhalen... Dit kon niet anders dan een groot kaliber zijn. Vrouwlief ondertussen aan het proberen om mijn fototoestel uit mijn rugzak te halen, maar die vond ze niet meteen. (ik riep dan : neem je gsm, maar die vond ze ook niet ?!). Enfin... toen zagen we kleur...

Een beige, gestroomlijnd 70 tot misschien zelfs 80 centimeter lang verschijnsel en twee grote zwarte kijkers die me angstvallig aanstaarden. Een zandhaai, ongemerkt, een prachtig dier dat ondanks de verwoede poging van mijn vrouw om een fototoestel te vinden, zichzelf onder de boot wist te trekken. Een, twee, drie zware slagen met zijn staart tegen de romp... en weg was ie... Fantastische ervaring om na meer dan 5 jaar niet meer op zee gevist te hebben, meteen een klepper te scoren. Althans, half dan, want scoren doe je pas als hij aan boord is.

De uren die daarop volgden bleef de vis uit. Weinig zeewier en zelfs geen krabben. Gevist op 7 meter diepte met twee hengels. En toen veranderde de stroom van het zeewater, de noordwester wakkerde aan tot 3 beaufort en dat bracht hier en daar toch schuimkopjes met zich mee. Omdat de golven langs stuurboord kwamen, en ik toch tijdig thuis moest zijn om nog wat krantenartikels te schrijven, besloten we terug binnen te varen. "Geen moment te vroeg", zijn moeder de vrouw nog. En inderdaad, er stonden toch flink wat golven en een harde stroming. Vlak voor de havengeul enkele golven van een meter moeten pakken. Een kotter vaarde enorm hard de haven in om nog te kunnen sluizen... Die brachten de nodige nattigheid met zich mee.

Alvast bedankt voor het lezen van dit bericht. En aan de vriendelijke deltavissers die me extra raad gaven aan de trailerhelling: bedankt!

Tim Van Damme
Berichten: 27
Lid geworden op: za jul 29, 2017 5:22 pm

Re: Eerste keer vissen op zee en meteen prijs

Bericht door Tim Van Damme »

En goed, er staan een paar schrijffouten in het artikel, maar hey, niemand is perfect, zelfs een journalist niet :)

joeri wilmssen
Berichten: 169
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: Eerste keer vissen op zee en meteen prijs

Bericht door joeri wilmssen »

Hey Tim,

Wat leuk, terug een schrijver die nog eens berichten op het forum post.
Voor een eerste keer viel vangst dus nog wel mee....
Nu nog een vismaat zoeken die meekan op je boot?

Tot binnenkort ergens op het water.

ps. ik ga morgen nog eens naar NJ. Ga nog eens kijken of er toch nog een makreel in de Noordzee zwemt. Die worden onderhand bijna zo zeldzaam als zeebaars en kabeljauw.


Met vissersgroeten, Joeri
Somnium
Delta 1609

Tim Van Damme
Berichten: 27
Lid geworden op: za jul 29, 2017 5:22 pm

Re: Eerste keer vissen op zee en meteen prijs

Bericht door Tim Van Damme »

Een vismaat is er al. De zoon van m'n schoonbroer. Maar aangezien we allebei zelfstandig zijn zal het bij ons voornamelijk in het weekend moeten gebeuren. En neen, het was zeker geen slechte eerste keer... naar het schijnt was mijn blik goud waard toen die hengel helemaal omplooide... En wat een kracht had dat dier. Fantastisch :-)

Succes met het makrelen daar!

Plaats reactie