bevriezen van de carburateurs

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

bevriezen van de carburateurs

Bericht door harrie cas »

heb dit zelf al 2 x meegemaakt eerst met een 75 pk mercury en daarna met een 115 pk mercury ik terug naar beekman en het uitgelegt hebben hun een vries setje gemonteert uiteraart gratis heb er nooit geen last meervan gehad dat komt door mist en vrieskou en snelheid de brandstof in de membramen bevriest.en dit is met zo,n setje makkelijk op te lossen.

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »

Bevriezen van de carb is ook in de motorfietswereld een bekend probleem.
Hoe kouder de buitentemperatuur hoe minder %vocht in de lucht, onder 0 graden zelfs nihil, bij mist is het weer een ander verhaal natuurlijk.

Het bevriezen kan verschillende oorzaken hebben; water in brandstof (!)en
inderdaad aanzuigen vochtige ( mist) -lucht bij een buitenlucht temp. van zeg maar plus 5 graden,
daar in de carb het lucht/benzine mengsel wordt verdampt,zal de carb warmte ontrekken aan benzine,
met als gevolg daling tot onder 0,het aanwezige water in de benzine
zal nu de opening van de sproeier bevriezen en verstoppen ,met als gevolg stilvallen.
Na enige tijd kan je gewoon weer starten, immers alles is weer ontdooid.

Wat wel wordt gedaan, ik heb hier geen ervaring mee, is een flinke scheut spiritus toevoegen bij de benzinetank (25 l)
De spiritus heeft de eigenschap om de aanwezige waterdeeltjes te binden
waardoor deze niet kunnen bevriezen.
Wat voor effect dit op je motor heeft, is dan de vraag.

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Bericht door harrie cas »

dat was bij mij het probleem niet water had er een afscheider tussen zitten.dus dat zat wel goed het was gewoon de kou en de mist en snelheid want stationair bleef ie wel draaien en tot 2000 toeren ook maar als je daarboven kwam sloeg de moter dood.

Plaats reactie