automatische piloot

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

automatische piloot

Bericht door Mario Wauters »

Ben van plan om een automatische piloot op mijn fishcabin 5,40 te laten plaatsen ik wel kabel besturing nu .
Ik heb een gps navman 8100 met radar enz blijkbaar moet ik dan nog een elektronisch compas hebben en de automaat.
Mijn radar geeft ook een afwijking tegenover mijn gps van + -10% met het elektronisch compas zo dit ook opgelost zijn?
Wie heeft hierover verder ondervinding?
elpescador

delta 1518

Rene Kesting
Berichten: 55
Lid geworden op: ma jun 22, 2009 11:15 pm

Re: automatische piloot

Bericht door Rene Kesting »

Je kunt de radar toch calibreren met de plotter , dan moet de afwijking toch weg zijn ?

Verder heb ik ook auto pilot, ik geef op mijn plotter een (way)point aan waar ik naar toe wil en de auto pilot vaart dan daar naar toe . Het Gyro kompass wordt gebruikt om een vooraf ingestelde koers vast te houden als je niet via de plotter werkt

Verder weet ik niet of het (goed) werkt met kabel besturing , zelf heb ik een (extra) hydraulische pomp die door de auto pilot bediend wordt

Van Damme Andy
Berichten: 15
Lid geworden op: wo dec 22, 2010 3:22 pm

Re: automatische piloot

Bericht door Van Damme Andy »

radar moet je kunnen uitlijnen via je toestel !

wat betreft stuurautomaat, raymarine heeft een type dat rechtstreeks op je stuurwiel gemonteerd word en werkt met kabelbesturing
doordat deze enkel tussen de as waarop je stuur zit het stuur word gemonteerd is de montage ook vrij eenvoudig, geen extra drive of leidingen enz
dit betreft de raymarine sportpilot (ben zelf tevreden gebruiker)

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: automatische piloot

Bericht door Mario Wauters »

Hoy Andy
Heb al een beetje opzoekwerk gedaan en auto pilot van raymarine interresseerd me wel bestaat naar het schijnt ook van simrad een prijs heb ik nog niet wel van een site in amerika? + - 1300dollar
Heb jij een idee wat dat handeltje kost hier.
grts
elpescador

delta 1518

Van Damme Andy
Berichten: 15
Lid geworden op: wo dec 22, 2010 3:22 pm

Re: automatische piloot

Bericht door Van Damme Andy »

heb mijn raymarine sportpilot vorig jaar 1500euro betaald
het enige nadeel dat ik ondervind is dat je stuur dichter bij je komt te staan doordat de motorunit tussen de as en het stuur komt
wat betreft werking ben ik tevreden

dit is degene die ik heb:
http://www.raymarine.eu/en-EU/products/ ... es/e12206/

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: automatische piloot

Bericht door Mario Wauters »

Andy heb je deze zelf geplaatst of?
Deze optie vind ik een must gezien ik veel naar spanje ga met de boot en daar trollen we veel en als je dan op 2 of 3hengels een strike hebt dan ben je zonder automaat de klos letterlijk en figuurlijk de boot op koers houden en vis drillen amai niet om te lachen.
Ik kan dan ook op koers blijven als we aan het jiggen zijn lichtjes tegen stroom enz
En als het weer een beetje minder is komt het ook goed van pas heb er reeds ervaring mee bij de vrienden in spanje die wel iets grotere boten hebben.
elpescador

delta 1518

Van Damme Andy
Berichten: 15
Lid geworden op: wo dec 22, 2010 3:22 pm

Re: automatische piloot

Bericht door Van Damme Andy »

ik heb hem zelf geplaatst!
stappen te doen voor plaatsing:
aandrijving tussen stuur en as plaatsen (dit was voor mij het moeilijkste omdat ik mijn stuur er niet meteen af kreeg)
stuurunit plaatsen, dit is de electronicabox welke je ergens tegenaan schroeft op een droge en veilige plaats
electronisch kompas plaatsen, zo laag en centraal mogelijk in de boot
bedieningsscherm plaatsen
alle aansluitingen maken dussen de verschillende delen en de stuurunit, alle kabels zijn er bij
optioneel nmea verbinding maken met je gps of kaartplotter, hiervoor heb je mogelijk extra kabel nofig van je gps, bij sommige merken is hij standaard, bij andere optie

de afstelling is heel eenvoudig omdat hij een zelfleerfunctie heeft
documentatie is heel duidelijk uitgelegd en aansluitingen zijn allen met kleurcode, je kan dus bijna niet missen, enige probleem is dat hij er enkel in het engels bij is

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: automatische piloot

Bericht door Mario Wauters »

Hallo Andy
Heb intussen een beetje informatie ingewonnen en Beekmanboten doet dit niet alleen voor hydrolischebesturing,verder en verder gezocht ,terecht gekomen bij dealer van raymarine Northsea Boating in Blankenberge ,het nieuwe moddel 2011 kost 1690 zonder plaatsing.
Plaatsing + -250€ ,aansluiting gps moeten ze wel even bekijken met een kleine surplus.
Is jouw stuurautomaat ook gekoppeld aan je Gps?
grtjs
elpescador

delta 1518

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Re: automatische piloot

Bericht door Aad Boomman »

Hallo Mario,
kijk eens op http://www.compass24.nl
De SPX-5 Sportpilot en de SPX-5 stuurwielautomaat.
succes mvg D 594

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: automatische piloot

Bericht door Mario Wauters »

Bedankt Aad voor je replay heb je link bekeken en inderdaad is nu rond de 1600€ iets meer als verleden jaar wegens een nieuw model nieuwe technologie?wat wil je men kan om de 6maanden veranderen en dan hinkt men nog achterop ga einde februarie nog eens mijn licht opsteken op de botenbeurs in Gent .
elpescador

delta 1518

Plaats reactie