Trailer: remmen

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Trailer: remmen

Bericht door Mark Stuyck »

Hallo,

ik heb in de garage nieuwe remmen en nieuwe wiellagers laten stekken op mijn Riba 1350 (geremde trailer).
Bij mijn thuiskomst, een rit van 20 km, stonden beide wielen gloeiend heet en het stonk verschrikkelijk naar verbrand rubber. In de garage reageerde men nogal luchtig. Gewoon de remkabel iets minder strak zetten. Zij zullen dit wel doen.
Mijn vraag is nu: als die wielen allebei goed heet gestaan hebben, kan er dan geen schade zijn aan de wiellagers of aan de remmen? Moet dan niet alles terug vervangen worden? Kan door de hitte niet van alles kromgetrokken zijn?
Graag jullie deskundige mening.

Alvast dank.

Mvg,

Mark

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Trailer: remmen

Bericht door Mario Wauters »

Ik heb verleden jaar ook vastgelopen remmen gehad waren eerst warm gelopen en dan vast .
Ik zou je wel aanraden om de remmen nog eens open te laten gooien om te zien hoe remblokken ervoor komen die kunnen wel geraakt zijn,ik heb er mijn miserie mee gehad.
En mischien nog een tip laat je remmen vervangen door mensen die er wat van kennen en die een testbank hebben ik ben toen met mijn trailer 3x terug naar de autokeuring moeten gaan 3de keer was goede keer ,ik was dan voordien de 3de keer bij een specialist voor aanhangwagens geweest gorter in heinekenzand zeeland supper service is een caravanspecialist met testbanken en alles en het was direct goed ,in Belgie moet je ieder jaar naar de keuring dus.
Ik heb ook altijd een setje remblokken en een wiellager in de boot ingeval je tijdens je reis eens iets voor hebt kan de wegenwacht je verder helpen ,ik ga zelfs een paar maal per jaar naar frankrijk of spanje 1800km enkel met de boot en is al altijd goed gegaan en dan zijn de remmen dus wel cruciaal.
elpescador

delta 1518

chris lourdon
Berichten: 100
Lid geworden op: za jul 12, 2008 6:33 am

Re: Trailer: remmen

Bericht door chris lourdon »

Hoi Mark,
Laat die lagers ook maar eens nazien als die te vast zijn aangedraaid en warm zijn geworden zijn ze binnen de korste keren naar de kl...n.Die steek je erin de moer aandraaien (niet met een sleutel)en dan een kwart of halve toer terug los.Je kan dit best laten doen door iemand die er iets van kent maarja daar ging je nu ook vanuit :? .Wanneer ben je bij de kock samen met da bakkerke :mrgreen: .
vang ze
chris

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Re: Trailer: remmen

Bericht door Aad Boomman »

Hallo Mark,
De stank is zeer waarschijnlijk van verbrande remvoering, laat die dus zeker opnieuw kontroleren.
Pas op met wat Chris verteld over het vastzetten van de naafmoer, bij sommige naven is het waar wat hij zegt, hierin zitten nastelbare lagers, maar in bijv: een Pega ZB1350 zitten géén nastelbare lagers, hierin zitten lagers met een z.g.n ECO bus en in dat geval moet de naafmoer knettervast staan.
Succes, mvg Boomman D 594

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Re: Trailer: remmen

Bericht door Ronald Anderiesse »

Beste Mark,

Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn,
Aangelopen remschoenen, handrem niet goed terug, of doordat hefboom systeem inwendig vast zit,
Niet goed gestelde nokjes, aan de buitenkant van de remplaat zijn de nokjes te verstellen, deze nokjes zorgen ervoor dat de remschoenen gelijkmatig naar buiten worden gedrukt, tegen de trommel aan, en behoren dus een bepaalde voorspeling te hebben
Je remkabels erg stroef gaan, doordat “sloper” zeewater tussen binnen en buitenkabel is gekomen.
Kabels vernieuwen door de blauwe rvs kabels, voor montage kabels verticaal ophangen en dikke olie tussen binnen en buitenkabel laten lopen, totdat het er aan de onderkant uitkomt.
Bij remmen worden de remschoenen naar buiten gedrukt tegen de remtrommel, maar door het stroef gaan van de kabel, gaan de schoenen dan goed niet terug, gevolg aanlopen, wrijving, en in het ergste geval vastlopen, dit verklaart wellicht de rubberlucht.
Als het remmateriaal gelijmd is op de schoen, dan wellicht schoenen vernieuwen,
Lijm verbrand en je remschoenen liggen onderin je trommel…
Ik denk dat je voor kromtrekken van je astap niet bang hoeft te zijn.
Wat betreft de lagers, die zijn natuurlijk ook warm geworden, is maar de vraag hoe warm, en of het kogellagervet dit aankan, als vet is weggelopen, heb je minder smering, en minder smering is niet goed voor een rollager.
In de lagers je hebt verschillende type’s, vroeger meestal konische lagers die met een kroonmoer en een splitpen”iets speling op het wiel” werden vastgedraaid.
De nieuwe lagers, ziin volledig geseald, en worden met een bepaald moment , zoals Aad al zij, knettervast gedraaid.
Al deze zaken horen ze bij een VAKKUNDIGE aanhangwagenzaak, natuurlijk allemaal te weten, en met terugstellen van alleen je kabels kom je er denk ik niet.

Grtz,

Ronald

van nuffel tom
Berichten: 152
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 10:08 am

Re: Trailer: remmen

Bericht door van nuffel tom »

hey Mark
da moet ook lukken ik ben juist is gaan kijken hoe het met mijne trailer gesteld is ( ik heb em vorige week binnengedaan ) bij mij waren het de 2 achterste remkabels (of zoiet) die vast stonden . voor de rest viel het mee ,ze rijden er van de week mee naar de controle .
i.v.m de Kock laat maar weten welke dag dat je er zal zijn .en Chris zie maar dat je er dan ook bent
grt tom d611

Ron Bout
Berichten: 33
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 8:02 pm

Re: Trailer: remmen

Bericht door Ron Bout »

Hooi
Vorig jaar op de terugreis vanuit Denemarken een "warmloper" op een van de wielen van m'n PEGA-trailer.......alles op een een parkeerplaats in Duitsland even nagekeken, gelukkig geen probleem met de lagers maar een losgeraakte remvoering...oplooprem losgekoppeld en verder kunnen rijden.
Thuisgekomen de boel door PEGA na laten kijken, nieuwe (beter verlijmde) remvoeringen erin, lagers waren nog prima in orde..alles weer tiptop in orde.
Tip: ga niet zelf "klooien" laat gewoon je trailer nakijken door de mensen/firma die er verstand van hebben, de eventuele materiaalkosten moet je toch maken, alleen het arbeidsloon is extra, als je onderweg eventueel met problemen komt te staan zou je er veel meer voor over hebben om het ter plekke opgelost te krijgen....laten we de eventuele hieruit onstane betrokkenheid bij een verkeersongeval maar even buiten beschouwing......
Zorg zeker dat wanneer je naar het buitenland gaat je wat wat reserveonderdelen ( vooral een set wiellagers) bij je hebt, kan een berg tijd schelen, de oplooprem kan je in geval van nood altijd nog loskoppelen en toch doorrijden, hetzij naar huis of een werkplaats....wel rijden met enige en doordachte voorzichtigheid natuurlijk....je bent niet alleen verantwoordelijk voor je eigen veiligheid maar zeker ook voor dat van je mede weggebruikers..

(er is geen aanhanger die zo z'n kl... krijgt als een boottrailer)

Succes
Ron Bout
Delta 1066

Plaats reactie