aanschaf rana

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Klaes Dijkstra »

even googlen op de wit caravan deze heeft goedkope wielklemmen distelsloten en sloten voor op de motor mocht je dit nodig hebben. Ik heb de boot ook op de oprit erg fijn.

Erik Peters
Berichten: 35
Lid geworden op: do dec 16, 2010 3:44 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Erik Peters »

Klaes bedankt voor de tip.

' k heb al een goed(gekeurd) disselslot maar de motor heeft geen goed slot en misschien is een extra wielklem ook wel handig. Misschien is de grootste preventie wel het feit dat het geen nieuwe glimmende trailer en nieuwe motor is ....

De geremde trailer rijdt overigens perfect en ligt stabiel achter de auto.

Verder wil ik elektra gaan vervangen. Nu houten schakelkastjes en twee accu's parallel zonder hoofdschakelaar. 'k ga een accu schakelaar plaatsen zodat beide accu's niet meer aan elkaar hangen en afzonderlijk gebruikt kunnen worden (ook stukje veiligheid).

Verder ga ik op zoek naar navigatie. (twijfel nog tussen mooie met kaart (standaard hor.?) maar vanwege sterke veranderende omstandigheden op het wad is een Furuno 32 misschien ook wel voldoende)

Maar dit is een andere rubriek geloof ik....

Theo Ringenaldus
Berichten: 61
Lid geworden op: do jan 28, 2010 7:57 pm
Contacteer:

Re: aanschaf rana

Bericht door Theo Ringenaldus »

Hoi Eric,

Mooi dat het allemaal gelukt is en je de boot inmiddels thuis hebt. Weet zeker dat je veel plezier van de boot zal krijgen omdat het naar mijn bescheiden mening een gewoon goed bootje is.Arnold heeft met mij wel gevist maar op gegeven moment kreeg hij het te druk met zijn zaak. Weet dat hij daardoor maar zeer weinig gebruikt is, en dat is ook wel te zien. Als ik je was zou ik de motor wel extra beschermen door er zondermeer een door de verzekering goedgekeurd veiligheidsslot op te zetten. Wel doen, want bij andere vismaten van mij hebben ze de motor terwijl deze achter het huis stond op de trailer s,nachts gestolen. Dit gebeurt heel veel dus wees gewaarschuwd! Ik heb via Dannijs zo,n slot laten bevestigen. In combinatie met een servicebeurt viel dit erg mee. Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst wil ik je bij deze alvast toewensen. Als je vragen hebt bel gerust.

Groetjes,

Theo

Erik Peters
Berichten: 35
Lid geworden op: do dec 16, 2010 3:44 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Erik Peters »

Goede sloten ga ik zeker plaatsen (ook voor de verzekering) maar 100% veilig zal het nooit worden, 'k heb wel verhalen gehoord dat ze zelfs met een kettingzaag motoren stelen...

Bij gelegenheid moet de motor volgens mij idd ook een beurt. 'k had begrepen dat bougies en staartolie nog kort geleden zijn vervangen maar dat de impellor voor het koelwater nog nooit is vervangen. (het geeft ook wel een goed gevoel wanneer alles even wordt nagekeken)
Op zich is een twee-tact wat eenvoudiger mbt onderhoud en kun je ook veel zelf doen.

Erik

johannes feenstra
Berichten: 4
Lid geworden op: di dec 21, 2010 11:12 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door johannes feenstra »

hallo erik,

heb je het lek in de luchtkast al gevonden.

vr.gr.johannes

Erik Peters
Berichten: 35
Lid geworden op: do dec 16, 2010 3:44 pm

Re: aanschaf rana

Bericht door Erik Peters »

Hoi Johannes,

Geen gekke dingen kunnen vinden.

Volgens mij is het buiswater/regenwater geweest wat in een voorste luchtkast is gekomen omdat ik de
neuswiel van de trailer in laagste stand heb gehad.


Erik

Uco Sonnenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: do mei 23, 2013 9:56 am

Re: aanschaf rana

Bericht door Uco Sonnenberg »

Wij zijn voor op de Oosterschelde op zoek naar een Rana 17 maar vraag me nog wel af of een Rana 17 met een beetje motor lekker door kan varen. Wat voor motor hebben jullie er achter en vaart dat goed? Hoe hard kan je max en wat is een fijne cruise snelheid?

Heb begrepen dat een Yamaha 40 of 50 2-takt een mooie match is (50 misschien wat veel maar is zelfde blok/gewicht). Eerdere types hebben nog geen Autolube; zijn daardoor wat lichter en minder storingsgevoelig. Ik heb begrepen dat het Autolube systeem uiteindelijk ook gewoon iets van 1:50 mengt. Of zou een Autolube toch zuiniger/millieuvriendelijker/rook- en stank vrijer? Alleen zuiniger met mengolie of ook zuiniger met benzine?

Uco Sonnenberg
Berichten: 8
Lid geworden op: do mei 23, 2013 9:56 am

Re: aanschaf rana

Bericht door Uco Sonnenberg »

Misschien wel zo fatsoenlijk om me even voor te stellen want ik ben nieuw op het forum....
Ik ben Uco uit Middelburg en zal er maar meteen voor uit komen: ik ben geen visser. Ik heb een jong gezinnetje en een ligplaats in Colijnsplaat. We hebben onze zeilboot net verkocht en het lijkt ons leuk om vanuit Colijnsplaat een beetje te kunnen touren en hopelijk binnenkort met onze oudste en een Optimist te gaan spelevaren. We zoeken een wat sneller, praktisch, 'zeewaardig' en stoere boot tussen 5 en 6 meter. Ook een Warrior 165 lijkt me mooi maar wat zwaarde en duurder dan een Rana 17. Ook staat op het moment een Fjordling 17 te koop en dat vinden we wel een mooie klassieker; maar daar heb je eigenlijk echt een grote motor (>70-90 pk?) achter nodig om 'mooi' mee te kunnen varen. Dan ga je wel echt hard (>30 kts).

Plaats reactie