vlaggenbrief

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Moors Jan
Berichten: 1
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 8:24 pm

vlaggenbrief

Bericht door Moors Jan »

Beste,graag had ik geweten of een vlaggenbrief nodig is om te vissen met mijn visboot (rana geregistreerd in nl) op het haringvliet en op en rond neelte jans,
Sportieve groeten Jan Moors

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: vlaggenbrief

Bericht door Koen De Bièvre »

Als de boot in NL geristreerd is op uw naam, kan je probleemloos varen in NL en heb je verder geen vlaggenbrief nodig. Strikt genomen klopt dat natuurlijk niet op die manier. Als je in België woont, maar met je auto enkel in NL rondrijdt zitten daar ook gewoon wit/rode platen op en geen geel/zwarte...

De NL overheid maakt er geen probleem van en incasseert graag je bijdrage voor de registratie, maar je kan buiten NL niet met die boot varen zonder problemen te krijgen bij eventuele controle.
De enige manier om dat correct te regelen is via vlaggenbrief en immatriculatieplaat (B-nr)

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: vlaggenbrief

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Koen,

Wil dit dan zeggen dat ik met mijn nederlandse boot niet in belgisch water mag komen? Want dan ben ik heel de winter al in overtreding?

Jerry

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: vlaggenbrief

Bericht door Koen De Bièvre »

Jerry,

Reken maar van YES!
Bij controle in Belgisch water heb je een berg gedoe.
Je bent Belg, woont in België, maar registreert een boot in Nederland. Moet je eens met je auto proberen...

Eigenlijk zou de Nederlandse overheid dat niet moeten doen, maar de kassa moet draaien hé...

Stefan Ciobanu
Berichten: 18
Lid geworden op: do mar 19, 2009 9:59 pm

Re: vlaggenbrief

Bericht door Stefan Ciobanu »

Dag Koen,

Wat over alle Belgische eigenaars van binnenschepen en zeeschepen die onder vreemde vlagen ( Luxemburg, Nassau, en andere bijna onbekende eilanden ) varen in Belgische Water ( Zee& binnenwater ).Je zou moeten zien/weten in Zeebrugge/Antwerpse haven of bij binnenvaart op Albertkanaal, Belgische bedrijven/eigenaars die al jaren zonder enig probleem onder een vreemd vlag varen. Dat zou allemaal moeten hangen volgens jou.
Sorry…Ik vind het een beetje te veer gezocht……
Als ik een boot in Spanje koop of in Wakamaka en daar ook wil inschrijven en achteraf ergens anders naartoe wilt varen, heeft niemand geen zaken mee. Als maar technisch in orde is en reglementen van het land war hij vaart respecteert, voor de rest is flauwe koekoek.

Mvg

Stefan

Ps. No hard feelings .

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: vlaggenbrief

Bericht door Koen De Bièvre »

Stefan,

Nu ben je commerciële- en pleziervaart door elkaar aan het halen. Dat is appelen met citroenen vergelijken. Neem nu bijvoorbeeld de Zeeuwse beroepsvissers die veel onder Belgische vlag varen.
Reken maar dat die allemaal een BELGISCH bedrijf hebben om die vlag en dat schip in onder te brengen.

Het zelfde geldt voor de schepen onder Luxemburgse vlag. De bedrijven die daar achter zitten hebben een zetel in Luxemburg, anders gaat dat niet.

In ons geval gaat het om privé personen, met de Belgische nationaliteit en gedomicilieerd in België, met een Nederlandse registratie op hun privé-boot. Dat werkt in Nederland, maar niet daar buiten. Van mij moet niemand daar wat aan doen hé, maar ik garandeer je een dot gezeik als je controle krijgt in Belgisch water.

chris lourdon
Berichten: 100
Lid geworden op: za jul 12, 2008 6:33 am

Re: vlaggenbrief

Bericht door chris lourdon »

hoi,
http://www.mobilit.fgov.be/nl/index.htm daarna klikken op water en dan pleziervaart.Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat de link werkt :?: :oops:
vang ze
chris

Stefan Ciobanu
Berichten: 18
Lid geworden op: do mar 19, 2009 9:59 pm

Re: vlaggenbrief

Bericht door Stefan Ciobanu »

Hallo,

Wil je de juiste link doorsturen a.u.b.?
Ik heb heel veel info gevonden behalve waar gestipuleerd staat dat, als je in België gedomicilieerd bent, niet om een andere vlag te mogen varen, of jou persoonlijke boot niet ergens anders mag ingeschreven worden.

Merci,
Groet,

Stefan

chris lourdon
Berichten: 100
Lid geworden op: za jul 12, 2008 6:33 am

Re: vlaggenbrief

Bericht door chris lourdon »

Hoi,
Je kan misschien eens contact op nemen met de dienst.
1210 Brussel, City Atrium, Vooruitgangstraat 56,
Van maandag tot vrijdag:
tel. 02 277 35 36 van 13.00 tot 16.00.
loket van 9.00 tot 11.30
2600 Antwerpen (Berchem) , Posthoflei 5, tel. 03 286 68 98
Van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 12.00 en ook op dinsdag en donderdag van 13.00 tot 15.30
4000 Liège, La Batte 10, tel. 04 220 66 70
Van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 12.00
8380 Zeebrugge, Kustlaan 118, tel. 050 28 92 60
Van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 12.00 en ook op dinsdag en donderdag van 13.00 tot 15.30
8400 Oostende, Natiënkaai 5, tel. 059 56 14 85
Van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 15.30
9000 Gent, Port Arthurlaan 12, tel. 09 218 83 30.Dan zou ik persoonlijk naar oostende bellen omdat da aan de zee is :lol:
Van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 12.00 en ook op dinsdag en donderdag van 13.00 tot 15.30
vang ze
chris

Koen Lauwers
Berichten: 13
Lid geworden op: zo dec 27, 2009 7:55 pm

Re: vlaggenbrief

Bericht door Koen Lauwers »

Collega's,

Toen ik een paar jaar geleden mijn eerste boot kocht, had ik een Belgische vlaggenbrief en een Nederlands registratiebwijs... Ik wist nie beter en dacht dat de vlaggenbrief verplicht was omdat ik Belg ben en het registratiebewijs omdat ik een Nederlandse 'thuishaven' heb.
Dit heeft zo'n jaar of twee geduurd tot ik toevallig in contact kwam met iemand van de scheepvaartpolitie van Zeebrugge.
Ik kreeg daar te horen dat een boot niet tegelijk in Nederland en in België kan ingeschreven staan. Die vriendelijke man gaf me zélf de raad om mijn boot in Nederland te registreren, o.a. omdat dit registratiebewijs niet moet vernieuwd worden zoals de vlaggenbrief en ik zo meer "op mijn gemak" ben.
Ik heb de vlaggenbrief dan gewoon opgestuurd met een begeleidende nota waarin ik melding maakte dat mijn boot een Nederlandse thuishaven heeft en hem daarom in Nederland heb laten registeren...de vlaggenbrief werd geschrapt zonder meer.

Ondertussen heb ik in de Belgische wateren al meermaals controle gehad (weliswaar niet aan boord) zowel door scheepvaartpolitie als Belgische douane en heb nog nooit een opmerking over mijn "Nederlandse" boot gekregen.

Grtn,
Koen

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: vlaggenbrief

Bericht door Koen De Bièvre »

Weer worden 2 zaken flink door elkaar gehaald...

De NL registratie komt NIET met de B vlaggenbrief overeen maar WEL met de B immatriculatie...(blauwe plaatje met B-nr waar van de nummer op de romp gekleefd wordt als snelheidsnummer)

De vlaggenbrief is eigenlijk een soort van "vergunning" om de Belgische vlag te "mogen" voeren, Een bewijs van nationaliteit zeg maar. Buitenlandse instanties worden gevraagd om de opvarenden van de overeenstemmende boot met de nodige egards, die Belgische onderdanen toekomen, te behandelen... behoorlijk oudbolligge blabla als je het mij vraagt.

De immatriculatie is éénmalig en vervalt NIET. De immatriculatie blijft net zoals de NL registratie altijd bij de boot.
De vlaggenbrief moet om de vijf jaar vernieuwd worden en staat op naam van de eigenaar en verwijst naar de boot. Verandert de boot van eigenaar, dan vervalt de vlaggenbrief en moet deze terug voor schrapping.

Die 2 zaken zijn dus nog niet bijna hetzelfde.

In België is de vlaggenbrief voor onze bootjes nog altijd verplicht op volgende wateren:
- Territoriale zee
- Havens van de kust
- Beneden Zeeschelde

- Haven van Gent
- Gent-Terneuzen
- Zeebrugge-Brugge
- Oostende-Brugge
Bron: Federale Overheidsdient Moibiliteit

Die verplichting geldt uiteraard enkel voor Belgen die in België wonen.
Nederlanders die in Nederland wonen, hebben documenten naar NL recht.
Hoe het zit met "kruisingen" of andere buitenlanders weet ik niet, maar dan zal het adres bepalend zijn, denk ik... Hoewel, voor een vlaggenbrief moet o.a. een bewijs van nationaliteit van de eigenaar voorgelegd worden... Geen idee hoe dat dan geregeld moet worden. Nodeloos ingewikkeld allemaal!!!

Terug naar de wateren met vlaggenbriefverplichting. De eerste 3 zijn voor ons als zeebootvissers van toepassing, ik heb het dus niet over de Schoten-vaart of het kanaal van Piepenhol naar Boerengat. Dus, als je de verplichte vlaggenbrief hebt, kan je nooit of nooit nog onder NL registratie varen. Zonder vlaggenbrief geraak je ook nooit aan een Belgische marifoonvergunning...

Mij is bij de waterschout klaar en duidelijk gemaakt dat het niet kan om als in België wonende Belg eigenaar te zijn van een plezierboot onder NL recht waarmee je in de Belgische wateren komt rondvaren. De Belgische immatriculatie is niet verplicht zolang je niet op de binnenwateren vaart. Wil je met je bootje onder Belgische vlaggenbrief op de Oosterschelde varen, dan moet je de Belgische immatriculatie voeren. (B-nr)

Zoals gezegd, de NL staat doet er niet moeilijk over en neemt uw centen graag aan, stelt verder geen vragen en laat u rustig uw gang gaan. Strikt genomen bent u in overtreding zodra u met die constructie Belgisch water binnen vaart als in België wonende Belg. Tref je bij controle een vieze die ook de boorddocumenten controleert, hang je.

Plaats reactie