op zee met eigen boot voor eerste keer

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
marc horemans
Berichten: 5
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:40 am

op zee met eigen boot voor eerste keer

Bericht door marc horemans »

hallo,
mag ik mij even voorstellen ik ben marc 54j .mijn zoon heeft net een aluminium boot resque stormer 6.5m gekocht
met 140 pk .buitenboordmotor .We zijn nu aan't studeren voor ons vaarbewijs en marifoon
we willen vanuit neeltje jans of catzant vertrekken?
welke trailerhelling is voor een beginner het meest geschikt
is er soms iemand die met ons enkele keren wil gaan vissen die ons wat tips kan geven
voor de veiligheid lijk mij het beter de eerste keren met iemand mee te varen
groetjes marc

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: op zee met eigen boot voor eerste keer

Bericht door Mario Wauters »

Halo Marc

Heel goed idee om deze oproep te doen mijn eerste maal zo een 3tal jaar geleden was toen 61j en mijn eerste bootje nieuw, ook een heel gedoe en zenuwen zijn er ook bij .Cadzand kun je uitsluiten ten eerste niet zo makkelijk is ook van een vereniging dus.
Neeltje jans is een zeeer goede helling alleen even oppassen bij extreem laagwater niet doen en ook het groen op de helling is ook oppassen een goede auto is natuurlijk een must balkjes achter je wielen of andere systemen om te blokkeren .
En als het een dag mooi weer is ,wat er nu aankomt zeker in het weekend is het er wat drukker zeker niet erg want dan zijn er altijd helpende handen .
Stel zeker op voorhand een plan met procedures op hoe je te werk gaat
Boot klaarmaken voor je op de helling gaat motor even starttest doen elektronika testen lichtbalk wegnemen en in de auto trailer op slot enz bij het te water laten nog een extra lijn voorzien .
Ik vergeet waarschijnlijk nog vanalles maar aan de helling heb ik zoals gezegd mijn procedures en dat werkt prima.Laat maar eens weten wanneer je gaat dan kunnen misschien eens afspreken.
elpescador

delta 1518

Rinus Visser
Beheerder
Berichten: 171
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:09 pm

Re: op zee met eigen boot voor eerste keer

Bericht door Rinus Visser »

Al aan gedacht om lid te worden van Bootvisvereniging Zuid-West Nederland (Deltavissers)????????

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Re: op zee met eigen boot voor eerste keer

Bericht door Ronald Anderiesse »

KNRM?

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: op zee met eigen boot voor eerste keer

Bericht door Koen De Bièvre »

Ik lees hier tussen de goede en goed bedoelde raad om een starttest te doen voor je van de helling gaat. DOE DAT NIET!!!! Doe die test daags te voren, thuis aan de waterslang. Een droge start vermoordt de impeller van de koelpomp na enkele seconden!
Voor de rest kan ik me alleen aansluiten bij al wat er door de collega's geschreven is.

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: op zee met eigen boot voor eerste keer

Bericht door Mario Wauters »

Hallo Koen
Meen je dat ik heb al meermaals een droogstart gedaan zonder problemen je moet hem natuurlijk niet laten doordraaien en dan spuit er altijd nog een beetje water uit.
Verklaar verder want dit is interresant
elpescador

delta 1518

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: op zee met eigen boot voor eerste keer

Bericht door Alex Wycisk »

De rubber impeller heeft waterkoeling/smering nodig.
Aangezien de impeller strak in het huis zit krijg je zonder water metaal op rubber wrijving....dan kun je wachten op verbranden van de impeller.
Overigens is het zaak om regelmatig te varen of op de waterslang de motor te laten draaien, een ander probleem van de rubber impeller is uitdroging of vervorming doordat de impeller soms maanden lang droog in dezelfde stand staat.

Wanneer de impeller niet goed werkt heb je lekkage langs de impeller en dus geen goede koeling op de motor, met alle gevolgen van dien.

Controleer dus altijd de koelwaterstraal, van de motor als je net opweg gaat. Wij hebben ooit een warmloper gehad na lancering vanaf het strand. Even ploegen over een zandbank....koelwater systeem verstopt met zand. Een toen altijd tot de standaard uitrusting behorende ballenpomp met slangetje bracht uitomst...........plop en weg was de prop.

Dus om terug te komen op de opmerking " droge start" NIET DOEN !!!

Gr. Alex.
e-tec rulez !!

marc horemans
Berichten: 5
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:40 am

Re: op zee met eigen boot voor eerste keer

Bericht door marc horemans »

hallo
bedankt voor jullie reactie
aan mario : wanneer het weer het toelaat zou ik graag eens afspreken
ik ben van zoersel en mijn tel is 033830819
Marc

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Re: op zee met eigen boot voor eerste keer

Bericht door Ronald Anderiesse »

Alex, leg eens uit, hoe werkt die "plop" ?
waar steek je het slangetje van de ballenpomp in, in het verklikkergaatje koelwater?
Had laatst m'n motor nog gestart na lange tijd stilstaan, kwam er ook weinig koelwater uit het verklikkergaatje, heb toen met een lasdraadje, de boel doorgeprikt, werkt goed.
Kan dus ook bij de standaarduitrusting gereedschap motor.

Grtz,

Ronald

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: op zee met eigen boot voor eerste keer

Bericht door Mario Wauters »

Bedankt Alex voor je goede uitleg zo zie je maar waar een forum goed voor is ik wist het nog niet en waar ik mijn boot kocht ook niets gezegd ik heb mijn bootje ook maar eerst 3j.
En Marc is genoteerd.
elpescador

delta 1518

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: op zee met eigen boot voor eerste keer

Bericht door Alex Wycisk »

Het betrof toen een Yamaha 2 tact , gewoon op de uitlaat van het koelwater . Terug blazen.
e-tec rulez !!

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Re: op zee met eigen boot voor eerste keer

Bericht door Ronald Anderiesse »

Je bedoeld via het verklikkergaatje, welke zegt of je genoeg flow hebt.
Koelwater uitlaat zit bij mijn weten door de schroef...

Grtz,

Ronald

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: op zee met eigen boot voor eerste keer

Bericht door Dre Frijters »

Het is al vaker gememoreerd maar bij controle van je bbm-koeling in aansluiting op de vorige tips nog het volgende:
- het (overflow) controlestraaltje geeft alleen aan dat de impeller voldoende druk opbouwt, mag niet meer dan handwarm worden en moet bij stationair toerental al een behoorlijk straaltje worden. Het begint zodra het waterpeil door de impeller bij het motorblok is aangekomen.
- of de cylinders van de motor ook goed gekoeld worden en of de thermosstaatklep(pen) open gaan als de motor op temperatuur is gekomen, kun je controleren via het warme water wat dan via de uitlaat door de propeller naar buiten komt. Dit kan bij koude motor, terwijl het controle straaltje al volop spuit, nog enkele minuten duren......

Plaats reactie