keuze boot ce categorie

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Reinier Riemens
Berichten: 39
Lid geworden op: za jan 05, 2008 5:34 pm

keuze boot ce categorie

Bericht door Reinier Riemens »

Wat is het verschil tussen C en B categorie CE en is dit van belang ivm keuze mbt zeewaardigheid van een visboot. Meeste visboten zijn C enkelen maar B categorie.
Reinier Riemens D73

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Re: keuze boot ce categorie

Bericht door walter de landsheer »

Reinier,
Over B schrijft men windkracht 8 en golven tot 4 meter, deze boten zouden dit aankunnen.
Dan blijf ik liever thuis.
Grtz Walter

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: keuze boot ce categorie

Bericht door Mario Wauters »

Ik dacht dat de aanduiding ce alleen te maken heeft met de conformiteit van de fabrikant voor zijn model zoals ce voor een koelkast een aanhangwagen enz, en de zeewaardigheid van je boot c of b of d is iets anders of ?
elpescador

delta 1518

Rene Kesting
Berichten: 55
Lid geworden op: ma jun 22, 2009 11:15 pm

Re: keuze boot ce categorie

Bericht door Rene Kesting »

Op dit moment wordt de CE markering beschreven in Directive 2003/44/EC van de Europese gemeenschap. Implementatie van deze wetgeving is mede afhankelijk van onze nationale wetgeving en is bij mijn weten nog niet voor alle categorieën verplicht in Nederland.

De CE normering onderscheidt de volgende categorieën:
Categorie met parameters Windsterkte en Significante golfhoogte

Cat A; “Ocean”; wind: exceeding Bf 8, waves: exceeding 4 m
Cat B; “Offshore”; wind: up to, and incl. BF 8, waves: up to, and incl. 4 m
Cat C; “Inshore”; wind: up to, and incl. BF 6, waves: up to, and incl. 2 m
Cat D; “Sheltered Waters”; wind:up to, and incl. BF 4, waves: up to, and incl. 0,3m

http://www.nmma.org/assets/cabinets/Cab ... 003-44.pdf

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: keuze boot ce categorie

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Reinier,

Als je de keus hebt ga dan "zeker" voor een B ipv een "c". Waarom? eerst en vooral zal een b veel meer kunnen hebben en in de regel (is geen zekerheid) wat beter varen. Maar de belangrijkste regel is vooral (en dat zullen er maar zeer weinig van ons weten) dat catogorie c staat voor kustwater, en maar toelaat om met deze boot max. 12 mijl uit de kust te varen!!! Ja dag Jan, zullen er veel nu zeggen, mijn boot kan makkelijk 40 mijl aan! Ja dat geloof ik gerust, maar krijg maar eens seriueze problemen zo ver weg (dan denk ik aan een aanvaring, ergens op gevaren, brand of iets dergelijks) dan gaat de verzekering zijn handen er wel vanaf houden, omdat in de meeste gevallen dit vermeld staat in je polis, cat. "c" is max. 12mijl of binnenwater!

Ik zou niet willen weten hoeveel er van ons elke week in overetreding zijn, ik schat 80a 90%???

Jerry

Van Damme Andy
Berichten: 15
Lid geworden op: wo dec 22, 2010 3:22 pm

Re: keuze boot ce categorie

Bericht door Van Damme Andy »

wat betreft de verzekering heb ik zo mijn twijfels gezien de CE markering maar van 1998 verplicht is. hoe zit het dan met oudere boten?

wat betreft vaareigenschappen en stabiliteit is een B normaal beter maar ook daar zitten veel verschillen in en is het niet altijd duidelijk welke boot welke markering krijgt

wat ik wel vast stel is dat er geen categorie B te vinden is onder de 7meter, maar ook hier is niet elke 7 meter een B

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Re: keuze boot ce categorie

Bericht door walter de landsheer »

Collega,s
Je moet gewoon een groter dekkingsgebied vragen aan je verzekeringsagent.
Dit kost je een kleine extra per jaar, maar dan ben je zeker met alles in orde.
En of je nu B of C moet nemen, is ieder zijn keuze, of je nu een boot van 5m of 8m hebt schommelen
doen ze allebei met iets hogere golven.

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: keuze boot ce categorie

Bericht door Mario Wauters »

Ik heb in mijn verzekerings pakket dekking voor alle Europese zeeën redding berging enz maar wat is europese zeeën teritoriale wateren 12ml of of ?
Hopen maar dat we niets voor hebben alhoewel als je boot in orde is kan er niet veel gebeuren als je ook nog rekening houd met het weer je trip enz,en niet als je ziet hoe sommigen vertrekken ik noem geen namen en wijs niet met de vinger,maaar alles kan gebeuren en dan zeggen er veel ze gaaan te ver en dit en dat.
Ik heb intussen nog niet zo lang ervaring met mijn eigen bootje in nederland belgie franfrijk en vooral spanje op het water en het is zeeeeer complex niks vlug vlug alles rustig aan en altijd bij de les zijn.
elpescador

delta 1518

Rene Kesting
Berichten: 55
Lid geworden op: ma jun 22, 2009 11:15 pm

Re: keuze boot ce categorie

Bericht door Rene Kesting »

inderdaad 12 mijl

"Sinds de jaren tachtig van de 20e eeuw geldt het nieuwe zeerechtverdrag van de Verenigde Naties. De maximale territoriale zone bedraagt nu 12 zeemijlen (22,224 kilometer), gerekend vanaf de laagwaterlijn."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Territoriale_wateren

Maar persoonlijk zou ik er de polis voorwaarden nog even heel goed op nalezen of even bellen met de verzekering , er staan meestal clausules en uitsluitingen bij

vwb de CE-B , de enige boot rond de 7 meter (7,20) lengte over alles met CE-B die ik ken is een Karnic 2250/2260 maar die heb ik zelf dan ook gehad , perfecte vis boten die een "golfje" kunnen hebben. zelfs een Tramuntana (met golven van >3 meter) voor de spaanse kust was voor het bootje geen probleem .. schipper en passagier waren er minder gelukkig mee !!

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: keuze boot ce categorie

Bericht door Koen De Bièvre »

Tegenwoordig bestaat er voor de Noordzee zoiets als de Exclusief Economische Zone van België, Nederland, Groot Britanië, enz in de Noordzee. Dat gaat vééééééééél verder dan die 12-mijlszone en alle wetten die gelden binnen de 12 mijlszone van het betreffende land, gelden in heel die EEZ. Denk daarbij maar aan de 15 kilo-regel in Belgisch water. Voor de beroepsvisserij zijn er nog wel specifieke regels binnen en buiten de 12-mijlszone.

Het feitelijk verdwijnen van het internationaal water in de Noordzee heeft er o.a. ook voor gezorgd dat "piratenzenders" te pakken waren destijds...

In mijn polis staat netjes beschreven welke boot ik heb en in welk gebied ik dekking geniet. Ik heb nergens enige beperking gelezen over 12 mijl. Mogelijk dat ik aan de Ierse Westkust bij 12 mijl uit mijn dekkingsgebied loop, maar dat is voorlopig geen probleem... :D

Rene Kesting
Berichten: 55
Lid geworden op: ma jun 22, 2009 11:15 pm

Re: keuze boot ce categorie

Bericht door Rene Kesting »

even gegoogled.. en deze , van unigarant , voorwaarden gevonden

16.2 Vaargebied ‘Europese binnenwateren”
Indien op de polis staat vermeld ‘Europese binnenwateren’, is de
verzekering van kracht voor de vaart en het verblijf op de binnenwateren en
op zee tot 10 zeemijlen uit de kust van de Europese landen inclusief
Nederland.

16.3 Vaargebied ‘Europese zeeën’
Indien op de polis staat vermeld ‘Europese Zeeën’, is in aanvulling op artikel
16.2 de verzekering van kracht voor de vaart en het verblijf op de Europese
zeeën, mits de geldende toeslag is betaald en binnen de volgende
begrenzingen:
- 73 graden Noorderbreedte;
- 24 graden Noorderbreedte;
- 30 graden Westerlengte;
- 35 graden Oosterlengte.

http://www.unigarant.nl/NR/rdonlyres/37 ... rsport.pdf

er bestaan dus wel degelijk 'grenzen' tot waar je gedekt bent bij sommige (de meeste) verzekeringen . Even goed na lezen en de verzekering aanpassen waar nodig is een advies . Maar dit mag je natuurlijk helemaal zelf weten

Theo Ringenaldus
Berichten: 61
Lid geworden op: do jan 28, 2010 7:57 pm
Contacteer:

Re: keuze boot ce categorie

Bericht door Theo Ringenaldus »

Weet niet beter dan dat het dekkingsgebied voor onze categorie bootjes bepalend is. Wanneer er op de polis betreffende het dekkingsebied duidelijk vermeld staat: UROPESE ZEE"N UITGEBREID" is er volgens mij niets aan de hand. Dus als je ver weg wilt,zorg dan dat je dit tenminste voor elkaar hebt.Ga lekker zorgenloos vissen zou ik zeggen, en maak vooral geen "slapende honden" wakker.

Visze,

Theo

Jan De Jonghe
Berichten: 58
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 11:42 am

Re: keuze boot ce categorie

Bericht door Jan De Jonghe »

A categorie is dus voor oceaangaande plezierboten.
B en C is verraderlijk.
Heb al bootjes gezien die zo onstabiel waren, dat als je van één kant naar de andere loopt ,deze bijna omkieperen en toch B hebben.
Een bouwer kan zelfcertificatie doen voor categorie C. Dit doen ze als een boot om verschillende redenen aangepast moet kunnen worden aan de wensen van de klant. Motorisatie,enz. enz. Wel moet alles volgens Ce normen zijn.
Voor B categorie moet de bouwer een Notified Body ( officiële) keuringsinstelling( naar keuze ) aanspreken om de bouw en de afwerking en elk punt te laten keuren volgens de CE normen.
Dit gaat dan meestal om boten , die altijd standaard met hetzelfde uitgevoerd worden en dus als typekeuring 1 maal moeten gekeurd worden. Elke verandering in uitvoering enz moet weer gekeurd worden door dit Notified Body.
Dus in praktijk kan een minder zeewaardige boot categorie B hebben en een veel zeewaardigere boot cat C.
Categaorie D is niet voor zeegebruik.
Categorie C is daarom niet minder zeewaardig dan B.
Maar in categorie C kan je bij volgende boten, die in productie gaan aanpassing doen, zonder grote kosten.
Voor standaard boten, die in grote aantallen en altijd hetzelfde gebouwd worden, maakt een dure éénmalige keuring voor B niet uit. De kostprijs voor deze dure keuring wordt gespreid over vele boten

Reinier Riemens
Berichten: 39
Lid geworden op: za jan 05, 2008 5:34 pm

Re: keuze boot ce categorie

Bericht door Reinier Riemens »

Nav van het verhaal van Jan het volgende:

- ben ik benieuwd welke boten dan B categorie zijn en instabiel zijn, graag de namen omdat dit belangrijk is bij eventuele aanschaf. Aan zo`n algemeen verhaal heb ik niks.

- het verhaal komt op mij over dat C categorie gekozen wordt om maatwerk in boten bouw mogelijk te maken, maar de meeste visbootjes van ORCA tot Beekman ed zijn toch ook bijna altijd standaard ? Nu lijkt het net of de categorisering niets voorsteld......en geen enkele voorspellende waarde heeft mbt zee waardigheid. Of zie ik dit verkeerd?
Reinier Riemens D73

Plaats reactie