´invaren´ nieuwe motor Suzuki 90pk

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
AARTS Pascal
Berichten: 30
Lid geworden op: wo mar 16, 2011 3:38 pm

´invaren´ nieuwe motor Suzuki 90pk

Bericht door AARTS Pascal »

Vandaag mijn nieuw aangekochte Suzuki df90a op gaan halen bij Prins watersport die hem opgebouwd heeft.

Zijn er adviezen kwestie het ´invaren´ ofwel het ´inrijden´ van de nieuwe motor?

Bij Prins zeiden ze afwisselend varen, eerst goed op temperatuur laten komen 15 minuten en dat ik hem wel voluit mag laten gaan (wat ik zeker de eerste uren niet van plan ben).

Reinier Riemens
Berichten: 39
Lid geworden op: za jan 05, 2008 5:34 pm

Re: ´invaren´ nieuwe motor Suzuki 90pk

Bericht door Reinier Riemens »

Pascal gefeliciteerd met je mooie aankoop, zul je geen spijt van hebben zijn echt goed suzuki. Stil zuinig, geen distributieriem en zeer betrouwbaar. Ik heb vorig jaar een nieuwe 140 pk gekocht. Inderdaad goed op temperatuur laten komen en niet te lang op hoog toerental, boven 4000 toeren de eerste paar vaaruren. Daarna mag je wel af en toe goed doortrekken maar niet langer dan 5 minuten vol gas de eerste vaaruren. Ik heb de eerste beurt gewoon aan het einde van het seizoen gedaan op advies van de verkoper.

Veel plezier er mee!
Reinier Riemens D73

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Re: ´invaren´ nieuwe motor Suzuki 90pk

Bericht door Ronald Anderiesse »

Volgens Suzuki gelden de volgende tijden voor het ‘invaren” van de buitenboordmotor,
Oftewel “the breakin in period”.
En ik meen dat de meeste 4-tact b.b motoren dit wel volgen.


De volledige inlooptijd bedraagt 10 uur.

1e 2 uur: 5 min opwarmen, zowiezo altijd goed om alles op temperatuur te krijgen.
15 min.stationair (idle)
Dan 1hr. 45 min. max.½ gas, ongeveer 3000 rpm maximaal

3e uur : max.¾ gas, ongeveer 4000 rpm maximaal

4e t/m 10 e uur ( 7 uur): variabele gas, en max. 5 min. achter elkaar volgas 5500- 6000 rpm
Ook wordt er gesproken over het verversen van de staartolie ( lower unit gearcase oil), maar dit zou je even na moeten vragen bij de dealer, evenals de motorolie.
Het wordt dus effe rustig varen….

Grtz,

Ronald

AARTS Pascal
Berichten: 30
Lid geworden op: wo mar 16, 2011 3:38 pm

Re: ´invaren´ nieuwe motor Suzuki 90pk

Bericht door AARTS Pascal »

Dank voor jullie tips, beste Reinier en Ronald, ik zal er zeker rekening mee houden. Dat het niet volgas mag de eerste uren, had ik al verwacht en dat is ook geen probleem. Het is me niet om de topsnelheid te doen met deze set; eerder om het overschot van vermogen en een rustig draaiende motor bij varen in plané.

Vanmiddag vindt de ´doop´ plaats in de Maasplassen.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: ´invaren´ nieuwe motor Suzuki 90pk

Bericht door Marcel Oomen »

dan heb je de sleutel nog snel kunnen regelen, pascal,
veel plezier met je nieuwe motor.
grtz, marcel D.1013

AARTS Pascal
Berichten: 30
Lid geworden op: wo mar 16, 2011 3:38 pm

Re: ´invaren´ nieuwe motor Suzuki 90pk

Bericht door AARTS Pascal »

Ja Marcel, bij Van Kuyk was het zo geregeld, wel 200 euro lichter ...

Vanmiddag gevaren volgens het schema van Ronald; eerst 20 min stationair gevaren op +/-800 rpm, dan 1 u 45 min gevaren op varierende toerentallen niet boven 3000 rpm en daarna nog 45 min gevaren op variabele toerentallen niet hoger dan 4000 rpm. Tussen 3000 en 4000 gebeurt er veel; op 3000 planeert hij net maar nog niet echt lekker, en als je dan toerental opvoert richting 4000 komt hij mooi in glijvaart en ontwikkelt hij al redelijk wat snelheid (ik schat ruim 40km/u maar heb geen snelheidsmeter; volgende keer gps meenemen op snelheid te meten. Wat er gebeurt boven 4000 rpm daar kan ik tot nu toe alleen maar van fantaseren, maar ik kan me wel voorstellen dat het dan echt hard gaat.

Bij het terugvaren ging er iets mis met de afstelling van de kabels; als ik de handel in neutraal trok, bleef hij in de versnelling staan en stationair bleef hij dan 2000 rpm draaien. Verschillende keren de handel in alle richtingen bewogen, in en uit versnelling, maar het euvel ging niet weg. Dan boot op de trailer getrokken en naar huis gereden, thuis kan van de motor af en hem gestart aan de waterslang met ´koptelefoon´ en daar deed het euvel zich niet meer voor.... raar; wat kan dat geweest zijn?

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: ´invaren´ nieuwe motor Suzuki 90pk

Bericht door Marcel Oomen »

, bij Van Kuyk was het zo geregeld, wel 200 euro lichter ...

ja, die weet de prijzen wel..
hopenlijk dan volgend jaar bij 'het snoekbaarsje' je sleutel, voor dat geld zit je daar een jaartje of 8 onder de pannen.
maar, allé, je kunt het water op, dat scheelt.
grtz, marcel D.1013

michael oost
Berichten: 16
Lid geworden op: vr apr 17, 2009 7:29 pm

Re: ´invaren´ nieuwe motor Suzuki 90pk

Bericht door michael oost »

Pascal,

Dit heeft met de afstelling van de schakelboom in de motor te maken (dus onder de kap) de dealer waar je hem gekocht hebt kan dit zo verhelpen. Ik had hetzelfde met mijn suzuki 25 pk, ze schijnen na montage aan de boot opnieuw afgesteld te moeten worden.

Succes, Michael

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: ´invaren´ nieuwe motor Suzuki 90pk

Bericht door Dre Frijters »

Pascal,
Het zal je waarschijnlijk wel verteld zijn, maar als je "volgas" mag, controleer dan nog of je met de prop die er nu opzit het juiste toerental kan bereiken.

Suc6
Dre

Benjamin Lembrechts
Berichten: 17
Lid geworden op: di sep 20, 2011 7:03 pm
Locatie: Schelle

Re: ´invaren´ nieuwe motor Suzuki 90pk

Bericht door Benjamin Lembrechts »

Ik heb ook een zelfde motor net gekocht in mei/ juni (ondertussen al onderhoud gehad)

In het begin en altijd goed laten warmdraaien daarna regelmatig van toerental wisselen.

op deze motor zit er vanachter op de motor ook een spoelaansluiting trouwens.

Volgas mag in het begin maar dit slecht enkele seconden

Normaal ga je na een 25 vaaruren een alarm krijgen dan moet je de eerste olie / staartolie wissel uitvoeren kwestie van eventueel slijpsel te verwijderen.

het alarm resetten doe je met je dodemansknop (instructie in handleiding)
Quicksilver 605 Delta 532

Plaats reactie