tips gevraagd demonteren mercury 50pk

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
michel verhoeven
Berichten: 14
Lid geworden op: do jan 22, 2009 3:00 pm

tips gevraagd demonteren mercury 50pk

Bericht door michel verhoeven »

hallo mensen ik heb stukken aan mijn mercury tweetakt 50 pk ,hij stuurt tijdens het varen erg zwaar.Nu moet ik de nijlon bussen in het stuurhuis vervangen en hiervoor dien ik de hele motor te demonteren .Misschien is er iemand die deze ervaring al heeft en wat tips voor me heeft en kan aangeven wat ik kan verwachten.Laten repareren is niet aan de orde gezien het fikse aantal uren dat hierin gaat zitten misschien dat iemand een handboek heeft liggen hierover of om het even wat met iedere tip ben ik blij alvast bedankt en een goede vangst michel.
als het effe kan

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: tips gevraagd demonteren mercury 50pk

Bericht door Klaes Dijkstra »

Hoe oud is die motor? Ik heb afgelopen weekend net de bovenste ophang rubbers vervangen. 60pk 2tact uit 1990 draait als de brandweer. Staart eraf blok los. Best een hele klus maar het is niet zo dat het niet te doen is gezond verstand gebruiken en je komt een heel eind. Kijk eens op www.boats.net dan onder mercury je serienummer erbij en je hebt detailistische tekeningen bij de hand. Een tip spuit alle moeren eerst een week alle avonden in met wd40.

Ik heb even voor je gekeken het werkt als volgt:
- staart verwijderen
- blok verwijderen, denk om de stang waarmee je de motor in de voor-neutraal-achteruit zet. Deze loopt door de buis die jij moet hebben. hierdoor kun je het blok er niet zo aftrekken. Wellicht dat je deze er zo door kunt leiden dat had ik niet nodig en heb ik dus niet bekeken.
- nu kun je de bovenste ophangrubbers losdraaien en wellicht vervangen. je bent nu toch bezig.
- nu komt het draai gedeelte van de motor vrij, on de die buis zit een ring deze moet eraf nu kun je de stuur buis er uit trekken de bussen vervangen en de zelfde weg terug.

Marco Van Meeuwen
Berichten: 174
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:02 pm

Re: tips gevraagd demonteren mercury 50pk

Bericht door Marco Van Meeuwen »

je kan ook eens proberen met een warme lucht blazer om het oude vet lopend te maken zodat je er nieuw in kan doen. ik denk als de bussen versleten zijn dat hij net wat beter gaat draaien, oud vet er uit en nieuw er in, hij zal dan wel draaien,,,

michel verhoeven
Berichten: 14
Lid geworden op: do jan 22, 2009 3:00 pm

Re: tips gevraagd demonteren mercury 50pk

Bericht door michel verhoeven »

marco en klaes alvast bedankt voor jullie reactie,wat betrefd het vet vervangen dit heb ik reeds gedaan maar het resultaat was minimaal.Dus ik kom aan het demonteren.Ben reeds begonnen met het lossen van de bouten ,dit gaat zeer moeizaam het zout heeft zijn werk goed gedaan.de ophanging waar de schokdemping moet zitten krijg ik gewoon niet los (het betrefd hier een motor uit 1990 een autolube tweetakt) ik vraag me af of ik alleen het onderste gedeelte van de staart moet verwijderen ,waar je impeller ook zit of dat ik het bovenste staartgedeelte ook moet verwijderen ,de reden dat ik dit vraag is dat ik niet voor niets onderdelen wil gaan verwijderen daar ik weinig hoop heb dat een en ander heel loskomt,ik ben bang dat elke bout gaat afbreken.Ga zeker nog bij de door klaes aangegeven site kijken heb alleen mijn serie nummers in zeeland liggen en zelf woon ik in nijmegen dus het alle avonden inspuiten met wd 40 gaat ook niet lukken,mochten jullie nog aanvullende info hebben houd ik me aanbevolen groeten michel.
als het effe kan

Marco Van Meeuwen
Berichten: 174
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:02 pm

Re: tips gevraagd demonteren mercury 50pk

Bericht door Marco Van Meeuwen »

Je moet de gehele staart er af nemen ,anders kom je niet aan de bouten om de motor uit zijn steun te halen.
dit zal zeker niet meevallen als de bouten door het zout zijn geoxideerd.
je kan ze met de brander wat warm maken en het zo proberen.

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: tips gevraagd demonteren mercury 50pk

Bericht door Klaes Dijkstra »

Nee, niet met n brander doen die moeren zijn alle maal zelf borgend, dan is alle plastic weg.
Ik heb de boel 2 keer uit elkaar gehad en nog een derde gedemonteert. Er is bij mij nog nooit wat afgebroken en mercury staat hier goed over bekend. De bouten van de ophanging zijn ijzer en de moeren RVS. de moeren van het blok ijzer de bouten in het blok lijkt rvs. en de moeren zijn een engelse maat. wat ook wil is een uch houtbeitel uch die op de rand van de moer en dan los tikken het is niet goed voor moer en beitel maar wel effectief

Die afstand is echt een probleem dat is vervelend maar wd40 is de beste oplossing. en nee de staart hoeft er niet beslist af dat klopt maar het is misschien wel makkelijker. Je kunt die zij kappen los schroeven en dan de ophangrubbers losdraaien. Het blokje waar de ophaning in hangt te verwijderen hieronder zit een veerring die de boel bijeen houdt die moet er ook af.
Het is dan volgens mij mogelijk om de hele motor uit het stuurdeel te tillem/ heisen oid dat scheelt veel werk. maar dat kun je niet alleen. Wat kan heb ik gedaan de motor kantelen ophoog kiepen op een plaat hout welke je in op de boot vast zet met n sjorbandje of zo en toen heb ik m om hoog getrokken. Ik kijk het nog even na. ik heb de boot naast huis staan

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: tips gevraagd demonteren mercury 50pk

Bericht door Klaes Dijkstra »

Ik heb even gekeken want ik heb dezelfde motor alleen dan 60 pk zelfde bouwjaar. Ik ben toch bang dat ie helemaal uit elkaar moet. Je zou het volgende kunnen proberen, onderste bouten eraf ophanging er af halen en dan de motor optillen. hopen dat de nylonbus boven in mee omhoog komt en de nieuwe erom heen zetten volgens mij heeft deze een naatje waardoor je hem erom heen kun doen onder precies zo. het is lastig maar niet onoverkomelijk.

Hoe erg is het probleem kun je er nog een seizoen mee varen? dan uitstellen naar het najaars en wd40 erop elke keer als je weggeweest bent blok volledig inspuiten is ook beter voor de kabelboom ook de stuurpen overbodig in de wd 40 zetten gaat ie misschien ook wel beter sturen. t is wonderspul......
deze link moet je denk ik hebben knippen en dan plakken.

http://www.boats.net/parts/search/Merc2 ... parts.html

michel verhoeven
Berichten: 14
Lid geworden op: do jan 22, 2009 3:00 pm

Re: tips gevraagd demonteren mercury 50pk

Bericht door michel verhoeven »

Hoi mannen bedankt maar weer voor jullie reactie,heb er al veel aan.Zal er gewoon aan moeten beginnen.Met hemelsvaart een paar dagen vrij en dan de knoop maar doorhakken he.Moet sowiezo uit elkaar moet beiden ringen vervangen en dat gaat zeker niet met bouten heel houden ,daar waar de schokdempers zitten dat huis is helemaal weggevreten aan een kant en de andere kant ziet er ook niet best uit.Het aandrijfhuis is zelfs zover aangevreten dat je een hele bout ziet zitten repareren maar met ijzercement of iets in die strekking.Ga er in ieder geval aan beginnen doorvaren is geen optie ik moet gewoon gas terugnemen om maar te kunnen sturen terwijl hij in stilstand gewoon goed stuurt.Zo gaan we de zee niet op he.Weten jullie misschien de maat van de moersleutel die ik nodig heb om de grote bouten (vier stuks met zelfborgende moer) te lossen volgens mij een engelse maat.We bekijken het maar weer positief word weer een ervaring rijker hahahahhaha,jammer dat ze deze motor nieuw niet meer verkopen als ik zo door ga kan ik hem straks van binnen en van buiten ,nou de groeten maar weer en nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties.
als het effe kan

jimmy franssens
Berichten: 4
Lid geworden op: za mei 14, 2011 9:42 pm

Re: tips gevraagd demonteren mercury 50pk

Bericht door jimmy franssens »

hoi
ik ben wel nieuwe hier,
maar heb kort geleden een yamaha 55pk van 1974 uitelkaar gehaald
niks met de stuuringen maar wel het volledige motorblok,
die bouten zitten dan ook nog vast met locktide
nu die bouten kunnen erg vast zitten .
de eerst bout die brak af .
het heeft uren geduurt voor die er uit was
dan de koud warm methode geprobeerd ,werkte niet bij mij
ik heb dan een slagmoer sleutel aangekocht
http://i32.tinypic.com/jto47p.jpg
duurde wel een tijdje maar geen enkele bout is afgebroken

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: tips gevraagd demonteren mercury 50pk

Bericht door Klaes Dijkstra »

Als ik zo hoor wat er allemaal kapot aangevreten is dan zou ik contact opnemen met ABK outboard solutions 0653437646 dat is een hele grote zo niet de grootste BBmotor sloper van de EU. Die hebben wellicht voor aantrekkelijke prijzen nog wel een kompeet 2e hansa middendeel met bracket voor je liggen blok omzetten staart omzetten en klaar ijzercement lijkt mij geen goed idee je zit op zee! Maar hoe kan dat want die van mij is even oud en daar zie je wel aan dat ie altijd op zee geweest is maar is altijd afgespoeld en doorgespoeld. De Bouten zijn wel wat roestig maar wel gangbaar allemaal. Ik zou zeggen de beitel er op en rustig tikken met veel wd 40 erop.

Reinier Riemens
Berichten: 39
Lid geworden op: za jan 05, 2008 5:34 pm

Re: tips gevraagd demonteren mercury 50pk

Bericht door Reinier Riemens »

Tip koop gewoon een nieuwe motor er gaat niets boven 1 e klas materiaal als je de zee op gaat. Vooral als de afhankelijkheid hiervan zo hoog is mbt veiligheid zou ik daar gewoon in investeren. Een hobby kost geld niewaar.
Reinier Riemens D73

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: tips gevraagd demonteren mercury 50pk

Bericht door Klaes Dijkstra »

Niet iedereen is in de positie en tik even 8000 - 12000 euro voor een nieuwe motor en ook een nieuwe wil wel eens ophouden. Het voordeel van 2tact is dat de techniek vershrikkelijk simpel is en er dus eigenlijk niks kapot aan kan gaan wat je niet zelf kunt repareren. Dus gaan ze erg lang mee. Als ik lees wat er aan deze allemaal mankeert dan denk ik er wel het mijne van maar het is niet zo dat het niet op te lossen is. Wat iedereen aan zijn hobby wil besteden dat moet een ieder zelf weten maar even uit de lucht roepen Tip koop een nieuwe motor, je moet je ook realiseren dat je niet in een ander mans beurs kan kijken. Ik ben ook bereidt via dit forum tips en informatie te verstrekken.

Daarnaast weet ik ook de er etec s uit het zicht van de haven mee ophielden en kijk eens op de berichten van de KNRM dat zijn niet allemaal oude motoren die ermee opgehouden zijn.

michel verhoeven
Berichten: 14
Lid geworden op: do jan 22, 2009 3:00 pm

Re: tips gevraagd demonteren mercury 50pk

Bericht door michel verhoeven »

ok mannen bedankt maar weer,ik ga er binnenkort aan beginnen.de aangevreten delen zijn niet van dien aard dat ze problemen gaan geven als een en ander weer is gemonteerd de grootste problemen geven ze met demonteren,mocht er onverwachts een schip met geld binnenlopen,zal ik zeker een nieuwe motor halen en een boot erbij misschien ,helaas is dit nu nog nog niet aan de orde.Klaes bedankt voor je info zal zeker goed van pas komen.laat het jullie weten als ik ermee vorder of misschien zelfs af heb,intussen vang ze groeten michel.
als het effe kan

michel verhoeven
Berichten: 14
Lid geworden op: do jan 22, 2009 3:00 pm

Re: tips gevraagd demonteren mercury 50pk

Bericht door michel verhoeven »

hallo mensen even laten weten dat een en ander goed is gelukt hij draait weer en stuurt weer als nieuw.Heb alleen moeite gehad met de onderste bouten van de klemplaat van de onderste schokabsorbeerders gehad deze heb ik de moeren van stuk geboord en de bouten uiteindelijk los gekregen met inspuiten en een vlechttang op de resterende bout te zetten.hierna heb ik nog moeite gehad met de bovenste schokabsorbeerder die kreeg ik uit eindelijk los door er een imbus sleutel op te lassen en hier een pijp op te zetten uiteindelijk alle onderdelen besteld bij beekman en alles gemonteerd het probleem van het staarthuis heb ik opgelost door een hoekijzer van rvs zover te bewerken dat ik uiteindelijk een revet met opstaande kant overhield nu dit deed de truuk ik kon hem zo vast aantrekken als ik wilde zonder dat de bout uit wilde breken .iedereen nog bedankt voor hun tips ik heb er zeker veel aan gehad en nu maar hopen op mooi weer en veel vis groeten en vang ze michel.
als het effe kan

Plaats reactie