Keuze visboot

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Nico Schuyt
Berichten: 7
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 7:44 pm

Keuze visboot

Bericht door Nico Schuyt »

Ik heb een Rana 14 met een 20pK motor. Die valt me tegen op zee: met wat golfslag is varen een aanslag op je nieren. En voor de boot planeert zit je tegen de punt aan te kijken.
Ik overweeg daarom een waterverplaatsende boot als een Orkney Longliner of een sloep of een vlet. Niet zo snel, maar vanaf Den Helder moeten er toch heel wat visplekken te bereiken zijn lijkt me. Heeft iemand een suggestie voor zo'n boot? (de Orkney zou kwalitatief niet zo goed zijn meldde iemand me)
Prijs: 3500-4500
Dubbelwandig
Buiskap of cabin
4-takt motor
Stuurstand voorin

Mvg Nico Schuyt

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: Keuze visboot

Bericht door Klaes Dijkstra »

Ik denk dat je gewoon goed moet gaan orienteren je wilt nu misschien nog niet zo verweg maar dat kan veranderen, de lokroep van de zee is sterk en als je er een keer geweest bent.... Ik denk dat er genoeg lueke en snelle boten op bv marktplaats staan in jou buget die goed varen. www.veilingkijker.nl zoeken op zeevisboot, orka, shetland, rana 17 enz en je vindt genoeg leuks.

Ik vaar zelf met heel veel plezier een shetland sheltie of shelty zoals sommigen het schrijven en ben daar er tevreden mee. wees wel krittisch wat je koop want er is ook rotzooi te koop!

veel succes

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Keuze visboot

Bericht door Alex Wycisk »

Voor die prijs is het denk ik lastig om iets te vinden.
Zeker als je een recente betrouwbare set zoekt zonder verrassingen.

Mijn boot staat te koop en komt binnenkort in de deltavissers, maar zit niet echt rond het bedrag dat je wil uitgeven. Het is een Beekman met alles er op en er aan. Zeker een complete en betrouwbare jonge set. Prijs bespreekbaar.
Het is zoals Klaes zegt; als je wat verder zee op wil moet je niet met halfzacht materiaal varen.En ik spreek uit ervaring.....je wil altijd verder, groter, beter.

Succes met je zoektocht.

Grtz Alex D561
e-tec rulez !!

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Keuze visboot

Bericht door Frans Salvo »

Nico : dromen zijn bedrog... die combinatie voor die prijs ??????
een vriend van me heeft wel een open Rana 17 te koop met 50 pk 2-takt + trailer; maar zijn vraagprijs is 7.000 €.... zal wel nog wat bespreekbaar zijn maar om even het "gat" te schetsen tussen wat je wil en wat je wil uitgeven

succes
Frans

Nico Schuyt
Berichten: 7
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 7:44 pm

Re: Keuze visboot

Bericht door Nico Schuyt »

Het is lastiger dan ik dacht :-)
M'n boot (op http://www.nicoschuyt.nl/rana/) lijkt toch al een prima scheepje. Niet voor windkracht 4 op de Noordzee 30 mijl uit de kust, maar op het Wad en onder Texel zou dat toch moeten kunnen.
Ik denk dat een stuurstand helemaal voorin en een buiskap al een hoop zouden verbeteren (maar vind het zonde om de boot overhoop te halen)
Verdraaid, mijn mooiste visdagen waren met een roeibootje of een Canadese kano vanaf Stroe (Wieringen) :-) (maar dat was 30 jaar geleden)
Ik heb niet de indruk dat een grote, dure boot meer vis oplevert. Vorige maand een wrakkentocht gemaakt met 'Het Sop' vanuit Den Helder: 10 wrakken en 8 mini-gullen voor 9 vissers. Andere tochten dit jaar leverden niet meer op.

Bedankt voor jullie reacties!!

Groet, Nico

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: Keuze visboot

Bericht door harrie cas »

een neef van me vaart ook met een rana 14 maar die vaart ermee op de amer en het hollands diep heeft er een 15 pk yamaha kortstaart aanhangen en vist meestal alleen in z,n boot die had dat dus ook vol gas neus omhoog heb deze winter de boot geheel onder handen genomen opnieuw in de lak wat kleine veranderingen binnen aangebracht pomp e.d verlichting en niet te vergeten hydrofoils nou ken je vertellen het euvel van je neus omhoog is weg en dat voor €21,50 bij www.4uboot.nl super dingen.

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: Keuze visboot

Bericht door Klaes Dijkstra »

die hydrofoils zijn echt super dingen. ik weet er zijn mensen die willen niet in hun motor boren en misschien wle terrecht die van mij zaten er aan en ben er tevreden mee. Ik ken meerdere mensen die ze op hun motors gezet hebben alleen maar positive effecten en tegenwoorddig hoef je niet eens meer beslist te boren maar is er ook een ander systeem wat je anders bevestigd maar daar heb ik geen ervaring mee. maar een rana 14 krijg je met die dingen met 8 pk en 1 persoon in plane.

Tussende 3500 - 4500 is best wel wat aardigs te koop maar dan moet je even zoeken en erg kritisch zijn en ik kan het weten, neem geen risico''s met polyster reperaties aan het onder waterschip ed heb je alleen maar werk van. Geef liever wat meer uit of je moet net zo gek als mij zijn en een jaar lang lekker willen klussen, maar ik kon wel vissen bij mijn maatje want die voer gewoon. .........

Nico Schuyt
Berichten: 7
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 7:44 pm

Re: Keuze visboot

Bericht door Nico Schuyt »

Beste Klaes, Harry,
Ik heb hydrofoils. Perfect op vlak water, maar op zee alleen goed met windstil weer.
Voor het bedrag dat ik noemde moet het zeker lukken: de boot van
http://www.nicoschuyt.nl/rana/ kocht ik een maand geleden voor euro 3200,-
Op dit moment denk ik aan iets als http://tinyurl.com/vlet-reddingsbrigade: met 8-9 knopen kom ik ver genoeg; kan droogvallen; zo'n reddingsboot moet wel zeewaardig zijn lijkt me :-)
Mvg, Nico

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Keuze visboot

Bericht door Alex Wycisk »

Zeewaardig is een heeeeel relatief begrip.
Met windkracht 1,5 Zuidoost hier tegen Zeeland is zelfs een opblaasbadje met peddels zeewaardig. Ander verhaal gaat het worden als de wind draait of zoals altijd in de middag plotseling aanwakkert. Dan ben je blij dat je een steviger boot hebt met dito motor.

Maar dat is mijn bescheiden mening.

Grtz Alex D561
e-tec rulez !!

Nico Schuyt
Berichten: 7
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 7:44 pm

Re: Keuze visboot

Bericht door Nico Schuyt »

Toch heeft het niet alleen met stevig en zwaar te maken Alex: ik heb jarenlang met een zeekano tussen de eilanden en op de Noorzee gevaren. Ook als er geen visboot of zeiljacht meer te bekennen was.

Mvg, Nico

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: Keuze visboot

Bericht door Klaes Dijkstra »

Iedereen moet het voor zich zelf weten maar mijn bescheiden mening is dat ik het onverantwoord vindt om met een bootje van 4 meter en een beetje de noordzee op te gaan. Dat gat bij den helder is poepie link en daar moet je niet met zo n klein bootje willen varen. Koop iets fatsoenlijks van 5 meter + met voldoende vermogen maar houdt op met ik heb jaren met een kano gevaren als iedereen al binnen was want da nvraag ik mij af hoe verantwoord dat was! ? wij waren er niet bij en ik wil er ook niet bij zijn! Ik heb jaren op binnen water met een terhi 385 gevaren en met een ijzeren schouw daar ga ik toch ook niet de noordzee mee op. Elk water zijn eigen scheepstype en zo n klein boot je hoort daar wat mij betreft niet bij. Ik den kdat die reddingbrigade ook niet ver met die bootjes de ze op gaat dat zijn van die strandreddingbootjes waar mee ze zomerdag met mooi weer mee heen en weer varen voor het strand.

Dan kun je nog zoveel ervaring hebben en ook met een kano maar je moet er ook even bij stil staan dat stel er gebeurd wel wat wat dan? dan moeten andere mensen jou reddden nou ja zeg maar zoeken omdat jij met zo n klein bootje zo nodig in slecht weer terrecht kwam. dat noem ik gewoon onverstandig of dom.

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: Keuze visboot

Bericht door harrie cas »

klaas ik ben het helemaal met je eens als er stront aan de knikker komt kan een ander z,n jas uitdoen om te helpen met zo,n bootje op de noordzee is gewoon onverantwoord zou een prent van €1000,- op moeten staan .

Nico Schuyt
Berichten: 7
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 7:44 pm

Re: Keuze visboot

Bericht door Nico Schuyt »

Goed goed, dat reddingsbootje wordt heroverwogen :-)
Maar een zeekano, mits bevaren door een goed getrainde* peddelaar en met de juiste uitrusting** is absoluut zeewaardig.
* moet blindelings kunnen eskimoteren; voldoende conditie van tochten van 40 km of meer
** kajak moet onzinkbaar zijn, pomp, wetsuit, zwemvest, zeekaarten, kompas, vuurpijlen, rooksignalen

Groet, Nico

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Keuze visboot

Bericht door Alex Wycisk »

Een fatsoenlijke visboot op zee heeft navigatie, dieptemeter, marifoon liefst met dsc, vuurpijlen , zeekaarten , reddingsvesten of overlevingspak, een goed onderhouden motor, voldoende vrijboord hoogte enz enz
Daarbij komt verstandig zeemanschap, en een gezond stel hersenen.
Met andere woorden, je bekijkt voor je zee op gaat wat de verwachting is mbt windkracht, windrichting en golfhoogte, daarbij is enige kennis van stroming geen overbodige luxe.
Daarbij heb je je verdiept in communicatie via de marifoon, oftewel je hebt een certificaat, liefst marcom b of vergelijkbaar certificaat (verplicht bij dsc). Tevens is het nuttig je aan en af te melden bij de desbetreffende kustwacht post.

Nogmaals, bij uitzonderlijk mooi en stabiel weer kan iedereen met alles wat drijft de zee op.........maar bid dan wel dat het weer niet omslaat. Wees je bewust dat onze Noordzee een levensgevaarlijk stuk water kan zijn als je niet goed bent voorbereid of wanneer je ondeskundig te werk gaat.
Iedereen leert al doende, maar ga goed voorbereid de zee op...........en neem geen enkel risico.
Je staat er versteld van hoe snel je onderkoeld kan raken en wat stroming van 6 knopen met bv een kano kan doen, daar peddel je echt niet tegen in, sterker nog een bbm van bv 15 pk heeft hier al moeite mee.

Dit alles kost tijd en de nodige euro's, maar wees eerlijk...........dat is je leven toch waard????
Hobby is leuk, maar het moet wel veilig kunnen.

Grtz Alex D561
e-tec rulez !!

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: Keuze visboot

Bericht door Klaes Dijkstra »

Ik vindt nog steeds dat kano''s niet op zee horen maar er zijn ook zat mensen die offshore werken die vinden dat kleine bootjes niet op zee horen maar ja. een boot van 5meter + is wat anders dan een kano alhoewel je dan geen motor pech kunt krijgen....

Kijk nu rustog een om je heen ik heb al gekeken veilingkijker zoektterm "rana" 17 ''s in overvloed zit vast wel en goede betaalbare tussen. zijn goede zeewaardige boten. er staan shetland boten op en heel vele duur spul. doe rustig aan en gebruik je verstand. laat hier een foto zien geven wij wel commentaar.

Nico Schuyt
Berichten: 7
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 7:44 pm

Re: Keuze visboot

Bericht door Nico Schuyt »

Wat betreft de zeekano blijven we van mening verschillen: ik heb me bij windkracht 6 op het Wad of windkracht 4 op de Noorzee altijd veiliger gevoeld in de kano dan met een 6 meter visboot met 40 pK van een vismaat. Onzinkbaar, omslaan is geen probleem (nooit gebeurd trouwens) en golven spoelen onder je door in plaats van tegen de boot te stampen.

Wat betreft de vlet hebben jullie helemaal gelijk. Een golfje in de boot en het is over.
Ik richt me op die Rana 17.

Nogmaals dank voor de adviezen!
Nico

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: Keuze visboot

Bericht door Klaes Dijkstra »


Nico Schuyt
Berichten: 7
Lid geworden op: vr mei 27, 2011 7:44 pm

Re: Keuze visboot

Bericht door Nico Schuyt »

Mooie boot Klaes. Bedankt voor de tip.
Eerst m'n Rana 14 maar verkopen :-)
Mvg, Nico

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: Keuze visboot

Bericht door Klaes Dijkstra »

Dat is jou keuze en dat kan ik me begrijpen en ik wil je die boot niet opdringen het is een mooi setje maar ik weet niet hoe ze er van dichtbij uit ziet. Ik ben absoluut geen rana fan maar een vismaat van me heeft jaren met zo n ding gevaren ook in slecht weer. Maar in mijn optiek veel te weinig vloer oppervlakte. in verhouding met andere boten. En als ik wat aan moest schaffen dan geen rana. Daarom vaar ik ook met een Sheltie. Een groot vloer oppervlak en betaalbaar en veilig. En een Seahunter Orka oid is heel mooi maar daar hangt ook een prijskaartje aan.

Hier een paar sheltie s oh en ik ben geen aandeelhouder. Ze moeten wel hele maal gaaf zijn! en niet aan de kiel rand versleten door het op het strand varen en de rubber doppen in de vloer moet je dicht polyesteren deze gaan namelijk lekken op den duur waardoor er water onder de vloer kan komen.

http://www.speurders.nl/overzicht/water ... 08789.html

http://watersport.marktplaats.nl/vis-en ... 85-pk.html

http://watersport.tweedehands.net/visbo ... helty.html

http://watersport.tweedehands.net/visbo ... d-535.html

http://watersport.marktplaats.nl/motorb ... helty.html

Plaats reactie