Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
willem moorman
Berichten: 5
Lid geworden op: di sep 06, 2011 6:42 pm

Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door willem moorman »

Heb een Orka 500 CC met een 60 pk Mercury EFI.

We hebben deze set pas opgebouwd nu we aan het proef varen zijn merken we dat de motor flink moeite heeft om de boot in plane te krijgen.

Eigenlijk moet die toch makkelijk in plane gaan en heb ook veel spray achter de boot.

Kan het zijn dat er niet de juiste schroef achter zit ?

Wie heeft een idee wat het probleem kan zijn

Gr. Willem

Reinier Riemens
Berichten: 39
Lid geworden op: za jan 05, 2008 5:34 pm

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door Reinier Riemens »

Hangt de motor wel op de goede hoogte aan de spiegel? Gezien het geven van veel spray en moeite met planeren zou het daar aan kunnen liggen denk ik.
Reinier Riemens D73

willem moorman
Berichten: 5
Lid geworden op: di sep 06, 2011 6:42 pm

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door willem moorman »

Bedankt Reinier,

Ik ga eens kijken of het daar aan ligt , maar je vehangt zomaar de motor niet.

Bedankt Gr. Willem

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door Dre Frijters »

Willem,
je geeft te weinig info over zaken die je al uitgesloten hebt (of eerst moet uitsluiten) om langs deze weg maar even te zeggen waar het aan zou kunnen liggen.

- motor in orde? Voldoende toerental (meestal rond 5500 zie handleiding) en compressie, geen slippende schroef, de juiste maat schroef;
- goede trimhoek spiegel / motor;
- cavitatieplaat van de motor mag niet boven de (denkbeeldig verlengde horizontale) lijn van de onderzijde van de romp liggen, beter 1 a 2 centimeter onder die lijn. (Als het goed is zitten de motorophangbouten in sleuven, zodat je verticaal iets kan spelen);
- ideale gewichtsverdeling aan boord;
- met een toerenteller aan boord (vol gas) kun je de verschillen vaststellen en de beste afstelling/verdeling krijgen;
- komt de spray door de motor of andere zaken (transducer oid).

Groet,
Dre.

Ron Bout
Berichten: 33
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 8:02 pm

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door Ron Bout »

Hooi

Ik heb een Warrior 165 met een Mariner 60 PK EFI en heb zo'n beetje hetzelfde verschijnsel gehad als jij omschrijft, alles wat hier zo'n beetje, in de reacties beschreven staat waar je op moet letten heb ik destijds laten doen door Bouwmeester Watersport in Hardinxveld-Giessendam, inderdaad bleek de motor iets te laag te hangen...voor de rest als schroef/toerental e.d. bleken goed te zijn, maar het uiteindelijk plaatsen van "Smart Tabs" had toch het meest gunstige effect.
Mijn boot komt nu o.a. veel sneller in plané en vaart een stuk koersvaster, slaat niet meer zo op de golven etc.......bijna een andere boot.

Wellicht heb je er iets aan, succes !

Groet
Ron Bout

willem moorman
Berichten: 5
Lid geworden op: di sep 06, 2011 6:42 pm

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door willem moorman »

Hallo Ron en Dre,

We hadden de moter al wat hoger gehangen maar ga nu kijken of de cavitatieplaat indedaad 1 a 2 cm onder de romp zit. Toerental zit rond 5800 dus redelijk goed.

Maar had geen idee dat die Smart Tabs zo goed werkte , ze hadden ze mij al aangeraden maar was er niet van overtuigd en gaten boren in een nieuwe boot is niet mijn hobby maar denk dat ik er toch aan moet als ik het zo hoor. Maar je hebt toch ook die je op de motor kunt plaatsen ?

We gaan ermee aan de slag hou jullie op de hoogte.

Thanks voor de waarde volle reacties.

Gr. Willem

Ron Hermse
Berichten: 154
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:10 am

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door Ron Hermse »

Waarom neem je geen contact op met Hobim????

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Willem,

Neem even contact op met mij, ik heb hier nog twee splinternieuwe setjes liggen van de "stingray" hydrofoils. Zeer eenvoudig te monteren op je cavitatieplaat (10min!), je hoeft enkel de bout van het cavitatievinnetje los te draaien, dan de stingray erover, bout weer vast en klaar is kees!!! Je hoeft zelfs niet te boren! Het geeft hetzelfde effect als de smart tabs, enkel hier hoef je niet te boren, en zijn ze op 10 min geplaatsts.

Ik heb een setje liggen voor lichtere en zwaardere motoren, dus keus genoeg. Voor meer info even bellen 0032(3).647.38.09 of 0032.477.28.37.40
MVG Jerry

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door Hendrik Keizer »

Met alle respect Jerry,

De effecten van tabs t.o.v. een stingray zijn toch wel even verschillend.

hendrik

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door Klaes Dijkstra »

Henrik,

Dat klopt maar het werkt fantastisch!!! en geen gaten in de boot en dat is ook wel wat waard!

groet

klaas

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door Alex Wycisk »

Komt de discussie weer boven water ... kracht op de motor door de opwaartse druk. En dan vooral op het ophangpunt.
Daarom zelf smarttabs gemonteerd, stelt niks voor en over die gatenboorangst kom je wel heen. Lekker dik sicaflex er tussen en geen probleem.
De boot vaart nu echt top.

Grtz Alex.
e-tec rulez !!

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Alex,

Is het mogelijk om hier een foto'tje te posten van die "beruchte" smart tabs, en en nog even kort uit te leggen wat de voordelen hiervan zijn. Maw probeer mij er even van te overtuigen waarom ik ze toch zou monteren.

MVG jerry

Rien Meijs
Berichten: 48
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:44 pm

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door Rien Meijs »

Hoi Jerry kijk eens op you tube en vul dan smart tabs sx final video 320 240 in hier zie je het verschil met en zonder ik heb ze zelf op een beekman 540 fish zitten op de lichtste stand en maak een zeer groot verschil ,het nadeel is dat hij iets minder koers vast is en met snelle bochten iets minder scherp stuurd ,en bij het zoeken naar een wrak als er golven van 75 cm staan iets meer water voor op krijgt maar met die golfhoogte moet je zo wie zo uit kijken als je foto,s wilt zien van mijn boot geef je E-mail adres even zal ik er wat door sturen gr rien meijs delta 1385

Ron Bout
Berichten: 33
Lid geworden op: ma mar 29, 2010 8:02 pm

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door Ron Bout »

Hooi Willem

Gaatjes boren in een nieuwe boot, net wat Alex zegt: "kom je wel overheen" en soms kan je niet anders.
Als je b.v. op YouTube even zoekt op "Smart Tabs" vind je diverse filmpjes met al dan niet interessante informatie ...
Echter, als ze bij mij morgen eraf gejat worden ga ik overmorgen nieuwe halen (gaatjes zitten er toch al in, haha)..........vind ze echt super.

Groet
Ron Bout

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door Dre Frijters »

Praktijk heeft inmiddels duidelijk het nut/effect van de tabs bewezen.
Inderdaad minder scherp bochtenwerk en je levert wellicht enkele kilometers topsnelheid in.

Als die vleugeltjes al noemenswaardig effect van opwaardse druk kunnen geven, dan is dat pas bij hoge c.q. top snelheid. Fabeltje dus dat je daarmee bij 15 a 20 km p/u eerder in planee zou komen. Is misschien appels met peren vergelijken, maar een vliegtuig zou echt niet van de grond komen als tie naar verhouding zulke kleine vleugeltjes had.
Bovendien verzorgen de uitgeschoven vleugelkleppen (met de tabs te vergelijken !) juist voor de opwaardse druk en kan zelfs een Jumbo uit de voeten met een korte startbaan bij relatief lage snelheid.

Nat van Adrichem
Berichten: 125
Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door Nat van Adrichem »

Jerry Van Tilborgh schreef:Willem,

Neem even contact op met mij, ik heb hier nog twee splinternieuwe setjes liggen van de "stingray" hydrofoils. Zeer eenvoudig te monteren op je cavitatieplaat (10min!), je hoeft enkel de bout van het cavitatievinnetje los te draaien, dan de stingray erover, bout weer vast en klaar is kees!!! Je hoeft zelfs niet te boren! Het geeft hetzelfde effect als de smart tabs, enkel hier hoef je niet te boren, en zijn ze op 10 min geplaatsts.

MVG Jerry
@Jerry
De Mercury/Mariner 60 PK EFI is de bekende uitzondering.
De Stingray XR III sr past NIET op deze motor. Althans niet zonder enige modificatie van de Stingray. (en behalve de bout van de cavitiatievin zijn er nog 2 boutjes om de Stingray te fixeren.)


@ Willem
Bij Hoek van Holland vaart er ook een een Orka 500CC met Mercury 60 pk EFI, volgens mij van Hobim zelf.
Ik kan me niet herinneren dat ik iets van trimtabs/vlakken/vleugels op die boot gezien heb. En ook geen spray.
Ik zal kijken of ik een foto kan maken van de configuratie. (hoe hoog opgehangen en schroef enz.)

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door Mark Stuyck »

Hallo,

Zelf ben ik een "non-believer". Zeker van Stingrays en andere ondingen die op de motor geplaatst worden. De krachten hiervan op de motor en het staartstuk zijn groot.
Verder stel ik mij toch vragen indien deze smart-tabs zo geweldig zijn, waarom ze standaard op geen enkele boot terug te vinden zijn.
Leveranciers, motor- en botenbouwers zijn toch niet dom?

Mijn Orka 535 heeft geen van beiden, mijn maat zijn Fish-Cabin heeft ook geen van beiden, en toch varen beide boten geweldig.



Mvg,

Mark

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door Klaes Dijkstra »

Kleine vleugeltjes werken wel degelijk bekijk maar eens formule 1 auto s uit 2004, 2005 of 2006 deze zaten er vol mee. Daar waren deze vleugeltjes bedoelt om rijwind in goede banen te leiden en zodat er maximaal downforce(neerwaardse druk) wordt gecreëerd. Later werden deze vleugeltjes verboden vanwege de hoge kosten en om de neerwaartse druk in de hoge snelheidbochten te verminderen. Forumle 1 teams zetten dit niet voor niks op een auto.

Bij een boot is het andersom daar wil je de opwaartse druk aan de achterkant van de boot verhogen bv door vleugels aan de motor of met smart tabs. Eigenlijk willen we gewoon lichtere motoren want feitelijk is dat het probleem. Het hoge gewicht van met name 4tact motoren op korte bootjes is gewoonweg niet in evenwicht. Of je dat nu oplost met smarttabs of met vleugels het effect zal ongeveer zelfde zijn. Bij de een heb je druk op de motor en bij de ander moet je in de moet boren. De motor moet natuurlijk wel goed gemonteerd afgehangen zijn.

Mijn motor heeft al jaren vleugels en nee niet veroorzaakt door red bull. Hij spat wel een beetje maar hij vaart geweldig en zo als een maat van mij ooit zei wij worden er toch niet nat van dus maak je er niet zo druk over. dat advies heb ik ter harte genomen en zo blijft het ook. Daarbij komt dat mijn brandstof verbruik voor een 2tact schandalig laag is en dus het zal me worst wezen. Bovendien de vissen zien het niet.

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door Hendrik Keizer »

Onze KMV's hadden standaard extra uitsteeksels achter aan de spiegel, volgens Bror With dienden deze eenzelfde doel.

Zowel onze Beekman als de Cygnus hebben Tabs.

De Beekman zelfgemonterde 780 smarttabs, die gaat nu met 13 km/uur in planee, was rond de 20.

De Cygnus af fabriek met Bennett tabs. Deze heb ik Smart gemaakt met een Mente Marine attitude control. Ik was al een jaar of 5 vergeten dat dit systeem er op zat, totdat de Bennet olietank vorige week aan de lege kant was (ik heb het lekje nog niet gevonden), waardoor de tabs vlak stonden. Wat een wereld van verschil in bootgedrag en brandstofverbruik.

hendrik

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door Alex Wycisk »

Het heeft gewoon allemaal te maken met verdeling van gewicht. Constructie van de boot. Gewicht van de boot. Massa van de motor, vandaar een lichte e-TEC . Vermogen van de motor, we gaan steeds zwaarder.... Stoor je je aan klapperen op de golven .....enz enz.
Boten bouwers zullen een compromis bouwen, gewicht, kosten enz.

De smarttabs SX bij mij op de slapste stand zijn echt een aanwinst, experimenteren met de stand en je komt er vanzelf achter wat voor jou het beste is.
Verder deel ik de mening over de krachten die op de motor komen bij monteren van de zogenaamde vinnen op de staart. Vandaar de tabs.
Ook Beekman monteerd vaak trimplaten..........luxe verstelbare versie maar de smarttabs werken ook perfect en zijn relatief goedkoop en geen last van mogelijke elec storingen.

Google ff op smarttabs ......overtuig jezelf.

Grtz Alex.
e-tec rulez !!

willem moorman
Berichten: 5
Lid geworden op: di sep 06, 2011 6:42 pm

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door willem moorman »

Beste,

Ja , ik had beter meteen contact kunnen opnemen met Hobin.
Heb je advies ter harte genomen en heb een goed advies gehad van Hobin.
Schroef aangepast van 14p naar 12p en de motor nog twee gaten hoger gehangen en hij loopt als een zonnetje nergens meer last van.

Alle bedankt vor het mee denken.

Gr. Willem

Koen Lauwers
Berichten: 13
Lid geworden op: zo dec 27, 2009 7:55 pm

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door Koen Lauwers »

Beste Rien,

Ik heb eveneens een 540 Fish Cabin en ben er al een hele tijd over aan het denken om de smarttabs SX te (laten) monteren... de elektrische trimplaten van Lenco of Lectro zijn mij veel te duur.
Ik heb alleen nog maar positieve reacties over die smarttabs gehoord, maar ben nog altijd niet gerustgesteld of ze op mijn combinatie (Yamaha F80) wel een meerwaarde zouden betekenen.

Ik lees dat jij wat foto's wil doormailen over jouw boot met smarttabs?
Zou je ze mij eens kunnen doorsturen op koen.lauwers2@telenet.be ?

Alvast bedankt voor de moeite,
Koen

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Orka 500 CC met een Mercury 60pk EFI.

Bericht door Alex Wycisk »

Ter info, mijn combi is een beekman alfa 505 met 75pk evinrude e-tec voorzien van smarttab sx trimplaten.
Koen, juist jouw combi van de zwaardere boot met motor met relatief lager koppel bij lager toeren tov mijn e-tec zouden de platen wel eens verrassend prettig kunnen zijn. Boot zal sneller vlak komen.

Bij aanschaf van de platen kijk dan op de website voor de juiste maat ivm combi boot/motor.

Grtz Alex
e-tec rulez !!

Plaats reactie