mercury 60 pk 4takt stopt ermee

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
peter jagt
Berichten: 37
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:37 pm

mercury 60 pk 4takt stopt ermee

Bericht door peter jagt »

Als ik op de kant de motor laat draaien tot 5000 toeren gaat dat goed. Maar als ie in het water, dus belast, boven de 4000 toeren komt slaat ie af. Na enige tijd kan ik dan weer starten en begint het circus opnieuw.Geprobeerd: stekker los van de laadspoel, vervangen spanningsregelaar, oliepijl is goed, alle aansluitingen nagekeken, alle apparatuur afgekoppeld. Wie weet raad???

DILLEN FRANK
Berichten: 37
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 12:34 pm

Re: mercury 60 pk 4takt stopt ermee

Bericht door DILLEN FRANK »

hoi peter
heb hetzelfde gehad met m'n mariner 75
na heel veel gekl..t en ellende de raad gekregen om benzineleidingen te vervangen tot en met aanzuigstang in de tank .probleem opgelost :D
filtertje onderaan aanzuigstang was de boosdoener
weet niet of dit uw probleem is maar voor een paar euro sluit je wel een veel voorkomend probleem uit

groetjes frank
geluk is......een windstille dag

Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: mercury 60 pk 4takt stopt ermee

Bericht door Bert Douwma »

Hoi Peter,
lijkt me inderdaad meer een brandstof probleem. Brandstof aanvoer of de ontluchting van de tank.
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Re: mercury 60 pk 4takt stopt ermee

Bericht door Aad Boomman »

Hallo Peter,
Het probleem is hoogstwaarschijnlijk de binnencoating van de benzineslangen, een E mail kennis van mij, Kees de Vet, heeft precies hetzelfde gehad met zijn Mercury, de slangen vervangen en geen problemen meer gehad.
Ik wil je wel in kontakt brengen met hem maar ik ga zijn E mailadres niet ongevraagd op de site zetten, ik ga hem vragen of ik dat adres aan jou mag geven als je dus kontakt met hem wil dan moet je mij eerst even bellen op 0650-448549, succes.
mvg aad boomman

david roeffen
Berichten: 4
Lid geworden op: za nov 03, 2007 1:41 pm

Re: mercury 60 pk 4takt stopt ermee

Bericht door david roeffen »

ik had laatst ongeveer hetzelfde voor en het was even zoeken.. omdat ik de week ervoor een heel eind had gevaren zonder de ontluchting open te zetten en mijn benzinetank had verzet moest het een van de 2 zijn. eerst dacht ik dat de vro pomp stuk was door te varen zonder de ontluchting open te zetten. die heb toch maar niet uit elkaar gehaald!! dan ook nog alle carburators, leidingen en filters nagekeken maar niks hielp de benzinetank terug verzet en opgelost!!! ik snap hetzelf ook niet maar als ik ze terug verzet heb ik weer problemen

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: mercury 60 pk 4takt stopt ermee

Bericht door Dre Frijters »

Peter,
Heeft je motor een hitte-alarm dmv geluid, werkt dit nog? Of beveiligt de motor zich alleen door automatisch af te slaan bij te hoge temperatuur? Wat zich voor zou kunnen doen bij verstopping of slechte impeller.

peter jagt
Berichten: 37
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:37 pm

Re: mercury 60 pk 4takt stopt ermee

Bericht door peter jagt »

de motor geeft geen signaal af. Hij stopt in een keer. Op de kant gebeurt er niks maar op zee, belast, is het een drama. Ik ga over een week de benzineleidingen en alles eraan vervangen. Nu eerst naar ierland, vissen en zo.

cor de vet
Berichten: 60
Lid geworden op: za aug 02, 2008 4:20 pm

Re: mercury 60 pk 4takt stopt ermee

Bericht door cor de vet »

Mijn mercury 60 EFI stopte er ook mee wanneer hij zin had,starten en lopen, maar geen vermogen.
Dit wel 4 keer gehad en zo maanden niet.
andere filters benz pomp , ook niet .
Tot ik het idee had de brandstof tank te demonteren en te kijken ,naar de zeef in de tank ,schoon.
Ik haalde de koppeling van de slang af, en toen zag ik de schilfers in de benziene slang, de coating van de slang laat los, en hoopt zich op voor de koppeling.
Ik heb nu een slang gemaakt van de tank naar een water afscheider gelijk naar de motor, de koppeling op de motor heb ik laten vervallen, de motor haal je er toch haast niet af.
Een waterafscheider is orgineel van mercury, is compleet tekoop steun nippels en filter.
van mensen boven de rivieren kijk even op de site van , Kramer watersport Ens de heeft de filters op voorraad en ook de benz slang.
De importeer van Mercury schrijft voor de benz slangen te vernieuwen om de 5 jaar.

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: mercury 60 pk 4takt stopt ermee

Bericht door Mario Wauters »

Ik had een 3tal weken geleden ongeveer hetzelfde voor in nieuwpoort bij het buitenvaren in havengeul bijna stilvallen terug vol op toeren terug stotteren enz ,ontluchting nagezien want daar lag het ook al eens aan bij het op volle snelheid varen, geen verbetering dan zag ik dat^het benzinepompje peertje plat was dus geen aanvoer van benzine,verder gezocht midden in de geul met scheepvaart wel stressie bleek dat bij het tanken voordien en het terugschuiven ven de tank de slang een beetje geklemd was dit opgelost en geen problemen meer nog eens op en neer gevaren voor de test want zo kun je toch niet buiten maar alles was prima.
Je ziet maar het kan iets pietluttigs zijn maar niet leuk.
elpescador

delta 1518

peter jagt
Berichten: 37
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:37 pm

Re: mercury 60 pk 4takt stopt ermee

Bericht door peter jagt »

ben weer terug uit Ierland. Vandaag bij de boot geweest en de slangen verwijderd. Nergens vuil of iets te bekennen. Ik verwacht ook dat er bij verstopping door vuil het toerental wegvalt. Bij mij slaat de motor ineens af boven 4000 toeren. Je moet dan dus na 5 minuten gewoon weer starten en dan herhaalt het zich. Het is nu geen weer om de boot te proberen. Morgen alles nieuw monteren.

peter van der sterren
Berichten: 64
Lid geworden op: do okt 25, 2007 12:56 pm

Re: mercury 60 pk 4takt stopt ermee

Bericht door peter van der sterren »

beste peter.
bel mij eens ik heb zo iets ook gehad maar dat verhaal is te lang om op te schrijven.
gr peter delta 1458

0650971359

frank theunissen
Berichten: 191
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm

Re: mercury 60 pk 4takt stopt ermee

Bericht door frank theunissen »

Beste vrienden,

ik heb precies hetzelfde meegemaakt;
Soms liep hij als een straaljager en dan plots niets meer.
Soms liep hij aan 6000 toeren en dan ineens maar 1500 meer.
Ook alle leidingen vervangen.
Ik heb hem op meerdere plaatsen aangeboden om hem na te kijken met telkens een andere diagnose maar geen oplossing.Ik heb hem toen ingeruild en een andere aangeschaft.
Dit was na een jaar kommer en kwel het beste dat ik ooit gedaan heb.
Onlangs heb ik dan ook mijn boot vervangen en ben dus bijna klaar om aan te vallen.
Groeten
Frank
delta 284
Groeten
Delta 284
Theunissen Frank

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: mercury 60 pk 4takt stopt ermee

Bericht door Mario Wauters »

Hoi Frank foto foto man.
elpescador

delta 1518

frank theunissen
Berichten: 191
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:44 pm

Re: mercury 60 pk 4takt stopt ermee

Bericht door frank theunissen »

Stuur mij je emailadres eens door Mario.
frank.theunissen@pandora.be

groeten
delta 284
Frank
Groeten
Delta 284
Theunissen Frank

cor de vet
Berichten: 60
Lid geworden op: za aug 02, 2008 4:20 pm

Re: mercury 60 pk 4takt stopt ermee

Bericht door cor de vet »

jammer dat er geen dealer gereageerd heeft , over dit probleem , moet toch wel vaker voor komen. :cry:

peter jagt
Berichten: 37
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:37 pm

Re: mercury 60 pk 4takt stopt ermee

Bericht door peter jagt »

De boot met motor gaat woensdag naar de dealer. Hij wordt dan doorgemeten en uit gelezen via de computer. Het is niet zo dat ie minder toeren gaat maken, maar helemaat uitvalt bij 400 toeren belast. na woensdag laat ik hier wel weten of er iets gevonden is. Inruilen prima, maar de muntjes he!

peter jagt
Berichten: 37
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 7:37 pm

Re: mercury 60 pk 4takt stopt ermee

Bericht door peter jagt »

Het euvel is verholpen. Na eerst 2 dealers gebeld te hebben met als antwoord: geen tijd ben ik naar Korteland in Alblasserdam gegaan. Aan de computer en uitgelezen; foutmelding brandstof. Het bleek de brandstofpomp te zijn. Is gaan roesten aan de binnenzijde door waarschijnlijk een keer water binnen hebben gekregen. Er zat allemaar vuil en roest voor het filter. Ik heb de motor gekocht toen ie een jaar oud was dus misschien daarvoor gebeurd. Pomp vervangen en hij vaart weer als vanouds. Dus ook bij te weinig brandstof krijgt de motorcomputer een seintje ermee te stoppen zonder eerst langzamer te gaan varen of zo. Ik ga voor de zekerheid het filter vervangen voor een filter met waterafscheider.

cor de vet
Berichten: 60
Lid geworden op: za aug 02, 2008 4:20 pm

Re: mercury 60 pk 4takt stopt ermee

Bericht door cor de vet »

heb er nu een week mee gevaren in Denemarken, geen storing mee gehad, de coating van de benziene slang was op gelost , overal vuil deeltjes, slangen van 5 jaar of ouder vern de zuigbalg vern, alle filters maar ook de koppeling(snelsluiting) aan de motor goedschoonmaken of vern .
geld voor alle motoren , iedereen die veilig wil varen moet dit controleren .de benziene pomp zit na het filter in princiepe kan in de pomp geen vuil komen wel het filter huis op de motor demonteren en schoon blazen met lucht. sterkte en veel plezier met varen ook met de benziene prijs van vandaag.

Plaats reactie