yamaha 55 AE

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
peeters patrick
Berichten: 8
Lid geworden op: do dec 30, 2010 8:11 pm

yamaha 55 AE

Bericht door peeters patrick »

Hoi,heb een vraagje aan jullie.
Hkeb een bootje met yamaha 55 AE tweetakt motor,als ik de motor start en ik wil vertrekken na 5minuutjes en zet de hendel in vooruit valt hij stil. Start van de eerste maal hendel terug in vooruit weer stil.Pas als ik start en de hendel verder over het stationair toerental duw dan vaart ie wel.
Als hij op stationaire toeren draait valt hij stil en niet stil,als ik dan in vooruit zet voor op het gemakske te vertrekken stopt ie.Eens ik aan het varen ben geen probleem meer.Kom ik aan de helling om te traileren en moet op stationair draaien terug stil.WIE WEET HIER RAAD MEE

mvgt d 1603

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: yamaha 55 AE

Bericht door Frans Salvo »

heb je al geprobeerd om je stationair toerental te verhogen ? heb de indruk dat dit te laag staat

peeters patrick
Berichten: 8
Lid geworden op: do dec 30, 2010 8:11 pm

Re: yamaha 55 AE

Bericht door peeters patrick »

hoi Frans mercie voor je reactie.
Toerental heb ik opt gehoor afgestelt
Benzine filter is nieuw
Carburators gereinigd en vlotternaaldjes sluiten goed af
Na de laatste vissessie thuis gekomen motor gespoeld bougies gecontroleert en waren redelek nat precies dat hij teveel benzine krijgt en denk dat hij daarom stil valt op stationair toerental.
Motor heeft lange tijd stil gestaan en ben hem nu terug aant invaren
Benzine pompje is ook vervangen
Peer is ook nieuw
Als ik vaar draai ik de benzine stop beetje los ontluchting
Dus als ik de motor thuis laat draaien loopt ie goed onbelast
Maar opt water belast is het wel anders
Meng men olie met benzine zoals het moet denk ik 1liter olie op 45 liter benzine
Staat wel op de motor 1op100

Wat zou het toch kunnen zijn??????


Mvgt d 1603

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: yamaha 55 AE

Bericht door Dre Frijters »

Je hebt al veel gedaan, maar na (erg) lange stilstand:
- Ook oude benzine uit de tank verwijderen, inwendig schoonmaken (condenswater,vuilresten)
- slangen en aansluitingen ook controleren, schoonmaken, zonodig vervangen.
- 1 op 100 op de motor ?? Vraag dan eerst bij de dealer eens na welke het moet zijn, want 1 op 45 is dan veeeuuuul te vet ! AE wil volgens mij zeggen dat ie van 1993 is met Electric start. En volgens mij had Yamaha toen al 1 op 100.

Afstellen carburateurs:
- synchronisatie gaskleppen van de carburateurs controleren;
- werken de vlotters zelf en de scharniertjes ervan nog goed?
- stationair toerental: Eerst een gehoortest gaan doen (geintje :D )
Dat stel je af met belaste propeller. Dat wil zeggen, stationair toerental op het droge in vrijloop eerst wat te hoog stellen (met de wateradapter aangesloten), daarna de motor in een ruime bak water, in z'n vooruit en zonder gas te geven. Je kunt nog beter gewoon gaan varen. Als het goed is valt ie nu niet stil als je schakelt. Vervolgens de stelschroef zover terugdraaien totdat de motor net niet afslaat.

Suc6
Dre.

peeters patrick
Berichten: 8
Lid geworden op: do dec 30, 2010 8:11 pm

Re: yamaha 55 AE

Bericht door peeters patrick »

Hoi, Dre bedankt voor je reactie
Benzine bakjes en slangetjes vernieuwd
Maar die verhouding 1op 50 is mij aanbevolen omdat hij int begin een goede smering zouw hebben naa die lange stilstand.
Motor is van 1977 maar nog in heeele goeije staat, compressie gemeten en is als nieuw.Motor blok in zeeer goede staat alleen buiten kant wat verf af.
Daarom zouw ik graag die kleine mankementjes willen en kunnen oplossen met jullie hulp,alvast bedankt daarvoor.
Met een teveel aan olie in de benzine kan het daarom zijn dat men bougies zo nat en zwart waren.Als ik vaar laat hij geen blauwe damp achter ,precies een normale kleur ,licht grijs
Dat toerental ga ik proberen af te stellen zoals jij gezgt hebt en hopen dat het lukt.

p.s. heeft er iemand nog een werkplaats handboek liggen voor deze motor

mvgt d 1603

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: yamaha 55 AE

Bericht door harrie cas »

firma klijzinga ff die verkoopt die boekjes effe googlen op het net.mvg harrie

Plaats reactie