Shetland sheltie

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Klaes Hille Dijkstra
Berichten: 11
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 12:47 pm

Shetland sheltie

Bericht door Klaes Hille Dijkstra »

Ik heb sinds een paar jaar een shetland sheltie. Ik ben eigenlijk aan een andere trailer toe. Wie weet wat een sheltie weegt? en een 60pk mercury buitenboordmotor van 1990. Bedankt al vast

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Als de motor een 2-tact is zal hij ca 100 Kg zijn ...

Groetjes Alex.
e-tec rulez !!

Ronald Anderiesse
Berichten: 99
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:29 am

Bericht door Ronald Anderiesse »


Barend Verschoor
Berichten: 134
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 8:27 am

Bericht door Barend Verschoor »

Mijn shelty weegt rond de 500kg leeg gewicht, maar is natuurlijk wel afhankelijk wat er allemaal op en in is gebouwd.
bij mij dus met lege tanken, en twee accu's, rond de 500kg (zonder motor) en mijn motor 60pk yamaha tegen de 100kg.
een 1000kg trailer moet meer dan genoeg zijn, maar dat ligt ook aan de trekauto.
Maak niet de fout om een te zware trailer te nemen, daar je met weinig gewicht geen vering hebt en je boot daardoor beschadigd ivm het springen.
succes.

Gr barend

Klaes Hille Dijkstra
Berichten: 11
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 12:47 pm

Bericht door Klaes Hille Dijkstra »

Ik heb er een bak in gebouwd voor 2 tanken a 25 liter, 2 accu's wat raillingwerk een radar beugel en een hengelsteun voor 7 hengels van RVS en wat apparatuur. Ik heb altijd nog 30 liter benzine in een jerrycan bij me als ik ga vissen. Verder nog een viskist met 3 ankers en ankertouw. Op de site shetland.owners? staat dat een sheltie leeg 340 kg weegt. de motor ongeveer 80 - 100 kg. Ik heb geen E rijbewijs en hoop eigenlijk dat ik dit ook niet nodig ben. Als de boot rond de 600 kg zit kan ik hem op een 750 trailler rijden. Ik gebruik losse tanks dus die kunnen eventueel ook achter in de auto om het gewicht naar beneden te brengen.

Wouter Kuystermans
Berichten: 57
Lid geworden op: do okt 25, 2007 6:54 pm

Bericht door Wouter Kuystermans »

Je mag met rijbewijs b ook met een zwaardere trailer rijden zolang
je maar onder het gewicht van de auto blijft he...

voorbeeld:
auto weegt 1101 kg volgens kentekenbewijs, trailer mag dan
een geremde van 1100kg zijn.

Guido Mees
Berichten: 3
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 9:09 pm

Bericht door Guido Mees »

Met en gewone B tot 750 Kg met en BE mag je er boven als je wagen het mag trekken :D

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

trek en sleepgewicht

Bericht door Frans Salvo »

Het maximale trek- en sleepgewicht, geremd en niet-geremd, is voor iedere auto anders en staat vermeld op de papieren van de auto.

Vraag het desnoods aan je garagist of je kan het zelfs vinden op internet bij het desbetreffende merk en type auto.

Over het verhaal van de 1101 en 1100 kg heb ik, met alle respect voor de schrijver, de grootste twijfels.

Wouter Kuystermans
Berichten: 57
Lid geworden op: do okt 25, 2007 6:54 pm

Bericht door Wouter Kuystermans »

toch is het zo frans, zolang je aanhanger (mits die zowieso achter
de auto mag natuurlijk) lichter is dan de auto, mag je met rijbewijs
B er mee rijden, mits je totaal van auto + aanhanger minder dan
3500kg is.

voor de volledigheid, dit komt van het CBR:
rijbewijs B

Aanhangwagen t/m 750 kg
Geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

Aanhangwagen meer dan 750 kg
In bepaalde gevallen is het bovendien toegestaan een zwaardere aanhangwagen dan 750 kg. te trekken met alleen geldig Nederlands rijbewijs B. Daar zijn echter twee voorwaarden aan verbonden:
de aanhanger mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer zijn dan 3500 kg.

Barend Verschoor
Berichten: 134
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 8:27 am

Bericht door Barend Verschoor »

Mensen dit is ook in het archief te vinden wat de rijbewijzen betreft ,maar daar ging het niet over ,het gaat er over wat een shelty weegt??
en met deze boot is het geen probleem om met B te rijden, tenzij je hem achter een lelijke eend hangt??

Gr Barend

Lau Krijger
Berichten: 17
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:07 pm

sheltie

Bericht door Lau Krijger »

Hoi Klaes ik zou je adviseren om eens over een weegbrug te rijden, dat heb ik ook gedaan met mijn vorige trailer met laadvermogen van 600 kg, toen bleek dat het totaal gewicht(met trailer) bijna 1000 kg was en dan heb je toch een geremde trailer nodig (boven 750kg) er zijn ook veel personenauto"s die ongeremd minder dan 750 kg mogen trekken, dus ook daar moet je voor de wet rekening mee houden.
succes met je keus Lau

Klaes Hille Dijkstra
Berichten: 11
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 12:47 pm

Bericht door Klaes Hille Dijkstra »

Ik zet hem binnenkort op de weegbrug dan weet ik precies wat ie weegt. :D

Johan Hoekstra
Berichten: 22
Lid geworden op: ma okt 29, 2007 11:02 pm

Re: Shetland sheltie

Bericht door Johan Hoekstra »

Hallo Klaes,in jouw geval zou ik als je totaal gewicht van je boot met standaard inrichting ongeveer 500 tot 600kg weegt gaan voor een trailer als bv de Kalf 1050,deze heeft een laadvermogen van ongeveer 700kg waardoor je er ook nog wat visspullen,brandstof,kleding,koelboxen en andere spullen in kan laden zonder dat je aan de helling nog een hoop spullen moet overladen.
Dit soort is geremd en mag totaal 1050kg wegen.Dus als je auto ook zwaarder is als 1050kg mag je er gewoon met B-rijbewijs mee rijden.
Zelf heb ik een shetland 536(leeg 550kg)maar ik moet steeds een hoop spullen uit de auto overladen ivm max gewicht van de trailer,en ik kan je vertellen dat dit niet echt fijn is.
Dus een gewicht van 100 tot 150kg over is wel fijn om eventueel extra dingen mee te nemen.
Met een trailertje van totaalgewicht 750Kg zul je het volgens mij en de wetsdienaren niet kunnen maken.

Succes met de hobby

Groeten Johan Delta386
Als je er eenmaal geweest bent,dan raak je eraan verslaafd, ....... De zee..

Klaes Hille Dijkstra
Berichten: 11
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 12:47 pm

Bericht door Klaes Hille Dijkstra »

Ik ben vanochtend even naar de weegbrug geweest en mijn totale combinatie VWgolf 1.9tdi en boot op trailler incl alle spullen weegt 2320 kg, de boot met spullen weegt 1100 kg, als ik de ankers en touwen en een jerrycan met benzien eruit gooi scheelt het 60 kg, en weegt het geheel 1040. De auto weegt dus 1220. Ben mooi even wzen toeren met het geheel. t was mooi weer

wie het weet mag het zeggen wie het niet weet mag het zingen met een lied (De Dijk).

groetjes

Frank de Jonge
Berichten: 22
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:20 am

Bericht door Frank de Jonge »

Zoals het er nu voorstaat met het gewicht zul je toch een geremde trailer moeten nemen van bv 1050 kg maar kijk ook eerst eens op het kentekenbewijs van de auto wat daar staat bij lediggewicht en dat is dan weer bepalend of je het be rijbewijs moet halen of een zwaardere auto moet kopen, het verhaal genoemd in deze 1101 kg auto 1100 kg trailer is juist.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

wagengegevens

Bericht door Frans Salvo »

Vanuit de gegevens van de constructeur zou je achter deze Golf een geremde trailer mogen trekken van maximaal 1400 kg; ongeremd wordt dit 660 kg;

Of de Nederlandse wetgever er strengere regels op na houdt : geen idee.

Lau Krijger
Berichten: 17
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:07 pm

Bericht door Lau Krijger »

Ja Klaes zoiets had ik al verwacht het is altijd zwaarder dan je denkt, zelf heb ik nu een Pega z1350/520 geremd en kantelbaar bevalt prima.

nou succes met je keus Lau

Klaes Hille Dijkstra
Berichten: 11
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 12:47 pm

Bericht door Klaes Hille Dijkstra »

Bedankt voor de reactie's

Mijn huidige traillers is erg zwaar en ik weet ook niet waar hij of haar voor gebruikt is het is een fabriekstrailler maar hoe en wat geen idee. Hij zat bij de boot toen ik hem kocht en omdat we op dat moment op Ameland woonden stak dat niet zo nauw. De trailler deed wat ie moest doen en dat was genoeg. Maar nu we gaan verhuizen en ik straks verder moet en kan en of wil rijden wordt het verhaal wat anders. Het moet wel veilig zijn. Niet dat mijn trailler dat niet is maar ja zoals ik zei het nieuwst is er wel vanaf.

Ik denk dat ik binnenkort de boot maar even te water laat en dan de trailler ga wegen om te kijken wat deze weegt. Het gaat immers om het gewicht van de boot die op de nieuwe trailler moet komen te liggen.

groetjes
Een beetje gewichtsruimte over is wel makkelijk als je ziet dat alleen al een kist met touw en ankers 40 kg weegt dan is dat zeker makkelijk.

Barend Verschoor
Berichten: 134
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 8:27 am

Bericht door Barend Verschoor »

Het wegen van je trailer is niet zo moeilijk als er geen weegstation in de buurt is, zeker een enkel-as trailer.
Als je aan de waterkant ben haal je de boot eraf ,je neemt een weegschaal (daar waar je zelf ook af en toe op staat) plaats deze onder het wiel links (aflezen en even noteren)en rechts het zelfde plus onder je neuswiel , tel deze drie getallen bij elkaar op en je hebt exact je trailer gewicht.
Bij een tamdemasser ,ja moet je twee weegschalen hebben voor onder twee wielen gelijk ,aan ??n kant.

Succes.
:D
Gr Barend

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Bericht door Koen De Bièvre »

Ik zie de veertjes en wijzertjes al in het rond vliegen... !!! :D :D
Van dat weegverhaal klopt volgens mij geen meter.

Barend Verschoor
Berichten: 134
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 8:27 am

Bericht door Barend Verschoor »

Koen De Bi?vre schreef:Ik zie de veertjes en wijzertjes al in het rond vliegen... !!! :D :D
Van dat weegverhaal klopt volgens mij geen meter.
Koen , neem van mij aan dat het op de gram uitkomt , nooit gewogen door de politie , werkt op de zelfde manier alleen iets grotere weegschaal.
En de veertjes in het rond valt ook wel mee de meeste weegschalen gaan tot 130/150kg je weegt dus minder dan de helft van je trailer gewicht.
linker zijde +rechterzijde en je kogeldruk(neuswiel) exact gewicht.

gr Barend

Plaats reactie