scheef trekken bij optraileren boot.

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
willem de waal

scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door willem de waal »

Sinds twee jaar vissen we in Zeeland met een opgeknapte orca 535 met een 90 pk Honda erachter.
De boot staat op een pegatrailer met een elektrische lier.
Bij het optraileren. komt de boot steeds scheef op de trailer. De trailer is voorzien van geleidewielen. De achterste rollen hebben we al aan de anderekant van de hoofbalk gemonteerd.
Het lijkt er op dat de richels aan de onderkant de boot halverwege schuin drukt.
Wat is de beste oplosiing om dit euvel te voorkomen?
Extra rollen misschien?

vr gr. D 1638

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door Mark Stuyck »

Kijk eens of je elektrische lier wel goed recht staat.

Mvg,


Mark

willem de waal

Re: scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door willem de waal »

Beste Mark, ook dat hebben al gecontroleerd we gaan ook dat nog een keer checken. Ook de trailer hebben we hierop gecontroleerd.

Vr.gr. Willem

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Re: scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door Aad Boomman »

Hallo Willem,
Je praat over een opgeknapte boot, is dit doordat de boot een grote schade heeft gehad of een andere reden?
Ik vraag dit omdat als de boegrol/trekoog van de boot niet in de hartlijn van de kiel zou zitten de boot ook scheef op de trailer wil gaan.
Is dit niet het geval check dan of de rollen haaks staan ten opzichte van de lier als dit niet zo is gaat de boot ook naar opzij.
Andere redenen kan ik niet bedenken.
Een oplossing kan zijn:
Heeft deze boot een redelijke kiel? Ik bedoel in de verticale zin, zo ja dan kan je de kielrollen vervangen door een lage smalle rol in de kielbreedte en daarnaast aan weerszijden een hoger wiel zodat je een soort van H krijgt en de kiel gedwongen in deze rollen blijft lopen, ik heb dit op een Pega toegepast om een Beekman 540 altijd keurig rechtuit op de trailer te krijgen.
Als je een foto van wat ik bedoel wilt hebben dan mail je me maar.
a.boomman@upcmail.nl
veel succes, mvg aad.

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Re: scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door Aad Boomman »

Hallo Willem,
Als de oorzaak niet het trekoog is,
Een andere mogelijke oplossing?
Vervang de rubber kielrollen door van die harde nylon rollen.
Als de boot niet haaks, dus onder een hoek van 90 graden op de rubberrollen komt, maar bijvoorbeeld onder een hoek van 80/85 graden, dan wil de boot op het rubber niet verschuiven, op zo'n harde gladde nylonrol waarschijnlijk wel, het is maar een suggestie.
veel succes, mvg aad

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door Mark Stuyck »

Beste Willem, beste Aad,

Ter info:
Nooit harde rollen nemen bij een zware zeevisboot. De rollen in hard nylon, eftalon of ander hard materiaal geven geen enkele demping bij schokken tijdens het rijden. Dodelijk voor de kiel, de spiegel en de rest van je boot.
Vriendelijke groet,

Mark

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door Dre Frijters »

Willem,
controleer eens of die zijrollen niet te veel bootgewicht van de kielrollen overnemen. Het gewicht van de boot moet hoofdzakelijk op de kielrollen blijven. (die neem ik aan V-vorm hebben) De zijrollen op gelijke hoogte stellen en met niet meer dan handkracht tegen de onderzijde van de boot drukken en vastzetten.

Vaak zitten er in de zijrollen geen vaste (metalen) asbussen. Bij teveel gewicht erop vervormen ze op de as en bepaalt de gewichtsverdeling in de boot zelf welke kant ie op gaat hangen. In de buurt van de traileras aan weerszijde nog een extra paar steunen met zijrollen kan zeker geen kwaad.

Groet,
Dre.

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Re: scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door Aad Boomman »

Hallo Marc,
Ik ben persoonlijk ook geen voorstander van die harde rollen al worden ze wel degelijk gebruikt, het was van mijn kant ook maar een suggestie.

Hallo Dré,
Ik begrijp uit jouw verhaal dat jij er van uit gaat dat de boot over bak of stuurboord hangt, ik had echter uit het verhaal van Willem begrepen dat de boot niet goed in de lengte richting op de trailer wil,
misschien wil Willem nog even verduidelijken wat hij precies bedoeld, scheef in de lengte of over links of rechts hangen.

mvg aad

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Re: scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door Aad Boomman »

Hallo Willem,
Ik zie dat er een T nummer naast je D nummer staat, ben je ook een Ter Heijde visser?
mvg aad

willem de waal

Re: scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door willem de waal »

Om te beginnen met het laatste. Ik heb inderdaad een T nummer. Ik vis al bijna 40jaar ook vanuit Ter Heijden.(T27).
De orka was in goede staat en had geen schade. We hebben hem opnieuw gelakt en voorzien van nieuw RVA beslag, benzine tank, preekstoel, en verstevigende spiegel.
Bedankt voor alle tips. De pega trailer was nieuw en alles is nagemeten op haaks en recht. De geleide bandjes zijn even hard opgepompt wat extra rollen gaan we zeker doen. Misschien kan iemand advies geven over de plek.(Naast de kiel of hoger?)De boot glijd bij het trailerenvan van de achterste rol af, wat we ook doen. De zijrollen naar beneden, de boot bijsturen, wat verder het water in enz. Ik denk dat bij nylon rollen hij nog makkelijker wegglijdt. Kewi in Rotterdam adviseerde mij om Amerikaans peilstangen aan te brengen die hem recht moet sturen omdat de orka nauwelijks een kiel heeft. Ik denk dat de boot daarvoor te zwaar is.

Gr. Willem

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Re: scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door Aad Boomman »

Hallo Willem,
Als je lid bent van Ter Heijde dan woon je waarschijnlijk in de omgeving Rotterdam c.q Westland
Ik ben daar tot 2004 ook lid geweest maar vanaf dat ik met een geremde trailer moest werken ben ik naar de Afrit verhuist, normale helling zoals bij Neeltje Jans, dus niet met de trommels in het water, iets wat bijvanaf het strand lanceren onmogelijk is.

Maakt het nog uit of je de boot vanaf het strand of vanuit het water optrailerd?
Zit er op de trailer een kantelbaar centreer stel op gebouwd aan de achterzijde?

Zo ja, dan zou je er voor moeten zorgen dat de boot alleen het eerste gedeelte op de laatste rol draagt en daarna op de twee banden.
Zo nee, dan zal zo'n centreerstel je zeer waarschijnlijk kunnen helpen

Ik had uit je eerste verhaal begrepen dat de boot scheef omhoog kwam maar nu is duidelijk dat het gaat om de laatste rol waar hij steeds naast gaat lopen met het gevolg, schade aan de achterzijde/kiel als de boot op de rol steunen komt.
Nylon rollen helpen in deze situatie uiteraard totaal niet.
Ik heb geen idee wat Amerikaanse steunen zijn maar als je in de buurt van Rotterdam woont zou ik dolgraag eens kijken bij je boot/trailer combinatie, als je dat wat lijkt kun je me bellen op 0650448549
mvg aad

henri v.d. heuvel
Berichten: 23
Lid geworden op: za nov 27, 2010 8:34 pm

Re: scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door henri v.d. heuvel »

Kijk eens of het gewicht van de boot aan bak- en stuurboord gelijk of in ieder geval bijna gelijk is, zo niet dan zal de boot scheef op de trailer getrokken worden .
m.vr. groeten henri

willem de waal

Re: scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door willem de waal »

Ja Henry, daar hebben we ook al aan gedacht. Ook als we onze heavy motor recht zetten blijft het probleem. Maandag komt Aad de boel bezichtigen .
Bedankt
Vrggr. . Willem

Mark Meijs
Berichten: 21
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:02 pm

Re: scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door Mark Meijs »

Het gewicht van de boot aan bak- en stuurboord kan inderdaad een probleem zijn.
Wat bij onze boot (beekman 540) helpt is om de motor juist niet recht te zetten maar nadat deze omhoog is getrimd naar de kant te laten hangen die normaal omhoog komt. Probeer eens met het gewicht van de motor te spelen.

Laat ff weten wat heeft geholpen?!

Groeten en succes,
Mark
D1385

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door Dre Frijters »

Willem,
wat betreft het van de achterste rol aflijden van de kiel.
Ik neem aan, dat je de boot er gecontroleerd eraf laat gaan, d.w.z. met de lierslinger in de hand en de lierkabel nog in het trekoog. Als je de trailer dan juist minder diep steekt, dus met die achterste rol (dit moet zeker een V-rol zijn) net aan het wateroppervlak, dan lijkt het me sterk dat de boot er nog af kan schieten.

Prima dat Aad er naar kijkt ! Wilde dat ook al voorstellen, want dat zal vlotter helpen dan allemaal redeneren op papier.

Suc6.

willem de waal

Re: scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door willem de waal »

Beste Dre,
We laten de boot er gecontroleerd afglijden. Het gaat echter niet over het te waterplanten, want dat gaat prima.
Het probleem doet zich voo bij het oplieren.
Gr. Willem

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door Frans Salvo »

probleem zou wel eens vrij eenvoudig op te lossen zijn door je gekantelde motor naar de tegenovergestelde kant te draaien; een deel van je onbelans in gewicht wordt daardoor gecompenseerd
en anders een paar glijsteunen monteren op je trailer zodat je boot recht moet blijven; en hoe verder die glijsteunen naar achter staan, hoe efectiever
hoofdreden voor het slecht op/aflopen zal toch te zoeken zijn in de slechte gewichtsverdeling; een accu verplaatsen kan ook al een merkelijk resultaat geven
succes

willem de waal

Re: scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door willem de waal »

Beste Frans , het gewicht van de boot is gelijkmatig verdeeld, accu,s staan in het midden. De motor recht zetten is ook al geprobeerd. We gaan aan de slag na advies van Aad. Waarschijnlijk wordt het een andere kielrol en een geleidesysteen achterop om de boot recht te houden bij het oplieren.
Als het allemaal helpt zal ik daarvan verslag doen.
Gr. Willem

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Re: scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door Aad Boomman »

Beste mensen,
Allereerst wil ik zeggen dat ik ook de wijsheid niet in pacht heb.

De boot gaat tijdens het erop lieren met de achterzijde naar links of rechts, niet veel, maar de kans dat hij naast de rol op de steunen valt is erg groot.

De enige oorzaak hiervan is de achterste rol, de originele kielrollen die door o.a Pega geplaatst worden zijn 20 cm breed maar veel te vlak waardoor de boot makkelijk kan zoeken.

Dat wat Dré zegt, een diepe V rol, komt nog het best in de buurt van een oplossing maar veel beter is een centreersysteem van twee wielen die 10 tot 15 cm uit elkaar staan, afhankelijk van de boot.

Je trekt de boot met de boeg tussen die wielen en door de V vorm van de boot gaat het laagste punt van de kiel tussen die wielen, hij gaat niet naar links of naar rechts omdat beide zijden van de boot naar beneden willen en daardoor blijft de kiel in het midden.

Je moet deze wielen dan ook niet onder het wateroppervlak steken, dan is het effect geheel weg, de boot moet altijd kontakt met die wielen houden

Ik heb dit zelfde probleem bij mijn eigen trailer en de trailer van Fred Bens D 1273 opgelost door twee wielen te monteren en sindsdien géén last meer, zelfs niet bij het traileren aan de buitenhelling van Gorishoek waar vrijwel altijd de stroom dwars op de helling staat.

a.s maandag ga ik met Willem bij zijn boot/trailer kijken en hopelijk het probleem oplossen.

Nog even terug komen op de nylon / polyurethaan wielen,
Mark, ( Stuick) ik ben het gevoelsmatig geheel met je stelling, m.b.t de kunsttof rollen eens, maar waarom worden dan op de duurste, type Exclusieve, Pega trailers met deze rollen uitgerust? en zitten op de Economie uitvoering de rubberen?
Ik kan mij niet voorstellen dat, wanneer dit schadelijk voor de boot zou zijn, zij dit doen, misschien kan iemand hier een verklaring voor geven?

Mvg aad

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door Mark Stuyck »

Beste Aad,

Ik heb er geen idee van waarom een leverancier van trailers harde rollen (type eftalon) op een trailer van een zware zeevisboot zou plaatsen. Ik heb nog nooit een trailer gezien met standaard harde rollen.Buiten het feit dat de boot als een speer de trailer afgaat, is er geen enkel voordeel. En zelfs dat is geen echt voordeel want er moet steeds controle over de boot blijven.
Je hebt vooral de zwarte rubberen rollen en de iets hardere gele. Deze laatste zijn in mijn ogen de beste omdat ze ook niet verduren noch vervormen en toch een zekere demping geven. De gele rollen zijn niet goedkoop maar wel van goede kwaliteit.
Een boot is gemaakt om te varen en niet om op een trailer over de geweldig goede Belgische wegen te daveren.
De kiel van de boot kan de harde rollen wel aan. Het probleem is meestal de spiegel. De motor hangt hier met zijn 100 tot 150 kg aan. Je kan je inbeelden als je door een put rijdt wat een klap de spiegel te verwerken krijgt als er totaal geen demping is. En eens de spiegel naar de vaantjes zit je met grote kosten, al dan niet een perte totale.

Maar ook ik heb de wijsheid niet in pacht en hoop door reacties van anderen hierover iets wijzer te worden?

Mijn boottrailer, Riba 1350, heeft geen centreer systeem. Wel V-rollen. Hij blijft steeds recht bij het traileren.
Cebtreer wielen op een trailer, zoals die bij mijn vismaat, zijn wel een hele hulp bij zijdelingse stroming of zijwind. Zorg wel dat ze op de juiste hoogte staan.

Vriendelijke groet,

Mark

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door Frans Salvo »

Aad en Mark, in een ver verleden heb ik nog een aantal alu-boten gehad voor de snoekbaarsvisserij.
Quasi altijd met een Pega-trailer. Ik heb steeds de eerste rol (als je de boot opdraait) vervangen door een harde ertalon rol met een uitgesproken V-vorm.
Daarnaast verdubbelde ik bijna het aantal rollen die er standaard op stonden zodat de druk over veel meer punten werd verdeeld; bovendien zorgde ik ervoor dat die zelfede eerste ertalon-rol, de boot NIET meer raakte eens dat die op de trailer gelierd was.
Zoals Mark al aanhaalt, krijgt je boot enorme klappen op de weg en rollen die niks dempen zijn dan niet aangewezen.
Een bijkomend iets zijn opdraaibare kussens en dat ik zeker aan te raden voor elke boot !
succes

willem de waal

Re: scheef trekken bij optraileren boot.

Bericht door willem de waal »

Vanochtend Aaad op bezoek gehad. Hij heeft de trailer bekeken en de mogelijke oplossing voor gesteld. Ik ga de achterste rol van wieltjes voor zien en vande middelste scharnierrollen de achterste idem.
Ik laat wel horen als het klaar is en functioneert.
bedankt allemaal voor de bijdrage
vr.gr. Willem de Waal

Plaats reactie