Spitfire 4-blads schroef

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Roald Vos
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 27, 2007 7:21 pm

Spitfire 4-blads schroef

Bericht door Roald Vos »

Beste,

Wie heeft er ervaring en wil deze delen op het forum met een spitfire 4-blads schroef
Volgens de specificatie zouden deze 4-blads schroeven een verbetering geven v.w.b trekkracht, bij gelijkblijvende topsnelheid en ede ontwikkelt zijn voor offshore visboten. Topsnelheid is voor mij niet interessant, wel de trekkracht. Met mijn huidige black max 3-blads schroef (pitch 15) is de acceleratie in ruwe zee zeer matig, echter ik haal wel het maximale toerental . Idee is om een 4-blads schroef met gelijke pitch te introduceren.

gr
D1360

Gerrie van Hengel
Berichten: 84
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 10:13 pm

Re: Spitfire 4-blads schroef

Bericht door Gerrie van Hengel »

Hallo,Roald.
Een vier of vijf blad's schroef heeft minder "slip" zeg maar meer grip op het water.dus zal je sneller optrekken.(planeren) De vraag is echter,of het je dat waard is ? het prijs verschil tussen een drie of meer blad's propeller is nogal groot.
Gr,Gerrie.

Jan Voorwinden
Berichten: 14
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 3:35 pm

Re: Spitfire 4-blads schroef

Bericht door Jan Voorwinden »

Op onderstaande site is informatie te vinden m.b.t. schroefkeuze en de voor/nadelen van het type:
http://www.bouwmeesterwatersport.nl/showroom/schroeven/

Roald Vos
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 27, 2007 7:21 pm

Re: Spitfire 4-blads schroef

Bericht door Roald Vos »

Beste Jan

Ik heb inmiddels de 4-blads propellor geinstalleerd (pitch 15) op mijn Mercury EFI 100 pk welke een quicksilver 640 voortstuwt, e.e.a naar volle tevredenheid, een veel betere acceleratie (ideaal na "stilvallen" in een golf) en speciaal bedoeld voor de offshore visserij (lange afstanden varen op kruissnelheid), De meerprijs bedroeg ongeveer 20%

groet

Plaats reactie