beschadigingen aan de romp herstellen?

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

beschadigingen aan de romp herstellen?

Bericht door Mario Wauters »

Zoals bij iedereen waarschijnlijk heb ik ook af en toe eens een sterretje of een pelletje of stukje uit de yelcoating aan de romp van een stuk hout op zee of eens geraakt tegen de stenen ,hoe herstellen we dit met polyester? of of ,de beschadigingen zijn niet zoo groot een kleine 1/2 vierkante cm.
elpescador

delta 1518

Jan De Jonghe
Berichten: 58
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 11:42 am

Re: beschadigingen aan de romp herstellen?

Bericht door Jan De Jonghe »

Mario,
geef even je emailadres door, dan geef ik een mailtje terug ?
de.jonghe@skynet.be

Peter Lavrijssen
Berichten: 20
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 5:07 pm

Re: beschadigingen aan de romp herstellen?

Bericht door Peter Lavrijssen »

Mario,

ik doe kleine herstellingen altijd met variobond van De Ijssel. Kijk maar eens op http://www.de-ijssel-coatings.nl/write/ ... NL/332.pdf

Groeten,
Peter

Jan De Jonghe
Berichten: 58
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 11:42 am

Re: beschadigingen aan de romp herstellen?

Bericht door Jan De Jonghe »

Gelcoat repareer je met gelcoat.
Je kan het ook met koekedeeg doen, natuurlijk. Grapje.

Sjaak van Boxtel
Berichten: 87
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 6:43 pm

Re: beschadigingen aan de romp herstellen?

Bericht door Sjaak van Boxtel »

ik heb ook dit probleem wel gehad en omdat ik schilder ben en veel reparaties uit moet voeren met allerlei materialen heb ik een keer een proef gedaan met een stukje uit de romp en dit gerepareerd met susex,een 2 componenten pasta die wij gebruiken voor hout reparatie en dit werkt perfect goed laten drogen zeer goed schuurbaar en dan overschilderen er is echter een klein probleempje het moet goed drogen bij een temperatuur van 20 graden en minimaal 1dag drogen echt goed zit al enkele jaren

Jan De Jonghe
Berichten: 58
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 11:42 am

Re: beschadigingen aan de romp herstellen?

Bericht door Jan De Jonghe »

Ik probeer te begrijpen dat je gaatjes wil vullen, maar is dit dan waterdicht ???
Overschilderen ? Waarom zo moeilijk doen ?
Beschadiging uitschuren. Op de juiste manier, maar de manier waarop kan je zo maar niet neerschrijven hoe. Dat moet je tonen.
Dan vullen met gelcoat. De juiste kleur. Goed dik eropzetten en breder dan de beschadiging.
Dan schuren met verschillende korrel. Droog, nat, droog, nat tot alles mooi vlak is.
Dan polijsten met een pasta en een polijstmachine.
Je ziet dan geen enkel verschil met de rest. Als de kleur juist is.
Het gerepareerde stuk is dan even waterdicht als de rest van de gelcoat.
Gelcoat is niet 100% waterdicht na verloop van tijd. Bij onderdompeling.
Epoxy is waterdicht, maar het is geen epoxy boot toch ?
Nooit met een vulmiddel werken, en zeker niet onder de waterlijn !!

jan van den berg
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 16, 2009 11:45 am

Re: beschadigingen aan de romp herstellen?

Bericht door jan van den berg »

Jan de jonghe heeft absoluut gelijk voor wat betreft dit onderwerp. Zoals Jan beschrijft is de enige juiste manier die ieder polyesterverwerkend bedrijf gebruikt om gelcoatbeschadigingen weg te werken.
Belangrijk is wel dat je de laatste schuurbeurtjes met zo fijn mogelijk, waterproof schuurpapier doet. Je zult zien dat je na de laatste waterproof schuurbehandeling ( met water! dus niet droog) al een 95% glanzend eindresultaat hebt. Hierna met een prof. kwaliteit polish en een machinale poetsmachine alles afpolijsten en het resultaat is als nieuw en onzichtbaar.
Succes :-)

Rien Meijs
Berichten: 48
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:44 pm

Re: beschadigingen aan de romp herstellen?

Bericht door Rien Meijs »

als je meer wilt weten over repareren en zien raad ik ja aan om op youtube te kijken tik dan reparatie polyester boot in en even verder zoeken daar kan je veel van op steken succes er mee gr delta 1385

Roald Vos
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 27, 2007 7:21 pm

Re: beschadigingen aan de romp herstellen?

Bericht door Roald Vos »

Beste,

ik heb ervaring met zowel gelcoat als 2 componenten expoxyplamuur. m.b.t gelcoat, erg lastig aan te bregen (beetje dun) en zeker bij lage temperatuur een erg lange uithardingstijd. tevens lastig om het gaatje netjes op te vullen (kan bv met een ijsstokje) M.b.t de 2 componenten epoxyplamuur, hier ben ik heel enthousiast over, het is een goed verwerkbare paste, aanbrengen met een plammuurmes en vervolgens (indien de boot niet getrailerd wordt) een laagje gelshield en antifouling

succes
Roald

Kevin Crauwels
Berichten: 8
Lid geworden op: do feb 21, 2013 3:17 pm

Re: beschadigingen aan de romp herstellen?

Bericht door Kevin Crauwels »

Hoi iedereen voor mij is dit het allereerste bericht op dit forum omdat ik leest dat hier wel mensen zitten met wat ervaring wou ik eens horen of iemand mij zou kunnen helpen van een keuze van antifouling mijn boot is een orka 540 met een Yamaha 115 pk
Grtz kevin

Aad Boomman
Berichten: 143
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 10:43 pm

Re: beschadigingen aan de romp herstellen?

Bericht door Aad Boomman »

Hallo Kevin,
kijk eens op http://www.bootverf.nl en dan onder downloads, hier staat heel veel informatie m.b.t anti-fauling.
mvg Aad

Bob Janssen
Berichten: 63
Lid geworden op: do okt 25, 2007 10:03 am

Re: beschadigingen aan de romp herstellen?

Bericht door Bob Janssen »

Kevin Crauwels schreef:Hoi iedereen voor mij is dit het allereerste bericht op dit forum omdat ik leest dat hier wel mensen zitten met wat ervaring wou ik eens horen of iemand mij zou kunnen helpen van een keuze van antifouling mijn boot is een orka 540 met een Yamaha 115 pk
Grtz kevin

Kevin,

bij Samen Verder in Colijnsplaat hebben ze eem zeer goede antifouling in de aanbieding.
gr Bob
delta 1148

Kevin Crauwels
Berichten: 8
Lid geworden op: do feb 21, 2013 3:17 pm

Re: beschadigingen aan de romp herstellen?

Bericht door Kevin Crauwels »

dank je wel voor de informatie grtz

Kevin Crauwels
Berichten: 8
Lid geworden op: do feb 21, 2013 3:17 pm

Re: beschadigingen aan de romp herstellen?

Bericht door Kevin Crauwels »

hoi
ik heb en orca 540 ik heb een lekage gehad aan men tranducer dit is opgelost maar het schiuim dat in de boot zit is volledig nat is hier een oplossing voor ?

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: beschadigingen aan de romp herstellen?

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Hoi Kevin,

Ja daar is een oplossing voor! Maken dat uw boot verkocht is, en zakken met uw prijs! Jij weet ook net als ik wat Rudy maar voor zijn 540 heeft gehad bij inruil van zijn nieuwe boot?

Of je eerlijk moet zijn over die lekkage en water in het schuim is uw keuze!!!

Veel succes

Greetz Jerry

Plaats reactie