Toerental E Tec 90 PK

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
andre v d greft
Berichten: 4
Lid geworden op: do nov 29, 2012 8:52 pm

Toerental E Tec 90 PK

Bericht door andre v d greft »

Onze boot (Beetman Profish) is uitgerust met een 90 PK E Tec uit 2011. Het probleem is het toerental.
Het toerental is te laag, 4800 toeren met een prop RVS Viper 13.785 x 15 pitch met een snelheid van 33 mijl. Dit toerental is te laag voor een goede verbranding. Een kleinere prop (13.500 x 13 pitch) hebben we al uitgeprobeerd maar het toerental komt niet boven de 5200 toeren met een snelheid van 29 mijl. Eigenlijk kan dit niet volgens ons.
Het olieverbruik is behoorlijk, 1 op 75 en 1 op 60 (ongeveer). Het benzineverbruik is net geen liter per mijl. We hebben de motor gekocht bij Boatland en die kan ons niet verder helpen. Ook een andere dealer niet. Heeft iemand voor ons suggesties?
Alvast bedankt.

Gerrie van Hengel
Berichten: 84
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 10:13 pm

Re: Toerental E Tec 90 PK

Bericht door Gerrie van Hengel »

Vreemd verhaal .
Ik heb het idee dat het probleem eerder in de toerenteller zit, dan in de motor .
Het olie verbruik gaat volgens mij per gemaakte toeren.
Maar er zijn leden die met de zelfde motor varen ,die kunnen je wellicht verder helpen.
Gr. Gerrie.

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Toerental E Tec 90 PK

Bericht door Alex Wycisk »

Boatland .... kom je niet verder mee.

Ga eens naar Zwemer watersport zou ik zeggen.
Mijn motor (van boatland) stond afgesteld op de verkeerde olie (de laagste grade ipv de XD100) vandaar het hoge olie verbruik. Na afstelling was dit een wereld van verschil.

Grtz Alex.
e-tec rulez !!

Mart Reinders
Berichten: 1
Lid geworden op: zo dec 23, 2012 11:02 am

Re: Toerental E Tec 90 PK

Bericht door Mart Reinders »

Als je kijkt naar testen van de E-tec 90 met een boot van het vergelijkbare gewicht dan lijkt het erop dat het normaal is, propeller en snelheid zijn identiek, alleen je benzine verbruik ligt hoger als opgegeven.
Vreemd maar het is blijkbaar een eigenschap van deze motoren dat het toerental niet hoger komt.
Hieronder vind je 2 links naar de testen.
http://www.evinrude.com/Content/Pdf/neu ... /PE801.pdf
of
http://www.boattest.com/boats/boat_vide ... -Overviews

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: Toerental E Tec 90 PK

Bericht door Marcel Oomen »

heb zelf ook een 90 pk ,
en naar mijn mening is je benzineverbruik normaal.
ikzelf heb ook een verbruik van ong. 1 op 1 zeemijl, maar alleen het olieverbruik ligt echt aan de hoge kant ( bij mij ong. één op de 100-125 km).
ik had in het begin ook problemen met de afstelling ( pruttelen e.d.) , maar nadat ik bij een GOEDE zaak was geweest ( snellens in herten ),daar een beurt laten geven, en bovendien het advies kreeg alleen maar die speciale olie voor etec te gebruiken, zijn alle problemen opgelost, en loopt de motor als een tierelier..
advies is dus om even naar een goede zaak te gaan , en van snellens weet ik dat zeker.
succes.
grtz, marcel D.1013

andre v d greft
Berichten: 4
Lid geworden op: do nov 29, 2012 8:52 pm

Re: Toerental E Tec 90 PK

Bericht door andre v d greft »

toerental e tec
toerenteller heeft 200 toeren te weinig aangegeven volgens de laptop die bij een dealer was aangesloten op de motor
motor maakt dus 5000 toeren dit zou voldoende moeten zijn voor max vermogen en max snelheid
blijft alleen nog het olie verbruik we hebben het advies gekregen om het zeer precies bij te houden
het zou normaal moeten zijn omdat er al 109 vaar uren op zitten de motor staat op 100tc dus dat moet ook goed zijn
een kennis van onze club skuytevaer heeft een nieuwe 90pk etec gekocht en excact het zelfde probleem als dat van ons

chiel quaak
Berichten: 12
Lid geworden op: zo dec 09, 2012 3:18 pm

Re: Toerental E Tec 90 PK

Bericht door chiel quaak »

toch denk ik dat de e-tec geen slechte motoren zijn maar je hou altijd wel eens iets natuurlijk nee die ouwe evinrude motoren dat was troep vreselijk gewoon een koffiemolen liep stukken beter!

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Re: Toerental E Tec 90 PK

Bericht door Alex Wycisk »

Een nieuwe E TEC zal in de eerste x uren meer olie verbruiken. Is normaal en ook zo bedoeld.
Stel zeker dat de computer op XD 100 olie is afgeregeld en dat je ook echt deze olie gebruikt.
Verder probleemloos en heel veel koppel !!!

Grtz Alex
e-tec rulez !!

Plaats reactie