welke boot en prijsklasse

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
joeri wilmssen
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

welke boot en prijsklasse

Bericht door joeri wilmssen »

Hallo,

Na enkele jaren van twijfelen ivm de aankoop van een 2-de handse visboot, heb ik de laaatse weken al heel wat advertenties gelezen ivm de aankoop van een okkazie visboot.
IK zou er vooral mee gaan kustvissen maar zou ook op termijn ook wel eens willen gaan wrakvissen. Ook zou de boot dit jaar al mee naar Spodsbjerg kunnen en volgend jaar gaan we naar Mandal in Noorwegen.
Nu heb ik ondertussen al heel wat 2-de hands boten en nog veel meer prijzen gezien en ik merk precies wel dat je voor een serieuzere (en recentere) okkazie al snel meer dan 10.000 Euro zult mogen ophoesten. Ik heb nu echter een recente (van 2005 of 2006) Orka 500 gevonden met een ietwat rare kombinatie van moter erachter nl een Johnson 75PK 2-takt uit 1999. De "vraagprijs"hiervoor is 8200 euro.
Wat is echter jullie advies: even bijsparen tot je de droomboot van rond de 12.000 Euro (warrior 165 of beekman) kunt kopen of eerder voor de iets goekopere variant van 8200Euro?

MVG, Joeri
Somnium
Delta 1609

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Joeri,

Mijn advies: "Afblijven" Met zo'n oude motor ga je gegarandeerd binnen de korste keren problemen krijgen, en een hoop geld betalen voor reparaties! Het omgekeerde zou wel kunnen, een voorbeeld, mijn maat zijn boot staat ook te koop, dat is een iets oudere orka 540, maar met een nieuwe motor van 4jaar oud, met nog geen uren op de teller (daar is de vraagprijs ook 10.000€). Aan zo'n combinatie kun je nog wel jaren "onbezorgd" plezier beleven, en veilig het water op!

Langs de andere kant, als je zeker weet dat je nieuwe hobby geen eendagsvlieg gaat worden en je van plan bent het heel wat jaartjes vol te houden, zou ik persoonlijk voor nieuw gaan. Ik heb toevallig op de beurs eens heel goed gekeken naar dat bootje dat Seb Matthijsen bij zich had, nl dat "predator" bootje, en ik moet zeggen dat dat er heel goed uitzag voor een "zeer" schappelijke prijs. Ik heb er zelf nog nooit mee gevaren, maar voor onder de kust leek mij die prijs (ik dacht tussen de 7.000 en 8000€) goed mee te vallen. Er moet natuurlijk nog een nieuwe motor op, maar geloof me, nu met de crisis als je het een beetje goed kan uitleggen bij de verkoper, koop je een nieuwe motor voor "heel" weinig geld, desnoods een nieuwe overjaarse! Ik denk dat je voor 12.000€ een nieuwe predator en motor kunt kopen (zoals ik al zei, als je het goed kunt uitleggen!), dus mijn advies, blijf van (zeer) oude rommel af en ga (spaar) voor nieuw!!!

Succes

MVG Jerry

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Niels Janse »

Hallo Joeri,

IK denk dat de orka 500 een mooie boot is als je op zoek bent naar een boot voor de kustwateren en af en toe eens naar de wrakken. Misschien heeft de verkoper er oren naar om de motor er af te halen en dus de enkel de boot met trailer aan jou te verkopen? Dan kun je zelf op zoek naar een betaalbare jonge motor.

Ik heb zelf jaren met een orka 535 gevaren en sinds een tweetal jaar met een beekman 540 fish cabin. Beide zeer goede boten en lekker ruim.
Het wat oudere model orka 535 is 2e hands ook wat vaker betaalbaar te vinden.

Bij beekman staat momenteel een 2e hands beekman fish cabin voor 8450 incl een 75 pk mercury. Deze motor is ook al wat ouder, maar ik weet bijna zeker dat het mogelijk is om de boot zonder motor te kopen.
Ook op marktplaats staat een beekman 540 fish cabin met een mercury optimax 115 pk te koop. Alles is van 2008. Zit alleen geen trailer bij. Vraagprijs is 14500.
Op 2ehands .nl staat een beekman 540 fish cabin te koop met een 90 pk mercury optimax. Zit ook geen trailer bij en de vraagprijs is 12000.

De predator waar Jerry het over heeft is een leuke boot, doch een groot nadeel vind ik dat je zittend moet varen en dat het vrijboord aan de lage kant is. De afwerking vind ik ook wat aan de magere kant. Het is een boot voor de kustwateren, maar zeker niet voor de wrakken. Ook moet je er rekening mee houden dat er bij een nieuwe boot nog behoorlijk wat kosten bij komen met betrekking tot accesoires en apparatuur en dergelijke. Vergis je hier niet in!!

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Succes!

Grtz,

Niels

Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Bert Douwma »

Joeri,
Ik zou eens met delta 229 gaan praten. Lijkt mij een complete boot voor een hele goede prijs.
Vergis je niet in alle bijkomende kosten, toch gauw 20% van de aanschaf boot, trailer, motor.

Ben zelf niet zolang geleden op zoek geweest naar een boot en geslaagd.
Ik liep toevallig tegen een Cotec/volksyacht fisherman XL (2006) aan. Was meteen mijn boot.
2 slaapplaatsen, kooktoestel, gootsteen, chemishch toilet, overdekt sturen, zeewaardig ( cat. C)
Heb er erg weinig voor betaald, nu na anderhalf jaar een grotere motor aangehangen.
Heb al zeer veel lol gehad voor de € 7200,-

Eerst lekker voor de kust met de 25 PK en nu even wat verder weg. Ik heb een goede prijs voor de motor gekregen bij de aanschaf van de 60 PK.
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

Theo Ringenaldus
Berichten: 61
Lid geworden op: do jan 28, 2010 7:57 pm
Contacteer:

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Theo Ringenaldus »

Niels!

Dan heb ik zeker een andere predator als waar jij het over hebt. In de mijne stuur ik met het grootste gemak al naar gelang zowel staand, als zittend. Zelfs als ik de originele door Douglas Marine bijgeleverde buiskap heb staan. En ook met dat volgens jou te lage gangboord valt het reuze mee. Deze is zondermeer te vergelijken met het gangboord van vele andere zeevisbootjes zoals bijvoorbeeld de warrior en orca. Dit bootje snijd door het water en vaart als een speer, mede doordat de bodem een soort trimaranmodel heeft. Kortom, de boot heeft gewoon goede vaareigenschappen. Het is dan ook daarom dat ik er geen smarttaps op heb gemonteerd. Hij komt vanaf de buitenkant gezien misschien wat klein over, maar vergis je niet, er is meer dan genoeg ruimte om comfortabel met 3 volwassenen te kunnen vissen. Wanneer wij, wat veel voorkomt, te samen met andere bootjes (orca, beekman, warrior, rana enz) naar de wrakken (ook de verder weggelegen) opvaren, doet dit bootje qua vaargedrag en veiligheid niet voor deze merken onder. Alle merken visboten hebben voor en nadelen. Ook de predator. Ik ben er echter donders tevreden mee, zeker wat betreft het zeevissen in al zijn facetten. Een tijdje geleden heeft ook zeehengelsport uitgebreid over de predator 165 gepubliceerd, compleet met veel foto,s en veel relevante info. Hierin kwam de boot er uitmuntend uit. Ook verwijs ik naar de site van Seb Matthijsen waar allerhande en goede info te krijgen is. Wanneer mensen zich aan het oriënteren zijn betreffende een eventuele keuze voor een goed en betaalbaar zeevisbootje, zou ik de raad van Jerry zeker ter harte nemen. In Engeland worden deze boten ook als combinatie geleverd. Boot, trailer en al naar gelang de buitenboordmotor waar je zelf voor kunt kiezen. Dit is volgens mij ook mogelijk bij Seb Matthijsen. Dat scheelt je al gauw een paar duizend euro. Tel uit je winst! Bovendien worden de predator 165 bootjes zowel in Engeland als Nederland al tweedehands aangeboden. Veelal ook als combinatie boot, trailer, motor. En met een beetje geluk heb je er dan ook nog de nodige apparatuur en andere zaken op visgebied bij.

Vriendelijke groeten,

Theo Ringenaldus

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Niels Janse »

Hoi Theo,

Zoveel mensen, zoveel wensen. Daarom is het ook maar goed dat er zoveel verschillende modellen te verkrijgen zijn.
Ik snap dat het mogelijk is om staand te varen in de predator, maar je staat dan toch een stuk minder beschut, zoals in de beekman fish cabin en je hebt minder goed overzicht op het dashboard.

Ik wil deze boot zeker niet afkraken, maar ik geef alleen mijn mening aan de hand van mijn ervaring.

Het gangboord is wel degelijk lager dan de orka of de beekman, zeker als je in de kuip staat goed merkbaar, doordat de rand minder hoog komt als je er tegen staat. Ook het feit dat de kajuit niet af te sluiten is vind ik een nadeel, maar nogmaals dat is mijn mening!

Grtz,

Niels

Theo Ringenaldus
Berichten: 61
Lid geworden op: do jan 28, 2010 7:57 pm
Contacteer:

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Theo Ringenaldus »

Hoi Niels,

Het gangboord is ongeveer 85 cm. Dat zal ongetwijveld minder hoog zijn als van een beekman of orca. Maar wel weer te vergelijken met dat van de worrior. Als ik de simpele, en zeer makkelijk en snel op te zetten buiskap heb staan, ben ik volledig beschermd tegen hoosbuien en golfwater. Dat het bootje geen afsluitbare kajuit heeft is een gegeven waar ik goed mee kan leven. Maar goed, misschien dat ik me ooit nog de luxe kan en wil permiteren van een boot waar alles op en aan zit. Voorlopig kan ik met dit bootje prima uit de voeten.

Groeten,

Theo

joeri wilmssen
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door joeri wilmssen »

Bert Douwma schreef:Joeri,
Ik zou eens met delta 229 gaan praten. Lijkt mij een complete boot voor een hele goede prijs.
@ Bert Douwma

Wie of wat is Delta 229?

MVG, Joeri
Somnium
Delta 1609

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Klaes Dijkstra »

Joeri,

Ik denk dat die predator best een heel aardig bootje is. Al vaar en vis ik zelf met een shetland sheltie omdat ik beslist wil staan tijdens het varen dan wel een beetje half op een stoel wil kunnen leunen omdat ik dan meer ovezicht heb oa naar de vogels die je veel vertellen maar ook de golven die je tegenkomt kunje wat beter pareren en dat vindt ik persoonlijk prettig.

Ik heb die predator zien varen en ik heb een dag in mogen vissen. En voor het geld dat er voor betaald moet worden betaald denk ik dat het een prima maar ook heel komplete boot is waar je zeker veilig de zee op kan.

Maar er is ook genoeg ander mooi spul te koop. Maar kijk uit wat je koopt!

Ik geef je 1 advies kijk uit in Katwijk. Dan wil ik niet alle mensen over 1 kam scheren maar er worden daar door sommige mensen boten behandeld als oud vuil. Mijn advies koop iets goeds en niet met herstel werk aan de onderkant, ook niet als dat ""proffesioneel" gerepareerd is.

Groet

Klaes

hilbert van vlimmeren
Berichten: 76
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 7:56 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door hilbert van vlimmeren »

beste heer

ik heb zelf een beekman alfa 505 compleet met apperatuur en een geremde trailer trailer en motor boot is van 2003 indien u interesse heb graag een mailtje naar h.vanvlimmeren@kpnmail.nl ik zal u dan foto,s toesturen en de evt prijs die ik in gedachte heb die onder de 10.000 euro zit
hilbert delta 1609

Bert Douwma
Berichten: 140
Lid geworden op: di nov 01, 2011 8:53 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Bert Douwma »

Joeri,
Soms is de oplossing erg dichtbij. Staat hier op de site bij " te koop".
Die 11.000,- is een vraagprijs, dus ik zou eens gaan praten.

Groet,
Bert
Bert Douwma
Delta 1664

Comtec Fisherman XL
Yamaha 60 pk

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Klaes Dijkstra »

Die beekman 540 bedoelje bert? Dat is ook wel mooi speelgoed. Zou ik zeker overwegen maar ik ben al voorzien.

joeri wilmssen
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door joeri wilmssen »

@ allen,

Allereerst dank U wel voor de vele tips en voorstellen.
Ik zie ook dat smaken verschillen en wat voor de ene 'het van het is', is voor de andere dan weer slecht. Ik neem wel aan dat eens jullie aan het water staan alle menigsverschillen over boten, motoren, electronica vergeten zijn en jullie er samen een gezellige dag van maken!

Ik heb ondertussen een vraag over de trailerbaarheid van een Beekman 540?
Nu kan een beekman 540 misschien wel de Rolls Royce van de kleine kajuitboten zijn maar daarbij hoort spijtig genoeg ook een stevig hoog eigengewicht (675Kg droog aan de haak) en ik stel me enkele vragen over de 'trailerbaarheid' van zo'n zwaar ding.
Ik woon op 90 minuten rijden van de zee (Antwerpse Kempen) en de bedoeling is om met een VW transporter (die wel 2200 kg mag trekken) mijn boot te traileren. Als ik alle gewichten begin op te tellen kom ik al snel uit op bijna 1500kg.
Dit verklaart misschien ook waarom alle Beekman 540 boten die 2-de hands te koop staan over een vaste ligplaats beschikken en geen deftige trailer hebben.

Zijn er Beekman 540 eigenaars die de boot elke maal als ze gaan vissen 2 keer anderhalf uur traileren, de boot mee op vakantie nemen (1000 km) en doen ze dit met een 'normale' auto of hebben ze daarvoor een 4x4 nodig?

MVG, Joeri
Somnium
Delta 1609

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Mark Stuyck »

Smaken verschillen inderdaad.
Orka heeft maar één deftige wrakvisboot en dat is de 535 die qua vaar-en drifteigenschappen slechts de Beekman 540 naast zich heeft. Dit wat betreft trailerbare bootjes natuurlijk.
Beide boten met 100 pk Yamaha 4 takt wegen inclusief geremde trailer en getankt en geladen net geen 1350 kg.
Het traileren van deze boten duurt 10 minuten en is totaal geen probleem.
Ook het vertrekken met de wagen onderaan de helling is geen probleem.
Zolang je maar beseft waar je mee bezig bent.
De leeftijd van de motor is meestal ook geen probleem zolang je maar weet welk type dat deugdzaam is en hoe de motor steeds behandeld werd of wordt. vb. De Yamaha Aetol 2-takt zijn heel betrouwbare motoren. Ook al zijn ze 20 jaar of ouder.
Een buitenboordmotor maakt nu éénmaal niet zoveel uren.
En langdurige stilstand is voor een motor meestal erger dan draaiuren. Daarom laat je hem best elke 2 weken eens een kwartiertje draaien. Wel de waterkoeling niet vergeten aan te sluiten.

Mvg,

mark
Delta 560

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Mario Wauters »

Beste Joeri

Ik heb een beekman cabinfish 540 met een 115 suzuki .
Inderdaad het is een boot die wel wat gewicht heeft, mijn boot ful option volgeschuimd,trimvlakken radarbeugel ankerwinch autopilot enz enz getankt geladen op een pega trailer 1850 weegt 1825kg op de weegbrug geweest.
Ik ben van Antwerpen en ga dan naar neeltje jans (95km)of nieuwpoort(140km) zonder problemen heb wel een hyunday santa fe 4x4 die 2000kg mag trekken het is een automaat geen enkel probleem om te traileren en met een transporter die jij hebt moet het ook goed kunnen,vrienden van mij hebben een rib met cabine en 150pk op een dubbelas en traileren perfect in nieuwpoort.
Verder neem ik mijn boot 2x per jaar mee op reis naar spanje voorbij Valencia 1800km enkel zonder problemen dit reeds sinds enkele jaren,voor een 5 tal weken daar ligt hij dan wel in de yachtclub.
Er zijn al verschillende artikels geschreven over het traileren in het begin best met een paar vrienden afspreken om samen de procedures te volgen voor het traileren en eens je het onder de knie hebt geen enkel probleem en nooit gaauw gaauw altijd rustig rustig wielen van de auto blokkeren enz.
In spanje zijn mijn spaanse en franse visvrienden die met grotere boten varen jaloers op de deugdelijkheid van mijn beekman,als er dan toch een minpuntje zou zijn hij is niet zelflozend dit word wel opgevangen door een bilgepomp ,maar de vaareigenschappen zijn subliem.
Mvgr
elpescador

delta 1518

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Niels Janse »

Joeri,

Ik trailer ook al jaren, zowel met de Orka als nu met de Beekman fish cabin.
Dit is gewoon heel goed te doen. Zeker voor jou met je transporter.
Ik doe het in ieder geval met een 'gewone' auto.
Ik ben pas geleden op de weegbrug gegaan en kwam met de gehele combinatie op 1500 kg.
Ik heb er dan ook een pega zb1850 onder zitten.
Het is altijd opletten met het traileren, zowel met een zwaardere boot als met een lichtere!

Laat je in ieder geval niet afschrikken door het traileren. Het lijkt nu, doordat de fish cabin's die nu te koop staan, dat deze vooral in de haven liggen, maar niets is minder waar. Ik weet er ook een heleboel die gewoon op de trailer staan.

Grtz,

Niels

joeri wilmssen
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door joeri wilmssen »

@ allen,

IK heb hier nog niemand iets horen vertellen over de Raider 18 fisherman.
Er staat zo'n Raider met Tohatsu 90 pk, beide uit 2008 te koop (op een pega trailer).
Boot ziet er wel 'blits' uit maar vaart en drift hij ook goed en is deze te vergelijken met de Beekman or Orka (kwestie van kwaliteit enz..)?

nogmaals MVG, Joeri
Somnium
Delta 1609

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Niels Janse »

Joeri,

Vaareigenschappen van de raider ken ik niet, maar ook bij deze boot weer het grote nadeel dat je geen afsluitbare kajuit hebt en weinig opbermogelijkheden. Stiekem neem je toch behoorlijk wat spullen mee en bij deze boot zal het dan ook snel rommelig worden om alles een plekje te geven.
Ook het uiterlijk vind ik zelf ook niet echt mooi, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Ook heeft hij geen in hoogte verstelbare stoelen en staand varen is ook niet mogelijk.
Om naar voren te lopen is ook niet mogelijk. Bij de orka en beekman boten heb je nog ruimte naast de kajuit om naar de boeg te kunnen lopen. Dit is wel zo handig bij de helling. Bij de beekman heb je zelfs daarvoor nog een voeten plankje/opstapje.

Grtz,

Niels

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Marcel Oomen »

joeri,

ik zou toch niet zoveel op het gewicht letten.
reden; hoe zwaarder de boot, hoe stabieler met slecht weer ( als je dan toch naar de wrakken wilt gaan in de toekomst) , maw dan slaat hij niet zo snel om.
ik heb zelf een quicksilver 550 walkaround , en die is in de loop der jaren ook een flink stukje zwaarder geworden, ( radarbeugel, reddingsvlot etc.etc.) , maar heb er toch al heel wat slecht weer mee meegemaakt,dit kan ons allemaal gebeuren, dat het weer toch omslaat.
ik moet er niet aan hebben gedacht dat de boot slechts de helft zou wegen, dan ben ik bang dat ik het nu niet kon navertellen.
voor het traileren zelf hoef je het niet te laten, de boot ligt erin of eruit binnen 5 á 10 minuten.
ik heb er zelfs een systeem opgemaakt waarmee ik de boot niet alleen eruit kan lieren, maar ook erin, ingeval van een te 'rechte' ( lees; te horizontale ) helling.
dan trek ik hem met de lier het water in,
grtz, marcel D.1013

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Mario Wauters »

Marcel dat moet je me eens uitleggen hoe je de boot met de lier erin legt?want inderdaad soms wil hij wel niet makkelijk van de trailer.
elpescador

delta 1518

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Mark Stuyck »

He Mario,

Dat kan ik geloven als uw combinatie 1825 kg weegt.
De onze weegt inclusief geremde Pegatrailer type 1350 net geen 1335 kg, officieel gewogen.
Dat is 475 kg extra dat jij hebt voor dezelfde boot.
Mss een beetje minder lood meenemen? :D
Of pomp jij je dubbele bodem vol benzine?
Iets klopt er niet.
Ter info: wij hebben Yamaha 100 pk 4 takt, 100 liter benzine, 2 batterijen en de klassiek spullen zoals reserveanker, ....
En de ingebouwde tank is opgeschuimd wegens lekken.

Mvg,

Mark
Delta 560

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door harrie cas »

als jullie beide dezelfde beekman 540 hebben en dan dit grote gewichtsverschil dan klopt er zeker iets niet dan zou ik toch me eigen eens gaan afvragen waar dat in zit misschien eens alles uit je boot halen en dan op de weegbrug en dan alles erin wat je normaal meeneemt en dan nog eens wegen.of je moet 400 kilo pilkers meenemen en 200 liter extra benzine(grapje) ZOU DIT TOCH ZEKER EENS NAKIJKEN.

ik had zelf een beekman profish 590 incl vaste tank van 90 liter + 2 losse tanken van 42 liter 2 accu,s van 100 amp bodem geschuimt en een pega zb 1600 en een mercury 115 elpto en het hele zaakje woog incl ankers,lood en de rest van het zooitje maar goed 1500kg

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door walter de landsheer »

Ikzelf vaar met een 590 en zit rond de 1500 kg zonder trailer !!!
Walter

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Mario Wauters »

Ben indertijd met mijn boot ook naar de weegbrug geweest ,ga het nog eens doen om zeker te zijn want hier zijn er toch wel wat verschillen als ik zo bekijk,nadien meer hierover.
elpescador

delta 1518

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Marcel Oomen »

Mario Wauters schreef:Marcel dat moet je me eens uitleggen hoe je de boot met de lier erin legt?want inderdaad soms wil hij wel niet makkelijk van de trailer.
heel eenvoudig, mario,

op de trailer heb ik RVS tandwielen/katrollen gelast waarover ik een stevig touw naar achteren leidt.
dit touw gaat vervolgens weer naar voren door het (trailer) oog heen.
het is natuurlijk even passen en meten, waar precies je katrollen moeten komen, zodat het touw zich niet vast tegen de boot trekt, maar uiteindelijk is het heerlijk , als je op een niet te steile helling alleen maar op de knop hoeft te duwen en je boot vanzelf het water in glijdt.
de kabel van de lier moet dan wel natuurlijk naar achteren geleid worden, ook via/via ( om een stevige stalen pin heen, zodat hij niet verward komt met de trailer zelf) , en die moet dan het touw dat je door de katrollen geleid hebt aantrekken.
je kunt je boot zo, na wat oefenen heel gecontroleerd het water in laten.
werkt super!.
grtz, marcel D.1013

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Niels Janse »

Marcel,

Welk merk en type lier heb je op je trailer zitten?
Bevalt deze nog goed (heeft deze geen last van vocht en dergelijke)?
Krijgt hij de boot er snel en moeiteloos op?

Grtz,

Niels

joeri wilmssen
Berichten: 170
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 10:38 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door joeri wilmssen »

@ Allen,

Na de krokusvakantie van volgende week ga ik naar een Delta collega kijken met een Beekman 505 met een Mercury 60pk, beide van 2003. Aangezien ik vooral ga kustvissen en misschien heel af en toe eens een wraktochtje lijkt het mij een Beekman 540 met een 90 of 100 pk" misschien iets te veel van het goede".
Iemand echter een gedacht of je een in Nederland ingeschreven Pega Comfort trailer uit 2006 hier in Belgie nog officieel kunt laten inschrijven? (zit bij de boot)

MVG, Joeri
Somnium
Delta 1609

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Marcel Oomen »

Niels Janse schreef:Marcel,

Welk merk en type lier heb je op je trailer zitten?
Bevalt deze nog goed (heeft deze geen last van vocht en dergelijke)?
Krijgt hij de boot er snel en moeiteloos op?

Grtz,

Niels
het is deze niels:
en die bevalt nog altijd super, toch niet duur( 300 euro).
voor de vocht doe ik er altijd een plastic zak omheen, dus hij komt alleen 'buiten ' tijdens het traileren/vissen.

LIER elektr. 12V 8000 LBS AKTIE (3838 KG trekkracht) van www.sypshop.nl
grtz, marcel D.1013

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Marcel Oomen »

sorry, moet zijn:

http://www.sybshop.nl

is nu zelfs voor 240 euro....
grtz, marcel D.1013

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Niels Janse »

Marcel,

Gebruik je hier een aparte accu voor (in een kist aan de trailer of los in de koffer?)
Heb je de draadloze afstandsbediening of met kabel?
is de lier roestgevoelig? Ik neem aan dat je hem dan nooit afspuit?

En ik ben benieuwd naar de snelheid. Trekt hij hem er snel op of gaat het heel langzaam. Laat je hem er dan ook met de terugloop eraf of met de vrijloop?

Als ik het zo zag kan je hem niet met de hand bedienen, dus mocht hij een keer dienst weigeren moet je hem nog omwisselen voor een handlier.

Grtz,

Niels

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Marcel Oomen »

Niels Janse schreef:Marcel,

Gebruik je hier een aparte accu voor (in een kist aan de trailer of los in de koffer?)
Heb je de draadloze afstandsbediening of met kabel?
is de lier roestgevoelig? Ik neem aan dat je hem dan nooit afspuit?

En ik ben benieuwd naar de snelheid. Trekt hij hem er snel op of gaat het heel langzaam. Laat je hem er dan ook met de terugloop eraf of met de vrijloop?

Als ik het zo zag kan je hem niet met de hand bedienen, dus mocht hij een keer dienst weigeren moet je hem nog omwisselen voor een handlier.

Grtz,

Niels
-accu: gewoon de auto-accu met een hele dikke kabel naar achter door de auto heen geleid.( ik geloof 10 mm2, afgezekerd met 80 amp), mijn accu zit vóór in de auto.
-bediening is met een kabel die enkele mtr. lang is, dus genoeg.
-ivm roest spuit ik alles ( dus ook de lier) ná een visbeurt in met wd 40, ook alle draaibare dingen op de trailer en boot en alle slotjes, de wiellagers en alle vetnippel spuit ik ook door met vet.
-de snelheid vind ik meer dan genoeg, hoeft voor mij niet sneller , omdat je dan alles goed gecontroleerd kunt doen.
-je kunt hem ook op de vrijloop eraf laten natuurlijk, maar dat vind ik nu ( met het afliersysteem) te ongecontroleerd.de vrijloop gebruik ik nooit meer. maar als je hem gaat gebruiken moet je die hendel voorzichtig omzetten,dus druk eraf bij het omzetten, want die kan je eruit trekken, als je er te hard aan fokt.
- je kunt hem idd niet handmatig bedienen ( enige nadeel), daarvoor heb ik in geval van nood altijd dikke spanbanden bij me, zodat we toch de boot altijd eruitkrijgen.
het zal allicht dan wat langer duren, maar ja, je kunt niet alles hebben , hé.
grtz, marcel D.1013

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Mark Stuyck »

Of je de Nederlandse trailer in Belgie ingeschreven en gekeurd krijgt, weet je door naar Pega te bellen.
Je geeft het nummer van de trailer op en zij zien op hun lijsten of dit mogelijk is.
Vervolgens maak je een afspraak met Pega en rijd je er naar toe want zij moeten dan een nieuw nummer kloppen in de trailer en een bijhorend attest afleveren.
Vervolgens kan je hem "vlot" laten keuren in Belgie.
En dat "vlot" is lichtelijk ironisch bedoeld want een trailer laten keuren in Belgie, gaat meestal moeizaam.

Mvg,

mark
Delta 560

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door harrie cas »

walter de landsheer schreef:Ikzelf vaar met een 590 en zit rond de 1500 kg zonder trailer !!!
Walter
ja walter maar jij hebt een fishcabine en ik had een pro fish half open kajuit daar zal ook wel gewicht verschil inzitten.mvg harrie

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Mark Stuyck »

En zeker nakijken of er geen water in de bodem zit.
Bij Orka heb je een aflaatstopje en zicht in de dubbele bodem via een luik.
Bij Beekman normaal ook.

Het aantal boten dat rondvaart met een hoop water in de dubbele bodem, is zeer groot.

Mvg,

mark
Delta 560

walter de landsheer
Berichten: 197
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 8:34 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door walter de landsheer »

Klopt Harrie,
Gewicht fishcabin zal rond de 900 kg liggen , motor 140 pk is 186 kg , benzinetank van 192l is ook iets meer dan 200 kg , 2 batterijen , 3 ankers , alle apparatuur , enz... zal ik rond de 1500 kg komen .
Daarvoor had ik een 540 fish cabin en deze zat rond de 1100 kg met alles op en aan, ook zonder trailer
Mvg Walter

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door harrie cas »

ja een 540 fishcabine zoals je zegt 1100 kilo zonder trailer maar dik 1800 kilo incl trailer dan moet je toch een berg spullen bij je hebben hoor de trailer weeg geen 700 kilo.

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Niels Janse »

Dan klopt het wel dat ik op 1500 kg kom op de weegbrug.
Mijn trailer weegt 400 kilo, dus boot met motor en accessoires komt dan op 1100 kg!

Marcel, nog even over de lier.

Welke plaatdikte heb jij genomen om de lier op te bevestigen?
Ik wil dan die plaat weer op de bestaande balk van de trailer bouten.

Heb jij de originele dikke staalkabel (9,5mm) erop laten zitten of heb je deze vervangen voor een dunnere rvs variant? De lier die ik nu heb zit een rvs kabel van 5 of 6 mm op.

Je zegt trouwens eerder al dat je deze lier niet op spanning mag houden, maar de staalkabel moet lossen.
Ik sprak vandaag iemand die zo een lier dan wel voor wat anders gebruikt, maar die laat hem al 2 jaar op spanning staan zonder problemen.

Grtz,

Niels

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: welke boot en prijsklasse

Bericht door Marcel Oomen »

niels,

heb hem gewoon op de trailerbalk geschroefd,bovenaan bij het lieroog van de boot.
als ik hem te hard aantrek, trekt hij die hele balk ietwat krom, dus dat zou je evt. ietwat kunnen verstevigen.
heb er gewoon de originele kabel nog opliggen, en die spuit ik dus altijd met wd 40 in, als ik thuis kom, voor het roesten.
maar je kunt natuurlijk altijd de kabel vervangen door eentje van RVS.
ik laat de lier niet meer op spanning staan, omdat dat volgens de fabrikant niet mag,
en toen ik dat wel nog deed, toen begon hij een beetje te haperen met het aftraileren, ik moest dan bv. 2 of 3 keer op de knop duwen voordat die reageerde.
toen ik hem niet meer op spanning liet staan, zoals het hoort, was dat probleem opgelost.
voor de rest ben ik er nog altijd zeer tevreden over, en zeker qua prijs.
grtz, marcel D.1013

Plaats reactie