Hallo boot en vis genoten ;
tijdens het jaarlijks onderhoud aan mijn bbmotor (evinrude etec 90 pk)
waarvan het olie verversen van het staartstuk een onderdeel is (zeewatergebruik) kwam ik tot een vreemde ontdekking n.l. de staartolie die door de amerikanen voorgeschreven wordt heeft geen Mil. of Din code het is een olie die naar eigen termen zoals High Perfomans of HPF pro wordt aangeduid.
Als je in europa een versnellingsbak of differentieel olie koopt of gebruikt wordt die altijd met een
GL 4 of GL 5 aanduiding en de dikte bv 90 of 75W 90 mineraal- of synthetische olie aangeduid. Nu vraag ik me af of er verschil zit in deze olieen , en waarom je alleen de olie van evinrude of als de dealer het uitkomt de cuicksilver olie mag gebruiken, ik weet als je de specificatie leest van de olie zitten er bergen van doops tegen water en slutge en slijtage en temperaturen in maar echt aantoonbaar is dit niet . Als er water in het staartstuk zou komen (lekje) loopt gegarandeerd alles stuk, en condenswaterkans heb je op straat ook als het regent of als je door het water rijdt! Maar als je kijkt naar het prijsverschil dat die (amerikaanse) olie tussen de 24 en 40 € kost en de olie van Eurol of BP een heel stuk minder, met wel alle specificaties.
Nu twijfel ik aan de oprechtheid van de Amerikanen, wie heeft hier ervaring mee of werkelijke kennis ?
Ik ben benieuwd naar de reactie!
Groetjes Henri v.d.Heuvel delta 1534
staartolie type olie
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: za nov 27, 2010 8:34 pm
-
- Beheerder
- Berichten: 598
- Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm
Re: staartolie type olie
Ik zou er toch maar geen gewone bak- en brugolie in gieten als je niet voor 100% sluitende specificaties van die olie hebt!
Voor die paar 10-tjes zou ik in ieder geval het risico niet nemen om alles naar bliksem te draaien, want dan ben je véél verder van huis... Dan ga je voor héél véél méér de teil in en van dat geld had je dan heel wat van die dure Amerikaanse olie kunnen kopen, een week naar bijvoorbeeld Ierland of Noorwegen gaan vissen, of gewoon tig keren hier gaan vissen...
Wees voorzichtig en vraag het na bij specialisten, niet bij goedbedoelende amateurs.
Voor die paar 10-tjes zou ik in ieder geval het risico niet nemen om alles naar bliksem te draaien, want dan ben je véél verder van huis... Dan ga je voor héél véél méér de teil in en van dat geld had je dan heel wat van die dure Amerikaanse olie kunnen kopen, een week naar bijvoorbeeld Ierland of Noorwegen gaan vissen, of gewoon tig keren hier gaan vissen...
Wees voorzichtig en vraag het na bij specialisten, niet bij goedbedoelende amateurs.
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:02 pm
Re: staartolie type olie
gewone staart olie opdoen,,, is niet specialer dan een andere motor.
de olie die voorgeschreven staat voor de menging wel respecteren anders heb je wel problemen.
de olie die voorgeschreven staat voor de menging wel respecteren anders heb je wel problemen.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: zo dec 09, 2012 3:18 pm
Re: staartolie type olie
als je er gewone olie in doet die ze niet zelf voorschrijven heb je nogwel eens kans dat ze dit niet vergoeden mocht de zaak vastlopen moet hij nog wel in de garantie zitten natuurlijk maar mijn advies bezuining nooit op goeie olie filters e.d voor die paar tientjes kun je een heleboel ellende voorkomen
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:02 pm
Re: staartolie type olie
Als je zelf je onderhoud doet vervalt je garantie al, dus dan moet je hem gewoon binnen brengen voor een onderhoud en betaal je voor speciale olie die eigenlijk gewoon is????
ze schrijven toch pas onderhoud voor om de 3 jaar...... dan is de garantie al vervallen
ze schrijven toch pas onderhoud voor om de 3 jaar...... dan is de garantie al vervallen
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: za nov 27, 2010 8:34 pm
Re: staartolie type olie
Hallo Koen :
het probleem is niet dat wij hier olie hebben zonder specificaties, maar juist de amerikanen verkopen staartolie zonder specificaties. En om duidelijk te zijn ik neem geen risico, en niet om die paar tientjes maar meer om het principe.
En Marco:
let op als je op zee vaart met je boot moet de olie van het staartstuk elk jaar vervangen worden, mits je in de garantie van Evinrude wil blijven!!
Groeten Henri
Delta 1534
het probleem is niet dat wij hier olie hebben zonder specificaties, maar juist de amerikanen verkopen staartolie zonder specificaties. En om duidelijk te zijn ik neem geen risico, en niet om die paar tientjes maar meer om het principe.
En Marco:
let op als je op zee vaart met je boot moet de olie van het staartstuk elk jaar vervangen worden, mits je in de garantie van Evinrude wil blijven!!
Groeten Henri
Delta 1534
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:02 pm
Re: staartolie type olie
dat bedoel ik net, ze geven je een uitleg dat een e-tec pas om de 3 jaar een onderhoud nodig heeft maar dan is er geen garantie als je dat doet?
en een staart van een e-tec is net hetzelfde als een ander ; dus ook gewoon elk jaar er onder uit om de impeller en de olie te controleren op water.
en een staart van een e-tec is net hetzelfde als een ander ; dus ook gewoon elk jaar er onder uit om de impeller en de olie te controleren op water.