trailer opknapbeurt

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

trailer opknapbeurt

Bericht door Pol de Jong »

In navolging van vorrig jaar ga ik nu mijn trailer opknappen .hoop wel dat het niet dat het uiteindelijk uitdraait op een nieuwe net zoals met de oude twee takt Yamaha.

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Pol de Jong »

Duurde even maar hieronder een afbeelding. :-) hoe ging dat ook al weer



https://picasaweb.google.com/1180361695 ... 5812008818

Conditie was redelijk maar, boot liep niet lekker af, kielrollen verschoven steeds en zijsteunen stonden dan weer niet goed.
Trailer weegt compleet met boot etc 720 kg dus geen kenteken en oploopremmen, is wel een voordeel als je vanaf het strand vertrekt plus heb een zwaardere wagen waar je niet merkt dat hij erachter hangt

Doel,
elektrische winch

En accubakje monteren
Afneembaar neuswiel met dubbele stevige wielen en vaste steun v'oor op het strand
Steunen kielrollen vastlassen en zijsteunen verstelbaar maken.
Bevestigingsogen voor de sjorbanden
Spoelsysteem vast gemonteerd voor de achterkant de wielen
Opnieuw laten galvaniseren
En wat nog meer moet gebeuren, wordt vervolgt

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Pol de Jong »

Trailer is helemaal aangepast en vervolgens weer gedemonteerd en ligt in de aanhangwagen klaar om naar de galvaniseerder te gaan.
Moet alleen nog de wielen van de velgen halen en de velgen stralen dan worden die ook nog mee gegalvaniseerd .
Overigens vorrig jaar naar aanleiding van een posting hier smeernippels op mijn velgdoppen gemaakt en voor het eerst dat mijn lagers na een jaar nog werken althans ik hoorde geen noodkreten :-)

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Dre Frijters »

Hoi Pol,

Controleer het totaalgewicht nog eens als de trailer kant en klaar is, 720 kg nu is maar krap als je er nog het nodige op wil bouwen: accubak/accu, nog galvaniseren etc..,..

En heb je ook in het kent.bew. van de "trekker" gekeken hoeveel die ongeremd mag trekken ?

Groet,
Dre.

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Pol de Jong »

Hoi Dre,

Bedankt voor je reactie. Je hebt zeker gelijk

Dit gewicht klopte al redelijk trailer was al gegalvaniseerd wordt eerst ontzinkt en daarna weer verzinkt
En heb hem toen gewogen met twee volle brandstoftankjes en volledige uitrusting heb er nu ook nog een tussen stang vanaf gehaald waarmee ik mijn kogel kon verlengen op slechte hellingen maar ik gebruik daar liever een goed touw daar.

Heb nu een Mercedes Vito daarvan weet ik het niet maar krijg binnenkort een nieuwe transporter en die mag ongeremd tot 750 kg en heeft een eigen gewicht van 2000 kg

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Frans Salvo »

Pol, ik heb redelijk wat tientallen jaren rondgereden met een boot/trailer combinatie. Van al die jaren is er maar 14 dagen geweest dat ik GEEN geremde trailer had... namelijk de eerste 14 dagen dat ik de boot had. 1 fikse rembeurt voor een iets te laat geziene verkeersdrempel, heeft mij onmiddellijk overtuigd dat mijn combinatie geremd diende te zijn. Ik kan je verzekeren dat het niet aangenaam is als je je nieuwe boot/trailer ziet "vligen" in je achteruikijkspiegel...

En of je nu met een personenwagen van 1200 kg rondrijdt, of een Transporter of 4x4 van 2000 kg, als jou combinatie meer dan 600 kg weegt, raadt ik je een geremde trailer aan. Voor je eigen veiligheid.
Uit vorige berichten meen ik te mogen besluiten dat je handig bent. Zou er toch eens ernstig over nadenken.
succes

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Mario Wauters »

Ik ben van dezelfde mening ongeremd rijden is problemen zoeken ok je moet dan niet naar de keuring om de 2j tenminste in Belgie,zelfs geremd bij een noodstop is al niet niks,en zoiets zelf ineen geknutseld krijg je bij ons niet door keuring.
Ik heb een geremde trailer wel wat zwaarder en al 50000km op de teller 5j oud gaat ieder jaar binnen voor controle remmen lagers die nu vervangen zijn enz en alles gaat prima.
Motor van mijn bootje ook weer volledig nagezien bij beekman kost wel een paar centen maar zo ben je gerust voor het nieuwe seizoen .
elpescador

delta 1518

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Pol de Jong »

Ik ga jullie advies zeker goed overwegen, uiteindelijk ben ik vorrig jaar ook maar een nieuwe motor gaan kopen waar ik overigens erg blij mee ben dat ik dat gedaan heb.

Ben als eens over de kop geslagen met een geremde aanhangwagen die zelf de regie nam.

Overigens rij ik met deze combi nu al een jaar of 11 rond waarvan de laatste 5 jaar toch wel wat langere afstanden, kijk elk jaar de lagers na en heb eigenlijk nooit meegemaakt dat ik de regie verloor.

Nu een nieuwe trailer, maar heb inmiddels alles al bij de verzinkerij ligeen en hij is helemaal aangepast voor al die exotische traillerplaatsen .

Ik heb maar een klein bootje, en het zwaartepunt ligt laag

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Pol de Jong »

Vandaag de trailer teruf gekregen van de verzinkerij, zag er werkelijk keurig uit.
Moet nog nieuwe u beugels zien te vinden zou graag thermisch verzinkte willen hebben ipv electrolitische maar dat zal niet mee vallen te vinden.

Moet nu nog de velgen en een paar kleine dingen terugkrijgen en dan kan hij weer samen gebouwd worden.
Verzinkerij bood aan hem ook te kunnen laten poedercoaten , maar weet niet of dat een extra functie heeft verzinken lijkt me ook super
1 wiellager maakte toch noodgeluiden dus die wordt vervangen samen met de oliewater kering die niet zijn werk heeft gedaan blijft een probleem dat zoute water
Kreeg een telefoontje van de garage en op korte termijn komt mijn nieuwe wagen , dan ga ik eerst eens een paar remproeven mee doen , anders gaan we voor toch voor eeen geremde kijken

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Mark Stuyck »

Dag Pol,

Als die wiellager noodgeluiden maakt, dan zijn die smeernippels op de velgdoppen toch niet echt betrouwbaar.
Er is maar één zaak hiervoor die helpt: Nooit met je assen onder water gaan. Dit trailert iets moeilijker maar je lagers gaan wel langer mee.

En wat een geremde trailer betreft: Niet twijfelen.

Mvg,

mark Delta 560

Klaes Dijkstra
Berichten: 129
Lid geworden op: zo mei 17, 2009 6:38 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Klaes Dijkstra »

Je kunt misschien ook overwegen een geremde as erop te zetten en dan met een koppelstuk erbij zodat eea geremd wordt. Maar ik weet niet of dat allemaal zomaar mag. Ik heb gewoon een goede trailler gekocht toen de oude af was.

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Pol de Jong »

Hoi Kleas ,en Mark dat van die geremde as is een goede tip, ga eens kijken wat zoiets kost. Dacht dat er omgeving Nijmegen zo,n zaak zit die dat levert assen niet in het water , normaal probeer ik dat ten alle tijden te vermijden en dat lukt ook wel vanaf een normale helling maar vanaf het strand met de tractor lukt dat gewoon niet als je dan ook nog met een geremde as het water ingaat kan er nog meer gaan oxideren. De meeste hebben een strandtrailer die niet op de oppenbare weg komt.
Wil graag de boot bij huis hebben om vandaar uit verschillende wateren te kunnen vissen
Met die smeernippels heb ik het in mijn geval niet kunnen voorkomen , mogelijk is de oliekering niet goed geweest.

Marcel Oomen
Berichten: 631
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:29 am

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Marcel Oomen »

pol,

met die smeernippels moet je iédere keer dat je trailert doorsmeren.
ook al komt je lager niet in het zoutwater, toch komt er zoutwater in je trommel en dat gaat weer door naar je lager.
iedere keer royaal ( ik pomp 3-5 keer) doorsmeren, na iedere keer dat je hebt getrailert , en je zult zien dat je lagers als nieuw blijven,tenminste bij mij is dat zo.
misschien pomp of duw je de keering wel eruit aan de achterkant van het lager, maar wat maakt dat uit als er iedere keer genoeg nieuw vet inkomt ?
ik ben er in ieder geval heel blij mee,
grtz, marcel D.1013

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Mario Wauters »

Bootje en trailer binnengeweest voor onderhoud en en de wiellagers uit voorzorg vervangen remtrommmels opgeschuurd en alles afgesteld de lagers zijn de eerste maal vervangen na +- 50000km en 5j valt toch mee of niet.
elpescador

delta 1518

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Pol de Jong »

Valt zeker mee maar waarschijnlijk nooit met de wielen in het zoute water, ik ben elk jaar aan de beurt
Vandaag mijn velgen terug gekregen van de verzinkerij.

Resultaat viel tegen, nog niet goed gestraald plus zink blijft in de rand staan kans op onbalans morgen ga ik eerst langs eeb electrolitische verzinker kijken of hij kan ontzinken en electrolitisch kan verzinken

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Mario Wauters »

Toch wel ga hier altijd trailleren en meermaals met de assen in het zout water mijn boot is vrij zwaar en gaat niet zo makkelijk van de trailer dus ,maar ik heb wel een doorspoelsysteem op mijn trommels bij thuiskomst goed spoelen met lauw water en ok.
Mijn rollen zijn bij het onderhoud eens goed doorgesmeerd de boot moest er dan wel effe af en nu eens kijken of hij er beter afglijd.
Toch nog succes verder met je renovatie.
elpescador

delta 1518

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Niels Janse »

Mario,

Ik heb ook een spoelsysteem op mijn trailer gemaakt, maar dan met 2 tien liter tankjes boven de wielen. Als ik dan na het optraileren van de boot naar huis rij zet ik de kraantjes open en spoelt hij tijdens het rijden. Aan de vele nevel te zien tijdens het rijden werkt dit goed. De centrifugaalkracht van de trommels zorgen ervoor dat het zoete water overal komt. Maar het grote voordeel hiervan is dat de remmen gespoeld worden, voordat de remmen warm worden en het zout vastbrand. Ook zijn de remmen direct drooggereden en hoef je dit niet meer na het spoelen te doen.

Ik heb zelf ook een 540 fish cabin en had ook het probleem dat hij niet lekker van de trailer af ging. Ik ben nu overgestapt op de speciale oranje rollen van pega. Deze drukken minder in, zodat ze mooi rond blijven. Nu geen probleem meer en hij wilt er perfect af.

Ook heb ik nog een electrische lier gemonteerd in combinatie met een accu vast gemonteerd op de dissel.

Heb jij inmiddels al ruitenwissers op de Beekman gemonteerd?

Grtz Niels

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Mario Wauters »

Hoi Niels
Dat spoelsysteem van jouw lijkt me een zeer goed idee,en van die rollen ga ik ook eens bekijken.
De ruitenwisser staat er nog niet op en eigentlijk nog niet echt gemist maar ik heb bovenaan mijn glazen ruit 2 inox l profieltjes gezet zodat water terug gaat en niet tussen het kader en mijn Kap binnenschiet als je toch eens in een golf duikt.
Een automatische piloot heb ik ook intussen ook makkelijk en in de kuip onder de kap een ledverlichtingstrip geplaatst .
En een elektrische lier staat eral van in het begin op.

grtjs Mario
elpescador

delta 1518

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Pol de Jong »

Goeie tips jongens, ga ook eens kijjken of ik zo,n simpel spoelsysteem kan fabriceren
Vandaag na mijn werk weer een beetje spullen gemonteerd, nieuw lager en afdichting plus de trekhaak klem gemonteerd. En zelf een stuk of 20 buisklemmen gemaakt de kant en klare koste nogal wat en zijn niet super stevig
Had nog drie zwarte kielrollen van de 7 die ga ik ook maar vervangen voor de oranje hardplastic die lopen super.

Volgende keer kan ik wat detailfoto,s bijplaatsen

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Pol de Jong »

Hoi Marcel
Had je berichtje over het hoofd gezien.
Heb wel verzuimd om iedere keer door te smeren, ga ik vanaf nu doen leg de smeerspuit in de garage bij de boot

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Pol de Jong »

Vandaag velgen terug gekregen van de verzinkerij, ziet er nu netjes uit

Plus drie nieuwe oranje kielrollen gekocht, kosten wel wat maar zijn wel goed.

Zaterdag alles samenbouwen

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Mario Wauters »

Als hem klaar is foto foto Pol
elpescador

delta 1518

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Pol de Jong »

Doe ik zeker, heb zowat alle spullen bij elkaar en vandaag ga ik het op m.n gemakie in elkaar zetten.
Heb deze week mijn nieuwe auto gehad dus kan nu kijken hoe eea. met de achterdeur het beste uitkomt
Gilbert mijn vaste vismaat helpt ook mee dus hoop wel een heel eind te komen.

Gelukkig nog geen echt lekker weer om te gaan vissen maar dat gaat niet lang meer duren

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Pol de Jong »

Helaas niet klaar kunnen krijgen zaterdag, maar aardig eindje op weg

https://picasaweb.google.com/1180361695 ... 4468430594

Stapje voor stapje

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Mario Wauters »

Pol nog eens proberen want de link die je plaatste werkt blijkbaar niet.
elpescador

delta 1518

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door harrie cas »

nee klopt link werkt niet

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Pol de Jong »


Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Pol de Jong »

Gisteren druk bezig geweest mijn trailer verder af te bouwen.
Maar zag nog wel dat ik het nodige moet aanpassen
De boegsteun waar je de boot tegen aantrekt moet verlengd worden
De staanders van de zijrollen zijn ook te lang
bij de kielrollen staan er zeker twee te hoog en moet nu omdat ze vast gelast zijn de asgaten een cm uitgevreesd worden .
Plus ik heb niet veel vertrouwen in mijn elektrische liertje, beetje china meuk ding waar je onder wat zwaardere omstandigheden eigenlijk niet op kunt rekenen.

Dus zit er aan te denken om weer een handliertje te plaatsen

Ook lag er olie onder mijn motor, dacht eerst dat het mengsmering was maar de kleur was rood en bleek olie van de powertrim te zijn , niet leuk valt waarschijnlijk onder de garantie maar heb liever dat er niet teveel aan gesleuteld wordt

Dus nog niet klaar waar ik wel een beetje op had gehoopt
Gelukkig zit het weer niet echt mee dus heb nog wel even tijd

http://db.tt/oVTFfDHQ

Hopelijk werkt de link nu, anders even melden dan gaan we weer prutsen

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Pol de Jong »

O, ja

Achter de auto ging goed deuren kunnen beide open, als de boot recht achter de auto staat

En de trekhaak camera werkt superhandig

http://db.tt/6HJa0VwS


Volgende week wordt waarschijnlijk de laadruimte van de auto tot viskoffer :-) ingetimmerd als er interesse is wil ik over dat project ook wel een paar berichtjes plaatsen maar is een beetje of topic

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Mario Wauters »

De link werkt nog altijd niet
elpescador

delta 1518

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door harrie cas »

bij mij wel mooie fotos

Rien Meijs
Berichten: 48
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:44 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Rien Meijs »

hoi Mario klik er rechts met de muis op dan krijg je een nieuw venster koppeling in nieuw venster klik hier op met links en dan werkt het bij mij wel gr rien meijs delta 1385

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Pol de Jong »

Sorry Mario, dat het niet makelijk gaat had nu een dropbox linkje gemaakt ipv een picasa.
Mocht het een probleem zijn en je geeft me een email adres kan het evt rechtstreeks sturen

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Mario Wauters »

Ik heb intussen de raad van Rien gevolgd en ra ra de link werkte mooi werk die trailer van jou veel succes verder.
elpescador

delta 1518

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door poldejong »

Gisteren weer even aan de trailer bezig geweest, en wat kleine dingetjes aangepast, zoals de verstebare zij rollen 10 cm ingekort en tussen de aandraai moeren een bronzen ring want rvs op rvs liep niet erg soepel :-) de boegsteun verlengd waardoor de hoek met de lier beter blijft.
Handel van de electrische veranderd is nu steviger maar heb mijn twijfel aan dat din dus handlier gaat ook in de auto maar daar moet ik nog wel een verloopsteun voor maken.

Twee kielrollen nog iets verlaagd, nu steunen ze zowat allemaal even veel .
Voorwieltje dubbel gemaakt en verlaagd waardoor hij niet tot het uiterste uitgedraaid dient te worden.
Accu frame verzet zodat de het strandsteun paaltje ook horizontaal kan tijdens het rijden
Plus mijn reflecterende bootnummerplaatjes kleiner gemaakt zodat dit niet uitsteekt.


Deze week een paar kleine dingen laten galvaniseren en dan is hij klaar .

Foto ga ik nog plaatsen

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door poldejong »

http://db.tt/cPFqvJVs


Plus detail van het liertje

http://db.tt/iBTsR8Fl

Helaas niet alles gedetailieerd gefotografeerd maar kan ik volgende keer nog wel doen

Ziet er wel aan te denken om tussen liersteun en de boeg tijdens het rijden een goede stalen aandraai borging te gaan plaatsen ipv een korte sjorband,

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Pol de Jong »

Detail foto,s van wat ik allemaal aangepast heb.

De voorloop wiel heb ik nu dubbel uitgevoerd omdat ik vaak met een touw laat afdalen en eruittrek plus voorloopwiel is verwisselbaar voor een vaste steun die weer makelijk is voor op het strand en bij het stallen.

De kielrol steunen zijn op een vaste maat gezet en de zij rollen zijn nastelbaar waaroor hij tijdens het transport beter wordt ondersteund

Electrische liertje met apparte accu op de trailer is afneembaar en heb een reserve lier bij me

Kan ook beide deuren van de auto opendoen als hij recht staat da,s makelijknen had ik vroeger met een klep niet

http://db.tt/acUdcxrl

http://db.tt/n24uGI77

http://db.tt/hLt1aNJc

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: trailer opknapbeurt

Bericht door Pol de Jong »

Trailer is klaar, accubakje voor de lier is besteld moet nog een goede bescherm hoes voor het liertje laten maken. Was toch nog meer werk dan gedacht

Ben nu maar begonnen met het ombouwen van laadruimte naar viskoffer met lades etc
Als alles klaar is wordt het nog netjes gestoffeerd en hoop dat dit dan klaar is onze stekelvrienden ook weer onder de kust komt.

Plaats reactie