mercury 60pk efi welke schroef

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
niek bakker
Berichten: 6
Lid geworden op: zo nov 18, 2012 10:24 pm

mercury 60pk efi welke schroef

Bericht door niek bakker »

Hoi allemaal,

Ik heb onlangs mijn oude 75PK 2 takt ingeruild voor een 60pk efi Mercury uit 2011. Ik heb hem bij een bekend bedrijf achter mijn Shetland 536 laten bouwen. Omdat ik nogal nieuw ben met boten en er weinig verstand van heb, heb ik een paar vraagjes.
In eerste instantie draaide de 60pk efi met de meegeleverde schroef slechts 5000 toeren. Het duurde erg lang om te planeren en kon ook slecht in plane blijven. Vervolgens heeft men een andere schroef gemonteerd. Nu draait de motor bij WOT ruim 6200 toeren met 2 man in de boot op rustig water. Volgens Mercury is het max. aantal toeren 6000. Mijn vraag is kan het kwaad om meer toeren te maken dan toegestaan?
En zo ja, hoe weet ik wat de juiste schroef is voor mijn motor?

Gerrie van Hengel
Berichten: 84
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 10:13 pm

Re: mercury 60pk efi welke schroef

Bericht door Gerrie van Hengel »

Hallo Niek.
Ik ben bang dat je op deze manier niet lang van je motortje kunt genieten.
6000 toeren mag maar heel even. 5500 toeren,is al veel, weinig vissers onder ons zullen dat toerental lang aanhouden.
Probeer een propeller te vinden, waarbij je motor ,( vol gas, met volle boot ) zo rond de 5500 toeren draait .
In jou geval dus een spoed die zeker 2 inch kleiner moet zijn.
1 inch = 150/200 toeren .
Groetjes,Gerrie.

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: mercury 60pk efi welke schroef

Bericht door Frans Salvo »

Niek, je zal een grotere schroef, dus met 2 of 3 maten meer (niet minder !) dienen aan te schaffen.

Dus niet zoals Gerrie het zegt...

niek bakker
Berichten: 6
Lid geworden op: zo nov 18, 2012 10:24 pm

Re: mercury 60pk efi welke schroef

Bericht door niek bakker »

Bedankt voor de reacties!
Ik heb nog even gebeld met de dealer die de motor heeft geplaatst en hem verteld dat ik het wel een grote sprong vond van de ene schroef naar de andere ca. 1200 toeren meer. Volgens hem geen enkel probleem dat de motor bij WOT ruim 6200 toeren draait. Hij vertelde dat het wel prettig is om wat meer toeren te maken. Hij was bang dat je bij een maat kleinere schroef niet voldoende toeren zou kunnen maken.
Overigens het leveren van een juiste schroef bij mij boot, zat bij de prijs van het plaatsen in.
Wat ik niet helemaal begrijp is dat ik overal lees dat je bij een inchmaat meer ca. 200 toeren minder gaat maken. Waarom kan er dan geen schroef met een maatje minder op mijn motor? Misschien dat iemand een idee heeft? Op de huidige schroef die 6200 toeren draait staat 2064T 10.

Gerrie van Hengel
Berichten: 84
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 10:13 pm

Re: mercury 60pk efi welke schroef

Bericht door Gerrie van Hengel »

Ha.ha.
Sorry ,Niek.
Goed opgelet Frans.even een black out aan mijn kant .Moet groter zijn natuurlijk.
Nogmaals excuses.
Gr, Gerrie.

Gerrie van Hengel
Berichten: 84
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 10:13 pm

Re: mercury 60pk efi welke schroef

Bericht door Gerrie van Hengel »

Hallo Niek.
Even afgewacht of iemand anders je kon /wilde helpen maar het blijft stil.
Ik ben niet zo bekend met Mercury,maar het laatste getal geeft normaal gesproken de spoed van de propeller aan. wat een beetje vreemd is in jou geval. De standaard maten zijn meestal 11,13,15,17,19,21 en 23 inch,
Vraag eens aan je dealer of je een 11 of 13 mag proberen .

Gr.Gerrie.

Plaats reactie