Ankerlier fish cabin

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Ankerlier fish cabin

Bericht door Niels Janse »

Hallo,

Ik heb een vraag over een ankerlier monteren op mijn fish cabin.
Ik wil deze in het gangboord gaan plaatsen. Moet ik het polyester ter plaatse van de ankerlier verstevigen?
Ik weet niet of degene die een lier in het gangboord hebben bij een fish cabin, eens kunnen kijken hoe dit aan de onderkant zit?
Bij beekman nog geweest, maar diegene die deze inbouwt was er helaas niet, dus vandaar hier eens de vraag.
Je kan er aan de binnenkant in ieder geval niet makkelijk bij. Ik durf hem eigenlijk niet zo op het polyester te monteren zonder versteviging.

Ook ben ik nog op zoek naar ankertouw geleiders voor op de boeg. Deze hebben ze wel bij beekman, maar deze kosten 140 euro per stuk. Dit vind ik te duur! Iemand een idee waar ze deze hebben? Ik wil in elk geval niet van die katrollen zoals bij een zeilboot.
Voorbeeld van de geleider:

http://www.osculati.com/cat/Scheda.aspx?id=220

Bedankt alvast

Grtz Niels

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door Niels Janse »

Waar ik ook nog benieuwd naar ben is hoe dik het ankertouw en hoe zwaar een ieder zijn anker is.
Ik heb nu 10 mm in combinatie met een elektrische lier. Ik heb gehoord dat 8 mm beter is, daar dit minder stroom pakt. Mijn anker is nu 7 kilo, maar ik denk dat 8,5 kilo beter is, omdat deze zeker bij het wrak sneller op de bodem is als het hard stroomt.

Graag jullie mening.

Mvgr,

Niels

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door Mario Wauters »

Hoi Niels. Groeten vanuit het warme Spanje met mooie visvangsten, de vis is niet te groot maar er zijn er wel flinke tussen het moet hier eigenlijk nog beginnen maar ik heb nog een week.voor je ankerlier,ik heb er ook eentje wel geplaatst bij Beekman was in het pakket van de aankoop van mijn boot en was wel prijzig met alles op en aan.Nadien had ik zoiets van misschien het systeem van losbraken met een boei is veel goedkoper maar ja aan alles is wat .Op zich ben ik wel zeer tevreden van mijn lier is makkelijk en goed het enige wat soms gebeurd als het wat wild is en je vaart een beetje in naar je anker durft koord tussen je ankerrol springen en dan moet je naar voor.Ik ben 8mm koord en 1m ketting als het anker binnen is komt dit juist aan het tweede rolletje en dat ligt in de lijn van je gangboord.Bij mijn weten is er aan het gang boord geen versterking voor de lier.Als het niet dringend is en ik ben terug en ga nog eens vissen vanuit Neeltje Jans' kunnen we misschien afspreken en kun je het eens allemaal bekijken. M'n gsmnr 0475267445.
elpescador

delta 1518

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door Niels Janse »

Hoi Mario,

Ik ben blij dat alles goed is op je vakantie. Ben wel jaloers op je.......

De ankerlier had ik al, maar deze is nu in de kajuit gemonteerd en ik vind dit toch niet handig.
Vandaar dat ik hem in het gangboord wil plaatsen. Heb je ook gelijk die nattigheid niet meer in de kajuit.
Dat probleem dat het ankerkoord tussen de rol van de boegroller schiet had ik ook, maar dit heb ik opgelost en er geen problemen meer mee gehad.
Ketting is volgens velen niet nodig, dus ik gebruik alleen touw, met een anker van jerry. Deze werkt prima!
Ik weet niet of je de boot mee hebt op vakantie? Anders zou je misschien eens aan de binnenkant kunnen kijken of er een versteviging is aangebracht. Ik denk dat ik een stuk watervast multiplex onder het dek lijm, zodat de lier wat meer houvast heeft. Ook onder de geleide rollen doe ik een rvs plaat onder het dek. Als ik zo zie op de plaats waar de lier gemonteerd komt, dan raakt het touw het dek op zo een 30 cm voor de lier.
Wat zit er bij jou op die plaats gemonteerd? Een rolletje of een kunststof glijstrip?
Ik ga het op korte termijn uitvoeren, maar vind het toch wel eens leuk om je boot eens te bekijken, dus afspreken kan altijd!

Veel plezier nog op vakantie!

Grtz, Niels

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door Mario Wauters »

Tof Niels voor je replay ga morgen effe kijken hoe het bij mij gemonteerd is laat dan iets weten eventueel via sms multimedia een paar foto,s,stuur effe je gsm nr want via iPad doorsturen is een beetje moeilijk grtjs
elpescador

delta 1518

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door Niels Janse »

Mario,

Ik heb zelf geen toestel die foto's kan ontvangen, maar mijn vrouw wel.
Dit is het nummer 06-38074918 maar omdat je een Belgisch toestel hebt zul je het nummer 0031638074918 moeten gebruiken.

Bedankt alvast!

Grtz,

Niels

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door Mark Stuyck »

Beste Niels,

Altijd een ketting van minimum 1 m gebruiken. Dan anker je steeds van de eerste keer vast met elk Danforth anker. Ik gebruik één van 7 kg (29 €) met 8 mm touw. Nooit problemen mee gehad.
Er is niets zo ergerlijk dan als je goed op baars ligt te vissen, je je buurman door zijn anker ziet gaan.
En meestal is dat omdat hij geen ketting heeft.

Groetjes,

Mark

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Mark,

Geloof me, voor mijn ankers hoeft echt geen ketting! Een ketting maakt alleen maar kabaal, zowel onder als boven water. Zou jij toch moeten weten als ervaren baarsvisser?

Greetz Jerry

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door Mark Stuyck »

Beste Jerry,

Dat beperkte kabaal wordt gemaakt op meer dan 200 m van het wrak. Daar heeft geen enkele baars last van. En dat weegt zeker niet op tegen het kabaal van iemand die door zijn anker gaat en zijn motor start om alsnog zijn anker uit het wrak te houden.
Ik heb het dit jaar 2 keer zelf mogen ervaren met een buurman visser en die ervaren schippers hadden telkens één van jouw ankers. Ze hadden ruim geankerd en alles correct uitgevoerd. Toch gingen zij door hun anker heen.
Jij had gezegd dat een ketting niet noodzakelijk was. Fout dus. Volgende keer met ketting eraan en het anker zat dadelijk muurvast. Dus ook bij jouw ankers is een ketting noodzakelijk.

Vriendelijke groeten,

Mark

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Mark,

Ik ga je "gedeeltelijk" gelijk geven! Ik blijf erbij dat een ketting bij kleinere boten tot +/-7m niet nodig is. Bij grotere boten van 8-12m is het misschien verstandiger om er stuk ketting voor te plaatsen om dat deze een veel grotere weerstand (tonnage) op anker hebben, en een stuk ketting het anker platter tegen de bodem aandrukt. Al is het met de "trend" van de laatste jaren om "zeer zware" ankers te nemen (om op enkele seconden beneden te zijn) volgens mij niet meer noodzakelijk om een ketting te plaatsen, maar goed. Laat me duidelijk zijn, kwaad kan het zeker niet, en beter ankeren ga je er zowizo mee doen, MAAR mij ging het enkel over het kabaal van de ketting!

Wij hebben destijds wel ondervonden dat ze (baars) in bepaalde perioden van het jaar wel degelijk zeer geluid gevoelig zijn, ook op 200m van het wrak!

Maar goed, de één vist liever met groen de ander met blauw, zoveel mensen, zoveel overtuigingen.....

Succes

MVG Jerry

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door Frans Salvo »

Dat je door het gebruik van een ketting meer kans zal hebben om te blijven liggen : zeker;
persoonlijk gebruik ik een loodkoord vlak na het anker en op de meeste wrakken heb ik geen enkel probleem; ik ben ook geen kettingliefhebber, maar :
er zijn ook een paar wrakken waar je, als er nogal wat wind en stroming in dezelfde richting staan, je niet blijft liggen;
is gewoon een kwestie van ondergrond = grind is een probleem tot en met; en of je daar nu een ketting dan wel een loodkoord vooraan hebt, maakt geen bal uit; als er nogal wat golven staan die gelijklopen met de stroming, zal je, vroeg of laat, beginnen krabben.
ps : iemand een goede tip qua 8 mm ankertouw ? mijn ankertouw (3 strengs) begint stilaan slijtage te vertonen.

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door Niels Janse »

Hoe zwaar zou deze ketting dan moeten zijn?
Ik heb nog een rvs ketting liggen, maar ik neem aan dat deze dan wel een bepaalt gewicht moet hebben om te ankeren!

Slaat deze ketting niet erg op het dek tijdens het varen? Ik wil hem dus omleiden via de boegrol naar de zijkant en dan lijkt het me dat deze erg op het dek slaat tijdens het varen.

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door harrie cas »

nou ik heb wel zeker meer dan 5 jaar zo,n anker van jerry op m,n beekman 590 profish gehad en ik kan je zeggen ik vaarde 6-8 punten over het wrak en dan liet ik m,n anker zakken en dan lag ik op 2 punten voor het wrak op kabeljauw dan heey (anders zeg je drek je ligt te kort voor baarsvisserij) maar ben nooit never los gekomen en nooit 1 anker verspeelt en heb nooit een ketting gebruikt maar had gewoon 10 mm touw.dus JERRY LAAT JE NIET GEK MAKEN JE ANKERS ZIJN SUPER.

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door Niels Janse »

En hoe zwaar was jouw anker Harrie?

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door harrie cas »

rond de 6 kilo niels die standaard ankers van jerry ( ik had ze marco dat waren dezelfde ankers)

Mark Stuyck
Berichten: 537
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:55 pm

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door Mark Stuyck »

Harry,
Als je op zeebaars vist, zit je met totaal andere ondergrond dan bij gul. Frans weet dit. Dan moet je eenvoudigweg een ketting hebben.
Ooit kom je hier wel achter. Hopelijk met recuperatie van anker.
Mvg,

Mark

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door Niels Janse »

Hoi Mario,

Ik heb nog geen foto's van je mogen ontvangen.
Ik zal nog even mijn email adres doorgeven. Dat werkt misschien beter.

boomer1@zeelandnet.nl

grtz, Niels

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door Mario Wauters »

Niels heb hier in Spanje wel wat beperkingen qau internet en heb alleen maar mijn iPad bij de foto,s zal ik poosten als ik thuis ben vanaf 9oktober grtjs PFt zeer warm deze morgen vertrokken om 7u met de boot en het was al 26gr
elpescador

delta 1518

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door Niels Janse »

He Mario,

Is geen probleem hoor, ik dacht alleen dat je ze misschien verstuurd had en er iets mis was gegaan.
Ik zie de foto's wel verschijnen.

Het weer is bij jou dan een stuk beter als hier. Hier is het in de ochtend erg koud en winderig.
Ze geven begin volgende week minder wind af, dus hopelijk weer vissen!!

Grtz, Niels

Jan Voorwinden
Berichten: 14
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 3:35 pm

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door Jan Voorwinden »

Ik heb ook een fishcabin met ankerlier en heb deze op een andere en in mijn ogen de meest simpele manier gemonteerd. Nu is mijn binnenkant van cabin iets anders afgewerkt als standaard maar ik denk dat deze wijze bij iedere cabin kan. Hij zit namelijk direct achter de doorgang naar de cabin waardoor de leir eenvoudig te bedienen is en het touw gaat direct door de voorkant naar buiten waardoor er geen katrollen e.d. nodig zijn.
Als je je emailadres doorgeeft kan ik wel een paar foto's doorsturen.
mijn mailadres is: jan_voorwinden@hillspet.com

Groet,
Jan

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door Niels Janse »

Mario,

Is het inmiddels nog gelukt een aantal foto's te maken?
Ik ben druk bezig met het monteren, maar ben vooral nog benieuwd wat er bij jou op het dek gemonteerd zit, een 30 cm voor de lier. Hier raakt het touw namelijk het dek. Ik denk er zelf aan om een stukje nylon plaat te monteren op dit punt. Het mag namelijk niet te hoog worden.

P.S. hoe zwaar is jou anker van Jerry?

(Weet iemand misschien wat de ideale hoek is tussen de vloeien en de steel van een klapanker?)

Grtz,

Niels

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door Mario Wauters »

Die foto's zijn nog niet gelukt mijn boot staat nog bij beekman wegens de trailer problemen zoals ik reeds schreef op het forum.
Dat plaatje in nylon of teflon heb ik op het gangboord ook een 30-40cm voor de lier.
Let ook goed op dat de motor altijd draait als ge de lier gebruikt en als ge invaart op het anker goed kijken dat de de koord niet tussen je ankerrol komt bij iets zwaarder weer durft dat al eens gebeuren, en dan moet je naar voor,heb het al gehad.
elpescador

delta 1518

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: Ankerlier fish cabin

Bericht door Niels Janse »

Ik heb je bericht over je trailer net gelezen. Ik had deze over het hoofd gezien. Je hebt inderdaad geluk gehad. Je moet toch niet over de gevolgen nadenken als je een klapband had gehad!
Ik hoop dat het juist word opgelost en zeker niet meer voorkomt!

Ik vaar eigenlijk nooit naar het anker toe, maar begin gelijk met lieren. Dat probleem dat het touw tussen het rolletje kwam had ik ook, maar heb dit opgelost.
Ik vind de boegroller die gemonteerd word op de beekman wel erg licht van opzet. Het materiaal is maar 2 mm dik! Bij vele boegrollers is deze 3 mm dik. De laatste keer was hij ook iets ontzet door de krachten die erop kwamen, dus ik ga een andere monteren van het merk CAN. Deze werden bij de oudere modellen Beekman ook gemonteerd en zijn een stuk degelijker!!

Hoe zwaar is het anker van Jerry die jij gebruikt? Ik heb er nu een van 7 kilo, maar ik ga er een van 8,5 kilo gebruiken, omdat deze als het hard stroomt op het wrak sneller beneden is. Ik vond die van 7 kilo niet snel genoeg beneden, dus het anker schoot na het te water laten gelijk achter de boot.

De hoek tussen de vloeien en de steel van een klapanker ben ik inmiddels uit. Dit moet zijn 32 graden.

Grtz,

Niels

Plaats reactie