gebroken versteviging balk

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

gebroken versteviging balk

Bericht door poldejong »

Van mijn bootje is de versteviging balk gebroken begon met een scheurtje maar is toch verder gegaan wat te doen een versteviging balk er overheen is het simpelst maar niet de netste oplossing de balk eruit slijpen en alles vervangen lijkt me het beste maar mogelijk haal je teveel open

mogelijk heeft een van jullie ervaring hiermee mee
Graag jullie mening

https://www.dropbox.com/s/scubx10rwqz6b ... 152405.jpg

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: gebroken versteviging balk

Bericht door Dre Frijters »

Even een paar vragen.
Is dit een Rana of soortgelijke boot met zo'n diepe onderkiel en is dat " ribbeltje", wat jij een verstevigingsbalk noemt, origineel ?

Verder heb ik het idee, dat een dergelijke scheur kan ontstaat op de trailer met slechte vering tijdens het rijden. Te harde kielrollen en te weinig zijrollen of niet op de goede plaats.

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: gebroken versteviging balk

Bericht door poldejong »

Hoi Dre,

Goede analyse van mijn niet geheel compleet wat je even hebt gedaan

Het is een cresent 465 die sterk overeenkomt met een romp van een Rhana.
Denk wel dat het orgineel is, althans heb de boot niet nieuw gekocht maar het zit er netjes is.

Dat met het niet correct traileren daar heb je ook een goed punt, in het verleden stond mijn bootje niet helemaal netjes op de trailer dit jaar heb ik mijn trailer helemaal in orde gemaakt en staat hij goed ondersteund

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: gebroken versteviging balk

Bericht door Dre Frijters »

Hoi Pol,
ik denk dat deze ribbel eerder te maken heeft met een opbergkist, zitbank, tank of vlonder die daarmee op zijn plaats werd gehouden.
Als hij om die reden later met polyester " koud" op de polyesterlaag van de bodem is aangebracht, dan zou ik me er niet druk om maken. Beter nog: ik zou 'm dan netjes verwijderen / wegslijpen, weer een struikelkans minder aan boord !
Je weet dan ook zeker, dat je geen vocht meer via die scheur in je vloer of dubbele bodem krijg !

Loopt hij onder de vloer door als een tussenschot / versteviging tussen de lengtebalken, dan is het natuurlijk een ander verhaal, maar je ziet pas meer als je eerst de verf, polyester over de ribbel en de eventuele vulling in de ribbel verwijderd hebt.

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: gebroken versteviging balk

Bericht door poldejong »

Hoi Dre

Ik denk dat je gelijk hebt dat die ribbel er niet in hoord

Heb naar een folder gekeken en daar het er niet op

Zaterdag eens voorzichtig met een steekschijfje
Voorzichtig eens kijken
mvg

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: gebroken versteviging balk

Bericht door poldejong »

hoord met met een t ukkel die ik er ben
weer een vervelend bewijs dat ik mijn schooltijd heb vervist :oops:

Pol de Jong
Berichten: 37
Lid geworden op: zo dec 18, 2011 6:35 pm

Re: gebroken versteviging balk

Bericht door Pol de Jong »

Afgelopen zaterdag de ribbel weggeslepen was een soort bezemsteel op de onderplaat gespijkerd en daarna in de polyester gezet.

Op de plaats waar een spijkertje zat was hij ook gebroken, besloten om die ribbel niet meer te maken heeft geen functie
en mijn moto is altijd als er iets opzit wat geen functie heeft moet het eraf.

Dus alles uitgeslepen ontvet en nageschuurd klaar voor de polyester aan te brengen
Toen met met de verstripper alles goed droog gemaakt en toen kwam erop één plaats vocht uit de bodemplaat .
Die plaats nog verder uigeslepen maar het bleef maar vochtig, heb er nu een halogeen lamp op staan zal ondertussen wel droog zijn en kan deze week de polyester aanbrengen.


Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: gebroken versteviging balk

Bericht door Dre Frijters »

Wees er zeker van dat geen vocht naar de dubbele bodem is doorgedrongen.

Je hebt trouwens een mooie combinatie, ziet er goed uit !

Groet,
Dre.

poldejong
Berichten: 54
Lid geworden op: do aug 11, 2011 9:32 pm

Re: gebroken versteviging balk

Bericht door poldejong »

Dank je Dre

Ben er nog steeds erg groots mee

Bootje is van bowuwjaar 78 en twee jaar geleden opgeknapt motoren trailer zijn na een lange omzwerving recent vernieuwd.

In het voor luik zit een opening naar de tussenruimte die heb ik bekeken was wel iets vochtig.
Heb nog een sterke ventilator met slang zal die eens een paar dagen goed doorblazen
bedankt voor de tip osmoze oid ligt mogelijk op de loer

Plaats reactie