keuring trailer

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
François Proost
Berichten: 10
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:37 pm

keuring trailer

Bericht door François Proost »

Hoi,
Kan ik als belg zijnde , een in nederland gekochte tweedehands pega trailer zonder al te veel poespas door de technische kontrole krijgen
dank voor jullie eventuele reaktie. swa :)

Peter Beeckman
Berichten: 121
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am

Bericht door Peter Beeckman »

Francois,
dat is niet zo eenvoudig. Eerst en vooral moet je die trailer invoeren in Belgi?. Naar de douane stappen voor de nodige formulieren, via Pega invoerder in Belgi? een gelijkvormigheidsattest (kostprijs meestal rond 100 ? maar wel afhankelijk per merk) zien te verkrijgen, alles met de verzekering in orde brengen, ...
Eens al die administratie achter de rug is moet je naar de technische keuring. Let op, bij een ingevoerde trailer is dit een uitgebreide keuring. Ik dacht dat dit enkel op afspraak kan en slechts in twee keuringsstations in Belgi? (je lokale keuringsstation kan je de adressen geven). Daar wordt je trailer werkelijk volledig opgemeten volgens de gegevens van de fabrikant (gelinkt aan je gelijkvormigheidsattest). Indien er ook maar ??n afwijking is wordt je trailer afgekeurd.
De optie die je dan nog rest is om een procedure op te starten waarbij het keuringsstation je trailer als uniek gaat beschouwen. In dat geval maken zij een volledig dossier op voor het ministerie dat uiteindelijk bepaalt of je trailer op de Belgische wegen toegelaten is en sturen je een bijhorden gelijkvormigheidsattest op. Let wel op, kostprijs voor dit dossier dacht ik 200 tot 300 ? en het ministerie kan nog steeds een negatief advies geven (maar dit gebeurt naar het schijnt zelden).

Ik ben er ooit aan begonnen maar toen de Belgische invoerder mij zei dat de trailer niet meer origineel was heb ik deze trailer terug verkocht in NL en mij een Belgische aangeschaft. Dat bespaart je heel wat frustraties.
Let er ook op dat je zeker bent van je stuk als je de invoering start. De douane vraagt in dat geval een bewijs van uitschrijving in Nederland. Als je trailer toch nog afgkeurd wordt kun je hem ook niet meer in NL kwijt want ook daar is hij uitgeschreven.

Willy Bellens
Berichten: 31
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 10:12 am

Bericht door Willy Bellens »

Hoi Fran?ois.

Ik heb ook in die situatie gezeten en het heeft mij 3 maand en in totaal 375 euro gekost om de trailer in te voeren. En alleen maar omdat onze Belgische keuring strak aan hun reglement houd, 'tis te zeggen, aan de goesting van de persoon die moet keuren. Uit al de uitleg die ik toen kreeg, kon ik alleen maar besluiten dat er niemand op dat keuringsstation wist hoe het juist moest gebeuren !!
Ben wel tot 4 maal toe om andere papieren gestuurd, die uiteindelijk dan toch niet nodig waren. Ik had zelfs een kopietje van het plan van Pega zelf, met alle maten en gewichten enz. van die trailer. Maar dat werd weggewuifd en ze gingen alles zelf opmeten met hun rolmeterke :? . Ik mocht zelfs eigenhandig' ter plaatse' een wiel helemaal demonteren om de remschoenen te laten opmeten :shock: . Dus zorg maar dat je genoeg gereedschap bijhebt. Uiteindelijk, ondertussen al 3 maand, was er dan toch een snuggere die even ging kijken in een of ander bestand en die kwam tot de ontdekking dat die soort trailer al een PV. nr. had in Belgie. Plots alles ok en op 15 minuten gekeurd en inorde.
Dus, hou je vast aan je brettellen als je naar de keuring stapt en verwacht het onverwachte. O ja, ik ben in Geel geweest, dat is ??n van de twee stations die zo,n keuring mag doen. De andere weet ik niet meer.
Groetjes nog en sterkte :wink:
Willy d1157

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

keuring trailer

Bericht door Mario Wauters »

Dus als ik goed begrijp en je koopt een boot met trailer nieuw of 2de hands in nederland als belg en hij moet naar belgie kun je rare dingen voorhebben qau keuring,of hoe zit het juist in mekaar als je vb een occasie boot op trailer koopt in nederland voor belgie.Nog een andere vraag de klassering van je boot c b of d (voor kust open zee enz)wat houd dat in ,in andere europese landen bestaat dit ook,in frankrijk bv zegt men dan nog tot 6 miles of 10 of 20miles,wil dit betekenen dan je dan alleen verder moogt op eigen risico of?
mvg Elpescador
elpescador

delta 1518

Peter Beeckman
Berichten: 121
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:18 am

Bericht door Peter Beeckman »

Mario,
Willy confirmeed dus duidelijk mijn verhaal. Een aangekochte trailer in Nederland (nieuw of tweedehands) moet worden ingevoerd via de douane.
Je doet er goed aan om eerst eens te checken of dit type een PV nummer heeft. Dit kan via de invoerder, als een trailer voor Belgi? is toegelaten dan kan deze je een gelijkvormigheidsattest afleveren welke de PV nummer vermeldt. Is deze type niet voor Belgi? gekeurd dan kun je een procedure opstarten via het ministerie zoals eerder gezegd. Let ook op, als de trailer wel toegelaten is in Belgi? en je een gelijkvormigheidsattest kunt bemachtigen moet je nog zeker zijn van de originaliteiet. Enige wijziging leidt tot afkeuring en de weg via het ministerie.
Als je de douanepapieren hebt en een gelijkvormigheidsattest ga je daarmee naar de keuring (eerst even adressen navragen slechts 2 stations doen dit in Belgi?) voor een initi?le keuring in Belgi?. Zoals Willy zegt: Aan de hand van het PV nummer kunnen zij een technische fiche opvragen en dan wordt alles wordt opgemeten (idd. zelfs remschoenen), enige afwijking van de fiche betekent afgekeurd. Als je trailer echter origineel is stap je buiten met een attest, anders begint de volgende lijdensweg via het ministerie.

Plaats reactie