jumbo 535 ?

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Tom bakker
Berichten: 51
Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm

jumbo 535 ?

Bericht door Tom bakker »

Wie is er in het bezit (of geweest) van een Jumbo 535 ?
Graag wil ik de voor/nadelen weten van deze boten?
Is deze boot ook nog te traileren met een middenklasse auto?
Wat de motor betreft : Is een 75 pk voldoende of zou ik gaan voor een 90?
Graag hoor ik jullie reactie?
B.v.d

T. Bakker

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: jumbo 535 ?

Bericht door Niels Janse »

Hoi Tom,

Ervaring met een jumbo heb ik niet, maar is een beekman 540 fish cabin niks voor je? Is een zeer goede handige boot.
Ik denk dat een Jumbo nog wel te traileren is met een middenklasser. Je moet alleen even kijken wat deze auto maximaal mag trekken.
Je hebt in het verleden toch een orka gehad? Waarom heb je deze weggedaan? Wat voor boot heb je nu en waarom wil je deze nu wegdoen?

Groet,
Niels

Tom bakker
Berichten: 51
Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm

Re: jumbo 535 ?

Bericht door Tom bakker »

Ha Niels,

Heb inderdaad een orka 535S gehad, perfecte boot, maar luste nogal wat met een 2takt 75.t
Lak was ook niet meer fatsoenlijk te krijgen van de boot, dus heb hem toen verkocht.
Heb nu een Beekman 485, maar deze is natuurlijk niet te vergelijken met de orka.
Kan nu een mooie jumbo kopen voor een nette prijs, vandaar.

Tom

Meiert Kers
Berichten: 36
Lid geworden op: ma feb 06, 2012 8:49 pm

Re: jumbo 535 ?

Bericht door Meiert Kers »

Hallo Tom,

Ik ben een gelukkige bezitter van jumbo 535.
Ik had voor een paar jaar terug een 60 pk johnson 2-takt van 1989 erachter en deze voldeed goed voor de jumbo maar omdat dit een oude motor was en ik nog weleens naar de wrakken wil wou ik er toch een wat nieuwere erachter dit is een evinrude etec 90 pk geworden dit was alleen een xl uitvoering maar omdat deze zeer gunstig geprijsd was heb ik deze aangeschaft en er een cmc powerlift tussen gezet zodat hij op de goede hoogte gemonteerd kon worden laatst heb ik er smart tabs op gezet wat bij mij erg goed werkt en de vaar eigenschappen verbetert zijn laatst met de wedstrijd heb ik 56 km gevaren (verschillende keren verkast ) en nog geen 25 l verstookt ik vaarde ongeveer rond de 4000 toeren en de snelheid is dan ongeveer 43 km per uur.
Als je nog meer wil weten hoor ik het wel als je wat foto's wil hebben moet je je email adres even door geven dan stuur ik er een paar.

Gr. Meiert
DELTA1529

Niels Janse
Berichten: 149
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:26 pm

Re: jumbo 535 ?

Bericht door Niels Janse »

Hallo Meiert,

Zou ik eens van jou mogen weten wat het toerental en je snelheid is van je etec bij volgas?
Ik vaar 3800 toeren op kruissnelheid (40 km/h) en volgas 4600 toeren bij 53km/h.
Verbruik is gemiddeld met 3 man en spullen 1 liter/mijl.

Grtz, Niels

Tom bakker
Berichten: 51
Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm

Re: jumbo 535 ?

Bericht door Tom bakker »

Ha Meiert,

Hier mijn emailadres: tenlbakker@kliksafe.nl
Stuur maar wat foto,s door a.u.b
Dan kan ik nog even reageren over het één en ander.

Gr. Tom

Meiert Kers
Berichten: 36
Lid geworden op: ma feb 06, 2012 8:49 pm

Re: jumbo 535 ?

Bericht door Meiert Kers »

Hallo Niels,
Ik vaar met 4000 toeren ongeveer 42 á 43 km per uur en volgas draai ik 5200 toeren en dan vaar ik bijna 60 km per uur . Gemeten snelheden zijn afgelezen van de plotter.

Ik heb wel een xl motor deze heeft een andere verhouding in het staartstuk naar de schroef dan een gewone langstaart en dus ook een andere schroefmaat er zit een rvs schroef op maat 14 3/4 x 16.
Ik had op de plotter 56 km gevaren en ongeveer 25 liter verstookt dus dat is iets minder als een liter per mijl.

Gr. Meiert
DELTA1529

Plaats reactie