overhellen van jumbo 535

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Tom bakker
Berichten: 51
Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm

overhellen van jumbo 535

Bericht door Tom bakker »

Ben sinds kort in het bezit van een jumbo 535, deze is voorzien van een evinrude etec 90.
Ben nu verschillende keren met de boot weggeweest en vaart rechtuit prima, maar in een bocht held hij naar mijn idee behoorlijk over (zowel naar links als rechts)
Voor het gevoel gaat hij compleet onderuit (kapseizen) je moet je dus flink schrap zetten om overeind te blijven.
Als balast heb ik voorin al 2x brandstoftank van 23 ltr staan + een electrische ankerlier van een kleine 20 kg.
Accu,s staan ook al onder de stoel. Dus naar mijn idee heeft hij genoeg voorin.
Is dit een bekend probleem bij deze boten of is er iets anders aan de hand?
Hoe is dit te verhelpen?
Wie kan er een tip geven om dit probleem op te lossen?

Tom Bakker

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: overhellen van jumbo 535

Bericht door Frans Salvo »

Ik vraag me af of je voorin niet te veel gewicht liggen hebt ?
Heb je al geprobeerd om die 2 tanks naar achter te verplaatsen en dan eens te testen ?
Een 535 heeft een tamelijk smalle punt (waardoor hij best goed vaart in ruwere zee) en alle gewicht naar voor brengen ??
Snap wel dat je tegengewicht wil geven als compensatie voor motor en power, maar misschien zijn tabs hier een betere oplossing

hoor het graag wat je bevindingen zijn

succes

Tom bakker
Berichten: 51
Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm

Re: overhellen van jumbo 535

Bericht door Tom bakker »

Hé Frans, bedankt voor je reactie.
Toen ik de boot heb gekocht waren de 2 tanks achterin geplaatst, bij de testvaart helde hij ook toen al behoorlijk over, maar ja de eerste keer schenk je daar niet zoveel aandacht aan.
Dus denk zelf dat het gewicht voorin niet het probleem is.
Over taps gesproken, je bedoeld dus op je staartstuk van de motor?
Heb zelf ook al aan trimplaten gedacht, maar weet niet of ik hiermee goed aan doe.
Waar zou je het meeste efect uit halen, Taps of trimplaten (hoeft niet electrisch te zijn).

Gr Tom

Frans Salvo
Berichten: 553
Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:08 am

Re: overhellen van jumbo 535

Bericht door Frans Salvo »

Hoi Tom, ik ben verbaasd dat er geen reactie komt van een Jumbo-gebruiker; zou me verbazen als er niet meer van rondvaren en die aangesloten zijn op dit Forum.
Persoonlijk zou ik in ieder geval gaan voor trimplaten;
boren in het staartstuk van je motor ...brr; niks voor mij; eventueel een cavitatieplaat-systeem dat je kan vijzen ?

Tom bakker
Berichten: 51
Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm

Re: overhellen van jumbo 535

Bericht door Tom bakker »

Hoi Frans,

Ook mij verbaast het dat er vrijwel geen reactie op komt.
Wil dit probleem zo snel mogelijk verhelpen, maar weet nog steeds niet hoe?
Gr. Tom

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: overhellen van jumbo 535

Bericht door Pim Janse »

Hallo Tom,
Ik heb dan wel geen Jumbo 535, maar wel ervaring met stabilisatie. Ik had het probleem dat de boeg van mijn boot enorm omhoog kwam en daarom bij toenemende snelheid ook niet echt lekker vaarde. Ik heb toen eerst een hydrofoil op het staartstuk gezet (prima te doen hoor!), maar dat haalde niet zo veel uit. Een voordeel is wel dat daarmee de schroef beter beschermd is.
Daarna heb ik smart-tabs achterop de boot gemonteerd en dat verbeterde het vaargedrag echt enorm! De boeg komt nu bijna niet meer uit het water en stabiliteit is prima. Het voordeel van smart-tabs is dat ze meer gaan werken bij toenemende snelheid en bovendien passen ze zich automatisch aan. Ik verwacht dus dat dit bij jou ook wel het overhellen bij grote snelheid zal verminderen!

Groeten,
Pim - Delta 806

Tom bakker
Berichten: 51
Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm

Re: overhellen van jumbo 535

Bericht door Tom bakker »

Hallo Pim,

Bedankt voor je reactie, het is misschien wel de beste oplossing, maar niet de goedkoopste.
Heb eens rondgesnuffelt op het net en de prijs is toch rond de 160 euro.
Wil wel ineens de goede oplossing, dus niet eerst de vin op de motor en dan alsnog de smart-taps.
Wat is de beste plaats voor die taps?
Zit daar een duidelijke handleiding bij en de exacte plaats voor
de montage?
Nadeel vind ik wel dat je dus geen zwemtrap of de vaste opstapbeugel meer kan plaatsen aan de spiegel.
Zit er nog verschil in prijs van die taps bij verschillende verkooppunten?
Alvast bedankt,

Gr. Tom

Dennis Schmitt
Berichten: 110
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:07 pm

Re: overhellen van jumbo 535

Bericht door Dennis Schmitt »

Hoi tom,

Ik heb een jumbo 535. Enkele jaren geleden smarttabs gemonteerd en probleem is opgelost.
Smarttabs via ebay in de verenigde staten gekocht omdat dit aanzienlijk scheelde in prijs. Er zat een perfecte beschrijving bij. Wel opletten dat je de smarttabs besteld die passen bij jouw bootlengte en motorvermogen.

Grtn,

Dennis
D1167

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: overhellen van jumbo 535

Bericht door Pim Janse »

Hallo Tom,

Ik zou inderdaad geen hydrofoil plaatsen, want dat gaat je niet helpen. Het monteren van smart-tabs sx stelt niet veel voor: je schroeft ze tegen de spiegel - gelijk met onderkant romp, waardoor ze altijd onder water zijn. Er is een hele duidelijke instructie beschikbaar, zowel op papier als op internet - bijvoorbeeld hier: http://www.nauticusinc.com/smart_tabsSX ... m_tabs.htm
Je kunt hier ook alle (technische) info vinden.
Op zich hoeft het plaatsen van de smart tabs geen probleem te geven met een zwemtrap - ik heb ze ook allebei op mijn boot gemonteerd! De tabs worden namelijk zo laag mogelijk gemonteerd (en onder een schuine hoek naar beneden), terwijl de zwemtrap normaal hoger zit. Kwestie van goed op elkaar afstemmen en dan kan het prima. Als je even je email-adres doorgeeft, kan ik je een foto sturen hoe het bij mij zit!

De smart tabs kosten inderdaad wat, maar zijn het wel waard hoor! De laagste prijs in NL vind je nu hier: http://www.4uboot.nl/Smart-tabs-sx-p-2552.html. Importeren uit de USA kan inderdaad ook, maar mogelijk dat je dan toch ook importheffing o.i.d. moet betalen.

Groeten,
Pim - Delta 806

Tom bakker
Berichten: 51
Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm

Re: overhellen van jumbo 535

Bericht door Tom bakker »

Bedankt Dennis en Pim voor jullie reactie,

Dennis kan jij me een foto doorsturen van de spiegel zodat ik de juiste plaats even kan zien?
Hier mijn mailadres tenlbakker@kliksafe.nl
Pim ook jij kan hier je foto naar toesturen.
Alvast bedankt,

Gr. Tom

Tom bakker
Berichten: 51
Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm

Re: overhellen van jumbo 535

Bericht door Tom bakker »

Ha Dennis,

Welk type smart-taps heb jij erop zitten ?
Model 2 of 3
Kan je even reageren via mijn mailadres.
Gr. Tom

Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Re: overhellen van jumbo 535

Bericht door Jeroen Spierings »

Hoi Dennis en Pim,

Ik heb een orka 540 en deze gaat vrij snel klappen op het water en bij snelheid maken word de boot ver achterover getrokken en duurt erg lang voordat hij terug vlak komt. Zouden smart tabs dit probleem ook verhelpen, iig gedeeltelijk? Extra gewicht voorin help zeker maar dit zou onnodige kilo's zijn en als dat niet hoeft liever niet!
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: overhellen van jumbo 535

Bericht door Pim Janse »

Klopt Jeroen, daar zijn die smart tabs juist voor bedoeld! Kijk maar eens op internet, daar staan allerlei plaatjes/filmpjes hoe die dingen werken. Bij mijn boot heeft het zeer goed geholpen, dus ik kan het iedereen aanraden. Het is wel belangrijk om het juiste type te selecteren, zodat de veerkracht goed is afgestemd op je bootlengte en motor - dat kun je makkelijk in een tabel vinden.

Groeten,
Pim - Delta 806

Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Re: overhellen van jumbo 535

Bericht door Jeroen Spierings »

Hoi Pim,

Bedankt voor je reactie. Denk dat ik smart tabs dan ook maar bovenaan m'n lijstje ga zetten. Nu we nog niet zo ver gaan is het wel te doen maar als er straks verder word gevaren zal het fijn zijn wat comfortabeler te varen. Nog een paar weken en dan heb ik vakantie dan kunnen we hier mooi mee aan de gang. Zal laten weten wat m'n ervaringen zijn.
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Re: overhellen van jumbo 535

Bericht door Jeroen Spierings »

Pim,

Heb net even de link die je stuurde aangeklikt en bekeken en dit zou volgens de beschrijving idd perfect zijn voor mij! Nu zijn er 3 modellen te verkrijgen, 1 zeker niet geschikt voor mij orka (5,40 Honda 90 pk Vtec) maar model 2 is voor 15-17 ft 60/100 pk en model 3 18-22 ft en 150/240 pk. Nu is mijn boot dus 18 ft (3) maar voor het motorvermogen zou ik model 2 moeten hebben. Is het nu wijs om in dit geval voor model 2 wat klopt voor het aantal pk's of voor model 3 ivm de lengte van de boot. M'n gevoel zegt model 2 maar misschien kan jij hierover wat zeggen? Alvast bedankt.
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Pim Janse
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 25, 2011 8:40 pm

Re: overhellen van jumbo 535

Bericht door Pim Janse »

Jeroen, je hebt vast hier de handige product selector gezien:
http://nauticusinc.com/smart_choice_app/sca.php ?

Gezien jouw type boot, denk ik ook dat model 2 de beste keuze is, dus type SX9510-60. In de selector wordt ook nog het type boot + gewicht meegenomen - ik heb zelf ook model 2 met vergelijkbare boot en dat gaat dus prima.

Groeten,
Pim - Delta 806

Jeroen Spierings
Berichten: 43
Lid geworden op: za nov 17, 2007 6:08 pm

Re: overhellen van jumbo 535

Bericht door Jeroen Spierings »

Pim,

Ik ga de tabs dit weekend bestellen. M'n zwemtrap moet er wel voor worden ingekort maar mocht het echt goed werken heb ok het er graag voor over. Zal over een paar weken laten weten hoe ze bevallen.
Vriedelijke groet,

Jeroen D-1154

Plaats reactie