Evinrude van 50 naar 75 pk?

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
keesgeers
Berichten: 13
Lid geworden op: za jun 01, 2013 7:05 pm

Evinrude van 50 naar 75 pk?

Bericht door keesgeers »

Hallo Deltavissers.
Sinds een jaar vis/vaar ik met een Beekman 4.90 icm een Evinrude etec 50 pk. Geweldige motor. Hij drukt deze boot vlot in plane. Met een aluminium schroef pitch 15 draait hij volgas mooi 5600 toeren. Met 5000 toeren vaar ik 30 km/u en Max tikt hij de 40 km/u aan.
Voor de meeste vistochten in de Voordelta is dit voldoende, maar op de wat langere afstanden vaar ik, indien mogelijk, liever met een wat hogere kruissnelheid. Dit zonder de motor zwaar te hoeven belasten. Daarom oriënteer ik mij op inruilen van de motor tegen een 75 of 90 pk etec.
Ik weet dat meerdere leden met deze 75 of 90 pk etec varen, dus ik ben heel benieuwd wat die in combinatie met een vergelijkbare boot aan prestatie leveren.
Ik hoor het graag. Bij voorbaat dank voor de reacties.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Evinrude van 50 naar 75 pk?

Bericht door Koen De Bièvre »

Als je het relatief kleine prijsverschil tussen een 75 en 90 er bij wil nemen, ga dan voor de 90.

Dit gesteld dat je een motor met een dergelijk vermogen op de spiegel van een 490 mag hangen!! Vraag dat even na bij Beekman!

Een E-tec beschikt over een hoog koppel, ook onderin de toeren. De spiegel moet er dus wel op voorzien zijn. Met de 90 pk heb je vermogen over en hoeft het gas niet zo ver open om toch een aardige snelheid te ontwikkelen. Ik heb zelf een 90 op een Beekman 521 hangen en met 3800 toeren loopt die tussen de 37 en 42 km/uur (afhankelijk of we voor of tegen het tij varen) Gas minder ver open = minder verbruiken! Elke toer die de motor meer moet draaien zijn dat 3 ontstekingen en elke ontseking kost benzine... Bovendien heb je met een 90 pk wat meer overschot als je eens écht even wat vermogen nodig hebt...

keesgeers
Berichten: 13
Lid geworden op: za jun 01, 2013 7:05 pm

Re: Evinrude van 50 naar 75 pk?

Bericht door keesgeers »

Koen bedankt voor je reactie.
Die geeft al bruikbare informatie. Graag schaf ik een dergelijke motor aan bij een vd Evinrude dealers in onze omgeving. Dat is Roosendaal. Doch er blijken niet veel occasions te worden aangeboden. Ook niet verder weg dan Kamperland, Hardinxveld en Roosendaal liebau. Een nieuwe motor gaat helaas boven mn budget.
En een aangeboden etec 90 pk door een niet dealer een flink eind uit de buurt, die na meerdere verzoeken per mail niet vlot met een engine rapport over de brug komt, daar wordt ik toch wat achterdochtig van...

Bij navraag bij Beekman weegt de 4.90 ongeveer 500-550 kg, er er mag een 90 pk achter.

Ik heb nu wel een etec 75 pk in beeld. Dus daarom ben ik extra benieuwd wat de ervaringen zijn met die 75 op een soortgelijke boot 4.90 van ong 550 kilo?

Koen als jou 521 meer weegt dan de 490? Kan ik bedenken dat de 75 pk ongeveer dezelfde prestatie moet neerzetten op de 490 dan de 90 pk op jou 521? Het lijkt me een logische redenering. Is dat een reële verwachting?
Dat zou ik al een hele mooie sprong vinden in vergelijking met de 50 pk.

Bij voorbaat dank.
Groeten Kees Geers.
Delta 362.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Evinrude van 50 naar 75 pk?

Bericht door Koen De Bièvre »

Daar kan ik zo maar geen antwoord op geven... Prestaties zijn van vele factoren afhankelijk. Gewicht boot met inhoud, rompvorm, balans van de boot, schroef, vermogen, ... Het is geen simpele optel- en aftrekoefening, daarvoor zijn er te veel variabelen. Je kan er wel van uit gaan dat een 75 pk beter gaat presteren dan een 50 die op de top van zijn mogelijkheden draait. En dat die E-tec weinig 2e hands aangeboden worden, kan 2 redenen hebben. Ze zijn nog niet zo heel lang algemeen verspreid, voor de binnenwateren wordt toch vaker naar een 4-takter gekeken, denk ik. En/of... ze zijn goed en iemand die er eentje heeft, blijft er gewoon mee varen... :D

keesgeers
Berichten: 13
Lid geworden op: za jun 01, 2013 7:05 pm

Re: Evinrude van 50 naar 75 pk?

Bericht door keesgeers »

Koen bedankt voor je reactie.
Graag blijf ik geloven dat er weinig aanbod is van 2e hands etecs omdat diegene die er mee varen hem niet weg doen omdat hij bevalt :D
Dat de 90 etec krachtig genoeg is om de Beekman 490 volledig tot z'n recht te laten komen, dat geloof ik ook. Daar heb ik alle vertrouwen in.
En is de etec 75 pk dat ook? Die 10/15 pk's verschil met de 90, wat betekend dat in de praktijk?

Eerder heb ik reacties gelezen van enthousiaste etec bezitters. Mogelijk varen die met de 75 pk.
Wat is jullie ervaring? Met welke boot?
Ik lees het graag.
Bij voorbaat dank.

Groet Kees Geers
Delta 362.

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: Evinrude van 50 naar 75 pk?

Bericht door harrie cas »

misschien hier eens even naar kijken heeft beide motoren staan http://www.brouwerwatersport.nl/ heeft een 75 en een 90 pk etec staan

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: Evinrude van 50 naar 75 pk?

Bericht door harrie cas »

harrie cas schreef:misschien hier eens even naar kijken heeft beide motoren staan http://www.brouwerwatersport.nl/ heeft een 75 en een 90 pk etec staan
http://link.marktplaats.nl/m984355875

keesgeers
Berichten: 13
Lid geworden op: za jun 01, 2013 7:05 pm

Re: Evinrude van 50 naar 75 pk?

Bericht door keesgeers »

Harrie bedankt voor je link.
Ik ga eea. Bekijken.

Groeten Kees Geers

keesgeers
Berichten: 13
Lid geworden op: za jun 01, 2013 7:05 pm

Re: Evinrude van 50 naar 75 pk?

Bericht door keesgeers »

Mannen ik kom net terug van Zwemer in Kamperland.
Mede door de positieve referenties en ervaringen van Deltavissers, oa op dit forum, heb ik daar naar tevredenheid een deal gesloten.
Een demomotor Evinrude etec 75 pk met nog volledige fabrieksgarantie gekocht, met inruilen van mijn 50 pk etec. Ik ben er erg blij mee.
Ze bouwen hem binnenkort op. Hierna zo snel mogelijk proefvaren!!! :D
Van de resultaten zal ik verslag doen op ons forum :!:

Groeten Kees Geers.

keesgeers
Berichten: 13
Lid geworden op: za jun 01, 2013 7:05 pm

Re: Evinrude van 50 naar 75 pk?

Bericht door keesgeers »

Vandaag de eerste vistrip met de nieuwe Evinrude etec 75 pk op de Beekman.
Wat een geweldige motor, en wat een mooie combinatie.
Boot om half negen bij Neeltje Jans in het water op een dag met zuid 4/5.
Dus niet het volle vermogen kunnen gebruiken.
Met 3500 toeren een kruissnelheid van rond de 40 km/u. Met de motor goed getrimd is de boot mooi in balans. Ik ben heel tevreden. :D

Plaats reactie