Hoe lang buitenboordmotor spoelen

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Werner Donkers
Berichten: 6
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:16 am

Hoe lang buitenboordmotor spoelen

Bericht door Werner Donkers »

Ik laat op dit moment een nieuwe buitenboordmotor op mijn boot zetten.
De oude had schade wat veroorzaakt kan zijn door het niet goed spoelen van de motor.
Wij dachten altijd dat wij de motor toch goed spoelden.
Nu ben ik benieuwd hoe lang de meesten van jullie hun buitenboordmotor spoelen.
Wij spoelen de motor ook pas wanneer we weer thuis zijn, dus zo'n anderhalf tot twee uur nadat de boot uit het water is gehaald.
Hoe doen de meesten van jullie dit?

Groeten,
Werner Donkers
Delta 1614

Rob Weenink
Berichten: 111
Lid geworden op: do okt 25, 2007 7:48 am

Re: Hoe lang buitenboordmotor spoelen

Bericht door Rob Weenink »

Hallo Werner
Ik spoel meestal een kwartiertje.
Veel hangt af van de temperatuur van de motor op het moment dat je de motor gaat spoelen.
Is de motor koud dan zal de thermostaat gesloten zijn en spoel dus niet alles mee.
Of de motor in een kwartier bij een stationair toerental warm genoeg is zodat de thermostaat open gaat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Ga je regelmatig met de boot op pad waarbij de motor op temperatuur komt dan zal je niet snel problemen krijgen met het koelen.
Vlak voor de winterstalling lijkt het mij verstandig om de motor warm te spoelen met schoon zoet water.
Ik heb gehoord dat sommige nieuwe bb motoren een spoelsysteem hebben die om de thermostaat "heen" spoelen, wellicht dat dit bij jou nieuwe motor ook het geval zal zijn.

Succes en wel plezier met je nieuwe spullen.

Groeten
Rob // D829

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Hoe lang buitenboordmotor spoelen

Bericht door Dre Frijters »

De beste spoelwijze is gewoon met de op de kraan aangesloten losse adaptor, rechtstreeks bij de schroef op de waterinlaat. Eerst de kraan open, dan starten.

Je merkt na enkele minuten (bij koude motor) dat de thermostaatklep(en) open gaan door:
- de controle straal spuit ineens iets minder fel;
- er komt nu meer water via de uitlaat door de propeller naar buiten;
- dit water wordt (hand-)warm.
Als je dan nog een minuut of vijf door blijf spoelen, weet je zeker dat het water via de cylinders is geweest. Je kunt nog een keer iets meer toeren (druk) geven via de losse hendel op je afstandsbediening, maar noodzakelijk is dat niet.

Hans Thomassen
Berichten: 17
Lid geworden op: ma nov 21, 2016 6:18 pm

Re: Hoe lang buitenboordmotor spoelen

Bericht door Hans Thomassen »

HALLO DELTA VISSERS SPREEK MET SNELLEHANS.DELTA-866.
.JULIE PRAATEN OVER BUITENBOORDMOTER SPOELEN.
.IK DOE UN BLAUW PLESTIEK TON VAN 200 LITER KRAAN WATER.
.DAN ZET IK DE MOTER ER IN DE TON MET WATER.
.DAN LAAT IK DE MOTER DRAAIEN EN IK DOE WAS POEDER ER IN DE TON.
.ALS DE SPUIT WATER VAN DE MOTER NIET DOET DAN GEBRUIK IK SPUIT LUCHT COMPRESSER VAN 220.
.VOLT.OM VER STOPPING TEGEN TE GAAN.IK GEBRUIK OOK SPUITBUS TEFLON OLIE.SPUIT IK ER IN.
.MOG DE SPUIT GATEN VAN DE MOTER NIET WILLEN.DAN MOET NIEUWE WATER POMP IN DE MOTER.
.IK HAD LAAT ZE KEER OOK GEHAD.ER KWAM ZOVEEL TROEP UIT DE MOTER.DAT DE MOTER HELEMAAL.
.SCHOON IS.BIJ MIJ WERK PRIMA.HIJ GAAT ALLEEN MAAR SCHUIMEN.ALS DIE MAAR GOED KOELT DE.
.MOTER.DAT IS HEEL BELANGRIJK VOOR JE MOTER.JE KUNT HELE DAG MEE DRAAIEN DE MOTER.
.DAT GEBEURT NIKS MEE.KOELEN IS ERG BELANGRIJK VAN JE MOTER.WILLEN JULIE MEER WETEN.
.BEL SNELLEHANS.>.06-30160962. :D

Gerrie van Hengel
Berichten: 84
Lid geworden op: wo feb 02, 2011 10:13 pm

Re: Hoe lang buitenboordmotor spoelen

Bericht door Gerrie van Hengel »

Hallo,Werner.
Zoals al gezegd is ,thuis de slang er op.
Zo lang de motor binnen in niet uit droogt kan er weinig gebeuren.
Wat ik nog extra doe aan het eind van het seizoen .
Een beetje controversieel misschien ,maar werk wel.
Ik laat de staart (net als Hans) in een grote emmer zakken ,vul deze met water en 5 liter schoonmaak azijn .
Laat de motor een half uurtje pruttelen .
en spoel hem daarna met schoon water na,
Niet schrikken van het residu onder in de emmer.
Groet
Gerrie

Ed Abelman
Berichten: 11
Lid geworden op: ma okt 29, 2007 10:12 am

Re: Hoe lang buitenboordmotor spoelen

Bericht door Ed Abelman »

Ik heb een gardenanippel op de wateruitlaat gemonteerd waarop ik een slang met aan de andere zijde een simpel caravan waterpompje (12v) heb zitten welke weer in een 25 Ltr jerrycan past en na elke vissessie spoel ik direct aan de helling mijn motor door. Een maal thuis sluit ik nogmaals de warmwaterkraan aan op de motor en spoel nogmaals even door.
Succes.......

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Hoe lang buitenboordmotor spoelen

Bericht door Dre Frijters »

Ed,
over welke waterUITLAAT heb je het nu, die van de controlestraal onderzijde/ achterzijde van het motorblok of de gas- en koelwateruitlaat door de schroef ? Ook lijkt het me moeilijk om op een van beiden een gardena-aansluiting te maken.
Het lijkt nu of je tegen de normale koelstroomrichting aan het doorspoelen bent en dat lijkt me onmogelijk of in ieder geval zeer onwenselijk....

Als je de SPOELINLAAT bedoelt van de nieuwe generatie bbm's (daar ergens op de grens van motorblok en staartstuk), dan spoel je hoogstwaarschijnlijk ALLEEN het staartstuk door en moet je in ieder geval NIET de motor laten meedraaien op de helling.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Hoe lang buitenboordmotor spoelen

Bericht door Koen De Bièvre »

Ed heeft het wellicht over een Evinrude E-tec. Die motoren hebben op de wateruitlaat schroefdraad waar je een bijvoorbeeld Gardenia slangpilaar kan opschroeven, waar je de tuinslag kan opklikken. Dat is speciaal voor boten die in het water blijven liggen. Zolang de motor warm is en de thermostaat open staat, kan je zo de motor spoelen, zonder te laten lopen. Althans, zo is mij dat ooit eens uitgelegd...

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Hoe lang buitenboordmotor spoelen

Bericht door Dre Frijters »

Coen,

volgens mij werkt de koeling van een moderne 2-takt niet veel anders dan die van een 4-takt. Ook jij hebt het nu over een UITlaat, maar volgens mij is het een INlaat.

Als je op die manier ( in het water liggend) spoelt met koud water en de thermostaatklep zou nog openstaan en dit spoelwater zou überhaupt naar de cylinders kunnen, dan knijpt die toch meteen de klep dicht ? Of ben ik nou zwak en niet goed.....

Citaat:
Blz. 123 van de Handleiding Honda BF80 LTRU ( bj 2017):

SCHAKEL DE MOTOR UIT alvorens deze te gaan reinigen en SPOELEN;

1. Ontkoppel de brandstofslang,
2. Kantel de motor omlaag,
3. Buitenzijde motor wassen met schoon water,
4. Koppel de afdekkap van de spoelopening ( INLAAT !) af,
5. Schroef de soelopening op de tuinslang aan ( evt. met Gardena aansluiting of speciale koppeling van jouw merk bbm),
6. Zet de kraan aan en spoel minstens 10 minuten door,
7. Daarna weer afkoppelen en afsluiten enz. enz.
DUS nogmaals MET UITGESHAKELDE MOTOR, waarbij de thermostaatklep(pen) DICHTBLIJVEN en er dus geen water langs de cylinders wordt gepompt !!!!!!!
JE SPOELT DUS ALLEEN HET STAARTSTUK SCHOON, NIET HET MOTORBLOK !!!!!
Doe je het wel met lopende motor, dat help je dus langzaam maar zeker je motor naar de kl…..
:cry:
Er is maar 1 goede manier om VOLLEDIG te spoelen, dus ook met geopende thermostaatklep(pen) en dat is met aangesloten adaptor (koptelefoon) en tot en met een warm gedraaide motor, waarbij het handwarme koelwater rijkelijk uit de SCHROEFUITLAAT komt. En dat kan dus ook in een regenton met eventuele toevoegingen, als de waterinlaat/pomphuis maar voldoende onderwater blijft.

Ik ben geen bbm-deskundige, maar kan er niks anders bij bedenken.

Groet,
Dre.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Hoe lang buitenboordmotor spoelen

Bericht door Koen De Bièvre »

Ik ga er op letten uit elk gat precies het water loopt als de motor draait en dan kijken of daar al dan niet die schroefdraad op zit... Er zitten 2 gaten vlak onder elkaar. Je uitleg is in ieder geval logisch, Dré... Ik weet wel dat de motor niet kan draaien als je via die aansluiting spoelt omdat het speciaal voor boten die blijven liggen is gemaakt.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Hoe lang buitenboordmotor spoelen

Bericht door Dre Frijters »

Voor degene die nog mochten twijfelen,

Op YouTube ( zoeken op: flush outboardmotor) kom je beide spoelmogelijkheden tegen:

1. met de adaptor/koptelefoon en draaiende motor via koelwaterinlaat/pomphuis;

2. Met de aansluiting/gardena-koppeling ter hoogte scheiding motorblok-staartstuk ZONDER draaiende motor.

Luister en kijk maar goed in geval 2 : de motor niet in schakelen !
Op zich logisch, want als de motor draait, dan pompt de impellor OMHOOG, in geval 2 stuurt de leiddingwaterdruk de stroom naar beneden en komt het water ER VIA DE INPELLOR en WATERINLAAT weer uit. Beiden aan kan dus nooit want dan zou de leidingwaterdruk zeker overwinnen en de impellor gaan "zweven".

2. Is vooral bedoeld om zout, zand, vuil, wier uit het pomphuis te spoelen, terug via de roostertjes van de waterinlaat en liefst niet via motorblok....

Groet,
Dre.

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Hoe lang buitenboordmotor spoelen

Bericht door Dre Frijters »

O ja. Op een van die filmpjes, ik dacht een wat ouder type zware Ocean Runner, is te zien hoe men voor spoeling 2. met een dopsleutel het mondje van de controlestraal-uitlaat losdraait en verwijdert. Vervolgens kan daarin een verbindingsstuk met de tuinslang worden gedraaid om het staartstuk te spoelen ( zonder draaiende motor).

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Hoe lang buitenboordmotor spoelen

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Hoi Dre,

Mijn boot ligt heel het jaar door in de haven. Mijn nieuwe yamaha 100pk four stroke van (nu 2 jaar oud) heeft inderdaad opzij van het blok een spoelslangetje, waar ik een mannetjeskoppeling van gardena op doe. Hier klik ik dan de tuinslang van de haven op aan. Mij is verteld om op deze wijze de motor te spoelen, en met de motor omhoog getrimd (dus uit het water) en zeker NIET draaiend. Na een tijdje komt het leidingwater er gewoon uitgespoten langs de koelwatercontrolestraal, en een beetje uit de inlaat vanonder aan de staart.
Nu mijn vraag: wat word er dan precies gespoeld? Mij is verteld dat het blok en de staart op deze manier gespoeld wordt? Dat het de levensduur van de motor verlengt mag duidelijk zijn! MAAR, de 3 keer dat ik tegenwoordig in de winter ga vissen kan ik mijn motor niet spoelen bij gebrek aan leidingwater in de haven. Misschien is het dan verloren moeite om de motor in de zomer wel te spoelen, terwijl dit een 6 maand niet kan? één ding weet ik zeker! Die motor gaat mij overleven, want als hij nog 10-12 jaar mee gaat ben ik "allang" gestopt met vissen! En tegen de tijd dat je dan je boot moet verkopen (lees weggeven) geeft de koper er geen cent meer voor of die motor nu jarenlang gespoeld is of niet. Maar ik blijf gewoon spoelen hoor, kwestie van mezelf niks te verwijten over die absurde "dure aankoop"!

MVG Jerry

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Hoe lang buitenboordmotor spoelen

Bericht door Dre Frijters »

Hoi Jerry,

Eerst even kijken welke ruimten/kanalen we tegenkomen bij het koelen en spoelen:

- De cavitatieplaat met pomphuis zit onder de waterspiegel, dus geen lucht, alleen water. Of anders gezegd op de helling: de waterleidingdruk via de adaptor/ koptelefoon op de inlaat drukt de lucht weg en de impellor kan leidingwater omhoog pompen;
- Bij de cavitatieplaat / pomphuis zitten nog enkele openingetjes voor overdruk- en afwatering. (Hier stroomt al leidingwater uit voordat de motor is gestart);
- Als de motor draait, wordt via de aanvoerbuis aan de onderzijde/zijkant van het motorblok een soort verdeelkamer gevuld. Deze plaats is bij veel (oudere) motoren zichtbaar als een rechthoeking deksel (met pakking) tegen het motorblok, dat door soms wel 10 boutjes is vastgezet. Met deze kamer hebben verbinding:
* het kanaal en/of slangetje voor de bekende controlestraal,
* aanvoerkanaal (of kanalen) naar cylinderblok en -kop, waar daar pas thermostaatklep(en) is/zijn opgenomen,
* volgens mij heeft ook de uitlaatdemper die in het staartstuk is ingebouwd een aansluiting op deze kamer. Want ook de tegenwoordig veel stillere motoren moeten op uitlaatgas en de demper worden gekoeld. Dit in tegenstelling tot een auto of wegmotor, want daar wordt de uitlaat rechtstreeks door de buitenlucht en rijwind gekoeld. Bij de bbm komen uitlaatgassen en het daadwerkelijk gebruikte koelwater samen via de propellor naar buiten.

Met spoeling 2 (slang met gardena aansluiting) worden volgens mij in omgekeerde richting gespoeld: de verdeelkamer, kanaal voor de controlestraal, de aanvoerbuis, pomphuis met impellor, aanzuigkanaal en enkele druk-/overloopkanaaltjes.
Deze spoelwijze kan zeker nut hebben, bijvoorbeeld:
- Je gaat met trailer altijd via het strand. Je hebt grote kans op zandophoping in pomphuis en verdeelkamer;
- Je ga een keer “van je padje af” en je probeert een nieuwe vaargeul door een zandbank te baggeren….…..; :)
- Een toertochtje door de Biesbosch bij te laag water: te veel slib en wier in je systeem. Het hoeft niet altijd meteen zo erg te zijn dat het hitte alarm af gaat;
- Je ligt meestal aangemeerd in een haven: zo vaak mogelijk staartstuk doorspoelen EN ophoog trimmen om aangroei van alg, mossel- en pokkenzaad IN je systeem te voorkomen.

Als regelmatig je controlestraal wegvalt en je die “door moet prikken”, dan heb je vermoedelijk wat hardnekkig vuil in je verdeelkamer zitten. Misschien op te lossen door bij koude, uitgeschakelde motor op de mond van de controlestraal, het slangetje of de aansluiting ervan op de verdeelkamer, de leidingwaterslang te drukken. Ik zou dan wel de afsluitdop van de gardena-spoelaansluiting open zetten. Dan kan de druk (en hopelijk ook het vuil) daarlangs ook weg. En anders naar de reparateur…..

Ik merk nogmaals op, dat het water van de controlestraat NOG GEEN VOOR DE KOELING GEBRUIKT WATER IS, ook niet met draaiende motor. Het kan dus ook bij warme motor nog steeds koud aanvoelen. Het geeft niet meer en minder aan, dat de impellor voldoende waterdruk kan geven.
Het echte koelwater komt, wanneer de themostaatklep(en) open zijn gegaan en de motor op bedrijfstemperatuur is gekomen, via de propeller/schroef naar buiten. Dit water mag niet meer dan handwarm zijn.

Hoe lang?
Je zult zien, dat wanneer je een (bijna) koude motor draaiend gaat doorspoelen, er uit de prop eerst nog geen water komt, de klep(en) zijn nog dicht. Vervolgens verschijnt er enige tijd een behoorlijke, handwarme waterstroom, de klep(pen) zijn opengegaan. Maar na een minuut op 10 houdt deze stroom weer zo goed als op, de klep(en) gaan weer dicht ! Dit betekent dat er evenwicht is bereikt tussen bedrijfstemperatuur, het slechts stationair draaien van de motor en het koude leidingwater.
Langer doorspoelen heeft dan niet zoveel zin meer, het zoute water is er al uit.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: Hoe lang buitenboordmotor spoelen

Bericht door Koen De Bièvre »

Ik heb het ondertussen even gecontroleerd en de mogelijkheid om de slang rechtstreeks op de motor aan te sluiten zit wel degelijk op de water UITlaat. Volgens mij kan je perfect langs daar spoelen als je dat meteen bij aankomst in de haven doet als alles nog warm is, en dus open staat, ZONDER dat de motor loopt. Er mag dan nergens water komen waar het niet hoort, want dan heb je volgens mij een kapotte koppakking... Als de thermostaat de boel weer afsluit omdat het blok afgekoeld is, spoel je enkel nog de staart, denk ik...

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Hoe lang buitenboordmotor spoelen

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Wanneer spoel je dan eigenlijk de koelwaterkanaaltjes in de kop van de motor? Want het waren juist deze, die bij mijn vorige motor doorgerot waren, enzo de motor om zeep heeft geholpen!
Dus bij een warme motor spoel je alles, kop en staart? En bij een koude enkel de staart?

GR Jerry

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Hoe lang buitenboordmotor spoelen

Bericht door Dre Frijters »

Ja, dat klopt Koen. Ik memoreerde al, dat ook de in de staart aanwezige UITLAAT rechtstreeks door nog koel aangevoerd water( zowel via de slang/motor inlaat als via de impellor met draaiende motor ) wordt gespoeld en gekoeld. Wat ik ( nog ) niet weet is waar dit water uiteindelijk IN de uitlaat komt. Bij draaiende motor komen deze twee stromen, dus samen MET het water dat WEL door de motorkop is geweest, door de prop naar buiten.
Maar over die techniek hoeven we ons denk ik verder niet meer zo druk te maken. Belangrijk is om, naar gelang de omstandigheden, bewust een van de twee spoelsystemen veilig te gebruiken.

Jerry, met draaiende motor en adaptor ( koptelefoon) spoel en koel je maximaal, dus zoals ook gebeurt tijdens het varen. Maar dan nu met schoon en zoet water.

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Re: Hoe lang buitenboordmotor spoelen

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Ja Dre dat begrijp ik! Maar mij is verteld bij de nieuwe aankoop, dat met een koptelefoon spoelen verleden tijd is en dat juist daarvoor dat koppelstuk naast de motor in de plaats is gekomen. Dus na het varen, motor uit het water trimmen, slang erop en 15 min. spoelen "zonder draaiende motor". Ik neem aan dat dus de kop en de staart dan helemaal rond worden gespoeld? Want mocht de kop in dit geval niet gespoeld kunnen worden met dit systeem, dan zijn vaste ligplaatshouders zoals ik verdoemd, en zouden ze nooit de kop gespoeld krijgen, tenzij met koptelefoon en draaiende motor!

Nog veel vragen weinig antwoorden. Zal toch mijn dealer eens moeten bellen denk ik?

MVG Jerry

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Re: Hoe lang buitenboordmotor spoelen

Bericht door Dre Frijters »

Er zit in de kop minimaal 1 thermostaatklep tussen. Met nog goed warme motor zal hij misschien nog even open blijven, maar spoedig sluiten in jouw geval. Dus ook, mocht met de slangmethode vanuit tegengestelde richting worden gespoeld door de kop. Maar wat volgens mij sowieso niet mogelijk is. Vraag dit voor de zekerheid na !

Maar als je zoet, schoon leidingwater beschikbaar hebt aan je ligplaats, dan is er toch geen probleem ??! :D
Trim even omhoog, zet er je koptelefoon met leidingwater op, trim weer terug, starten en spoelen maar !! Je spoelt dan de kop met open thermostaat en zoet water door. Nijp in de bankschroef de veer van je koptelefoon wel meer dicht, zodat je zeker weet, dat ie er lekker strak opzit en goed blijft zitten voor de spoelopening. Je bent dan in ieder geval zeker van je zaakje.

Plaats reactie