hydraulische besturing

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Cees Laban
Berichten: 57
Lid geworden op: do jan 23, 2014 10:07 pm

hydraulische besturing

Bericht door Cees Laban »

Beste collega's

Ik ben voornemens om hydraulische besturing te laten monteren op mijn Warrior 165 met Mercury 60 ELPT EFI. Graag zou ik willen weten wat de ervaringen zijn met het systeem van Baystar. Natuurlijk zijn ook andere ervaringen van harte welkom :wink:

Alvast bedankt voor jullie hulp

Groetjes Cees
Delta 1576

Tom bakker
Berichten: 51
Lid geworden op: do jul 14, 2011 4:54 pm

Re: hydraulische besturing

Bericht door Tom bakker »

Ha Cees,
Heb zelf de hydrolische besturing van Seastar op mijn boot zitten (Beekman Fish cabin) en bevalt prima.
Grootste voordeel is wel dat hij ligt stuurt naar beide kanten, dat is natuurlijk ook de reden waarom men kies voor hydroliek.
Er zijn natuurlijk meerder merken maar zullen allemaal het zelde doel hebben.
Het is overigens simpel om het zelf te plaatsen op je boot, ik heb hem zelf gedomenteerd van mijn Jumbo en weer opgebouwd op mijn Beekman en funtioneerd naar tevredenheid.
Succes met je besturing en misschien tot ziens bij de helling,

Gr. Tom

Cees Laban
Berichten: 57
Lid geworden op: do jan 23, 2014 10:07 pm

Re: hydraulische besturing

Bericht door Cees Laban »

Hallo Tom,

Bedankt voor je reactie !! Mijn voorkeur gaat ook uit naar het systeem van Seastar maar vind het prijzig t.a.v. bijvoorbeeld het systeem van Baystar. Goed om te horen dat het systeem jou goed bevalt en eenvoudig zelf te monteren is :wink:
Ik hoop elkaar snel weer te zien bij de helling. Momenteel nog in spanje maar wil volgende week echt de tongen gaan proberen vanuit de neeltje jans 8) 8)

Groetjes Cees
Delta 1576.

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: hydraulische besturing

Bericht door Mario Wauters »

Goh Cees had ik het geweten ik had op mijn fishcabin ook hydraulisch laten zetten en dan de auto pilot hier ook op, nu heb ik kabel en de stuurpilot (Smart pilot)op het stuur mechanisch functioneerde goed maar moet er nu af wegens defect in het mechanische gedeelte en opgestuurd naar Raymarine England als het via Radio Holland in Zeebrugge zou gaan 5weken duurtijd kost +- 650€ zegden ze erbij zonder het demonteren en monteren. Man man die firma's spreken bedragen uit of het niets is en ze zegden dan ook dat dat systeem eigenlijk niet zo een succes was wegens de talloze problemen hiermee allee vooruit.Maar ja nu heel het systeem op hydraulisch zetten en nieuwe pilot zetten is geen optie de vorige autopilot was geplaatst 1800€ bij North sea boating in Blankenberg perfect geplaatst maar het product is niet goed .Raymarin nooit meer heeeel duur en zeer zwak een vriend van mij heeft ook heel veel problemen en is nog in de garantie periode en zijn boot ligt in Spanje dus grote problemen.grtjs
elpescador

delta 1518

Nat van Adrichem
Berichten: 125
Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am

Re: hydraulische besturing

Bericht door Nat van Adrichem »

Nog een late reactie hier.

Ik heb ook jaren mn besturing op mn Warrior vervloekt. Vooral in de koude maanden.
Vanaf dag 1 vond ik de besturing zwaar. Volgens de dealer was het 'normaal'.

Maar goed in de jaren daarna werd de weerstand elk jaar weer groter. Zo zwaar dat ik met 2 handen het stuur op gaan moest brengen.
Intussen een paar keer de kabel losgemaakt en zo als kwaad de kabel schoongemaakt en gesmeerd, wat nauwelijks een verbetering gaf.

Meerdere malen op het punt gestaan een hydraulisch systeem aan te schaffen.
Totdat de stuurkabel op een gegeven moment brak. Natuurlijk op een zeer ongunstig moment, toen ik net een drukke vaarweg wilde oversteken.
Bij een andere dealer een nieuwe kabel gehaald en....ik kan letterlijk en figuurlijk sturen met mn pink. Kon me wel voor de kop slaan dat ik er niet eerder gedaan heb. Want deze zelfde dealer had al eerder deze optie geopperd toe ik erover klaagde.

Dat is al weer bijna 4 jaar geleden en gaat nog steeds als een zonnetje.
Misschien heb je (of een ander) wat aan dit verhaal. Het scheelt je vele honderden euro's.
Kan zijn dat de kabels die Warrior standaard monteert gewoon zwaar lopen.

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: hydraulische besturing

Bericht door Mario Wauters »

Eindelijk
Stuurautomaat is terug van England en geplaatst werkt terug perfect.
Ik was eerst nog van plan om hydraulische besturing te plaatsen en dan in plaats van het mechanische gedeelte van de automaat te laten herstellen prijs herstelling of pomp voor hydrauliek zou +- hetzelfde zijn en de rest de elektronica stuurautomaat was compatibel .
Maar de kabelbesturing vervangen door hydraulische zou zeeer prijzig zijn en dan heb ik de herstelling laten doen in England kostprijs 400 pond zonder btw is blijkbaar een vaste prijs toen ik hem terug kreeg bleek hij niet hersteld maar een nieuwe te zijn .
elpescador

delta 1518

Plaats reactie