startersvraag

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
danny den heijer
Berichten: 3
Lid geworden op: ma mar 13, 2017 10:44 pm

startersvraag

Bericht door danny den heijer »

beste allemaal,

Wij willen dit seizoen starten met zeevissen vanuit een boot.
Nu zijn er veel soorten boten in allerlei maten.

Is er een zinnig advies te geven over goede boten in de maat van ongeveer 5 meter, waar moet je op letten voor een goede stabiliteit ? rompvorm ? hoogte gangboord ?


Wat verbruikt een 2 takt motor, ik kwam de verbruik stelregel tegen het aantal pk gedeeld door 2 is het aantal liter per uur bij vol gas. Ik reken dan 50 pk:2 is 25 liter benzine per uur vol gas.
Totale visdag is toch wel snel 1 uur vol gas varen bij elkaar opgeteld, wat zijn jullie ervaringen ?

gr Danny

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Re: startersvraag

Bericht door harrie cas »

ik zou gaan voor een orka 535 s of een sx. is 535 lang
of een beekman 540 fish of fishcabine.
varen allebei super en liggen beiden lekker op anker je kunt er ook wat verder mee weg.
en wat het verbruik van de motoren betreft ongeveer 1 liter per mijl ligt erook aan tegen het tij en de wind in of heb je het getijde mee.en hoe is alles beladen.hoe meer je in je boot gooit des te zwaarder wordt ie daarom zie je meeste mensen ook varen met een boot met 90 pk of zelf meer dus die moter hoeft nooit op volle toeren te draaien.

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: startersvraag

Bericht door Koen De Bièvre »

Een ideale trailerboot voor de zeevisserij is tussen de 5 en en de 5,5 meter.
De 2 eerder genoemde modellen vallen daar onder, maar als je kan kiezen, ga dan voor de Beekman. Die zijn wat zwaarder gebouwd. Qua motorvermogen kom je met 50 pk veel te kort op de eerder genoemde boten. Dat is echt te weinig.

Die stelregel van pk's gedeeld door 2... vergeet dat maar gauw, dat is een fabeltje, of er zit in ieder geval nogal wat rek op die stelling... Je verbruik is afhankelijk van een berg factoren. De vorm en het gewicht van je boot, voor of tegen het tij, golven, wind, belading, noem maar op. Een motor die 60% van zijn vermogen nodig heeft een bepaalde snelheid te halen, zal altijd minder verbruiken dan een lichtere motor die volle por moet draaien om de zelfde snelheid te halen. Aan anderhalve euro de liter, verdien je op termijn de extra investering in een zwaardere motor terug. Daar komt het grote voordeel bij dat je wat extra pk's achter de hand hebt als je ze nodig hebt. Het verbruik van moderne, direct ingespoten 2-takters zoals de E-Tec ligt geen druppel hoger dan een gelijkaardige 4-takter en bieden erg veel koppel onderin. Oude 2-takters met carburatoren, lusten wel "wat meer"... Als je aan kruissnelheid 2 km op een liter kan varen met eender welke boot, zit je goed.

Beekman 540 , Orka 535, .... dikkere motoren, daar moet wel budget voor zijn natuurlijk. Wat je ook koopt, ik vind dat daar altijd een hard kajuitje op moet zitten. Dus niet enkel een zeiltje. Dan heb je wat meer bescherming tegen opvliegend water en golven. Als je toch met 40-50 pk wil varen, of het budget is eerder beperkt, dan is bijvoorbeeld een Shetland Sheltie een prima instapmodel om met zeevissen te beginnen. Die wil wel wat hotsebotsen als het wat ruwer wordt, maar je hebt een klein kajuitje waar je spullen droog kan opbergen en verder een berg plek aan boord. Het is gewoon een leuk visbootje van ruim 5 meter om mee te beginnen. Bovendien kan je die met eender welke "normale" auto vlotjes trekken. Met wat geluk vind je er eentje met een cabrio-kap, dan ben je helemaal het mannetje. Als je een beetje handig bent kan je vaak leuke opknappers vinden voor weinig. Geduld is een schone deugd, niet gelijk op de eerste de beste boot duiken die langs komt. Zo'n occasie mag vuil en verweerd zijn, maar de gelcoat moet wel in orde zijn. Rare scheurtjes en weke plekken? Spiegel ingedrukt waar de bouten van de motor zitten? Héél gauw verder gaan en laten staan!

Succes!

Cees Laban
Berichten: 57
Lid geworden op: do jan 23, 2014 10:07 pm

Re: startersvraag

Bericht door Cees Laban »

Hoi Danny,

Ik heb zelf een Warrior 165. Een geweldige visboot van engelse makelij van 5,1 meter lang en 2,1 meter breed. Hele fijne vaareigenschappen, ligt lekker op anker, lekker hoog gangboord, ruim visdek, open kajuit. Ik heb hem verder wel aangepast aan mijn wensen, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Er hangt een 60 pk mercury EFI 4 takt achter. Echt ruim voldoende voor deze boot waarmee ik vanuit Neeltje Jans de noordzee op ga. Met 2 man, volle bepakking en 50 ltr. brandstof aan boord vaar ik op top ca. 50 km/h........maar dat is bij een mooi vlak zeetje :D

Natuurlijk zijn er nog meer soortgelijke boten, zoals Koen ook zegt, de Beekman en Orka's zijn ook prima boten. Het ligt er ook aan wat je budget is, wat en waar wil je gaan vissen etc.
Als je vragen hebt, of misschien eens een kijkje wilt nemen, laat maar weten. Ik ben altijd bereid om je verder te helpen en te informeren.
In ieder geval succes met je zoektocht :D :D

Groetjes Cees
Delta 1576

danny den heijer
Berichten: 3
Lid geworden op: ma mar 13, 2017 10:44 pm

Re: startersvraag

Bericht door danny den heijer »

Dank voor de uitgebreide duidelijke info.

De genoemde merken worden regelmatig aangeboden, zeker nu het voorjaar er aan komt staan er meer te koop. Ik heb ook al het stuk gelezen betreffende de benzine euro 95.

Daarnaast heb ik ook een polyester boot 6,35 m lang met kajuit bekeken, nog niet gevaren, met een inboard diesel motor.
Vaart wel wat langzamer, kruissnelheid 22 km wat voor mij geen probleem is, en een veel lager verbruik ongeveer 6 liter p/u.
Dit lijkt mij ook geen verkeerde keuze.

gr Dan

Koen De Bièvre
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: do sep 20, 2007 12:23 pm

Re: startersvraag

Bericht door Koen De Bièvre »

Dat is inderdaad ook niet verkeerd, maar.... dat kost een paar knaken. Ook als je niet vaart kost dat geld, want zo'n boot moet je ergens in een haven leggen. Dat tot daar nog aan toe, maar je bent wel een gigantisch stuk van je actieradius kwijt. Dat is wat mij bij een trailerboot houdt. Ik vis het jaar rond, afhankelijk van de beoogde visserij en jaargetijde vanaf Neeltje Jans, Vlissingen, Blankenberge of Nieuwpoort. Rijden is nog altijd een heel stuk voordeliger, comfortabeler en sneller dan varen. Dat ben je kwijt als je de boot ergens in een haven legt. Heel strategisch een haven kiezen is dan de boodschap om de opties zo veel mogelijk open te houden.

danny den heijer
Berichten: 3
Lid geworden op: ma mar 13, 2017 10:44 pm

Re: startersvraag

Bericht door danny den heijer »

ja dat had ik nog niet zo bekeken, was ook niet het plan om verder dan vanuit scheveningen-hoek van holland te starten op zee.
ga binnenkort wat boten bekijken en neem de adviezen mee.

gr Danny

Mario Wauters
Berichten: 615
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 11:19 am
Locatie: antwerpen

Re: startersvraag

Bericht door Mario Wauters »

Moeilijk moeilijk
Het is zoals een huis bouwen als het klaar is wou je het toch nog een beetje anders.
Ik heb tot hiertoe een ideal bootje een beekman 5,40 cabinfisch alles erop en aan gps sonde radar marifoon flaps 115pk enz ,hij gaat overal mee naartoe 2x per jaar spanje 1800km enkel ligt daar dan wel in de jachthaven ,hier gaat het naar de roompot,Zeebrugge Nieuwpoort enz een trailerbare boot is heel flexibel .Maar de jaren tellen en een mens vraagt wat meer confort qua opstap en een bootje met vaste ligplaats +-6,5 m inboard diesel minder verbruik gesloten cabin enz en omdat dat gezien de beperkingen en zwakke visserij hier geen zin meer heeft opteer ik eerder opstappen en de boot in spanje waar ik dan toch regelmatig ben te laten.
Man man wat een verhaal dus bezin eer je begint denk goed na er is voor ieder wat wils
elpescador

delta 1518

Plaats reactie