aankoop nieuwe motor

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

aankoop nieuwe motor

Bericht door Rob van der Zande »

Hallo, ik wil een nieuwe motor kopen.
Er is heel wat op de markt, maar wat maakt nu echt het verschil
tussen de 4 takt motoren.
Er zijn aardig wat merken op de markt. Veel vaaruren maak ik niet
op een jaar ongeveer tussen de 30 en 40 uur.
Wie kan mij het verschil of eigen ervaringen vertellen.

Rob van der Zande
Delta 30

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Hallo Rob,

Zoveel mensen zoveel wensen is de kreet ...

Mijn ervaring met 4 -tact is dat ze prachtig lopen, maar veel zwaarder zijn dan 2-tact en minder snel in toeren klimmen.

Zelf varen we al enige tijd met Evenrude e-tec.
Bijzonder compacte en lichte motoren.
2 tact motoren met directe brandstof injectie zonder rookwalmen, stil en bere sterk, ook bij laag toerental.
Emissie 3 sterren.
Kortom niet te vergelijken met de oude generatie 2-tact motoren.

Bij 4 tact is het vaak het geval dat je naar een zwaardere motor gaat dan dat je aan pk,s eigenlijk nodig hebt om maar koppel te houden.

Als je voor kracht en lichtgewicht gaat dan is mijn keuze e-tec.

maar zoals met alles .. dit is heel erg persoonlijk.

Geluk met je keuze.

Groeten Alex.

PS : ik geloof dat mercury inmiddels ook een vernieuwde 2-tact lijn heeft.
e-tec rulez !!

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

ik heb al de nodige informatie gewonnen, maar de evinrude e tec
is juist zwaarder dan de meeste 4 takt motoren in de pk,s dat ik
een mototr zoek. dus als ik voor een e tec zou gaan is het
voordeel puur de snelheid en het eerder in plan? zijn?
want met de E tec heb je nog steeds meng smering nodig of niet?
zelf vindt ik tot nu toe de yamaha wel een goede optie.
Honda ook, maar die is stukken duurder dan alle andere in vergelijking :?:

ignace moerkerke
Berichten: 13
Lid geworden op: di okt 30, 2007 10:38 am

Bericht door ignace moerkerke »

hallo rob

ik heb nu 2 jaar mijn yamaha f60 en heb daar nog
geen seconde spijt van
deze verbruikt ongeveer 1 liter per 3 km op een boot van 650 kg
altijd onmiddelijk starten en nog nooit geen problemen gehad
grts ignace

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Klopt, met een e-tec heb je een olietankje onder de kap ( en met de zwaardere types een losse olietank ) ... maar het verbruik met XD100 olie is zo vreselijk weinig...kan je geen mengsmering noemen zoals vroeger met de oude generatie 2-tact.

Zwaarder dan een 4-tact ????
Lijkt me erg sterk ..

Het voordeel is idd het hoge koppel, dus de trekkracht van de motor.

Veel sterkte met beslissen, want het is geen pakje boter wat je koopt.

Groetjes Alex.
e-tec rulez !!

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

voorbeeld van het gewicht

40pk evinrude e tec 105 kg

40 pk Yamaha f 40 4 takt 83.8 kg

40 pk mariner 4 takt 100 kg

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Rob,

Ik ga het niet controleren, je hebt vast je huiswerk gedaan.

Maar als je het over een 40 Pk motor hebt, achter wat voor boot ga je die hangen ??

Een aantal jaren geleden voeren we vanaf s'Gravenzande met een orka 460 met een 40 PK 2-tact. Dat ging prima !! Nog niet zo lang geleden had ik een 40 Pk 4-tact van Mercury achter een speedbootje hangen van 4 .70, dat was een drama als we wat gewicht achterin hadden. Hij kwam simpelweg niet in plane !!! Een 40 Pk 4-tact is met alle respect gewoon een slagroomkloppertje vergeleken met elke 40 Pk 2 tact.

Je ziet ook vaak dat 4-tact motoren eigenlijk te veel vermogen hebben voor de boot waar ze aan hangen........ dat is niet voor niks, zo compenseer je het lagere koppel bij lage toerentallen, gewoon nog meer Pk's en dus meer geld uitgeven.....

Ik ben gewoon geen 4-tact fan meer ..... ondanks dat het prachtig loopt.
2-tact is simpel, makkelijker en goedkoper in onderhoud, verbruikt in de huidige generatie motoren net zo weinig ( of veel ) als een 4-tact en heeft gewoon veel meer kracht.


Denk er maar eens over na ..... uiteraard is dit mijn mening, zo zijn er nog 1000 andere meningen.

Zoek ook eens op dit forum naar e-tec ...kom je nog een paar discussie's tegen.

Groeten Alex D561
e-tec rulez !!

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

Hoi,

ik heb een rana 17 fisk, niet echt een plane boot dus.
maar ik heb me wat in de techniek van de e tec verdiept,
en ik heb hier wel oren naar. Ik weet dat ze bij zwemer een
40pk te koop hebben. Ik wil daar komend weekend langs gaan.
Ik ben toch niet van plan naar de wrakken te gaan, meer de voordelta
Grevelingen en Oosterschelde. Hiervoor had ik wel een bootje waarmee
ik naar de wrakken ging (4x per jaar) . Toen heb ik besloten om daarmee
te stoppen en die enkele keer als opstapper mee tegaan met een offshore.
De visserij die ik doe is puur bodem visserij met mijn zoontje.
Je begrijpt wel dat snelheid me niet heel veel uitmaakt, en plane ook niet.
Echt afstand varen doe ik niet, op misschien een keer naar de meerkerk
na met een windstille dag.
Al met al wordt de keus er nog niet makkelijker op :roll:

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Ik zou eens bij zwemer gaan kijken ... die jongens weten heel van die motoren, heb op de laatste beurs met ze staan praten.

Achter jouw Rana is de 40 e-tec een supermotor !!

Ga eens langs bij ze !!!

Groetjes Alex.
e-tec rulez !!

Gunther Van Ginneken
Berichten: 21
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:33 pm

motor

Bericht door Gunther Van Ginneken »

een e-tec is inderdaad een zeer goede optie,vooral omdat deze een minimum aan onderhoud nodig heeft!!
en het olieverbruik bij een 1/100 verhouding is echt te verwaarlozen bij beperkt gebruik! (5l = 55euro)
geen gedoe met deze motor ,geen choke of handgas inschakelen, gewoon sleuteltje omdraaien en varen maar!!!
ikzelf had een 90pk(boot 1000kg) en deze verbruikte bij gemiddeld verbruik 1l op 2.3 km! (soms wel tot 55km/u) meestal wel kalmer natuurlijk!
kortom een goede keuze,maar dat is zoals alex al zei mijn persoonlijke mening(ervaring) en zo zijn er vele!!

Dre Frijters
Berichten: 784
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm

Bericht door Dre Frijters »

Rob, ik zou die gewichtsvergelijking bij zwemer gelijk nog maar eens navragen. Volgens mij is de 40 pk etec een stuk lichter.
( Kleiner motorblok, geen nokkenas en toebehoren e.d.)

Los van de (kennelijk) uitstekende prestaties van de 2 tact zou ik voor de spiegel van een Rana, (waarmee je met 40 pk vermogen volgens mij op je max. zit) kiezen voor de lichtste motor en altijd rustig optrekken !

Groet
Dre

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

De E Tec in dez pk klasse is juist zwaarder dan de gemiddelde 4 takt.
De E tec zit op 105 kg dat is 20 kg zwaarder dan de yamaha f40
die 84 kg weegt, de ander 4 takt motoren van deze klasse zit zo rond
de 100 kg. Ik ben er nog steeds niet uit. Wel heb ik al contact gehad
met zwemer, die hebben een e tec 40 maar ook een 40 pk yamaha
4 takt, dus ik ben er nog niet uit.
Ik houd jullie op de hoogte :lol:

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Uhm ... heb je met het gewichtsvergelijk rekening gehouden met het feit dat de 4-tact nog gevuld moet worden met een aantal liters olie ?

Ik neem aan dat er alleen drooggewichten opgegeven worden...?

Groeten. Alex.
e-tec rulez !!

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Hey Rob ,

Nog een puntje ...

De F40 van Yamaha heeft carburateurs, de e-tec heeft injectie.

Veel succes met je keuze.

Groeten Alex D561.

PS: Laat je nog weten wat het geworden is ??
e-tec rulez !!

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

Nou ik heb een keus gemaakt.
Naar veel wikken en wegen.
Eerst een goed nagedacht wat nu eigenlijk nodig is voor
de visserij die ik doe. Ik ben een pure bodem visser.
En af en toe zeebaars. Maar altijd op de Grevelingen,
Oosterschelde en voor de kering.
En ik heb eigenlijk niet eens een 40 pk nodig, ook het gewicht
van 100 kg of meer (ook voor de e tec ) speelde een rol.
Ik heb veel gevraagd en vergeleken, maar het wordt een nieuwe
Suzuki 25 pk 4 takt, ook met 3 jaar garantie.Voor de visserij die ik
doe, en achter mijn rana een prima motortje. Ook speelde het
een rol dat dat manneke van me er ook mee moet kunnen varen.
Dus de knoop is doorgehakt. mvg Rob

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Rob ,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst !!!
Ze lopen wel mooi hoor die Suzuki's.

Dat je maar veel vaarplezier mag hebben.

Groetjes Alex D561
e-tec rulez !!

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

Hij zit er op, en loopt als een zonnetje :lol:

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Geweldig !!

Veel plezier van je nieuwe motor !!

Groetjes !!!
e-tec rulez !!

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

Hey Alex, zijn weer een poosje verder.
Mijn rana is waarschijnlijk verkocht :oops: ja ondanks die
mooie lijn :cry: Maar met mijn vorig visbootje ging ik toch altijd wat verder, en eigenlijk wilde ik dat toch weer ( mijn vrouw begrijpt er niets van en zegt of ik ooit nog eens tevreden kan zijn) :shock:
Maar ik heb een ander boot op het oog waar ik komende week ga kijken.
En jawel er zit een evinrude E Tec achter, van 75 Pk.
Ik ga nog een proef vaart houden, dus ben benieuwd :lol:

Zijn er nog tips en heb je nog raad waar ik op moet letten?

Grt
Rob
Delta 30

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Rob,

Ik ben ook geen expert uiteraard maar ja waar let je op ...

Schroef niet krom ?
As niet krom ?
Kleur van de olie in het reservoir, de bruine olie is de XD100 ( als er originele olie in zit ), laat je niet misleiden door de kleur van de olieslangen die kunnen groenachtig zijn.

Bruine XD 100 evinrude Johnson olie
Computer ook laten afstellen op XD 100
Dan is het olieverbruik minimaal en dat is weer beter voor de portemonnee en het millieu !!

Er is op het moment een terug roep aktie voor de e-tec, mijn 75 PK van modeljaar 2008 moet voor een naaldje in de dampafscheider ???
Even contact opnemen met een dealer en ik wist dat er geen haast bij was, kan tijdens de eerst beurt. ( Zwemer Watersport in Kamperland )

Bougies, er staat een streepje op de bougies , dat is niet voor niks moeten in lijn staan met een merk. Heeft te maken met de vonkkracht van de bougie ( ff bougie voor je nemen en je weet dat achter het boogje de vonk minder effect heeft ), dus stand bougie, maar zal bij normaal onderhoud wel in orde zijn.

Niet schrikken van de kracht van de motor he !!!
:D :D :D

Achter welke boot hangt hij ??

Groetjes Alex D561
e-tec rulez !!

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

Hey Alex,

Bedankt veur de tips, de motor ligt achter een alsaka 500,
mijn vorige boot was ook een alsaka 500 met een 65 PK en
die ging al als de brandweer. Maar eerst maar eens kieken en varen.

Grt
Rob

Barend Verschoor
Berichten: 134
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 8:27 am

Bericht door Barend Verschoor »

Rob van der Zande schreef:Hey Alex,

Bedankt veur de tips, de motor ligt achter een alsaka 500,
mijn vorige boot was ook een alsaka 500 met een 65 PK en
die ging al als de brandweer. Maar eerst maar eens kieken en varen.

Grt
Rob

Rob , bedoel je een Alaska 500 (shetland)

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

yup een shetland alaska 500

Rob van der Zande
Berichten: 205
Lid geworden op: do okt 25, 2007 3:37 pm

Bericht door Rob van der Zande »

type foutje :oops: ,

Nat van Adrichem
Berichten: 125
Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am

Bericht door Nat van Adrichem »


Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Ziet er goed uit Rob, ruime boot zo te zien!!
e-tec rulez !!

Barend Verschoor
Berichten: 134
Lid geworden op: zo okt 28, 2007 8:27 am

Bericht door Barend Verschoor »

Rob van der Zande schreef:yup een shetland alaska 500

goeie boot hoor Rob, idd lekker ruim en je kan lekker beschut zitten,

succes ermee en veel vis.

Plaats reactie