bodem vloer vernieuwen

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
werner carvers
Berichten: 4
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 8:31 am

bodem vloer vernieuwen

Bericht door werner carvers »

betreft: shetland shelty 535 met 75 pk
ik heb ivm rotte bodemvloer er alles uit gehaald tot aan de cabine
op plaatsen heb ik schuim onder de vloer verwijdert ( was niet overal aanwezig ), die schuim 2 dagen in de zon gelegd en dan nog kon ik er het water eruit duwen (dus schuimen is geen optie ) ( wil ik ook niet meer doe ik niet meer. )

bij een firma in nl wat info gehaald over de werkwijze om de vloer te vernieuwen, dat moet goed komen

nu komt het : de brandstof tank-s (rvs)
de vorige waren er 2x 75 l rvs aan de zijkant achteraan links als rechts zijkant van de boot ingewerkt (boot lag vroeger in de rijn traagvarend )
ivm gewicht verdeling dacht ik dat deze beter meer naar voor kunnen brengen, nu de vloer er toch uit is eventueel onder de vloerplaat
nu zijn er in de handel kunststof brandstof tanks van 57l welke de V vorm hebben en in de kiel liggen :https://www.bootonderdelen24.nl/a-40206 ... escription

kies ik hiervoor dan dient de vloer daar 10 a15 cm verhoogd te worden anders gaat dat niet lukken, daar er een cabine deur is er weer een probleem om deze naar voor te plaatsen

of ik kies om die rvs tanks die er zijn om te bouwen zodat ze in de kiel passen (wat ikzelf kan ) maar die rvs tanks wegen zwaar, daarom wilde ik die juist niet meer gebruiken kunststof is veel lichter ; rvs tank kan dan mede als steun van de vloer dienen

begrijp mijn dilemma :D

nu kijk ik af en toe tv (deadliest catch) en zie ik een visboot welke tegen de golven beukt zo een lek krijgt in de brandstoftank onder de vloer , dus de gehele vloer eruit om die tank te vernieuwen , kost prijs wil je niet weten
om luiken te maken is de ruimte te klein denk ik; en gaat door het klappen van de golfslag die tank de vloer niet omhoog duwen ?

daar kijk ik momenteel tegenop ; binnen kort zal ik eens op de helling gaan zien hoe andere dit doen, ik weet het even niet meer

mvg delta 737
werner

Carel Doodkorte
Berichten: 16
Lid geworden op: zo dec 30, 2007 3:20 pm

Re: bodem vloer vernieuwen

Bericht door Carel Doodkorte »

Hallo Werner, ik ben ruim 20 jaar in het bezit van Shetland Shelty 535 en ik heb inderdaad ook de vloer
en de spanten tot aan de cabine vernieuwd, dit is toen gedaan door DBB watersport in Sintmaartensdijk.
De ruimte is niet afgeschuimd, de spanten zijn voorzien van waterloosgaten, het geheel is afgesloten met een prop in de bilge-put.
De boot is voorzien van een Mercurie 50 pk, twee brandstoftanks 25 liter, twee accu’s en zij gaat met een glad zeetje circa 50 km per uur.
De brandstoftanks en accu’s staan aan de achterkant, de boot de planeert makkelijk en dan kan het gas terug.
Het verbruik is laag en ik hoef de tweede tank praktisch nooit aan te spreken.
Een trip richting ZBJ boei gaat makkelijk op 1 tank, dus mijn idee is dat 150 liter brandstof aan boord wel erg veel is.
Extra gewicht door RVS tanks en het te veel hebben van benzine aan boord, kost ook brandstof.
Door de vlakke achter onderkant wordt de boot een stuiterbak boven windkracht 4.
Dit type boot is zeer geschikt voor de kustvisserij, lange wrakken tochten zou ik er niet mee doen.
Groeten Carel, Delta 264.

werner carvers
Berichten: 4
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 8:31 am

Re: bodem vloer vernieuwen

Bericht door werner carvers »

hey
gister middag even naar Yerzeke en daar met een boot reparateur gesproken ,zij opteren ook voor rvs tank onder de vloer
dus ik denk een TIG las apparaat aan te schaffen en de oude tanks te vermaken zodat de tank onder de vloer kan verstopt worden
eerst een laag polyester over de de bloot liggende bodem en nadien mallen maken voor de rvs tank
polyester.nl raad aan 2 langs liggers te maken over de bodem en kleinere balken naar de zijkant
ik denk dat ik de tank tussen die langs liggers ga bouwen en zo proberen op een 60 liter uit te komen

maar dank reeds voor de info ,daar ben ik wel wat mee

mvg werner

Plaats reactie