Olie e-tec

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Olie e-tec

Bericht door Alex Wycisk »

Een vraagje voor de Evinrude e-tec gebruikers.

Ik heb last van een behoorlijk hoog olieverbruik.
Nu zou de computer van de motor op XD 100 olie staan.
Ik heb van onze vorige e-tec nog olie staan XD 100, deze is donker bruin van kleur ( je ziet geen andere kleur in XD 100 volgens mij )
De kleur van de olie waarmee mijn motor is afgeleverd is blauw/groen achtig, volgens mij is dat XD 50 olie....

Zijn er e-tec gebruikers die wel blauw/ groene XD 100 olie hebben ??
Want als dat zo is heb ik waarschijnlijk een ander probleem ( afstelling oid ). Met onze vorige e-tec was het verbruik nihil.

Voor de duidelijkheid het gaat om Originele Evinrude / Johnson olie.

Ik hoor graag van jullie !!

Groeten Alex. D561.
e-tec rulez !!

van nuffel tom
Berichten: 152
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 10:08 am

Bericht door van nuffel tom »

hey ik heb ook de xd100 en deze olie is idd bruinachtig
bij mij is het olieverbruik op een 90pk bijna niets heb juist bij zwemer 2 nieuwe bussen gekocht aan 56? stuk

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

hey,

Ik heb een 75 Pk, dat is dezelfde motor dus het verbruik zou ook zo weinig moeten zijn, heb nu ongeveer 70 liter benzine verstookt en mn olie tank is nog maar kwart vol....
Nu las ik net ook weer dat de eerste tijd het olieverbruik de eerste tijd aanzienlijk hoger kan zijn omdat de computer dat doet ivm inlopen, maar dit is wel veel vind ik.

Er is iets niet in orde... of verkeerde olie of de computer staat niet op XD 100 ( wat wel zou moeten ).

Hoeveel benzine verstook jij ongeveer op een olietank ??

Groeten Alex.
e-tec rulez !!

Maurice Bastings
Berichten: 28
Lid geworden op: do nov 22, 2007 9:29 am

Bericht door Maurice Bastings »

Dag Alex,

Zelf ben ik ook aan het kijken naar een Evinrude Ficht. Geen RAM Ficht waar de problemen mee zijn maar de nieuwere. De voorloper van de E-tec.
Omdat ik me ook aan het orienteren ben welke olie het best te gebruiken is, kwam ik het volgende tegen:

E-TEC?AUTO LUBE
Evinrude? E-TEC outboards are programmed from the factory to run on TC-W3 oil. The Auto Lube oil system can be programmed by an authorized dealer to provide ultra-low oil consumption if the customer uses Evinrude XD100 Oil. Complete combustion prevents oil from escaping into the environment.


Wellicht dat het je wat verder helpt.

Succes!!!!



Mvg, Maurice

************
Delta 1356

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Hey Maurice,

Bedankt voor je berichtje.

Ik weet inmiddels dat mijn motor is afgeleverd met XD 50.
De motor staat op XD 100, maar ik vermoed ook dat het verbruik op 1:50 staat ....

Ik wacht nog op uitsluitsel van de dealer waar ik hem heb gekocht.
Hij schijnt ook extra veel te verbruiken tijdens de eerste uren ivm inlopen ( doet de regelcomputer ).

Ik wacht even af ....

Als ik meer weet lees je het op het forum.

Groeten Alex

PS waarom ga je voor het vorige model ??
e-tec rulez !!

Maurice Bastings
Berichten: 28
Lid geworden op: do nov 22, 2007 9:29 am

Bericht door Maurice Bastings »

Hoi Alex,

Een maat van me heeft ook een Evinrude Ficht 100pk en is daar erg tevreden over. Ik kan een 115pk kopen van 2004 voor een goede prijs en ja.......... het budget speelt natuurijk ook mee.
Mvg, Maurice

************
Delta 1356

Maurice Bastings
Berichten: 28
Lid geworden op: do nov 22, 2007 9:29 am

Bericht door Maurice Bastings »

Hoi Alex,

Een maat van me heeft ook een Evinrude Ficht 100pk en is daar erg tevreden over. Ik kan een 115pk kopen van 2004 voor een goede prijs en ja.......... het budget speelt natuurijk ook mee.
Mvg, Maurice

************
Delta 1356

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Maurice,

Oke , als je een leuke deal kan maken is dat nooit weg !!

Ik raak inmiddels aardig geirriteerd.......de dealer reageert maar niet op mijn vraag.
Geen mail en als ik bel zijn ze te druk.

Even langs gaan is ook geen optie want ik kon een leuke deal maken aan de andere kant van het land......

We wachten ...
e-tec rulez !!

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Alex Wycisk schreef:Maurice,

Oke , als je een leuke deal kan maken is dat nooit weg !!

Ik raak inmiddels aardig geirriteerd.......de dealer reageert maar niet op mijn vraag.
Geen mail en als ik bel zijn ze te druk.

Even langs gaan is ook geen optie want ik kon een leuke deal maken aan de andere kant van het land......

We wachten ...
de andere kant van het land......

Meppel??

Hendrik

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Klopt............ :?
e-tec rulez !!

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Alex Wycisk schreef:Klopt............ :?


:(

Doordrukken tot je een antwoord krijgt.
Heb er al meer erg vreemde dingen van gezien.

Hendrik

Marcel Brevé
Berichten: 129
Lid geworden op: vr nov 16, 2007 5:39 pm

Bericht door Marcel Brevé »

Alex,

Misschien moet je die dealer maar eens laten weten dat ze hier op dit forum worden besproken!!!!!!!!!! Negatieve reklame is ook reklame.
Wellicht willen ze dan wel sneller moeite voor je doen.

Marcel
Delta 1566

ps, mijn pa zei altijd "je bent langer tevreden over een goede service dan over een lage prijs". Het blijkt maar weer eens al te waar te zijn!!!!!!!!! :wink:

marcel

Delta 1566

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Vanmorgen maar weer een mailtje gewaagd..... geen antwoord.
( Gisteren zou ik wederom worden teruggebeld :? )

Ik heb intussen met Zwemer Watersport aan de telefoon gezeten, meteen doorverbonden met de werkplaats aan de telefoon en de situatie min of meer uitgelegd.
Niks geen , het is druk, of wat dan ook maar serieus luisteren naar wat ik te vertellen heb.

Ze gaan bij Zwemer binnenkort kijken hoe de instellingen staan en de boel eventueel corrigeren, ik heb al een afspraak.

Zo"n telefoon gesprek geeft al meteen een heel andere indruk van hoe ze daar met klanten omgaan.

Resultaat volgt op het forum !!

Groeten ,
Alex D561

PS :
Ik ga dus geen hele dag verzieken, plus een tank benzine om mensen die geen tijd hebben naar m"n motor te laten kijken.
e-tec rulez !!

harrie cas
Berichten: 304
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm

Bericht door harrie cas »

hee alex als ik zo je verhaal eens lees merk ik dat de dealer in meppel geen thuis geeft om jou probleem te verhelpen dit zijn in mijn ogen geen dealers maar gewoon zakkenvullers en dat mag je gerust bekend maken op dit forum als er mensen zijn die daar ook een moter willen kopen zijn gelijk genezen neem ik aan ze hebben superverkoop praatjes maar als er stront aan de knikker is geven ze niet thuis zulke bedrijven zouden geen moter meer mogen en kunnen verkopen ik wens je sterkte alex.

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Tja,

Tja , ik was erg tevreden over ze.
Maar nu zal ik zeker niemand aanbevelen om er een motor te kopen.
Wel hele scherpe prijzen ( en dan echt heel scherp ) , maar het lijkt er inderdaad op dat naservice niet echt iets is wat je kan verwchten .....

Ik hoop dat alles verder in orde is met mn motor en dat het puur om afstelling gaat die niet in orde is.
Als je een auto nieuw koopt kan je een andere dealer de garantie laten overnemen.........ik hoop dat dit ook voor buitenboordmotoren zo is. :?

Maar goed ... Maandag vervolg bij Zwemer in Kamperland om de boel eens te laten bekijken.

Alex D561.
e-tec rulez !!

van nuffel tom
Berichten: 152
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 10:08 am

Bericht door van nuffel tom »

ik ben 2 weken geleden bij zwemer geweest om mijn motor even aan de computer te hangen
na afspraak gemaakt te hebben op een vrijdagmorgen naar daar gevaren
bootje aan de kant gezet en jeroen (van zwemer) op de boot met de pc en alles even uitgelezen ,3 nieuwe bougies erin en alles even afgesteld en klaar was kees de prijs viel reuze mee integenstelling bij andere
groetjes tom

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Net terug van Zwemer in Kamperland.

Computer stond op TC-W3 olie ( in tegenstelling tot het labeltje XD 100 onder de kap ).

Oliereservoir leeggehaald en gevuld met XD 100 en motor op XD 100 gezet.

De motor hangt ook te laag aan de spiegel( klopt want ik heb een waterspray tijdens het varen )
De stuurkabel stond ook zonder vet.

Vandeweek wordt de motor hoger aan de spiegel gehangen.

Conclusie :

Prettige monteur, verstand van zaken. :lol:

Vandeweek het resultaat bekijken !!

Groeten Alex D561.

Oh ja ...... jammer genoeg nog geen reactie van die andere dealer waar ik de motor heb gekocht....... :evil:
e-tec rulez !!

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Motoren hoger hangen kunnen ze daar wel hoor!
Er zweeft nog ergens een foto op een forum waarbij ze een nieuwe extra langstaart motor achter een nieuwe langstaart spiegel hebben gehangen.
Om de schoef enigszins op de goede hoogte te krijgen hebben ze de motor maar gewoon enorm hoog aan de spiegel gehangen. 1 golfje en krak.

Wees blij dat je nu een goede service club hebt gevonden.
Echter om dat soort mensen ook te kunnen laten bestaan, moeten die ook motoren kunnen verkopen. (tegen een wat hogere prijs)
hendrik

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Hey Hendrik,

Fijne positieve collega visser......over welke zaak heb je het nou die die motor zo hoog heeft gehangen ?? Nou kan ik vannacht weer niet slapen !!! :shock:

Ik geloof wel dat mijn motor deze keer in goede handen is.......... :D

En ja je hebt gelijk, men laat zich vaak verleiden om iets te kopen bij de goedkoopste zaak.....dat gaat helaas ten koste van de mannen die wat duurder zijn omdat ze minder motoren omzetten.
Gevolg is wel dat je dan wel weet waar je heen moet als je problemen hebt of wanneer je onderhoud nodig hebt.

Groeten Alex.
e-tec rulez !!

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Alex Wycisk schreef:Hey Hendrik,

Fijne positieve collega visser......over welke zaak heb je het nou die die motor zo hoog heeft gehangen ?? Nou kan ik vannacht weer niet slapen !!! :shock:

Ik geloof wel dat mijn motor deze keer in goede handen is.......... :D

En ja je hebt gelijk, men laat zich vaak verleiden om iets te kopen bij de goedkoopste zaak.....dat gaat helaas ten koste van de mannen die wat duurder zijn omdat ze minder motoren omzetten.
Gevolg is wel dat je dan wel weet waar je heen moet als je problemen hebt of wanneer je onderhoud nodig hebt.

Groeten Alex.
Voor je gaat slapen lees je dit vast nog wel.
Ik heb het niet over de mensen waar je nu naar toe gaat.
Sorry voor de grote foto, die heb ik zo van een ander forum overgenomen

Afbeelding

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

gheghe......ik kan rustig slapen nu :lol:

Trouwens leuk stukje knutselwerk.......wie haalt het in z'n hoofd om zoiets te monteren.......... :lol:

Groetjes !!!
e-tec rulez !!

Alex Wycisk
Berichten: 559
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm

Bericht door Alex Wycisk »

Heren,

Vorige week de boot en motor weer opgehaald bij Zwemer in Kamperland.
Motor is keurig iets omhoog geplaatst ( kunststof vulling en RVS spiegelplaat )
Het motormanagement staat nu goed op XD 100.

Vandaag de zee op geweest ( was best hobbelig ).

De motor loopt als een zonnetje en de waterspray is weg door het verhangen van de motor. Wat betreft snelheid ( voor zover dat belangrijk is ) niet veel kunnen merken omdat we niet vol gas konden varen vanwege de pittige golven, het vaargedrag van de boot is nauwelijks veranderd. Wel zit nu keurig de koelwateruitlaat riant boven het wateroppervlak.

Olie verbruik is nu zoals het moet bij een e-tec ( nihil dus !! )

PS

Jeroen, het was het heen en weer rijden waard !! Bedankt voor de nette service !!

Groeten Alex D561.
e-tec rulez !!

Marc van gemert
Berichten: 8
Lid geworden op: zo jan 06, 2008 12:40 pm

Bericht door Marc van gemert »

En hoeveel olie verbruik je e-tec nu op 100 liter benzine ?

Plaats reactie