Aquafish 23

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Ard Hulsen
Berichten: 107
Lid geworden op: do okt 25, 2007 1:35 pm

Aquafish 23

Bericht door Ard Hulsen »

Hallo


heeft iemand toevallig ervaring met een aquafish 23 ? ik was benieuwt naar de kwaliteiten er van hoe dat ze varen wat het verbruik is en hoe ze zich op anker/drift gedragen


Groeten


Ard Hulsen

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Geen idee, maar had hem ook gezien op FAFB.
Had hier volgens mij ook een links geplaatst, maar die was de volgende dag weg.

Lijkt wel een aardig bootje voor een aardige prijs

Jerry Van Tilborgh
Berichten: 393
Lid geworden op: do okt 25, 2007 4:05 pm

Bericht door Jerry Van Tilborgh »

Hendrik,

Stur mij even die link door aub, ben wel nieuwschierig geworden.

Jerry

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

zie je mail
hendrik

Frank van der Zande
Berichten: 32
Lid geworden op: wo okt 29, 2008 10:51 pm

Bericht door Frank van der Zande »

misschien is deze link ook interessant
http://www.boatsandoutboards.co.uk/php/ ... Submit.y=3
mvg frank
DE DELTA 385

jan van den berg
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 16, 2009 11:45 am

Bericht door jan van den berg »

dag mannen,

ook ik had interesse in dit bootje en ben voor de kerst ermee gaan varen in zuid engeland.
- wat opvalt is dat de boot erg smal is, verander de 2,6m maar in 2,45 waardoor er weinig ruimte is tussen motorbak en zijkant van de boot.
- ook rolt de boot erg, stabiliteit is niet echt super voor anker en op kruissnelheid is een geringe gewichtsverplaatsing goed voor een flinke "hang" ( denk als iemand zich verplaatst aan boord).
- een complete boot met dieselmotor weegt 1450/1500 kg, zegt genoeg qua dikte van het polyester, een hardy of een oude offshore 707 wegen al gauw een ton meer en dit vertaalt zich in een veel betere zeeboot.
- een compleet uitgeruste boot met een volvo diesel komt evengoed al gauw op een mille of 45-50 incl btw.
mijn conclusie: liever een (gebruikte) hardy of offshore/ procharter 25, deze lopen ook een mijltje of 27-30 top met een 200pk volvo want je praat toch over een 7-7,5 meter boot.

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

En zo zie je maar weer dat alle waar is naar zijn geld.
En een nieuwe procharter heb ik mijn vraagtekens bij. De werf maakt niet bepaald een stabiele indruk. Je zult dus minimaal alles met bankgaranties goed dicht moeten timmeren

Neemt niet weg dat de GBP nog lekker laag staat.
hendrik

jan van den berg
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 16, 2009 11:45 am

Bericht door jan van den berg »

ja Hendrik, maar als je zin hebt in een doe het zelf project kun je voor relatief weinig geld een casco kopen van die kleinere procharters en hem zelf afbouwen. Ze hebben in Wadebridge genoeg voorraad staan van casco`s. ( er ligt ook een eigen afbouw procharter 30 in Ijmuiden)
Een ander nare eigenschap van de Aquafish is dat ze gauw klappen, vanwege het lage gewicht, en het neusje erg laag in het water ligt. Een beetje wat de orkaatjes 535 hebben, die liggen ook erg laag met het boegje. Tevens is het kajuitje vrij laag waardoor je gauw je hoofd stoot.
Het is jammer dat de Cygnus werf niet meer bestaat want qua boot blijft dat de beste en met name de cyclone`s ( praat je weer over een ander rekensommetje...).

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

Ben nu 10 jaar bezitter van een Cygnus Tornado. Echt veel is daar niet aan te klussen.
Ik hoef dus niet zo nodig, maar vind het wel erg leuk om mee te kijken.
Voor mij is zoiets

http://www.youtube.com/watch?v=Bo6SxeZ5 ... re=related

nog wel wat

Jammer dat ie hem niet in tornado vorm heeft

jan van den berg
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 16, 2009 11:45 am

Bericht door jan van den berg »

De tornado is ook een mooie boot. De mallen van de romp waren de vroegere rellcraft boten en ik weet nog dat m`n vaste vismaat z`n cyclone bestelde, cygnus kort daarna die rellcraft mallen had overgenomen en een nieuwe wheelhouse mal klaar had.
Er staat ook een rellcraft op FAFB dan kun je de lijnen van de romp goed zien.
M`n maat heeft ook zo`n modelcyclone thuis, leuk als je er maf van bent.

Frank van der Zande
Berichten: 32
Lid geworden op: wo okt 29, 2008 10:51 pm

Bericht door Frank van der Zande »

excuseer mijn domheid maar wat is in hemel...... FAFB .:?: :?: :?: :?:
kan iemand mij hier een antwoord op geven zodat ik weet waar wij het over hebben
mvg
frank
DE DELTA 385

Nat van Adrichem
Berichten: 125
Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am

Bericht door Nat van Adrichem »

Frank,

FAFB staat voor Find A Fishing Boat

Dat is een internetsite voor visboten http://www.findafishingboat.com/

Frank van der Zande
Berichten: 32
Lid geworden op: wo okt 29, 2008 10:51 pm

Bericht door Frank van der Zande »

ok deze kon ik nog niet terwijl ik toch wel wat uurtjes op het net doorbreng maar ja weer wat wijzer geworden
en Nat bedank voor je info
DE DELTA 385

wim belmans
Berichten: 21
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:57 pm

Bericht door wim belmans »

Jan De Jonghe was van 1991 agent voor hier van Cygnus.
Hij heeft het laatst gebouwde casco staan van een Cyclone 30.
Ik hoorde dat dit wel eens te koop zou zijn.

jan van den berg
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 16, 2009 11:45 am

Bericht door jan van den berg »

Dag Wim,

als dat inderdaad zo is en iemand zou zin hebben in afbouw van een casco van een cyclone 30 dan is dat zeker het aanbevelen waard.
Mijn vismaat heeft z`n cyclone ook zelf afgebouwd en het zijn superzeewaardige boten waarmee wij ook al een met ZW-7 van zee terug gekomen zijn en een boot waarin je je never nooit onveilig voelt.
En als je een 8 mtr cyclone naast een tornado, offshore, hardy of wat dan ook ziet, dan zie je ook wat een groot formaat zo`n apparaat heeft. Jammer en spijtig dat Cygnus niet meer bestaat alhoewel er op kleinschalige schaal nog een cyclone 26 in engeland gemaakt kan worden en de cyclone 30 in Ierland gebouwd wordt. Maar of diezelfde kwaliteit ook gehaald wordt...? Misschien dat Jan de Jonghe daar meer over kan vertellen.
Prettig weekend allemaal!

Hendrik Keizer
Berichten: 292
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 7:44 pm

Bericht door Hendrik Keizer »

En anders kom je bij de gebruikte terecht.

Hier nog een mooi op het 1e gezicht
http://www.2dehands.be/cygnus-cyclone-3 ... 48812.html

bjorn van massenhove
Berichten: 2
Lid geworden op: di mar 09, 2010 9:34 am

cyclone 30

Bericht door bjorn van massenhove »

Dag Jan,

ik was ook op zoek naar een cyclone 30
ik ben naar de werf in Ierland geweest waar ze de cylone 30 bouwen
en heb er met een gevaren er zat een cat motor met 370hp in
het is een prachtige boot zeer zeewaardig , snel en vooral breed
ik heb er een besteld en momenteel zijn ze mijn cyclone aan het bouwen 2 weken geleden kwam het casco uit de mal
de werf bouwt de cyclonen zeer goed
zeker evenwaardig afgebouwd ik zou zelfs zeggen beter dan in Engeland
eerst was ik op zoek naar een tweede hands cylone en heb er toch een aantal bezocht die gebouwd waren in Engeland
in Ierland zijn ze beter afgebouwd
dit is de site van de werf http://www.murphymarineservices.com/


groeten
bjorn

Jan De Jonghe
Berichten: 58
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 11:42 am

Bericht door Jan De Jonghe »

Dag Bjorn,
de uitspraak dat ze in Ierland betere kwaliteit leveren dan vroeger bij Cygnus
is voor jouw rekening. De verongelukte directeur van Cygnus zou zich in zijn graf omdraaien, moest hij dit nog kunnen lezen.
Ik wens je het beste met de bouw van je boot.
Laten we later , als je boot gebouwd is, eens een keer onder vier ogen praten.

Groeten,
Jan De Jonghe

bjorn van massenhove
Berichten: 2
Lid geworden op: di mar 09, 2010 9:34 am

Bericht door bjorn van massenhove »

dag Jan

Dit is natuurlijk mijn mening . Het was zeker niet de bedoeling om de Engelse cyclone af te breken het zijn en blijven prachtige visboten
Ik wil alleen maar zeggen dat ze ook in Ierland zeer goede cylone kwaliteit bouwen
Als de boot klaar is wil ik u gerust contacteren
Als u mij u e-mail of tel. geeft dan zal ik u contacteren


vriendelijke groeten
Bjorn

Brian Vandenberghe
Berichten: 1
Lid geworden op: zo sep 19, 2010 5:54 pm

Re: Aquafish 23

Bericht door Brian Vandenberghe »

Goede morgen,

Ik moet Bjorn bijtreden. Er zijn wel degelijk een aantal verbeteringen aan de boot gebeurd. Het stuurhuis is niet meer van sandwish constructie maar uitgevoerd met balsa hout wat de-laminatie voorkomt. Er worden geen ramen meer ingezet in rubber maar enkel nog in aluminium. Brandstoftanks kunnen nu geplaatst worden in kunststof i.p.v. aluminium zodat het gewicht kleiner wordt en de kans op corrosie is uitgesloten. Het interieur wordt nu zoveel mogelijk via mallen gemaakt om het gewicht te reduceren. Er zijn verschillende lay-outs mogelijk en de mallen zijn moduleerbaar. Binnenin worden ook nieuwe materialen gebruikt en krijgt de boot een moderner aspect. De uitvoering van de spanten is in somige gevallen met composiet materialen uitgevoerd om plaats te winnen zonder aan sterkte in te boeten. En het belangrijkste van al is dat de prijs van de boten nog dezelfde is als in 2003. De overleden directeur zou fier zijn dat de nieuwe bouwer zijn product blijft verbeteren met behulp van nautische architecten en vakkundig personeel.

Bezoek www.cygnuscyclone.com

Met vriendelijk groet,

B Vandenberghe

Plaats reactie