Propellor selectie Quicksilver pilothouse

Voor alles wat met boten en motoren te maken heeft
Plaats reactie
Roald Vos
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 27, 2007 7:21 pm

Propellor selectie Quicksilver pilothouse

Bericht door Roald Vos »

Graag ontvang ik informatie (liefst op basis van ervaring) omtrent de afmetingen en type van een juiste propellor voor een 100PK Mercury Outbaord (Fourstroke) welke achter een Quicksilver pilothouse 640 (+/- 1100 kg) geplaatst is. groet en dank

ton van de weerd
Berichten: 11
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 8:07 pm

Bericht door ton van de weerd »

Een jeanneau merry fisher 625 met een honda 90 Vtec haald zijn toeren met een 13 pitch Mercury prop, ik denk dat dit wel een goede vergelijking is dus ik zou een 13 pitch prop monteren.

Eddy Claes
Berichten: 38
Lid geworden op: ma feb 04, 2008 7:49 pm

Bericht door Eddy Claes »

Wij hadden op onze Quicksilver 640 eerst een 15 pitch gemonteerd. Deze hadden ze bij aflevering er op geplaatst. Wij haalden niet ons optimaal toerental en zijn daarna overgestapt op een 14 pitch. Deze was perfect en boot was veel sterker, zeker wanneer het wat ruwer werd. Wij hadden wel een mercury 115 pk maar ik weet echt niet of dat het verschil uitmaakt.
Onze reserveschroef is nog nieuw en verkopen we. Mocht je interesse hebben stuur je mij maar een mailtje. e_claes@edpnet.be

Groeten,
Eddy.

michael oost
Berichten: 16
Lid geworden op: vr apr 17, 2009 7:29 pm

propellor keuze

Bericht door michael oost »

hallo eddy,

Ik heb dezelfde boot en motor combinatie als jij en zit ook met het feit dat de 15 pitch mij niet bevalt, motor moet teveel werken vooral bij ruwer water als je net op de planeergrens zit.

Kun jij me mailen wat de snelheden en toerentallen zijn met een 14 pitch schroef ? Ook het maximum toerental wat je nu kan draaien en de topsnelheid ?

Bij voorbaat dank, Michael

Simon Jansen
Berichten: 8
Lid geworden op: zo nov 25, 2007 1:14 pm

Re: propellor keuze

Bericht door Simon Jansen »

Hallo,

Ik heb dezelfde boot, maar met een 100pk 4-tact.
Ben nieuwsgierig naar de verschillen in snelheid en toerental van verschillende schroeven,dus zou ook graag de resultaten ontvangen.

Groeten Simon Delta 614
sida@zeelandnet.nl

Roald Vos
Berichten: 85
Lid geworden op: za okt 27, 2007 7:21 pm

Pitch keuze schroef

Bericht door Roald Vos »

Beste,

Inmiddels wat ervaring opgedaan met mijn mercury 100 PK 4-takt en 15 inch schroef. Hoewel vergelijken pas echt goed kan als je diverse schroeven probeert, en dat heb ik niet gedaan, is mijn ervaring dat de 100 PK Mercury achter de Quicksilver 640 prima vaart (5600 rpm en 32 knopen, oprustig water). Daarnaast heb ik me laten vertellen dat de overbrengingsverhouding van een 100PK en 115 PK Mercury anders is, dus kijk uit dat we geen appels met peren vergelijken

Eddy Claes
Berichten: 38
Lid geworden op: ma feb 04, 2008 7:49 pm

Bericht door Eddy Claes »

Hallo Michael,
ik heb ondertussen de gegevens van onze visdagen eens gaan nakijken en van toen we overgeschakeld zijn van de 15 pitch schroef naar de 13 pitch (was wel degelijk een 13 i.p.v.een 14 zoals ik eerder vermeldde, want de nummers verspringen altijd met 2) zijn we wel degelijk ons maximum toerental gaan behalen (5800/6000)
Dat resulteerde onmiddellijk in een veel beter en sneller planeren. Onze kruissnelheid konden we even hoog houden maar moesten daarvoor wel 200 toeren meer draaien. Dat was geen enkel probleem aangezien de motor veel soepeler liep, vooral bij een zwaardere golfslag trok die veel beter door de golven en had die niet meer het gevoel dood te vallen in een golf, zal u zeker bekend zijn bij de 640.
Dus gemiddelde snelheid ligt hoger bij een ruwere zee, minder voelbaar bij een glad zeetje maar hoe dikwijls kennen we dat?
Het gemiddeld verbruik, dat ik elke vistrip noteerde, was gelijk met de 15p, ondanks de 200 toeren meer, maar het terug optrekken in een golf met de volgens mij te grote 15p schroef kost natuurlijk ook benzine.
Ondertussen hebben we de boot niet meer maar ik heb nog wel een splinternieuwe 13p schroef liggen die we mee hadden als reserve en gelukkig nooit nodig gehad hebben.
Mocht je interesse hebben stuur je mij maar een mailtje.
e_claes@edpnet.be.
Groeten,
Eddy.

michael oost
Berichten: 16
Lid geworden op: vr apr 17, 2009 7:29 pm

Bericht door michael oost »

Hallo eddy, ik heb overlegd met de dealer, er is ook een 14 pitch. het blijkt dat de 3 blads black max schroeven in o.a 15, 14 en 13 pitch leverbaar zijn. Gezien het feit dat ik al 5800 toeren haalde met de 15 pitch heb ik maar gekozen voor een 14, dan zou ik net op ca. 6100 moeten komen wat nog mag (maximum is 6300) dus we zullen zien..

michael oost
Berichten: 16
Lid geworden op: vr apr 17, 2009 7:29 pm

Nieuwe schroef, eerste ervaringen

Bericht door michael oost »

Deze week de nieuwe 14 pitch prop gemonteerd, gisteren voor het eerst mee gevaren. De eerste ervaringen zijn zeer positief, motor komt veel beter in het toerengebied, heeft betere trekkracht, topsnelheid ligt even hoog.

Planeren bij ca. 4300 toeren (16 knopen op de snelheidsmeter maar ca. 20 op de GPS ????)

ca. 4800 toeren lijkt ideaal snelheid ca. 20 knopen op de snelheidsmeter.

ca. 6200 toeren maximaal, topsnelheid dan ca. 30 knopen.

De GPS geeft structureel ca. 4 knopen (mph) meer aan als de snelheidsmeter, heeft iemand anders hier soortgelijke evaringen mee en/of weet iemand hoe dit komt ?

Groetjes Michael

Danny Walhout
Berichten: 22
Lid geworden op: do feb 12, 2009 4:19 pm

Bericht door Danny Walhout »

Hallo,

Normaal gesproken werkt een standaard snelheidsmeter op waterdruk of met een waaiertje. Deze geeft dus de vaart door het water aan, maar dit is vaak een benadering.

In jou voorbeeld kan het bijvoorbeeld zijn dat je met de stroom meevaart. De vaart door het water is dan veel lager als de vaart over de grond.

Wel zou je dan als je omdraait en tegen de stroom in gaat varen de vaart door het water hoger moeten zijn dan de vaart over de grond

Plaats reactie